۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 
۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 
۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019

مصطفی اسماعیلیان
۱۷ دی ۱۳۹۷ - 10:00
۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

تنها چند روز دیگر تا برپایی کنفرانس بین‌المللی CES 2019 باقی مانده است و روز به روز پیش‌بینی‌های فراوانی توسط متخصصان فناوری به گوش می‌رسد تا شاهد پیشرفت‌های صنایع تکنولوژی در حوزه‌های مختلف الکترونیکی باشیم.

کنفرانس CES 2019 نیز انتظار می‌رود مانند هر سال تمرکز خود را روی موضوعات زیر قرار دهد:

  • رونمایی از محصولاتی قدرتمندتر، سریع‌تر و البته در مقیاس بسیار کوچک‌تر از نسخه‌های سال گذشته
  • رونمایی از هوش مصنوعی و تکنولوژی یادگیری ماشینی در حوزه خدمات
  • ترکیب صنایع رباتیک و الکترونیک مصرفی
  • رونمایی از تکنولوژی‌های نوظهور در حوزه حافظه‌های ابری و خدمات مربوط به آن
  • هوشمند‌سازی دستگاه‌های الکترونیکی خانگی و اداری

اما نمایشگاه CES امسال چه تفاوتی با سال‌های گذشته خواهد داشت؟ برنامه کلی شرکت‌های بزرگ فناوری در این رویداد چه خواهد بود؟ و آیا سال ۲۰۱۹ می‌تواند شروعی برای یک انقلاب عظیم در صنعت تکنولوژی باشد؟ با تکفارس همراه باشید تا ۱۴ سوال مهم و سرنوشت‌ساز را در زمینه کنفرانس CES 2019 مرور کنیم.

  1. تکنولوژی ۵G به چه مرحله‌ای رسیده است؟ آیا در سال ۲۰۱۹ شاهد تحول در ارتباطات خواهیم بود؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

۵G فناوری نوظهور نسل جدیدی از شبکه بی‌سیم است که سرعت بسیار بالایی را در انتقال داده به کاربر ارائه می‌دهد به طوری که بر خلاف نسل قبلی خود، هیچ تأخیری در انتقال اطلاعات احساس نمی‌شود. البته هنوز مشخص نیست که آیا شبکه ۵G پتانسیل تحول در صنایع تکنولوژی را در سال ۲۰۱۹ دارد یا خیر. به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا این شبکه به صورت گسترده توسط تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

در حالی که بیش‌تر تولیدکنندگان رونمایی از گوشی‌های هوشمند خود را برای کنفرانس جهانی گوشی همراه در اواسط اسفند ماه در شهر بارسلونا آماده کرده‌اند، انتظار داریم شرکت‌های بزرگ چینی مانند هوآوی از اولین تولیدکنندگانی باشند که شبکه ۵G را در گوشی‌های هوشمند خود رونمایی می‌کنند. البته به غیر از صنعت گوشی همراه، شرکت‌های بزرگ دیگری همچون کووالکام، ان‌ویدیا و اینتل نیز آماده عرضه محصولات خود بر پایه شبکه ۵G هستند. همچنین قرار است تکنولوژی ۵G به صورت گسترده توسط شرکت‌های مخابراتی Verizon و AT&T مورد استفاده قرار گیرد.

از این رو می‌توان گفت شبکه ۵G شروع خوبی خواهد داشت اما تداوم این پیشرفت کاملا وابسته به حمایت تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است.

  1. آیا شرکت اینتل در کنفرانس CES 2019 مقابل کووالکام، AMD و ARM شانس پیروزی دارد؟ کدام یک پیشتاز صنعت تکنولوژی خواهد شد؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

این روزها شرکت اینتل در حال و هوای عجیبی به سر می‌برد. این کمپانی بزرگ فناوری با وجود ثابت‌ ماندن تقاضای بازارِ قطعات کامپیوتری در سال گذشته توانست میلیون‌ها دلار از فروش پردازنده‌های خود به دست آورد. امسال نیز اینتل مشغول فراهم‌ کردن شرایط برای عرضه تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود است.

البته این تمام ماجرا نیست. رقبای اینتل نیز لیست خوبی از تولیدات خود ارائه خواهند داد. کووالکام از پردازنده ۷ نانومتری خود و اپل از نسخه جدید iPhone رونمایی کرده‌اند. حتی شرکت آمازون نیز مشغول ساخت تراشه‌ای برپایه ARM برای استفاده در سرور است. از آنجایی که کووالکوم و AMD در تلاش‌اند تا محصولات خود را با بهترین حالت در کنفرانس CES 2019 عرضه کنند، اینتل نیز رقابت سختی را با این شرکت‌های بزرگ فناوری در پیش دارد. از این رو انتظار داریم این کمپانی به جز پردازنده ۱۰ نانومتری، محصولات دیگری را نیز برای این همایش بزرگ آماده کرده باشد.

لازم به ذکر است که کنفرانس CES 2019 برای اینتل بدون مدیریت برایان کرانیچ رخ خواهد داد زیرا چند ماه قبل بود که وی از سمت خود استعفا داد.

  1. کنفرانس CES 2019 در حوزه سلامت چه حرفی برای گفتن دارد؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

در طول یک سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در حوزه محصولات الکترونیکی تناسب اندام و سلامت رخ داده است. با این حساب باید منتظر طیف گسترده‌ای از این محصولات در سال ۲۰۱۹ باشیم. شرکت‌های بزرگی همچون اپل و FitBit نیز تولیدات قابل‌توجهی را در سال گذشته عرضه داشته‌اند و ابزارهای ضبط نوار قلب تنها یک نمونه کوچک و البته شروعی مناسب برای این دسته از صنایع هستند.

در میان شرکت‌های کوچک نیز نوآوری‌های جالبی به چشم می‌خورد؛ از دستگاه‌های فشارسنج پوشیدنی و ماسک‌های مخصوص پرواززدگی گرفته تا ساعت‌هایی که با گرمای بدن شارژ می‌شوند.

مطمئنا این حوزه یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های کنفرانس CES 2019 خواهد بود.

  1. از گوگل چه خبر؟ آیا محصولات جدیدی از این شرکت در کنفرانس CES 2019 رونمایی می‌شود؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

سال پیش، گوگل غرفه‌های متنوعی را در پارکینگ‌های مراکز کنوانسیون لاس‌وگاس برپا کرد و در آن‌ها نمونه‌ای از فناوری‌های جدید خود را با طراحی خاصی برای مردم به نمایش می‌گذاشت. این شرکت امسال نیز برنامه‌ای مشابه را در مکان‌های پر رفت‌و‌آمد نمایشگاه اجرا خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که گوگل هیچ کنفرانس رسمی در طول نمایشگاه نخواهد داشت اما با این وجود ممکن است از محصولات جدیدی نیز رونمایی کند.

  1. برنامه مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و دیگر شرکت‌های فناوری در کنفرانس CES 2019 چگونه پیش خواهد رفت؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

شاید هیچ‌کدام از شرکت‌های فناوری حضور فعال گوگل را در کنفرانس CES 2019 نداشته باشند اما این به معنی عدم حضور آن‌ها در همایش نیست. آمازون چندین غرفه کوچک در طول کنفرانس خواهد داشت و شرکت‌های مایکروسافت و فیسبوک نیز جلسات گفت‌وگویی را ترتیب داده‌اند. در همین حال اپل و Netflix هنوز جایگاهی را به‌طور رسمی رزرو نکرده‌اند اما دیر یا زود خود را به افتتاحیه خواهند رساند.

همه این شرکت‌های بزرگ حداقل یک جلسه در لیست برنامه‌های نمایشگاه CES 2019 خواهند داشت تا در مورد خدمات و ابزارهای جدید الکسا (آمازون)، ویندوز/آزورا/اسکایپ (مایکروسافت)، اینستاگرام/واتساپ/Oculus (فیسبوک)، Siri/ HomeKit (اپل) و شبکه پخش فیلم و سریال Netflix گفت‌وگو کنند.

  1. آیا Netflix امسال نیز می‌تواند به پیشتازی خود در سینمای خانگی ادامه دهد؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

Netflix شبکه بزرگ پخش فیلم و سریال است که در سال ۲۰۱۸ توانست به رشد قابل توجهی دست پیدا کند اما سال ۲۰۱۹ به دلیل ظهور رقبای قدرتمند می‌تواند سالی چالش‌برانگیز برای این شرکت باشد. شرکت‌های Disney ،Warner و البته اپل از جمله رقیب‌های جدی Netflix هستند که قرار است سرویس‌های فیلم مخصوص خود را در سال جاری راه‌اندازی کنند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد Netflix نیز خود را برای این رقابت آماده کرده است و با پخش اختصاصی سریال‌هایی همچون Star wars ،Friends و The Office قصد عقب راندن رقبای خود را دارد.

با این حال، از اخبار کوچک و بزرگی که این روزها رد و بدل می‌شود پیداست که در سال ۲۰۱۹  شرکت‌های زیادی از پتانسیل موجود در حوزه پخش فیلم و سریال استفاده خواهند کرد تا مشتری بیش‌تری را به پلتفرم خود جذب کنند. از این رو انتظار می‌رود در نمایشگاه CES 2019 شاهد پیشرفتی گسترده در سینمای خانگی باشیم.

  1. حوزه امنیت و حریم شخصی چه آینده‌ای خواهد داشت؟ آیا صنایع تکنولوژی برنامه‌ای برای این اصل مهم دارند؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

سال گذشته، از فساد کمبریج فیسبوک گرفته تا درز اطلاعات نیم میلیارد دلاری مشتری شرکت Marriott، یک سال مهلک و ویران‌کننده برای حریم شخصی و امنیت دیجیتال محسوب می‌شود. البته کنفرانس CES به خودی خود رویدادی امنیتی نیست اما محصولاتی مرتبط با این موضوع نیز در آن رونمایی می‌شوند که خدماتی را به صورت فراگیر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

امروزه تولیدکنندگان از ابزارهای مختلفی در ساخت محصولات الکترونیکی استفاده می‌کنند. دوربین تشخیص چهره و میکروفون ضبط صدا یکی از محبوب‌ترین ابزارهایی هستند که این روزها برای هوشمندسازی در محصولات جای داده می‌شوند. از این رو باید از امنیت بالایی در حفاظت از اطلاعات کاربران برخوردار باشند. امنیت کم به معنی کاهش مشتری و البته عقب ماندن از بازار رقابت است و مطمئنا هیچ شرکتی نمی‌خواهد خود را در میان دیگر رقبا بدنام جلوه دهد. در این مورد باید تا شروع کنفرانس CES 2019 منتظر ماند و دید که آیا در این حوزه، فکری اساسی اندیشیده شده است یا خیر!

  1. بخش شیرین واقعیت مجازی و هدست‌های VR، آیا امسال رقیبی برای Oculus Quest یافت می‌شود؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

هدست قدرتمند Oculus Quest در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ معرفی شد و قرار است در بهار ۲۰۱۹ در دسترس کاربران قرار گیرد. این هدست که به صورت کاملا مستقل و بی‌سیم طراحی شده است، می‌تواند آزادانه و بدون هیچ حسگر خارجی در ۶ جهت مختلف حرکت کند. هدست Quest همراه یک کنترل دستی تنها با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه خواهد شد. البته Oculus Quest در نمایشگاه CES 2019 حضور نخواهد داشت اما انتظار ورود رقیب‌های جدید و قدرتمندی را برای این محصول را داریم.

در این مورد شاید شرکت HTC پتانسیل رقابت با Quest را داشته باشد پس پیشنهاد می‌کنم کنفرانس این شرکت و اخبار مربوط به هدست واقعیت مجازی Vive را در کنفرانس CES 2019 دنبال کنید.

  1. آینده تلویزیون‌های OLED و MicroLED به کدام سمت کشیده خواهد شد؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

تکنولوژی OLED ال‌جی مدت‌هاست که به خاطر کیفیت مخصوص خود، به عنوان پیشتاز صنعت تلویزیون شناخته می‌شود اما تکنولوژی MicroLED سامسونگ که سال پیش در کنفرانس CES 2018 رونمایی شد پتانسیل این را دارد که معادلات ال‌جی را برهم زند. البته صفحه‌نمایش OLED نیز در این مدت بیکار نبوده و پیشرفت‌های زیادی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

در این مورد شرایط تکنولوژی MicroLED کمی متفاوت است. این نوع از صفحه‌نمایش هم‌اکنون نمی‌تواند برای محیط خانه متقاعدکننده باشد. سامسونگ یا هر شرکت دیگری باید فکری به حال ابعاد و اندازه آن کند به طوری که در یک اتاق پذیرایی کوچک هم قابل استفاده باشد.

چنین شرایطی با در نظر گرفتن بهبودهای انجام شده در تلویزیون‌های LCD و LED، که هنوز بخش بزرگی از فروش این صنعت را تشکیل می‌دهد، می‌توان امیدوار بود که شاهد معرفی محصولات ارزشمندی در کنفرانس CES 2019 باشیم. البته در این مورد نباید رونمایی از نمایشگرهای کوانتومی و پروژکتورهای کوتاه‌برد جدید را فراموش کرد.

  1. تلویزیون‌های ۸K و انتظارات ما از آن

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

یکی دیگر از محصولات مورد انتظار کنفرانس CES 2019 تلویزیون‌هایی با نمایشگرهای ۸K خواهند بود. این دسته از تلویزیون‌ها با وضوح ۷,۶۸۰ در ۴,۳۲۰ عرضه خواهند شد از این رو به عنوان نسل جدید نمایشگرها، کیفیتی چهار برابر تلویزیون‌های ۴K را به کاربر ارائه می‌دهند. البته قیمت بسیار زیاد آن و کمبود محتوای ۸K باعث شده مشتری کمی در بازار داشته باشند.

  1. الکسا یا دستیار صوتی گوگل؟ امسال کدام یک برنده خواهد بود؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

دستیار صوتی آمازون که با نام الکسا عرضه شده، هنوز بعد از گذشت چند سال محبوب‌ترین ابزار برای کنترل خانه‌های هوشمند می‌باشد اما دستیار صوتی گوگل نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. در این میان ابزارهای دیگری نیز مثل Siri اپل، smartThings سامسونگ، Cortana مایکروسافت و البته دیگر محصولات شرکت‌های دیگر را نباید فراموش کرد. در حالی که آمازون و گوگل به عنوان دو پیشتاز این صنعت در حال رقابت با یکدیگر هستند، برای ما بسیار جالب است که بدانیم کدام محصول در سال ۲۰۱۹ می‌تواند از دیگری پیشی بگیرد.

  1. کنفرانس CES 2019 لاس‌وگاس یا نمایشگاه NAIAS دتروید؟ امسال کدام یک مرکز تکنولوژی‌های خودرو خواهند بود؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

امسال بحث‌های زیادی در مورد ایجاد مرکز اختصاصی تکنولوژی‌های خودرو شنیده می‌شود. آیا کنفرانس CES لاس‌وگاس می‌تواند مکان مناسبی برای این دسته از صنایع باشد و یا نمایشگاه NAIAS دتروید در آمریکای شمالی مورد بهتری است؟ این نمایشگاه درست چند روز بعد از پایان CES آغاز خواهد شد و سال ۲۰۱۹ نیز تفاوتی با دیگر سال‌ها ندارد. از این رو معمولا شرکت‌های تولیدکننده خودرو محصولات خود را برای هر دو رویداد آماده می‌کنند. بر این اساس تکنولوژی خودروها را در کنفرانس CES نوادا و رونمایی از خودروها را برای همایش NAIAS میشیگان کنار می‌گذارند.

البته همیشه استثناهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال شرکت مرسدس خودروی کلاس سی‌ال‌ای را در نمایشگاه CES و خودروهای شاسی‌بلند EQS را در همایش آمریکا رونمایی خواهد کرد. همچنین ممکن است شرکت نیسان نیز از خودروی الکتریکی E-Plus رونمایی کند. انتظار می‌رود شرکت آئودی نیز رابط‌ کاربری درون خودروی خود را عرضه کند. شرکت هوندا نیز به دنبال تکنولوژی رباتیک رفته است تا آن را به عنوان ابزارهایی در خودروهای خود استفاده کند. در همین حال، تویوتا، هیوندا و Byton کنفرانس‌هایی را در طی نمایشگاه CES تدارک دیده‌اند. انتظار داریم کووالکوم، ان‌ویدیا و دیگر شرکت‌ها نیز از تکنولوژی مربوط به خودرو رونمایی کنند پس دنبال‌ کردن اخبار این تولیدکنندگان را از دست ندهید.

  1. سیاست‌گذاری کنفرانس CES امسال به کدام جهت تمایل دارد؟ آیا شاهد تغییری در تعرفه‌ها و هدف‌گذاری محصولات هستیم؟

نمایشگاه CES یک رویداد بین‌المللی است که بیش از یک سوم بازدیدکنندگان، بالغ بر ۱۸۰ هزار بازدیدکننده را از خارج از آمریکا به طرف خود می‌کشاند. اما هدف از نمایشگاه الکترونیک مصرفی مبارزه با گسترش تجارت جهانی مبتنی بر چین بود که توسط سازمان‌های بزرگ تجارت جهانی تأمین می‌شود و هزاران محصول ارزان قیمت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ترامپ نیز در سال ۲۰۱۹ به این مناقشه اضافه خواهد شد تا سرعت اقتصاد چین را کاهش دهد. لازم به ذکر است که با وجود مشکلات مالی اپل به نظر می‌رسد این کشور برنامه‌ای برای گسترش بازار مشتریان خود نداشته باشد.

البته به هیچ یک از این مسائل دراخبار کنفرانس CES اشاره نخواهد شد. اما مطمئنا تمامی ملاقات‌هایی که در پشت درهای بسته و میان شرکت‌های تکنولوژی رخ می‌دهد، این مسائل بازگو خواهند شد تا تصمیم‌گیری‌ها حول روابط تجاری واشینگتون و پکن هدف‌گذاری شوند.

  1. چقدر زمان لازم است تا شاهد انقلابی در صنایع وابسته به تکنولوژی باشیم؟

۱۴ پرسش چالش‌برانگیز در مورد کنفرانس CES 2019 - تکفارس 

اتحادیه تکنولوژی مشتریان که انجمنی تجاری برای برپایی کنفرانس CES است، علاقه‌ دارد تا تکنولوژی‌های نوظهور و انقلابی را که برای اولین بار در CES معرفی می‌شوند مورد آزمایش قرار دهد. تکنولوژی‌هایی مثل VCR، CD، DVR و Xbox از این دست نوآری‌ها بوده‌اند. اما در سال‌های اخیر کنفرانس CES تصمیم گرفت تا تمرکز خود را از شرکت‌های بزرگ برداشته و روی محصولات شرکت‌های کوچک‌تر سرمایه‌گذاری کند.

در این باره پیشنهاد می‌کنیم اخبار استارتاپ‌های واقع در پارک Eureka و مرکز نمایشگاه Sands را دنبال کنید. این دسته از شرکت‌های جوان پتانسیل خوبی برای ایجاد انقلاب در صنعت تکنولوژی دارند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ تنها بر روی تبلیغات و عرضه نسخه‌های جدیدی از محصولات خود تمرکز می‌کنند.

***

خب این بود ۱۴ سوال مهم ما از کنفرانس CES 2019. از آن‌جایی که پاسخ هر یک از این سوالات می‌تواند مسیر صنایع تکنولوژی را در سال جاری تغییر دهد، پیشنهاد می‌کنیم با شروع کنفراس CES 2019 اخبار تکفارس را دنبال کنید. بخش‌هایی از این کنفرانس به صورت زنده پوشش داده خواهد شد و البته باقی رویدادها نیز به صورت خبرهای روزانه تقدیم شما کاربران تکفارس می‌شوند.

دیدگاه، پیشنهاد و انتقادات خود را در پایین این مقاله برای ما ارسال کنید. از شنیدن نظرات شما خوشحال می‌شویم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید