بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D

سید محمد معلمی
۱۰ دی ۱۳۹۷ - 10:00
بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

در ماه ژوئن بود که هوآوی از لپ‌تاپ MateBook D که در آن پردازنده AMD Ryzen قرار داشت، رونمایی کرد. در آن زمان، این کمپانی چینی محصول خود را با قیمت ۶۲۹ دلار به فروش می‌رساند که با توجه سرعت بالا و عملکرد عالی، بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

این لپ‌تاپ یکی از دستگاه‌هایی است که هر کسی را مجذوب خود خواهد کرد هرچند نبود امکاناتی نظیر Windows Hello نقاط ضعف آن را به خوبی می‌پوشانند. البته نباید طراحی بسیار زیبا، عملکرد روان و صفحه نمایش FHD آن را نیز فراموش کنیم. در کنار همه اینها، باید قیمت ۶۲۹ دلاری را یادآور شویم که اصلاً برای چنین دستگاهی زیاد نیست. حالا با تکفارس همراه باشید تا به جزئیات بیشتری از این لپ‌تاپ بپردازیم.

مشخصات فنی Huawei MateBook D

CPUAMD Ryzen 2500U
GPURadeon Vega 8 Graphics
صفحه نمایش۱۴ اینچ

LCD چند لمسی IPS

رزولوشن۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل
ابعاد۲۲۱*۳۲۳*۱۵٫۸ میلی‌متر
وزن۱٫۵ کیلوگرم
درگاه‌هایک عدد USB Type C

یک عدد USB 3.0 Type-A

یک عدد USB 2.0 Type-A

HDMI

جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری

رم۸ گیگ DDR4
حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت SSD
باتری۷۵۶۵ میلی‌آمپر

۷٫۶ ولت

۵۷٫۴ وات بر ساعت

سیستم صوتیDolby Atmos
رنگ‌هانقره‌ای
سیستم عاملویندوز ۱۰ هوم
قیمت۶۲۹ دلار

طراحی

نکته‌ای درباره طراحی هوآوی MateBook D وجود دارد که به نظر می‌رسد بسیاری از افراد آن را دوست داشته باشند. این لپ‌تاپ سبک‌ترین یا باریک‌ترین دستگاهی نیست که در بازار یافت می‌شود. شاید چنین طراحی بدان خاطر است که هوآوی نمی‌خواسته مانند دیگر رایانه‌های بازار، محصولش را بسازد. به همین دلیل، وقتی دارندگان MateBook D آن را با خود حمل می‌کنند، احساس خاص بودن و راحتی خواهند داشت.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

جنس بدنه از آلومینیوم می‌باشد و پنل پایینی را می‌توانید با باز کردن چهار پیچ جدا کنید. امکان اینکه بگوییم محصول هوآوی از ظاهر خاصی برخوردار است وجود ندارد زیرا شباهت‌هایی به مک‌بوک را در آن مشاهده خواهیم کرد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

در سمت چپ لپ‌تاپ ۱۴ اینچی، درگاه USB Type-C و محل اتصال شارژر کار گذاشته شده است. پورت اختصاصی روی لپ‌تاپ MateBook D وجود ندارد و شرکت چینی امکانی را فراهم کرده تا این دستگاه را به وسیله آنچه که به خروجی‌اش متصل شده تطبیق دهد بنابراین شما با خیال راحت می‌توانید آن را شارژ کنید. در کنار دو پورت گفته شده، درگاه‌های HDMI و USB Type-A هم به چشم می‌خورند. در سمت راست نیز جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و USB Type-A جای‌گیری کرده‌اند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

متأسفانه یکی از پورت‌های Type-A از نوع USB 2.0 است ولی دیگری USB 3.0 می‌باشد که البته هوآوی تفاوتی میان آنها قائل نشده است. طبق معمول، باید درگاه USB 3.0 آبی باشد یا با لوگو SS شناخته شود که در کمال تعجب، نه رنگ و نه لوگویی در این دستگاه مشاهده نمی‌گردد. خوش‌بختانه با بررسی درگاه‌ها می‌توانید به این نتیجه برسید که USB موجود در سمت راست از نسل ۳٫۰ می‌باشد هرچند بعید است همه کاربران بتوانند تشخیص دهند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

در سمت چپ و راست صفحه کلید دو اسپیکر دوگانه کار گذاشته شده‌اند تا کیفیت صدای Dolby Atmos را به فرد استفاده‌کننده ارائه دهند. صدایی که می‌شنوید بسیار عالی است زیرا کیفیتی مشابه اسپیکرهای بزرگ Atmos دارد.

در بالای اسپیکر سمت راست، دکمه پاور مشاهده می‌شود که البته شما هم ممکن است از لمسی نبودن آن احساس ناخوشایندی داشته باشید. شاید قیمت ۶۲۹ لپ‌تاپ MateBook D نیز به خاطر لمسی نبودن دکمه پاور است.

صفحه نمایش

هوآوی MateBook D از یک نمایشگر ۱۴ اینچی ۱۰۸۰p با نسبت بدنه به تصویر ۱۶:۹ بهره می‌برد. به نظر می‌رسد چنین نسبت بدنه به تصویری برای این رایانه بسیار عالی است زیرا افراد می‌توانند به راحتی نرم‌افزارها را به دو قسمت تقسیم و با آنها کار کنند. به علاوه، رزولوشن ۱۰۸۰p نیز انتخاب هوشمندانه‌ای است زیرا مشکل چندانی برای باتری به وجود نمی‌آورد. باید از اینکه هوآوی توانسته نمایشگر محصولش را به این خوبی تولید نماید، احساس رضایت کنیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش محصول مورد بحث، باریک‌تر شده‌اند ولی برای قرار دادن وبکم در بالا، نوار بالایی کمی ضخیم‌تر می‌باشد. چنین ظاهری مطمئناً اسباب خوشحالی شما را فراهم خواهد آورد ولی نمی‌توانیم بگوییم نسبت به دیگر رقبا برتری ایجاد می‌کند.

صفحه کلید

کیبورد MateBook D یک نمونه کاملاً استاندارد است زیرا برای یک اولترابوک، بهترین گزینه می‌باشد. دکمه‌ها به صورت مربعی و مشکی رنگ هستند تا باز هم شباهت محصول هوآوی و مک‌بوک پرو اپل را مشاهده کنیم.

تایپ کردن با این رایانه کار بسیار راحتی است چون صدای اضافه‌ای به خاطر فشردن دکمه‌ها که در اکثر لپ‌تاپ‌ها شنیده می‌شود، به گوش نمی‌رسد. اصلاً قصد نداریم رایانه‌هایی نظیر لنوو ThinkPad یا HP EliteBook را سرزنش کنیم ولی باید MateBook D را از محصولاتی با چنین قیمت مناسبی، یک سر و گردن بالاتر بدانیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

برای فشردن دکمه‌ها اصلاً احتیاجی به فشار بی‌اندازه نیست بنابراین از این جهت شما احساس راحتی خواهید کرد. لازم به ذکر است که دکمه با ارتفاع کم در اولترابوک‌ها یک ترند به حساب می‌آید به همین دلیل اگر می‌خواهید لپ‌تاپی داشته باشید که ارتفاع دکمه‌های آن نهایتاً به ۱٫۵ میلی‌متر می‌رسد، حتماً این محصول ۱۴ اینچی را جزو گزینه‌های خودتان قرار دهید. عادت کردن به چنین صفحه کلیدی بسیار آسان است و بعید است کسی با آن به مشکل بخورد.

به طور کلی، باید بگوییم، صفحه کلید مهمترین ویژگی هوآوی MateBook D می‌باشد.

عملکرد و دوام باتری

این لپ‌تاپ دارای پردازنده AMD Ryzen 5 2500U بوده و به نظر می‌رسد شیوه انتخاب اسم توسط AMD به روش اینتل برای نام‌گذاری نزدیک است. عدد ۲ به معنای نسل دوم پردازنده و سری U هم تراشه کم قدرت برای لپ‌تاپ‌هاست. دقیقاً مانند سری U اینتل، این CPU نیز ۱۴ نانومتری و چهار هسته‌ای بوده که از تراشه چند رشته‌ای با TDP 15 واتی استفاده می‌کند.

رم و حافظه داخلی هوآوی MateBook D به ترتیب ۸ و ۲۵۶ گیگابایت SSD هستند بنابراین به طور کلی عملکرد این دستگاه شبیه یک لپ‌تاپ دارای پردازنده Core i5 اینتل است. اجرای همزمان چندین نرم‌افزار و بازی و وبگردی که معمولاً برای اکثر اولترابوک‌ها مشکل ایجاد می‌کند، در عملکرد لپ‌تاپ مورد بحث ما هیچ خللی به وجود نیاورد.

پردازنده Ryzen 5 2500U، همان چیزی است که AMD آن را یک APU یا واحد پردازنده سرعتی می‌داند. این قطعه در واقع CPU و GPU (Radeon Vega 8) را ترکیب می‌کند. با این امکانات، عملکرد گرافیکی بهتر از Core i5 (که از UHD Graphics 620 بهره می‌برد) اینتل خواهد بود. البته باز هم نمی‌توانیم چنین تراشه‌ای را قطعه ایده‌آلی برای یک اولترابوک بدانیم. به علاوه، صرف اینکه AMD از Radeon استفاده می‌کند و GPU قدرتمندتری دارد هم به معنای برتری APU 15 واتی آن نمی‌باشد.

در کنار عملکرد نسبتاً فوق‌العاده، دوام باتری هم به خوبی پاسخ‌گوی نیازهای ما خواهد بود به طوری که به مدت ۷ ساعت، کارهای معمولی را انجام می‌دهد. به خاطر داشته باشید که اکثر رایانه‌ها، همان مقدار ظرفیت باتری که نشان می‌دهند را ارائه نمی‌کنند زیرا به وسیله روش‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که شرایط کار در فضای واقعی را در نظر نمی‌گیرند. به هر ترتیب، ۷ ساعت دوام باتری هم خوب است، این‌طور نیست!!!؟

برای آزمایشات بنچمارک، تست PCMark 8 به انجام رسید که رایانه را در زمینه مصارف خانگی، معمولی و محل کار بررسی می‌نماید. ابتدا مصارف خانگی که بیشتر افراد یا وبگردی و چت تصویری می‌کنند و یا با بازی سرگرم می‌شوند را مورد نقد قرار می‌دهیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

همان‌طور که می‌بینید، عملکرد لپ‌تاپ بسیار خوب است. مرحله بعدی آزمایش، مصارف خلاقانه می‌باشد که GPU بیشترین کارایی را خواهد داشت زیرا کارهایی نظیر بازی و ویرایش ویدیو انجام می‌شود.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

هوآوی MateBook D در این بخش نیز بسیار عالی به نیازهای ما پاسخ می‌دهد هرچند این لپ‌تاپ با اکثر رایانه‌های قدرتمند برابری نمی‌کند که البته نکته تعجب‌آوری نیست. در نهایت، مصارف محل کار مورد بازبینی قرار می‌گیرد که بیشتر کار کردن با Word یا Excel مدنظر است.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Huawei MateBook D - تکفارس 

باز هم محصول هوآوی عملکرد قابل قبولی از خود به ثبت رساند.

خلاصه

معمولاً افراد برای خرید یک لپ‌تاپ، ابتدا قیمت آن را چک می‌کنند و بعداً سراغ مشخصات فنی و کارایی‌های آن می‌روند. اگر کسی به دنبال این بود تا تنها ۲۰۰ دلار بپردازد، بهتر است متقاعد شود که با چنین هزینه کمی، رایانه همراه قدرتمندی به دست نخواهد آورد بنابراین باید بیشتر بپردازد که اگر این کار را انجام داد، هوآوی MateBook D یک گزینه ایده‌آل به حساب خواهد آمد.

محصول کمپانی چینی، دارای کیفیت بدنه عالی، عملکرد سریع و روان، صفحه نمایش باکیفیت و کیبورد راحتی است. حتی کیفیت صدای آن نیز بسیار بالاست بنابراین مشاهده فیلم‌ها و سریال‌ها به صورت اچ‌دی یا فول اچ‌دی امکان‌پذیر است.

همان‌طور که گفتیم، نبود چندین قابلیت در این اولترابوک به چشم می‌آید که اسکنر اثر انگشت (که در پردازنده‌های گران‌تر اینتل وجود دارد) برای ویژگی Windows Hello از آن جمله است. همچنین اگر به جای USB 2.0 نیز شاهد حضور USB 3.0 بودیم، دیگر انتظارات ما از این لپ‌تاپ برآورده می‌شود ولی باز هم با قیمت ۶۲۹ دلار، چنین لپ‌تاپی ارزش خریدن را دارد.

شما در مورد این محصول هوآوی چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید