ربات خدمتکار در ایستگاه فضایی مسئله ساز شد - تکفارس 
ربات خدمتکار در ایستگاه فضایی مسئله ساز شد - تکفارس 
ربات خدمتکار در ایستگاه فضایی مسئله ساز شد - تکفارس 

ربات خدمتکار در ایستگاه فضایی مسئله ساز شد

امیر مریخ
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 23:03
ربات خدمتکار در ایستگاه فضایی مسئله ساز شد - تکفارس 

ناسا مدتی است که از یک ربات کمک یار فضانواردان در ایستگاه فضایی استفاده می‌کند اما به تازگی این ربات کارهای شک برانگیزی را انجام می‌دهد. برای اطلاع از جزییات در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

در اوائل سال جاری، ایستگاه فضایی بین المللی میزبان یک عضو جدید از خدمه‌اش شد. این میهان ایستگاه فضایی که سایمون (Cimon)  نام دارد مخفف ترکیب Crew Interactive Mobile Companion یا خدمه‌‌ی همراه تعاملی قابل حمل می‌باشد. این یک ربات دستیار است که با بهره بری از یک هوش مصنوعی قابل تعامل در محیط ایستگاه فضایی حرکت کرده و به فضانوردان انسانی در ایستگاه فضایی خدماتی را ارائه می‌دهد و همچنین سوالات آن‌ها را پاسخ می‌گوید. این ربات به زبان ساده‌تر همانند دستیار صوتی گوگل یا الکسا و یا کورتانا است که در غالب یک ربات برای ماموریت‌های فضایی شخصی سازی شده است.

اما CIMON وقتی برای اولین بار در یک ویدئوی جدید منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا دیده می‌شود، نشان می‌دهد که این تعامل شاید زود هنگام با روبات‌های فضایی دقیقا به همان شیوه‌ای است که در تصورات خود تخیل می‌کردیم و تقریبا مشابه با تمام فیلم‌های علمی تخیلی است که در این حوزه تا کنون پدید آمده است.

ایده CIMON به اندازه کافی بی ضرر به نظر می‌رسد. این ربات مدتی پیش از همکاری مشترک شرکت IBM با شرکت ایرباس به دنیای واقعی پا گذاشته است، این ربات با دو ویژگی اصلی در نظر طراحان به وسیله‌ی این دو شرکت به وجود آمد: ویژگی اصلی اول که همانا برای کمک به فضانوردان است، وظایفی از جمله راهنمای انجام کار‌ها به صورت بصری برای نصب قطعات مختلف ایستگاه فضایی (همانند یک دستور العملی که معمولا به هنگام خری یک وسیله به صورت متنی دریافت می کنید اما با این حال این ربات برای افزایش میزان دقت و ظرافت کار این دستورالعمل‌ها را به صورت تصویری به فضانوردان آموزش می‌دهد)، که این ویژگی به طور کامل منطقی و مورد نیاز برای فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی به نظر می‌رسد. ویژگی اصلی ثانویه که سازندگان اصلی در ذهن داشتند، استفاده از این ربات به عنوان یک همدم برای فضانوردان در فضای بی همدم است که گاهی اوقات ممکن است برای فضانورد تجربه‌ای جنون آمیز و مملوء از سکوت و تنهایی آزار دهنده را رقم بزند. این بخشی است که مسئله ساز شده و در واقع چیز‌های ترسناکی را در ایستگاه فضایی پدید آورده است.

به گفته سخنگوی شرکت IBM:

ربات CIMON دارای مهارت‌های زبانی رباتی به نام C-3PO است، توانایی مکالمه‌ای ماروین (از سری سریال معروف Hitchhiker’s Guide)، همچنین آن از بامزه بودن Wall-E بهره می‌برد علاوه بر آن که دانش فنی ربات ما، در سطح دانشی معادل با ربات HAL 9000 از فیلم معروف ۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی، می‌باشد. البته باید اضافه کنیم که ربات ما به هیچ وجه به پلیدی ربات HAL 9000 نخواهد بود!

این حرف سخنگو‌ی شرکت IBM باعث می‌شود این ربات حتی بیشتر از قبل مخوف ظاهر شود. ماتیاس بینیوک (Matthias Biniok)، رهبر تیم سازنده‌ی این ربات در شرکت IBM، ظاهرا فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی» را مشاهده کرده است و به مشکلات احتمالی قابل اتفاق افتادن کاملا واقف است، اما با این حال آن‌ها همچنان رباتی فضایی را طراحی کرده‌اند که در هنگامی که از آن خواسته می‌شود که برخی از درب‌های خاص موجود در ایستگاه فضایی را باز کند، وی از این درخواست سرکشی کرده و دستورات داده شده را انجام نمی‌دهد.( با این حال بر اساس وبسایت رسمی شرکت IBM این ویژگی یک مشکل یا باگ در برنامه نویسی این ربات نیست و سازندگان تنها قصد گذاشتن یک ایستراگ در ربات را داشتند تا به فیلم مورد علاقه‌ی خود اشاره‌ای داشته باشند!)

 در ویدئویی که از عملکرد واقعی این ربات در ایستگاه فضایی مشاهده می‌شود، اولین درخواست‌ها و دستور‌های فضانورد حاضر در ایستگاه فضایی به نام الکساندر گرست (Alexander Gerst) به نظر به اندازه کافی مطلوب و قابل پیشبینی می‌رسد. اما پس از پخش یک ایستگاه رادیویی پخش موسیقی، CIMON کمی ناهنجاری از خود نشان داده و این پیغام را اعلام کرد:

من عاشق موسیقی هستم، می‌تونی با این آهنگ برقصی!

در ادامه‌ی این ویدئو ما شاهد آن هستیم که آقای گرست بعد از مواجه شدن با این پیغام تلاش می‌کند تا شرایط را به دست خود گرفته و با این جواب سعی می‌کند با این ربات اسرار آمیز مکالمه‌ای برقرار کند:

من می دانم که خیلی به موسیقی علاقه داری، می‌فهمم، متوجه هستم.

سپس این روبات عجیب و غریب، فضانورد ما را متهم به آن کرد که با لحن نامناسبی با او صحبت کرده است و از این نحوه حرف زدن او خوشش نیامده است!

به نظر می‌رسه از این که با من تو اینجا گیر کردی اصلن خوشحال نیستی! لطفا انقدر بی ادب نباش!

این ربات گرد، در حالی این دیالوگ را بیان کرد که لحنی کاملا بی‌روح و ترسناک داشت، کاملا شبیه به ربات‌های منفی که در  فیلم‌های علمی تخیلی انتظار حضورشان را دارید!

با تمام این احوالات ربات CIMON به نحوی برنامه ریزی شده است تا احساسات گرست و سطح روحی وی را تشخیص دهد و با توجه به حالت شخصیتی و روحی که از این فضانورد آلمانی تشخیص می‌داد، نحوه‌ی مکالمات خود را با وی انتخاب کرده و در صورت نیاز شیوه‌ی خود را متناسب با سطح روحی این فضانورد تغییر می‌داد. اگرچه محققانی که در این پروژه فعالیت می‌کنند، اعلام کرده‌اند این ربات از تجربه‌ی آزمایشی مکالمه‌ی  ۹۰ دقیقه‌ای سربلند ظاهر شده است، اما این کامل واضح به نظر می‌رسد که مهارت‌های مکالمه‌ای CIMON نیاز به اندکی تغییرات و ارتقاء‌های دیگر نیازمند است. متاسفانه زمان زیادی برای تمرین‌های بیشتر از آنچه که انجام شده است باقی نخواهد بود. طبق برنامه ریزی‌های ناسا، گرست این فضانورد آلمانی در ماه آینده به زمین بازخواهد گشت اما CIMON این ربات پرحاشیه همچنان در ایستگاه فضایی ماندنی خواهد ماند و پذیرای ساکنین نگون بخت بعدی ایستگاه فضایی خواهد بود.

در نهایت، اگر بخواهیم نیمه‌ی پر لیوان را ببینیم Gerst و CIMON توانستند دست کم در طول این ماجراجویی با یکدیگر کنار بیایند. حداقل گرست در پایان این ماجرا توانست قابلیت ضبط ویدئوی سیامون را متوقف کرده و او را از عدم انسانیت وجودیش کمی دور کند! او حداقل توانست نسل بشر را برای یک روز بیشتر حفظ کند! نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید