بازگشت به کار هابل پس از بروز مشکل در ژیروسکوپ این تلسکوپ - تکفارس 
بازگشت به کار هابل پس از بروز مشکل در ژیروسکوپ این تلسکوپ - تکفارس 
بازگشت به کار هابل پس از بروز مشکل در ژیروسکوپ این تلسکوپ - تکفارس 

بازگشت به کار هابل پس از بروز مشکل در ژیروسکوپ این تلسکوپ

پوریا اسدی
۷ آبان ۱۳۹۷ - 13:30
تلسکوپ هابل

تلسکوپ فضایی ‌هابل مسئول تعداد زیادی از تصاویر خیره‌کننده و آموزنده فضایی از زمان پرتاب آن در سال ۱۹۹۰ است اما در تاریخ ۵ اکتبر، تلسکوپ دچار مشکل شد و به حالت امن رفت. در حال حاضر ناسا اعلام نموده که مشکل تلسکوپ برطرف شده و به حالت عادی بازگشته است.

این مسئله ناشی از یک مشکل با یکی از شش ژیروسکوپی است که سرعت این تلسکوپ را اندازه‌گیری می‌کند. ابزار ‌هابل باید زمانی که سومین ژیروسکوپ از کار می‌افتد غیرفعال شود که باعث شده که تلسکوپ در حین حرکت به مسیرهای جدید با مشکلات روبرو شود. خوشبختانه، یک ژیروسکوپ پشتیبان در فضاپیمای موجود بوده  که تیم ناسا توانست از راه دور  آن را فعال کند. گرچه روز بعد از این مشکل، ژیروسکوپ پشتیبان فعال شد، اما با داده‌هایی که فرستاده شد، مسائلی در ارتباط با آن مطرح شد، چرا که پیشنهاد می‌کرد که این فضاپیما سریع‌تر از آنچه که  باید، در واقع حرکت می‌کرد.

سه هفته طول کشید تا مشکل را با ژیروسکوپ پشتیبان حل کردندو در آن زمان دانشمندان ناسا به فضاپیما دستور دادند که تغییر مسیر و مانورهای مختلف را اجرا کند و ژیروسکوپ بین حالت‌های عملیاتی مختلف تغییر کند. دانشمندان بر این باورند که این مسئله را با پاک کردن انسداد بین قطعات درون ژیروسکوپ که باعث می‌شود خوانش‌های نادرست انجام شود، حل کرده‌اند. با توجه به عملکرد مناسب ژیروسکوپ، ناسا سپس تست‌های بیشتری را انجام داد تا اطمینان حاصل کند که ژیروسکوپ پایدار بوده و حفاظت اضافی را برای  مشکلات آینده دارد. ژیروسکوپ دوباره کالیبره شده که این عمل توسط چرخش در نقاط مختلف در آسمان  و با قفل شدن روی اهداف مختلف، میسر شده است و تمام وسایل این تلسکوپ به طور موثر پاسخگو بوده‌اند

آخرین مرحله تثبیت تلسکوپ، فعال سازی مجدد ابزارهایی بود که خاموش شده بودند و همچنین بررسی کردن اینکه اطلاعات به درستی ارسال شده است. همه چیز خوب پیش رفت و تلسکوپ برای اولین بار از زمانی که مشکل در ۵ اکتبر به وجود آمد، شروع به انتقال داده‌ها به زمین کرد.

در حال حاضر ژیروسکوپ به درستی کار می‌کند و ابزارهای تلسکوپ دوباره فعال شده است، بنابراین ‌هابل می‌تواند جمع آوری داده‌ها و تصاویربرداری از اجرام زیبای فضایی را از سر بگیرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید