مشاهده نور سبز رنگ در فضا که خیلی زود ناپدید شد - تکفارس 
مشاهده نور سبز رنگ در فضا که خیلی زود ناپدید شد - تکفارس 

مشاهده نور سبز رنگ در فضا که خیلی زود ناپدید شد

سید محمد معلمی
۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - 17:30
مشاهده نور سبز رنگ در فضا که خیلی زود ناپدید شد - تکفارس 

رصدخانه NuSTAR ناسا که با استفاده از اشعه ایکس مشاهدات خود را انجام می‌دهد، به تازگی پدیده عجیب و تازه‌ای را به ثبت رسانده است. محققان این مرکز تحقیقاتی، همزمانی که در حال بررسی اشعه‌های ایکس بودند، نور سبز و خطوط آبی رنگی را دیدند که بلافاصله ناپدید شدند.

طی گزارشی که در ژورنال ستاره‌شناسی به چاپ رسیده، محققان نظریات خود را در مورد نور سبز و آبی که در چند هفته اخیر ظاهر شده عنوان و احتمالات موجود را بررسی کرده‌اند.

هدف اصلی NuSTAR این بود تا تصویری از انفجار ستارگان و اشعه ایکس ماورابنفش را به ثبت برساند ولی توانست عکسی از اشعه ایکس سبز رنگ بگیرد که تا کنون و در این ده روز اخیر مشاهده نشده بود. در همان لحظه، یک تلسکوپ دیگر فضا را بررسی کرد و توانست پدیده‌های اطراف را مشاهده کند اما خبری از نور سبز و آبی رنگ نبود.

هانا ارنشاو (Hannah Earnshaw) فوق تخصص علوم هوافضا در مؤسسه تکنولوژی کالیفرنیا و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:

۱۰ روز فرصت بسیار کوتاهی برای بررسی یک پدیده این‌چنینی است. ما در NuSTAR معمولاً اتفاقاتی را مشاهده می‌کنیم که در بازه‌های زمانی مختلف و طولانی‌تری رخ می‌دهند و خیلی کم پیش می‌آید که از منبع یک پدیده چندین بار تکرار شود. در این مورد اما، خوش‌شانس بودیم که توانستیم چیزی ببینیم که خیلی سریع ناپدید شد به همین دلیل می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد

در این مطالعه آمده که احتمال دارد نور ظاهر شده حاصل عملکرد یک سیاه‌چاله باشد که در حال گرفتن یک ستاره بوده است. در واقع زمانی که اشیا به یک سیاه‌چاله نزدیک می‌شوند، به خاطر نیروی جاذبه شدیدی که وجود دارد تکه‌تکه خواهند شد و بقایای آنها به مدارهای اطراف سیاه‌چاله پرتاب می‌گردند. سپس مواد موجود در لبه‌های داخلی اشیا خیلی سریع حرکت می‌کنند که باعث می‌شوند گرمای چند صد میلیون درجه‌ای و اشعه‌های ایکس را تولید نمایند. برای مثال، گرمای سطح خورشید به ۵۵۳۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد بنابراین رخ دادن چنین پدیده‌ای اصلاً عجیب نیست.

اکثر اشعه‌های ایکس ماورابنفش مدت زیادی باقی می‌مانند چرا که توسط اشیایی نظیر سیاه‌چاله به وجود آمده‌اند که تراکم زیادی دارند و بازه‌های زمانی طولانی باعث تغذیه ستارگان می‌شوند. در سمت دیگر، اشعه‌های ایکس ماورابنفش که مدت کوتاهی دوام می‌آورند خیلی کم رخ می‌دهند بنابراین به ثبت رسیدن آنها باید زمانی انجام شود که یک سیاه‌چاله می‌خواهد باعث تخریب ستارگان گردد.

البته هنوز هم می‌توان دلایل دیگری را برای چرایی ظاهر شدن این نور سبز متصور شد. برای مثال، بعضی از نویسندگان این تحقیق ادعا می‌کنند که یک ستاره نوترونی که تراکم زیادی داشته و حاصل انفجار یک ستاره کوچک‌تر بوده که در نزدیکی سیاه‌چاله واقع شده، باعث به وجود آمدن این نور سبز رنگ شده است. یک ستاره نوترونی شبیه خورشید است ولی سایز آن نهایتاً به اندازه مساحت یک شهر بزرگ می‌رسد بنابراین ستاره‌های نوترونی می‌توانند اشیا را به سمت خود جذب کنند و باعث شوند بقایای آنها در مدارهای اطراف با سرعت بسیار زیادی حرکت کنند.

ستاره های نوترونی همچنین می‌توانند میادین مغناطیسی قدرتمندی بسازند که باعث به وجود ستون‌هایی می‌شوند تا مواد مختلف را به سطوح مختلف پرتاب کنند اما اگر ستاره‌ای با سرعت بسیار زیاد بچرخد، اشیا نمی‌توانند به زمین برسند و امواج انفجار این‌چنینی اشعه ایکس را تولید می‌کنند. این پدیده آن‌قدر سریع است که اصلاً به چشم نمی‌آید ولی اگر موادی از میان آنها بگذرد، برخی از قسمت‌ها دیده می‌شوند. شاید این نظریه بتواند نشان دهد که چرا اشعه ایکس ماورا بنفش خیلی سریع ظاهر و خیلی سریع‌تر ناپدید شد.

هانا ارنشاو می‌گوید:

نتیجه تحقیق ما می‌تواند به کشف پاسخ سؤالات مربوط به سیاه‌چاله‌ها کمک کند تا بتوانیم متوجه شویم چه چیزی باعث سرعت گرفتن اشیا در نزدیکی سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی می‌گردد

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید