قایق خودران به صورت موفقیت‌آمیز از اقیانوس اطلس عبور نمود - تکفارس 
قایق خودران به صورت موفقیت‌آمیز از اقیانوس اطلس عبور نمود - تکفارس 
قایق خودران به صورت موفقیت‌آمیز از اقیانوس اطلس عبور نمود - تکفارس 

قایق خودران به صورت موفقیت‌آمیز از اقیانوس اطلس عبور نمود

پوریا اسدی
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - 13:30
قایق خودران به صورت موفقیت‌آمیز از اقیانوس اطلس عبور نمود - تکفارس 

اولین قایق بادبانی بدون سرنشین و خودران با موفقیت از اقیانوس اطلس عبور کرد و سفر بین نیوفاندلند در کانادا و ایرلند را تکمیل کرد. این سفر ۱۸۰۰ مایلی دو و نیم ماه طول کشیده است. این بخشی از چالش Microtransat برای قایق‌های رباتیک بود و امکان استفاده از قایق‌های بدون سرنشین را برای مأموریت‌های طولانی‌مدت مورد آزمایش قرار داد. این ماموریت‌ها می‌تواند همه چیز از تحقیقات اقیانوسی گرفته تا نظارت بر آب‌ها را در برگیرد.

دیوید پدی، مدیر عامل شرکت Offshore Sensing AS مستقر در نروژ که این قایق را ساخته، به Digital Trends گفت:

این آزمایش تا کنون توسط هیچ شرکت دیگری انجام نشده است. Sailbuoy [قایق رباتیک] بدون حادثه این فاصله را طی کرده است . اهمیت این موضوع  در اینست که ثابت می‌کند که می‌توان از وسایل نقلیه بدون سرنشین استفاده کرد تا اقیانوس‌ها را برای مدت‌های طولانی و  با فاصله‌های زیاد  کاوش کرد. این پروژه به شدت هزینه‌های کاوش در اقیانوس‌ها را کاهش می‌دهد و بنابراین امکان دانش بسیار دقیق‌تر از اقیانوس‌ها را از طریق استفاده از تکنولوژی‌های متعارف امکان پذیر می‌کند.

بنابر گفته‌های پدی، این سفر زمانی که صحبت از مقابله با چالش‌های عمده به میان می‌آید، به طرز شگفت انگیزی بدون اتفاق بوده است. این آزمایش تفاوت قابل توجهی با ۲۰ تلاش ناموفق گذشته بوده که توسط این تیم و در تلاش برای تکمیل این چالش از زمان شروع آن در سال ۲۰۱۰ است.

ما مجبور بودیم برای شرایط مناسب باد و برای راه اندازی ایمن، صبر کنیم؛ به جز این، مسافت طی شده در حالت معمول بوده و باد و امواج بیش از حد وجود نداشته است. ما مجبور بودیم از سیستم‌های نفتی اجتناب کنیم، اما این عمل برای آزمایش در  دریای شمالی غیر معمول نیست.  وی همچنین خاطر نشان کرد که تلاش برای جلوگیری از کشتی‌های دیگر صورت گرفته است؛ زیرا احتمال دارد که قایق توسط سایر کشتی گرفته شود.

قایق‌های Sailbouy هر کدام ۱۷۵،۰۰۰ دلار هزینه دارند و توسط پنل‌های خورشیدی کار می‌کنند. آنها اطلاعات دائمی‌ GPS را برای نشان دادن مکان دقیقی که در آن قرار دارند، ارسال می‌کنند.

پدی به Digital Trends گفت که او هیچ اهدافی فوری برای پیامدهای این شاهکار ندارد، اگر چه او علاقه‌مند به آزمایش بیشتر برای آزمایش ایستادگی قایق در مقابل بادهای شدیدتر است. او گفت:

ما در تلاش هستیم تا ببینیم این قایق در شرایط طوفانی چگونه رفتار می‌کند. اما بسیاری از تلاش‌های ما این روزها [متمرکز بر روی تست] عملکرد سنسورهای نصب شده بر روی آن و عملکرد آن به عنوان یک پلت‌فرم خودران است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید