مشکلات پنل‌های خورشیدی تسلا - تکفارس 
مشکلات پنل‌های خورشیدی تسلا - تکفارس 
مشکلات پنل‌های خورشیدی تسلا - تکفارس 

مشکلات پنل‌های خورشیدی تسلا

علی اسکندری
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - 21:31
مشکلات پنل‌های خورشیدی تسلا - تکفارس 

حتی اگر اندکی با دنیای تکنولوژی آشنا باشید، حتما نام کارآفرین برتر آمریکایی یعنی ایلان ماسک را شنیده‌اید. این فرد در آفریقای جنوبی متولد شد و سپس با کمک مادرش توانست شهروند کشور کانادا شود. به این ترتیب راه ایلان ماسک به‌سمت آمریکا – سرزمین فرصت‌ها – باز شد. در حال حاضر ایلان ماسک در چند شرکت فعالیت دارد و به‌عنوان مدیرعامل تسلا و SpaceX شمرده می‌شود. البته استارتاپ‌های دیگری نیز تحت فرمان ایلان ماسک هستند که یکی از آن‌ها قصد کاشتن تراشه‌هایی در مغز انسان دارد. به‌طور کل ایده‌های کارآفرین نام‌برده عجیب و غریب هستند. اما گذشته از این‌ها، شرکت SolarCity نیز توسط ایلان ماسک مدیریت می‌شود. این شرکت به‌تازگی از محصول خود (پنل‌های خورشیدی) پرده برداشته است. با این همه تکنولوژی مذکور خالی از اشکال نیست و دردسرهای زیادی برای وال‌مارت ایجاد کرده است. در ادامه در این مورد بیش‌تر توضیح داده‌ایم. بیایید قبل از چیزی در مورد شرکت SolarCity صحبت کنیم. این برند نه‌چندان شناخته شده توسط ایلان ماسک که در بالا در مورد آن توضیح دادیم، مدیریت می‌شود. اما سوال اصلی این‌جاست که این شرکت دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و دارای چه برنامه‌ها و استراتژی‌هایی است؟ به‌جرات می‌توان گفت SolarCity یکی از آینده‌دارترین برندهای حوزه انرژی پاک است. این شرکت نوپا همین حالا نیز توانسته محصولاتی مثل پنل خورشیدی تولید کند که دارای عملکرد بسیار خوبی هستند. با گرم‌تر شدن هوا و تشدید تغییرات اقلیمی می‌توان انتظار داشت استفاده از این تکنولوژی به‌طور چشم‌گیری افزایش یابد. SolarCity نیز به این موضوع پی برده و از همین حالا کالاهای خود را به بازار عرضه می‌کند تا نظر کاربران بیش‌تری را به سمت خود جلب نماید. در ماه‌های گذشته این استارتاپ اعلام نمود که شما می‌توانید با پرداخت مبلغی صاحب یک پشت‌بامی مملواز پنل خورشیدی شوید. این پنل در بالای خانه‌تان توسط مهندسان و تکنسین‌های SolarCity نصب خواهد شد. البته در آن موقع این طرح طرفداران زیادی پیدا نکرد. چرا؟ از آن‌جا که شرکت مذکور نتوانسته بود قیمت را پایین بیاورد و برای همین نصب این پنل‌ها تقریبا برای هیچ‌کس ارزش خرید نداشت. اما به‌تازگی تغییراتی در این طرح به‌وجود آمده است. ایلان ماسک در حساب توییتر خود اعلام نمود که SolarCity از این بعد پنل‌های خورشیدی خود را به‌صورت قسطی به‌ صاحبان خانه‌ها در سراسر آمریکا ارائه می‌دهد. همین موجب شد تا طیف وسیعی از کاربران به فکر خرید این صفحات خورشیدی بیفتند. این پنل‌ها تمام پشت‌بام خانه را در برمی‌گیرند و به این ترتیب (و با توجه به تکنولوژی جدید و عملکرد بالای صفحات) برق زیادی تولید می‌شود. در نتیجه می‌توانید در هزینه‌های خود در بلندمدت صرفه‌جویی کنید و پول بیش‌تری را پس‌اندازی نمایید. ایلان ماسک در مورد همین موضوع توضیح داده است؛

داشتن پنل خورشیدی مثل این است که دستگاه چاپ پول در پشت‌بام خانه‌تان داشته باشید!

این حرف زمانی به واقعیت تبدیل می‌شود که در ابتدا شما صاحب خانه باشید و دیدی بلندمدت داشته باشید. چراکه در کوتاه‌مدت نصب این پنل‌های خورشیدی تنها هزینه‌بر به‌نظر می‌رسد. اما این تکنولوژی خالی از اشکال نیست. خبرها و شایعات حاکی از آن هستند که پنل‌های خورشیدی شرکت SolarCity آتش می‌گیرند. این موضوع در ماشین‌های تسلا – همان شرکت ماشین‌سازی تحت مدیریت ایلان ماسک – نیز دیده می‌شود. فروشگاه وال‌مارت که یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایالات متحده شمرده می‌شود، اذعان دارد که این صفحات آتش می‌گیرند و نارضایتی کاربران را در پی خواهند داشت. از این رو به احتمال زیادی در آینده‌ای نزدیک وال‌مارت – این غول صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای – به کار و همکاری خود با شرکت SolarCity پایان دهد. در این مورد هنوز ایلان ماسک حرفی نزده و باید منتظر ماند که آیا این مشکلات مخصوص مدل‌های خاصی هستند یا تمامی پنل‌های خورشیدی SolarCity را در برمی‌گیرند. با این همه موضوع دیگری نیز مطرح است. در این پنل‌های خورشیدی فن‌آوری‌های مختلفی استفاده شده که همین مسئله باعث می‌شود شاهد مشکلات بیش‌تری در این صفحات باشیم. در نتیجه شاید اصلا SolarCity نتواند محصولات موفقی به بازار عرضه کند و سهم بزرگی از بازار را در اختیار داشته باشد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنید؟ آیا به‌نظرتان روزی استفاده از این پنل‌ها به موضوعی داع تبدیل خواهد شد؟ آیا با استفاده از تکنولوژی می‌توانیم زمین را نجات داد؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید