ساخت نیروگاه‌های خورشیدی شناور بر روی سد در تایلند - تکفارس 
ساخت نیروگاه‌های خورشیدی شناور بر روی سد در تایلند - تکفارس 

ساخت نیروگاه‌های خورشیدی شناور بر روی سد در تایلند

پوریا اسدی
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 21:00
ساخت نیروگاه‌های خورشیدی شناور بر روی سد در تایلند - تکفارس 

تایلند برنامه‌ای بزرگ برای استفاده از  انرژی خورشیدی دارد. براساس گزارش IEEE Spectrum، گروه سیمان سیام  (SCG)، به صورت جاه‌طلبانه در صدد برنده شدن قرارداد بزرگ دولتی برای نصب پنل‌های شناور غول پیکر خورشیدی با قدرت ۴۵ مگاواتی در سد Sirindhorn تایلند است.

ایده‌ی پشت یک نیروگاه خورشیدی شناور این است که می‌تواند منافع حاصل از انرژی خورشیدی را بدون در نظر گرفتن فضای ارزشمند بر روی زمین‌ در مناطق پرجمعیت فراهم کند. مزایای دیگر عبارتند از سهولت نصب و جمع کردن همراه با کمک به کاهش تبخیر آب – به دلیل پوشش بخشی از سطح آب- است. در حدود ۱۰ سالی که فناوری فتوولتائیک شناور بوجود آمده، پاسخ‌های مثبتی را از کشورهای پرجمعیت مانند چین، ژاپن، هند و کره جنوبی دریافت نموده است. حالا به نظر می‌رسد که تایلند مشتاق است تا در این زمینه دست به اقدام بزند.

SCG یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد ساختمانی در جنوب آسیا است. این شرکت پنل‌های خورشیدی شناور اختصاصی خود را توسعه و همچنین اطمینان داده که مراحل ساخت، نصب و نگهداری آن را نیز بر عهده خواهد داشت. پنل SCG از پلی‌اتیلن با چگالی بالا ساخته شده که هم با‌دوام و هم قابل بازیافت است. این شرکت ادعا می‌کند که پنل‌های آن حدود نیم قرن دوام می‌آورد و تقریبا ۱۰ درصد فضای کمتری نسبت به پنل‌های شناور شرکت‌های رقیب را در بر می‌گیرد.

طرح ساخت یک نیروگاه خورشیدی در سد Sirindhorn اولین قسمت از طرح بلندپروازانه پنل‌های خورشیدی شناور توسط اداره‌ی تولید برق تایلند (EGAT) است. این اداره قصد دارد تا هشت نیروگاه  خورشیدی شناور دیگر با ظرفیت ۱ گیگاوات را  طی چند دهه آینده تولید کند. سد Sirindhorn اولین نمونه از این دسته خواهد بود و چهار پروژه دیگر به دنبال آن اجرا خواهد شد. EGAT امیدوار است که در اوایل ماه آوریل شروع به ساخت و ساز کند، هرچند هنوز مشخص نیست چه شرکتی برنده‌ی این قرارداد خواهد بود.

در حال حاضر تایلند حدود ۱۲ درصد از انرژی خود را از منابع پایدار تولید می‌کند. (در مقایسه با ایالات متحده این مقدار  ۱۸ درصد است) دولت تایلند امیدوار است که طرح‌هایی نظیر نیروگاه‌های خورشیدی شناور بتواند تا سال ۲۰۳۶ این میزان را تا ۳۷ درصد افزایش دهد. اگر همه چیز براساس برنامه پیش برود، حدود ۶ درصد از کل انرژی کشور می‌تواند از پروژه‌های پنل‌های خورشیدی شناور مانند این بدست آید.

به نظر شما نیروگاه خورشیدی شناور چه مشکلاتی را برای محیط زیست بوجود خواهد آورد؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید