کنترل ماشین‌آلات و ابزارهای نظامی توسط ذهن سربازان - تکفارس 
کنترل ماشین‌آلات و ابزارهای نظامی توسط ذهن سربازان - تکفارس 
کنترل ماشین‌آلات و ابزارهای نظامی توسط ذهن سربازان - تکفارس 

کنترل ماشین‌آلات و ابزارهای نظامی توسط ذهن سربازان

مصطفی اسماعیلیان
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - 10:00
کنترل ماشین‌آلات و ابزارهای نظامی توسط ذهن سربازان - تکفارس 

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی (DARPA) به عنوان اتاق فکر پنتاگون، نشست سه روزه‌ای را در خلال جشن شصتمین سالگرد این اداره برگزار کرد. نکات بر‌جسته‌ی این رویداد شامل بحث درمورد برخی پروژه‌های عجیب و شگفت‌آوری می‌شد که این سازمان مشغول آزمایش آن‌ها است. یکی از این پروژه‌های جذاب N3 نام دارد. پروژه‌ای که در محور ارتقای سیستم عصبی مغز بدون استفاده از انواع روش‌های جراحی است. با تکفارس همراه باشید.

هدف پروژه‌ی N3 ساخت یک رابط کاربری مغزی است که برای نصب آن به هیچ یک از روش‌های جراحی و تغییر بافت مغز نیاز نباشد. به طور ساده‌تر، محققان این پروژه به دنبال ساخت یک رابط کاربری خارجی هستند که به مغز اتصال یافته و سربازان را در انواع اهداف نظامی یاری نماید. البته تکنولوژی‌های مشابهی نیز در زمینه‌ی رابط کاربری مغزی وجود دارند که اکثرا برای کمک به معلولان ساخته شده اند اما هیچ‌کدام مناسب شرایط نظامی نیستند.

آژانس تحقیقاتی پنتاگون به دنبال رابطی سبک و با‌دوام است که در محیط های خصمانه و حساس قادر به انجام وظایف محول شده باشد.

این سازمان گفت:

ما معتقدیم که ساخت رابط های کاربری مغزی قابل حمل برای نصب بر روی افراد سالم که کیفیت بالایی نیز داشته باشند، امری امکان‌پذیر است.

با این حساب به نظر می‌رسد پروژه‌ی N3 در آینده شانس زیادی برای تکامل و پیشرفت دارد. اما نه در آژانس تحقیقاتی پنتاگون. همان‌طور که از اسم این سازمان پیداست، DARPA تنها مکانی برای معرفی و آزمایش پروژه‌های مرتبط نظامی است و این پروژه ها باید زیر نظر سازمان‌های دیگری مراحل ساخت خود را طی کنند.

به عنوان مثال، با وجود هزاران کارگروه تحقیقاتی، تاکنون هیچ اسکلت‌بندی خارجی برای سربازان ساخته نشده است و تمام پروژه های مرتبط در مرحله ی طراحی و آزمایش باقی مانده‌اند.

اما در این مورد به خصوص، از جانب پنتاگون یک تیم مشاوره برای اعضای پروژه در نظر گرفته شده است تا به عنوان طرحی هدفمند در تکنولوژی‌های عصبی و بهینه سازی رابط کاربری مغز ، کمک‌یار آن‌ها باشد. همچنین توسعه‌ی پروژه‌های مشابه تبدیل به شانسی شده است تا این پروژه نیز هرچه بیشتر در مسیر پیشرفت خود قرار گیرد.

در این مورد دکتر الماندی، مدیر برنامه بخش فناوری زیستی DARPA گفت:

ما از تیم متخصص خود خواستیم تا رویکردهای خود را در خصوص تعامل بیشتر رابط کاربری با مغز شرح دهند. به این صورت ما قادر خواهیم بود تا بدون تأخیر در ارسال اطلاعات و کاهش وضوح سیگنال، بخش های کمتری از مغز را درگیر سیستم N3 کنیم.

آژانس تحقیقاتی پنتاگون از تیم تحقیقاتی انتظار دارد دستگاهی کاملا کاربردی را ارائه دهد که در انواع وظایف نظامی، اعم از مواردی که نیاز به تعاملات بین ماشین‌ و انسان است مثل کنترل هواپیمای بدون سرنشین، سیستم‌های دفاع سایبری و دیگر ابزارهای دفاعی مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد رابط کاربری مغزی چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید