پشه‌های بازمهندسی شده، راه نجات آفریقایی‌ها از مالاریا - تکفارس 
پشه‌های بازمهندسی شده، راه نجات آفریقایی‌ها از مالاریا - تکفارس 
پشه‌های بازمهندسی شده، راه نجات آفریقایی‌ها از مالاریا - تکفارس 

پشه‌های بازمهندسی شده، راه نجات آفریقایی‌ها از مالاریا

امیر مریخ
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - 14:00
پشه‌های بازمهندسی شده، راه نجات آفریقایی‌ها از مالاریا - تکفارس 

یک کشور کوچک در آفریقا در حال انجام کاری است که ممکن است تبعاتی جبران ناپذیری را در پی داشته‌باشد، آن‌ها می‌خواهند یک قمار بزرگ در زمینه‌ی فناوری‌های زیستی انجام دهند. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

اول از همه، آفریقایی‌ها!

در روز چهارشنبه، محققین اعلام داشند که آن‌ها چراغ سبز دولت بورکینو فاسو را در جهت آزاد سازی حشراتی که به شیو‌ه‌های ژنتیکی بازمهندسی شده‌اند را گرفته‌ و آماده‌ی انتشار آن‌ها در محیط طبیعی هستند.

این اقدام در ادامه‌ی برنامه‌ی بلند مدتی دیگری انجام می‌شود در طی این برنامه دولت بورکینا فاسو قصد دارد تا عوامل ناقل بیماری مالاریا را ریشه کن کند. این اقدام اولین تلاش در جهت آزادسازی جانداران بازسازی شده از نظر ژنتیکی در محیط وحش آفریقا خواهد بود. با این وجود ما شاهد آزاد سازی حشرات بازمهندسی شده در نقاط دیگر دنیا بوده‌ایم.

عاملی به نام میلولنت مالاریا

مالاریا زمانی خطرناک می‌شود که انگل آن، حشرات را آلوده می‌کند و در پی آن حشرات به عنوان ناقل این بیماری را به انسان‌ها نیز انتشار می‌دهند. بر اساس اطلاعاتی که توسط مرکز کنترل بیماری و پیشگیری (CDC) منتشر شده است، ۴۴۵٫۰۰۰ فرد در سال ۲۰۱۶ در اثر بیماری مالاریا جان خود را از دست دادند، که اغلب این جان باختگان را کودکانی اهل قاره‌ی آفریقا تشکیل می‌دادند. در شرایطی که ما بتوانیم این نوع خاص از حشرات را که ناقل بیماری هستند، ریشه کن کنیم یا به بیان دیگر آن‌ها را منقرض کنیم و یا اینکه از نظر آماری تعداد آن‌ها را کاهش دهیم در نهایت ما قادر خواهیم شد تا بیماری مالاریا را کنترل و تعداد جان باختگان آن را به طرز قابل توجهی کاهش دهیم.

محققین در مرحله‌ی ابتدایی این پروژه، قصد دارند تا حشرات بازمهندسی شده را در روستایی به نام بورکینابه (Burkinabé) استان بانا (Bana) آزاد سازی کنند، در این ماه حشراتی که به طور ژنتیکی طوری باز سازی شده‌اند که جنس نر آن‌ها عقیم باشد در روستای نام برده آزاد می‌شوند. این حشرات در طی این اقدام به منظور ریشه کن کردن مالاریا منتشر نمی‌شوند، آن‌ها در وهله‌ی اول تنها به این دلیل آزاد می‌شوند تا دانشمندان بتوانند اعتماد افراد محلی را جلب کنند.

هدف غایی عملیات

اگر آن‌ها موفق شوند که به هدف خود برسند، محققین حاضر در بورکینا فاسو، به علاوه‌ی کشورهای دیگر آفریقایی یعنی اوگاندا و مالی به این پروژه افزوده شده و آماده‌ی آزادسازی حشرات بازمهندسی شده به حیات وحش به جهت نابودی مالاریا می‌شوند. برخلاف حشراتی که به دستور دولت بورکنا فاسو آزاد سازی شدند، این حشرات به طور ژنتیکی قادر به حمل ژن جهش یافته‌ای می‌باشند که جمعیت آماری حشرات را کاهش داده و این ویژگی به نسل‌های آینده‌ی خود نیز انتقال می‌دهند.

هیچ کسی تا به حال که این خبر را می‌خوانید اقدام به آزاد سازی یک جانور که به طور ژنتیکی شخصی سازی شده است را به حیات وحش نکرده است و این کار یک دلیل بسیار منطقی دارد و آن هم این است که آزاد سازی جانداران دستکاری شده بسیار ریسکی است و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد، خساراتی که پیشبینی نشده‌اند و تنها در زمان انجام پروژه به طور عملی خود را نشان می‌دهند. اگر رهاسازی این حشرات که به طور ژنتیکی عقیم شده‌اند در حیات وحش، عواقب پیشبینی نشده‌ای را به وجود بیاورند، حداقل می‌توانیم امیدوار باشیم که تعداد این حشرات خاص به سرعت و خود به خود کاهش می‌یابد و اثراتی دائمی در چرخه‌ی کلی نخواهند گذاشت. با اینحال وقتی که ما به طور جدی این حشرات را آزاد کردیم به معنای واقعی، دیکگر دکمه‌ای برای بازگشت نخواهیم داشت. اما با توجه به تعداد افرادی که طعمه‌ی مرگ بیماری مالاریا می‌شوند شاید این اقدام ارزش آزمایش کردن را داشته باشد.

نظر شما چیست؟ آیا با این پروژه موافق هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید