نانوربات‌هایی که عمل جراحی پیچیده انجام می‌دهند - تکفارس 
نانوربات‌هایی که عمل جراحی پیچیده انجام می‌دهند - تکفارس 
نانوربات‌هایی که عمل جراحی پیچیده انجام می‌دهند - تکفارس 

نانوربات‌هایی که عمل جراحی پیچیده انجام می‌دهند

سید محمد معلمی
۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - 20:30
نانوربات‌هایی که عمل جراحی پیچیده انجام می‌دهند - تکفارس 

آینده علم پزشکی بسیار جذاب و در عین حال پیشرفته خواهد بود زیرا اخیراً توسط دانشگاه Hong Kong کشور چین، یک شیوه جدید برای به کارگیری نانوربات‌ها ابداع شده تا بتوان از آنها برای به انجام رساندن عمل‌های جراحی بسیار پیچیده استفاده شود.

بر اساس گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، این پروژه توسط پروفسور ژانگ لی و در دانشکده پزشکی و مهندسی هوشمندسازی رهبری شد. این استاد دانشگاه با تقلید از حرکت دسته‌ای پرندگان و شیوه حرکت ماهی‌ها، با کمک تیم همراه خود نوعی میدان آهن‌ربایی ساخت تا حرکت نانوربات‌ها را کنترل کند. می‌توانید چگونگی انجام این کار را در ویدیو زیر ببینید.

نانوربات‌ها که از میلیون‌ها نانوذرات مغناطیسی ساخته شده‌اند، می‌توانند با توجه به محیطی که در آن حرکت می‌کنند، شکل خود را تغییر دهند. به علاوه، آنها قادرند تا در ظاهر پیله مانند خود نیز کوچک، بزرگ و یا تقسیم شوند.

پروفسور ژانگ می‌گوید: خلاقانه‌ترین و البته سخت‌ترین قسمت کار، یافتن بهترین روش برای به کارگیری نانوربات‌ها در مناطق بسیار حساس و کوچک بدن است.

این شیوه ابداع شده را جراحان می‌توانند استفاده کنند تا نانوربات‌ها را به قسمت‌هایی که دسترسی به آنها سخت است، ارسال نمایند. آنها همچنین این امکان را دارند تا با به کارگیری نانوربات‌ها، دارو را وارد بدن کنند، به درمان سرطان بپردازند و جراحی‌های چشم را انجام دهند.

پروفسور ژانگ می‌گوید: من معتقدم که در آینده‌ای نزدیک، تکنیک استفاده از نانوربات‌ها سبب بهبود روش‌های درمانی سیستم عروقی خواهد شد و به احتمال زیاد بتوان از رخ دادن سکته‌های مختلف جلوگیری نمود. به علاوه، دیگر موارد استفاده از این نانوربات‌ها بالقوه است. مثلا انجام جراحی‌های سطحی و یا استفاده از سیستم‌های میکروفلوئید از آن جمله می‌باشد.

لازم به ذکر است که تیم تحقیقاتی هم‌اکنون انجام آزمایش‌های لازم روی حیوانات را با همکاری بیمارستان Prince of Wales آغاز کرده است.

در پایان اشاره کنیم که یافته‌های این تیم تحقیقاتی در ژورنال Nature Communications به چاپ رسیده است.

با توجه به پیشرفتهایی که در زمینه پزشکی می‌بینید، به نظر شما آینده این علم چگونه خواهد بود؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

دانلود ویدئو

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید