AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 
AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 
AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت

امیر مریخ
۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - 16:00
AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

در تمام زمان‌ها مقایسه‌ی محصول دو شرکت AMD و Nvidia، در مقابل فن بوی‌های سفت و سخت این دو شرکت همانند بازی با دم شیر بوده است. ولی بعد از مدت‌ها تجربه می‌توانیم قول بدهیم که این مقایسه‌ها به جنجال‌های بعد از آن خواهد ارزید. در ادامه‌ی مقاله با تکفارس همراه باشید. معمولا در این‌ نوع مقالات طرفداران هر شرکت برای حمایت از محصول مورد علاقه‌ی خود پا به میدان گذاشته و آماده‌ی یک نبرد حیثیتی می‌شوند. تمام این مشاجرات با رونمایی از کارت گرافیک جدید Nvidia یعنی سری جدید RTX، شدیدتر و هیجان انگیز‌تر شده است. خواه و ناخواه اگر شما چه فکر کنید که این سری جدید تنها ابزاری برای خالی کردن جیب مخاطبین است و یا اینکه واقعا تجربیات جدید و ارزشمندی را به مخاطبین ارائه می‌دهد، این سری جدید برنامه ریزی شده است تا با ابزار فوق پیشرفته‌اش زلزله‌ای در بازار صنعت کارت‌های گرافیک به وجود بیاورند.

با این وجود اینکه Nvidia از سری جدید خانواده‌ی کارت گرافیک‌هایش رونمایی کرده است اما شرکت AMD همچنان برنامه‌ای برای پرده برداری از کارت گرافیک جدیدی در آینده‌ی نزدیک ندارد، اما با این حال کارت‌ گرافیک‌های خانواده‌ی Vega این شرکت همچنان کارت‌های قدرتمندی هستند و همچنین سری RX 500 آن نیز در میان رده‌ها یک انتخاب اقتصادی و مناسب به حساب می‌آید. بیایید قبل از هر چیزی ابتداً به وضعیت رقابت این دو رقیب قدیمی در حال حاضر نگاهی بیاندازیم و نقاط قوت و ضعف هر دو شرکت را در پلتفرم‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ بررسی کنیم.

AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

شاه شاهان بر اساس نظر پیر مسئله‌دان

اگر بخواهیم زیر و بم این دو شرکت را در بیاوریم، در حال حاضر فکر می‌کنیم که همه سر این قضیه اتفاق نظر داشته باشیم که پرچم دار Nvidia در حال حاضر کارت گرافیک RTX 2080 Ti است. با وجود اینکه این کارت گرافیک بسیار نوپا می‌باشد و کمپانی‌های ثرد پارتی همچنان هیچ بنچمارکی برای این کارت گرافیک فراهم نکرده‌اند، به این ترتیب ما اطلاعات آماری از نحوه‌ی عملکرد این کارت گرافیک نداریم، اما با این حال این قضیه مسلم است که RTX 2080 Ti از برادر بزرگترش GeForce GTX 1080 Ti، از توانایی‌های بیشتری برخوردار است. شما در حال حاضر برای پیش خرید نسخه‌ی Founders کارت گرافیک RTX 2080 Ti باید ۱٫۲۰۰ دلاری را کنار گذاشته باشید اما این در حالی است که GTX 1080 Ti با قیمتی در حدود ۶۵۰ دلار قابل خریداری است و انتخاب دوم از نظر اقتصادی به نظر ایده‌ی بهتری می‌باشد.

از دیگر سردمداران کارت گرافیک‌های Nvidia می‌توان به GTX 1080 که متعلق به نسل قبل می‌‎باشد اشاره کرد، از دیگر کارت‌های دیگر این خانواده که به زودی منتشر خواهند شد می‌توان به GTX 2080 و GTX 2070 اشاره کرد که این دو کارت در زمان انتشار به ترتیب قیمتی در حدود ۷۰۰تا ۸۰۰ دلار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار خواهند داشت که این تفاوت قیمت به نسخه‌های مختلف هر مدل ارتباط خواهد داشت. دو کارت گرافیک GTX 2080 و نسخه‌ی تایتان آن به طور همزمان در تاریخ ۲۰ سپتامبر (معادل با بیست و نهم شهریور ماه) راهی بازارها خواهند شد.

AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

از سمتی دیگر در طرف رقیب یعنی AMD، کارت گرافیک  Radeon RX Vega 64 تا به حال قوی‌ترین کارتی است که تیم قرمز رنگ ما آن را به دنیا هدیه داده است. این کارت در حال حاضر قیمتی در حدود ۵۸۰ دلار دارد و نسخه‌ی اندکی ضعیف‌تر آن یعنی کارت Vega 56 با مبلغی معادل ۴۸۰ دلار قابل خریداری است.

توجه به این نکته نیز ضروری است که در هر مقایسه‌ی عملکردی در مورد هر کارت گرافیک، ۲۰۰۰ سری کارت گرافیک به طور نظری بررسی می‌شوند و ما در حال حاضر به هیچ داده‌ی عملی از این کارت گرافیک‌های نامبرده دسترسی نداریم. تا زمانی که ما به داده‌های عملی بیشتری دسترسی پیدا کنیم، فعلا به بررسی و مقایسه کارت گرافیک‌های AMD با سری ۱۰ کارت گرافیک‌های Nvidia اکتفاء می‌کنیم.

AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

در بازی Battlefield 1،  و در شرایط گرافیک فوق‌العاده و رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی، کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega 64 توانست رکورد ۱۳۸ فریم بر ثانیه (FPS) را به طور میانگین به دست آورد. انویدیا در این آزمون سر بلند‌تر ظاهر شده و کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti این شرکت توانست رکوردی معادل ۱۵۴ فریم بر ثانیه را به طور متوسط به ثبت برساند. و همچنین محصول دیگر این شرکت یعنی GTX 1080 با ۱۳۵ فریم بر ثانیه به طور میانگین، این آزمون را گذراند. پس تا اینجا‌ی کار پرچمدار شرکت AMD در میان دو محصول شرکت Nvidia قرار گرفته است. با برداشتن چند قدم عقب‌تر از کارت Vega 64 به کارت گرافیک دیگر شرکت AMD یعنی Vega 56 می‌رسیم، که با ثبت رکورد ۱۲۷ فریم بر ثانیه در رتبه چهارم و پشت رقبای خود قرار گرفت. در این آزمایش با افزایش رزولوشن به ۱۴۴۰ پیکسل، شاهد یک جا به جایی قابل توجه در این رتبه‌ها خواهیم بود.

با این افزایش رزولوشن هر دو کارت شرکت انویدیا در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفته و دو رقیب شرکت دیگر را در گرد سرعت خود محو می‌کنند.

در آزمایشی دیگر ما با گرفتن بنچمارک از بازی دیگری به نام Deus Ex: Mankind Divided، تقریبا نتایج مشابهی به دست آوردیم که این ارقام در مقایسه با آزمایش قبلی، به اندازه‌ی کافی رضایتمندانه نبود. (امان از دست سازندگان سرمست و بازی‌های غیر بهینه‌اشان!) در این آزمایش با استفاده از شرایط گرافیکی فوق‌العاده و رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی، کارت گرافیک GTX 1080 Ti با متوسط فریم ۱۰۲ FPS، صدر نشین شده و کارت‌های دیگر Radeon RX Vega 64 با ۷۸ فریم، GTX 1080 با ۷۴ فریم و Radeon RX Vega 56 با ۷۳ فریم به طور متوسط بر ثانیه در مقام‌های دوم سوم و چهارم قرار گرفتند. در این تست، در مورد کارت‌های قعر نشین باید بگوییم که به صورت مویی با یکدیگر تفاوت داشتند( اتفاقی که در تست قبلی که با بازی BattleField 1 انجام شد، صورت نگرفته بود.) اما با این حال همانند سابق با افزایش رزولوشن به ۱۴۴۰ پیکسل، نتیجه به نفع کارت‌های شرکت انویدیا چرخید و هر دو کارت این شرکت در صدر قرار گرفتند.

در مورد بحث عملکرد بر واحد وات، کارت‌های انویدیا بدون شک برنده‌ی مبارزه هستند. هر دو کارت این شرکت نسبت به دو رقیب دیگر هم از صدای‌ کمتر و هم صرفه‌جویی بالاتری بهره می‌برند. با توجه به بحران قیمت گزاری که در طول سال پیش به وقوع پیوست، همچنین کارت‌های Nvidia از نظر قیمتی هم ارزان‌تر از رقبای خود هستند. این اختلاف قیمت به طوری است که کارت GTX 1080 با قیمت ۴۵۰ دلار از دیگر کارت رقیب به نام Vega 64 با قیمت ۶۰۰ دلار، ارزان‌تر است.

پیشنهاد بر اساس بودجه‌ی شما

اگر از این زرق برق‌های مشتری فریب بگذریم، کارت‌های Radeon RX 580 و RX 570 به نسبت GeForce GTX 1060 وضعیت بهتری دارند. به عنوان مثال در بازی Battlefield 1 ، در حالت شرایط فوق‌العاده و رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل، کارت RX 580 به طور متوسط ۹۱ FPS داشت و به دنبال آن در رتبه‌ی دوم کارت RX 570 قرار می‌گیرد که توانست رکورد متوسط FPS 89 را ثبت کند. و در نهایت کارت انویدیا یعنی GTX 1060 در مکان سوم و با ۷۷ فریم بر ثانیه قرار می‌گیرد. شما در این سه کارت بر خلاف کارت‌های آزمون‌های قبل، با تغییر رزولشن تغییری در جایگاه کارت‌ها نخواهید دید و همانطور که پیشبینی می‌شد، هنگامی که رزولشن به ۱۴۴۰ پیکسل ارتقاء یافت رتبه‌ها دستخوش تغییری نشد.

AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

اما موضوع در مورد آزمایش بازی Deus Ex: Mankind Divided با شرایط فوق‌العاده و رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل، تغییرات بین کارت گرافیک‌های GTX 1060 and the RX 570 ، آنچنان محسوس نبوده و با اختلاف یک فریم کارت گرافیک انویدیا قدرتمندتر از RX 570 در این بازی ظاهر شده است، این کارت در این تست توانست متوسط ۳۰ فریم بر ثانیه را به دست بیاورد. اما با این حال کارت RX 580 شرکت AMD همچنان با متوسط ۳۵ فریم بر ثانیه در صدر باقی ماند. طبیعتا این سه کارت، پیشنهاد مناسبی برای اجرای قدرتمند و بدون نقص بازی Deus Ex: Mankind Divided نخواهند بود اما با اینحال کارت‌های قدرتمندی در شرایط رزولوشنی ۱۰۸۰ پیکسل به حساب می‌آیند.

AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

ویژگی و قدرت‌های زیادی در کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 500 نهفته شده است. با این حال این کارت‌ها همانند سایر کارت‌های AMD نسبت به سری کارت GTX 10 انویدیا، نیروی بیشتری را مصرف می‌کند. بر اساس آمار و ارقام، Radeon RX 580 (8GB) دویست و پنجاه دلاری با مصرف ۱۸۵ وات در مقابل کارت رقیب GeForce GTX 1060 (6GB)  دویست و هشتاد دلاری، با مصرف ۱۲۰ وات، پر مصرف‌تر بوده و از نظر مصرف بیهنه کفه‌ی ترازو به سمت کارت‌های انویدیا سنگینی می‌کند. اما با تمام این‌ها کارت RX 580 به نسبت کارت GTX 1060 از عملکرد فنی بالاتر و همچنین قیمت پایین‌تری سود می‌برد. همچنین در طرف دیگر رقابت نیز کارت دویست دلاری Radeon RX 570 نسبت به رقیبش در انویدیا Radeon RX 570 عملکرد بهتری دارد. به لحنی دیگر، وقتی بحث در مورد محدودیت بودجه و به صرفه بودن قیمت کارت گرافیک باشد، شرکت AMD به طور کلی پیشنهادات بهتری را ارائه می‌کند.

انویدیا احتمالا در چند ماه پیش رو کارت‌های سری ۲۰۰۰ خود را روانه‌ی بازارها کند، این سری ابتداً با ورود کارت های میان رده‌ی RTX 2060 و RTX 2050 کار خود را شروع خواهند کرد. اگر از قیمت‌ کارت‌های قدرتمندتر چشم پوشی کنیم، این سری به نسبت رقبا دیگرش یعنی سری GT 10 و AMD RX، گران قدرتمندتر خواهد بود.

از لپ‌تاپ‌ها چه خبر؟!

کارت‌های مجزا‌ی شرکت AMD در لپ‌تاپ‌ها به سختی پیدا می‌شوند. در لپ‌تاپ هایی که ما آزمایش کردیم، همگی از سری کارت‌های Nvidia GeForce GTX 10  استفاده می‌کردند و شامل انواع مختلف چیپ‌های Max-Q شرکت انویدیا می‌شدند. برای مثال، شما می‌توانید آخرین لپ‌تاپ هفده اینچی شرکت Alienware را با کارت گرافیک مجزا Radeon پیدا کنید. این اتفاق در حالی است که تمام لپ‌تاپ‌های گیم محور به وسیله‌ی شرکت MSI و  با کارت گرافیک‌های GeForce ساخته می‌شوند. چرا؟ شاید سوال شما این باشد، خب شما باید به انتشار کارت‌های مجزای AMD که با هدف پلتفرم‌های قابل حمل در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت، دقت بیشتری کنید.

ما در زمانی زندگی می‌کنیم که لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی همانند MacBook Pro، سطحی‌ترین تنظیمات را به مخاطبین خود ارائه می‌دهند، اما باز هم انتخاب‌‌هایی وجود دارند که دست مخاطبین خود را بازتر خواهند گذاشت. پیشروی جدید شرکت AMD، به نظر می‌رسد که بسیار متمرکز به چیپ‌های all in one (همه کاره) می‌باشد، چیپ‌هایی که هسته‌های CPU و GPU را با هم ترکیب می‌کند. شرکت مذکور این سیستم جدید را واحد پردازشی سریع یا Accelerated Processing Unit (APU( نامیده‌  است. انویدیا نیز در پاسخ کار مشابهی را در مورد چیپ‌هایی برند Tegraی خود انجام داده است، که یکی از این محصولات نیز در کنسول نینتندو سوییچ به کار رفته است. اما در مورد جبهه‌ی کارت‌های مجزای پلتفرم‌های قابل حمل، انویدیا به طور آشکاری بازار را از رقبای خود ربوده است، با اینحال به نظر می‌رسد که با همکاری‌‌های اخیر AMD با شرکت اینتل، این وضعیت پایدار باقی نماند.

در آزمایش این کارت‌ها با بازی Battle field 1 و استفاده از تنظیمات فوق‌العاده و رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی، ما به این داده‌ها دست یافتیم که Radeon RX Vega M GH که درون دو واحد Intel Core i7 نسل هشتی قرار گرفته بود، توانست به متوسط نرخ فریم ۶۸ دست پیدا کند. این رکورد نسبت به رکورد GeForce GTX 1060 شرکت انویدیا که چیپ Max-Q همراه بود، بالاتر است، GeForce GTX 1060 در این آزمون توانست به ۶۵ فریم بر ثانیه دست پیدا کند. با اینحال کارت دیگر شرکت انویدیا یعنی کارت معمولی GTX 1060 که برای مصارف قابل حمل طراحی شده است، توانست رکود چشم گیر ۸۶ فریم را به دست آورد. ما در مورد آزمایش بازی  Deus Ex: Mankind Divided نیز با تنظیمات فوق‌اعاده و رزولوشن ۱۰۸۰، ترتیب مشابهی را می‌بینیم. و همانطور که انتظار می‌رفت کارت RX Vega M GH با نرخ ۳۳ فریم در بین دو کارت دیگر شرکت رقیب یعنی GTX 1060 معمولی و GTX 1060 با چیپ Max-Q قرار گرفت، این دو کارت شرکت انویدیا به ترتیب با ۳۸ و ۳۱ فریم بر ثانیه توانستند رتبه‌های اول و سوم را کسب کنند.

AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

در عین حال، اگر بخواهیم کارت  Radeon RX Vega M GL  را با رقبای دیگرش Nvidia’s GeForce GTX 1050 Ti و نسخه‌ی معمولی GTX 1050، مقایسه کنیم. باز هم نتایج مثل سابق خواهد بود. به این نحو که این سه کارت در اجرای بازی BattleField 1 با تنظیمات فوق‌العاده و رزولوشن ۱۰۸۰ رکورد‌های مشابهی را به ثبت رساندند. به این صورت که کارت GTX 1050 با رکورد ۴۲ فریم بر ثانیه در رتبه‌ی سوم، کارت RX Vega M GL  با نرخ ۴۹ فریم در جایگاه دوم و کارت GeForce GTX 1050 Ti با ۵۱ فریم بر ثانیه در مقام بر‌تر ایستاد. و مجددا این سه کارت در آزمون بازی Deus Ex: Mankind Divided نیز با تنظیمات گرافیکی و رزولوشن معین نتیجه‌ی مشابهی را به ثمر رساندند.

نتایج عملکرد چشم‌گیر انویدیا، شرکت‌های مین استریم و سازنده‌ی لپ‌تاپ همانند Dell را همزمان با سازندگان سیستم‌های گیم محور مخصوص مانند MSI، مجاب می‌کند تا به همکاری خود با این شرکت سازنده‌ی کارت گرافیک ادامه دهند و در پی آن همکاری جدید اینتل با AMD و ساخت کارت گرافیک ‌های رادئو مجزا با شکست روبرو خواهد شد. با این حال، تا به الان خبری از کارت‌های سری RTX برای پلتفرم‌های قابل حمل منتشر نشده است ولی ما احتمال می‌دهیم که در طی ماه‌های آینده شاهد آن باشیم.

AMD در برابر Nvidia: مقایسه کارت‌های گرافیک اخیر این دو شرکت - تکفارس 

نتیجه گیری

معمولا بحث‌هایی که نهایتا منجر به انتخاب AMD یا انویدیا شوند، بسیار سخت خواهند بود و طرفداران هر کدام از این دو شرکت نیز به محصولات آن‌ها بسیار وفادار خواهند بود اما ورای تمام این کری خواندن‌ها، نهایتا تا به اینجای کار شرکت انویدیا باارزش‌ترین محصولات را چه در زمینه‌ی عملکردی و حجم مورد نیاز در لپ‌تاپ‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌کند. سری کارت‌های Vega شرکت انویدیا به عنوان یک رقیب می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد اما این کشش به اندازه‌ای نیست که بتواند قابل پیشنهاد به مصرف کنندگان باشد، با این‌ حال در زمینه‌ی کارت‌های میان رده سری RX 500 این شرکت یک رقیب جدی به حساب آمده و شاهد فروش مطلوب آن‌ها در بازار کامپیوتر‌های رومیزی خواهیم بود.

اگر شما خواهان این باشید که کدام شرکت در حال حاضر پیشرو و صدر نشین این رقابت‌ها است بدون هیچ کار اضافه‌ای به استیم رجوع کنید مقاله‌ی سخت افزار و نرم‌افزاری ماه آپریل استیم آماری را نشان می‌دهد که در آن ۷۶ درصد کارت گرافیک‌ها بر پایه‌ی GPUهای انویدیا بوده و ۱۴ درصد آن‌ها بر پایه چیپ‌های AMD و ۱۰ درصد باقی مانده نیز در تصاحب چیپ‌های اینتل می‌باشد. این به عنوان شروع خوب می‌باشد اما همچنان یک فاصله‌ی بسیار بزرگ بین دو شرکت وجود دارد. اگر AMD خواستار آن است تا سطح فروش خود را به Nvidia نزدیک کند، آن‌ها حتما باید فکری به حال افزایش تعداد کارت‌های مطلوب خود در بازار کنند. به هر حال این مبارزه بی‌پایان است. شما از کدام برند استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش پیغام‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید