پیشرفت های پزشکی که در ۵۰ سال آینده خواهیم دید . - تکفارس 
پیشرفت های پزشکی که در ۵۰ سال آینده خواهیم دید . - تکفارس 
پیشرفت های پزشکی که در ۵۰ سال آینده خواهیم دید . - تکفارس 

پیشرفت های پزشکی که در ۵۰ سال آینده خواهیم دید .

حسین چوبین
۸ شهریور ۱۳۹۷ - 16:23
پیشرفت های پزشکی که در ۵۰ سال آینده خواهیم دید . - تکفارس 

چگونه می توان اعضا جدید را رشد داد و یا چگونه می توان بچه هایی را که پیش از موعد به دنیا می آیند نجات داد ؟

چگونه یک خوک می تواند در پیوند قلب کمک کند ؟

آینده پزشکی می تواند تمامی این موارد را ممکن سازد .

در قرن گذشته ما توانستیم آبله را به طور کامل از بین ببریم و آموختیم ،که چگونه قلب یک انسان را به انسان دیگر پیوند بزنیم .

اما هنوز راه زیادی برای رفتن داریم ؛ در این متن قصد داریم به برخی از پیشرفت های پزشکی که ممکن است در ۵۰ سال آینده ببینیم اشاره کنیم .

اولین بخش ، نجات نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند :

۱۰ درصد از بچه های تازه متولد شده در آمریکا زودتر از موعد به دنیا می آیند و خیلی از آن ها از بین می روند ؛ و آن هایی هم که زنده می مانند با مشکلات جسمانی زیادی در زندگی روبرو می شوند .

اما محققان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا در حال کار بر روی یک راه حل برای حل این مشکل هستند .

در سال ۲۰۱۷ آن ها یک رحم مصنوعی برای جنین زودرس گوسفند ایجاد کردند . بعد از ۴ هفته جنین گوسفند در این رحم پیشرفت خوبی داشته و رشد پشم ها نیز آغاز شده و حتی چشمانش هم باز کرده .

در آینده سازه ای شبیه به این می تواند به نوزادان زودرس انسان هم کمک کند .

بخش بعدی حل بحران کمبود عضو است :

در آمریکا سالانه هزاران نفر در انتظار پیوند عضو جان خود را از دست می دهند . برای پایان دادن به این مشکل یک تیم از محققان در تلاش اند تا اندام های انسانی را در خوک پرورش دهند .

تحقیقات نشان داده که خوک ها ساختاری دارند که مشابه ساختار بعضی از اعضاء بدن انسان می باشد و می تواند سریعتر از ۹ ماه کامل شوند در صورتی که همان اندام ها در بدن انسان سال ها طول می کشد تا کامل شود .

این موضوع به ما این امکان را می دهد تا اعضای بیشتری را برای پیوند زدن با سرعت زیاد تولید کنیم ؛ اما مشکل این است که یک سلول در کنار یک سلول غریبه نمی تواند زنده بماند .

اما در سال ۲۰۱۶ محققان موفق شدند که سلول های بنیادی انسان را در یک جنین خوک وارد کنند و این برای محققان موفقیت بزرگی بود .

این هیبرید انسان-خوک اولین قدم در راستای موفقیت در این زمینه می باشد ؛ اما تنها راه استفاده از این اعضا قطع کردن آن هاست .

گروهی دیگر از محققان موسسه پلی تکنیک Massachusetts’s Worcester اسفناج را به این زمینه هدایت کردند ؛ که می تواند به جای جایگزین کردن همه اعضا برای التیام و ترمیم اندام ها ی آسیب دیده استفاده شود .

اگر به برگ اسفناج توجه کرده باشید شبکه هایی در آن خواهید دید که که معمولا گیاه آب را از طریق این شبکه ها حمل می کند . اما محققان رنگ قرمزی را  در این شبکه ها پیدا کردند که شبیه به خون است .

محققان سلول های گیاهی را مشابه سلول های ماهیچه ای قلب انسان در نظر گرفتند ، و این گیاه باعث شگفت زده شدن محققان شد .

سپس سلول ها مایع قرمز رنگ را شروع به پمپاژ کردند انگار که رگ های خونی ، خون را به قلب هدایت می کنند .

این ها همگی اولین جذابیت این گیاه است اما محققان معتقدند روزی با استفاده از اسفناج یا کلم برکلی و یا ترکیبی از هردو بتوانند اعضا مختلف را ترمیم کنند .

آخرین بخش :

هزینه سالیانه بازسازی عضو کسانی که قطع عضو شدند در آمریکاه حدود ۱۸۵۰۰۰ دلار تخمین زده شده .

در حالی که اعضا مصنوعی هرساله پیشرفت های فراوانی داشته اما جایگزین اعضا طبیعی نمی تواند باشد ؛ به همین دلیل دانشمندان اخیرا از یک نوع خاص از سمندر به نام سمندر مکزیکی (axolotl)استفاده می کنند،

که می تواند در بازسازی بخش هایی از جمله ریه ، اعضای مختلف بدن و حتی جشم ها نقش موثری ایفا کند .

دانشمندان در نهایت با استفاده از شناسایی ژن ها و کشف راز سمندر مکزیکی  راهی برای بازسازی بدن پیدا کردند .

به امید این که یک روز ما بتوانیم یک دارو را به طور ژنتیکی تولید کنیم تا بتوانیم توانایی ترمیم اعضا قطع شده را در بدن انسان ایجاد کنیم . در هر صورت پزشکی مدرن قطعا آینده ای جالب در پیش رو دارد .

در پایان شما را دعوت می کنم ویدیو زیر را مشاهده کنید .

دانلود

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید