گوگل بدون اطلاع اشخاص، داده‌های سلامتی میلیون‌ها آمریکایی را جمع‌آوری کرده است - تکفارس 
گوگل بدون اطلاع اشخاص، داده‌های سلامتی میلیون‌ها آمریکایی را جمع‌آوری کرده است - تکفارس 

گوگل بدون اطلاع اشخاص، داده‌های سلامتی میلیون‌ها آمریکایی را جمع‌آوری کرده است

مسلم رفیعی
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 12:45
گوگل بدون اطلاع اشخاص، داده‌های سلامتی میلیون‌ها آمریکایی را جمع‌آوری کرده است - تکفارس 

طبق گزارشی که روز دوشنبه توسط خبرگزاری وال‌استریت ژورنال منتشر شد، گوگل در حال جمع‌آوری اطلاعات دقیق سلامتی میلیون‌ها آمریکایی از طریق همکاری با Ascension (اسنشن)؛ دومین سیستم مراقبت بهداشتی کشور است.

این طرح که Project Nightingale نام دارد، اطلاعات مردم سراسر ۲۱ ایالت از جمله داده‌های مربوط به نتایج آزمایشگاه، تشخیص و سوابق بستری و همچنین نام‌ بیماران و تاریخ‌های تولد را جمع‌آوری می‌کند. هدف از این پروژه، طراحی یک نرم‌افزار سلامتی است که می‌تواند تاریخچه پزشکی را مدنظر قرار دهد. وال‌استریت ژورنال می‌گوید که بیماران و پزشکان از مشارکت گوگل مطلع نشده، و کارمندان اسنشن نیز نگرانی‌هایی را در مورد این پروژه ابراز کرده‌اند.

بعدازاینکه گزارش این خبرگزاری منتشر شد، اسنشن طی یک اعلام مطبوعاتی، این مشارکت را اعلام کرد. اسنشن گفت این معامله شامل انتقال زیرساخت‌های این شرکت به پلتفرم ابری گوگل بوده و همچنین این شرکت در حال اتخاذ ابزارهای بهره‌وری Google G Suite است. این شرکت گفته‌ که این معامله مطابق با HIPAA است؛ نهاد تنظیم‌کننده قانون فدرال امنیت و حفظ حریم خصوصی اطلاعات پزشکی. ادواردو کنرادو (Eduardo Conrado)، نایب‌رئیس اجرایی استراتژی و اختراعات شرکت اسنشن گفت:

همان‌طور که محیط‌های بهداشت و درمانی به‌سرعت تکامل می‌یابند، ما باید همانند مراقبان و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی خود، شرکت خویش را جهت برآورده‌ سازی نیازها و انتظارات بیماران، متحول نماییم.

گوگل همچنین در اواخر روز دوشنبه بیانیه‌ای را منتشر کرد و این توافقنامه را یک تمرین استاندارد در زمینه مراقبت‌های بهداشتی خواند. طارق شوکت (Tariq Shaukat)، مدیر بخش Google Cloud طی یک پست وبلاگی نوشت:

جهت روشن شدن این ماجرا باید بگویم که تحت این قرارداد، داده‌های شرکت اسنشن نمی‌تواند برای هیچ هدف دیگری به غیر از ارائه خدمات طبق این قراداد، مورداستفاده قرار گیرند. ما با همکاری با سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی پیشرو مانند اسنشن، امیدواریم که تحویل خدمات بهداشتی را از طریق قدرت رایانش ابری، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و همچنین ابزارهای بهره‌وری مدرن، متحول نماییم.

این پروژه به دنبال حرکت گوگل به سمت مراقبت‌های بهداشتی، به وجود می‌آید. در اوایل این ماه، این غول جست‌وجو اعلام کرد که شرکت فیت‌بیت (Fitbit) را که یک شرکت ردیابی تناسب‌اندام است، به قیمت ۲.۱ میلیارد دلار خریداری کرده؛ چیزی که سرمایه‌گذاری عمیق‌تر گوگل در زمینه خدمات بهداشتی را نشان می‌دهد.

گوگل بااین‌حال، در گذشته واکنش‌های بدی را نسبت به ورود به حوزه اطلاعات درمانی دریافت کرده است. دو سال پیش، گوگل، دانشگاه شیکاگو و یک مرکز پزشکی وابسته به این دانشگاه، شراکتی را امضاء کردند که به این غول جست‌و‌جو اجازه می‌داد تا از داده‌های بیماران و سوابق بهداشتی آن‌ها، جهت بهبود تجزیه‌وتحلیل‌های پیشگویانه استفاده کند.

اما در تیرماه (جولای)، پس‌ازاینکه آن مرکز پزشکی سوابق قابل‌شناسایی را از داده‌های اشتراکی با گوگل حذف نکرده بود، گوگل، دانشگاه شیکاگو و مرکز پزشکی یادشده، با اقامه دعوایی مواجه شدند. این اطلاعات شامل یادداشت‌ها و تمبرهای تاریخی صدها هزار بیمار می‌شد. در آن زمان گوگل اظهار داشت که طبق قانون عمل کرده‌ است. دانشگاه شیکاگو نیز اعلام کرد که این اقامه دعوا بی‌اساس بوده است.

در یک پروژه دیگر، دیپ‌مایند (Deepmind)، که واحد هوش مصنوعی گوگل در بریتانیا است، به دلیل استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از طریق شراکت با بیمارستان‌ها، موردحمله واقع‌شده است. در سال ۲۰۱۶، دیپ‌مایند از یک قرارداد با بیمارستان Royal Free Hospital لندن، جهت ساخت یک برنامه کاربردی جهت شناسایی بیماران دچار آسیب حاد کلیوی پرده‌برداری کرد، اما همه بیماران آگاه نبودند که اطلاعات آن‌ها به گوگل داده می‌شود تا از آن‌ها جهت آزمایش این برنامه استفاده شود.

شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت نیز یک عملیات قوی را در رابطه با تحقیقات پزشکی سازمان داده است. بازوی فناوری سلامت آلفابت که Verily نامیده می‌شود، پوشیدنی‌های معطوف به خدمات درمانی را توسعه داده است، ازجمله یک لنز تماس هوشمند برای افرادی که از دوربینی ناشی از افزایش سن رنج برده، و همچنین یک ساعت هوشمند برای جمع‌آوری داده‌های بالینی. یکی دیگر از زیرمجموعه‌های آلفابت یعنی Calico، می‌کوشد تا متوسط طول عمر انسان را افزایش دهد.

در روز دوشنبه، Project Nightingale توجه قانون‌گذاران را نیز به خود جلب کرد. سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال (Richard Blumenthal)، از ایالت کنتیکت، طی توییتی نوشت:

نادیده‌ گرفتن حریم خصوصی، رفاه عمومی و هنجارهای اصلی، در حال حاضر هسته اصلی مدل تجاری گوگل هستند. این سوءاستفاده فرای بی‌شرمی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.