بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 
بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 
بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱

سید محمد معلمی
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - 21:00
بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

سال گذشته، نوکیا احیا شد و چندین گوشی اندرویدی جدید و تقریباً موفق را وارد بازار کرد. پس از این اتفاق، اعتماد به نفس این کمپانی افزایش یافت و نمونه‌های نوستالژی و خاطره‌انگیز ۳۳۱۰ و ۸۱۱۰ را ارتقا دارد و سپس تولید و عرضه کرد. یکی از گوشی‌هایی که نوکیا برای ادامه دادن مسیر در حال صعود خود معرفی کرد، نوکیا ۳٫۱ نام دارد که نمونه پیشرفته‌تر نوکیا ۳ می‌باشد. با تک‌فارس همراه باشید.

اگرچه نوکیا ۳٫۱ ارزانترین گوشی اندرویدی نوکیا نیست و نمونه‌های دیگری مانند نوکیا ۲ و نوکیا ۱ قیمت‌شان از این دستگاه پایین‌تر است، ولی برای کسانی که می‌خواهند گوشی میان‌رده جذابی همراه خود حمل کنند، با قیمت ۱۵۰ یورو و نسبت تصویر بالا، انتخاب فوق‌العاده‌ای است. نوکیا ۳٫۱، مدل موفق‌تر نوکیا ۳ می‌باشد که توانسته تمامی ویژگی نمونه قبلی خود را بهبود بخشد. صفحه نمایش بلندتر، ضخامت کمتر و کیفیت صفحه نمایش بهتر، قدرت دو برابر در زمینه گرافیک و پردازنده، دوربین با رزلوشن بالاتر، ظرفیت باتری بیشتر و سیستم عامل جدید، همه و همه باعث شده‌اند تا بتوانیم نوکیا ۳٫۱ را از نوکیا ۳ موفق‌تر بدانیم.

بنابراین حتی اگر یک گوشی نوکیا ۳ دارید، فکر کردن به مشخصات فنی نمونه پیشرفته‌تر ممکن است شما را به خرید آن وسوسه نماید. با تکفارس همراه باشید تا به نقد و بررسی این گوشی بپردازیم.

نگاهی کلی به مشخصات فنی نوکیا ۳٫۱

بدنهقاب پشتی پلاستیکی

قاب جلویی شیشه‌ای

فریم آلومینیومی

صفحه‌نمایشLCD با سایز ۵٫۲ اینچی

دارای تکنولوژی IPS (ضد آب و ضد خاک)

رزولوشن ۱۴۴۰*۷۲۰ پیکسل نسبت تصویر ۱۸:۹

۳۱۰ پیکسل در هر اینچ

دوربین عقبیک لنز ۱۳ مگاپیکسلی با دریچه لنز ۲٫۰

قابلیت فوکوس خودکار

فلش LED

عکسبرداری با کیفیت ۱۰۸۰p

فیلمبرداری با کیفیت ۳۰ فریم بر ثانیه

دوربین جلو۸ مگاپیکسل

دارای کیفیت HDR

عکسبرداری با کیفیت ۷۲۰p

فیلمبرداری با کیفیت ۳۰ فریم بر ثانیه

سیستم عاملاندروید ۸٫۰ اوریو (اندروید وان)
تراشهMT6750

هشت هسته‌ای

CPU از نوع Cortex-A53

GPU از نوع Mali-T840MP2

مموریرم ۲ یا ۳ گیگی

حافظه داخلی ۱۶ تا ۳۲ گیگابایتی

قابلیت نصب مموری کارت را دارد

باتری۲۹۹۰ میلی‌آمپری و جدا نشدنی
اتصالاتدو سیمکارت

اینترنت LTE

میکرو USB

Wi-Fi a/b/g/n

GPS

بلوتوث ۴٫۲

NFC

رادیو FM

پورت‌هاجک سه میلی‌متری هدفون

اسپیکر در پایین

مطلب خاصی در مورد نوکیا ۳٫۱ وجود ندارد به جز اینکه صفحه نمایش آن بلند است. ضمن اینکه نباید از این دستگاه انتظار داشت که در حد یک پرچمدار کار کند. اگر این گوشی به خوبی کار می‌کند، فیلم‌های باکیفیتی می‌گیرد و انتظارات از یک میان‌رده را برآورد می‌سازد، باید از آن رضایت داشت.

محتویات جعبه نوکیا ۳٫۱

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

هنگامی که نوکیا ۳٫۱ را خریداری می‌کنید، جعبه‌ای دریافت خواهید کرد که سایز نسبتاً بزرگی دارد. در کنار گوشی، یک شارژر ۵ واتی و یک کابل میکرو USB مشاهده خواهید کرد. همچنین یک هدست دارای میکروفون که به ظاهر قیمت کمی دارد نیز وجود خواهد داشت. ضمن اینکه هیچ قاب و یا گلس صفحه نمایشی نیز در جعبه نخواهد بود.

طراحی (قاب پشتی و قاب جلویی)

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

نوکیا ۳٫۱ اگرچه از نظر طراحی فوق‌العاده نیست، ولی مقاومت بالایی دارد. البته منظور از مقاومت، در حد نوکیا ۳۳۱۰ نمی‌باشد زیرا آن گوشی افسانه‌ای می‌توانست یک کشتی، قطار و یا شهاب سنگ را از حرکت کردن باز دارد!!!.

یک فریم با گوشه‌های مخروطی، ظاهر این دستگاه را چشم‌نواز کرده است و قاب پلاستیکی موجود در پشت گوشی، حس ابهت به کسی می‌دهد که نوکیا ۳٫۱ را در دست می‌گیرد. همچنین، جنس پلاستیک مات و پلی کربنات نیز اگرچه در مقابل لکه مقاوم نیست ولی می‌توان آن را از فریم فلزی به راحتی تشخیص داد.

اگرچه نوکیا ۳٫۱ نسبت به نوکیا ۳ ظرفیت باتری بیشتری دارد، ولی سایز آن تقریباً با نمونه پیشین خود یکی است به طوری که طول، عرض و ضخامت آن به ترتیب ۱۴۶٫۳*۶۸٫۷*۸٫۷ میلی‌متر می‌باشد. این اعداد یعنی نوکیا ۳٫۱ نسبت به پدر خود تنها ۳ میلی‌متر بلندتر و ۳ میلی‌متر باریک‌تر است. در واقع این گوشی یکی از لاغرترین دستگاه‌هایی است که تا به حال مشاهده کرده‌اید.

صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی با کیفیت ۷۲۰p، تقریباً همه قسمت جلویی گوشی را در بر گرفته و یک لایه گوریلا گلس نیز روی آن کشیده شده است. اگرچه HMD مشخص نکرده که کدام نسخه از گلس روی نوکیا ۳٫۱ کار گذاشته شده ولی باید به خاطر نشکن بودن، آن را تحسین کنیم.

در پایین نمایشگر، هیچ چیز وجود ندارد. در نوکیا ۳، سه دکمه قابل لمس تعبیه شده بود ولی نوکیا ۳٫۱ به خاطر پیکسلهای بیشتر در هر اینچ، از دکمه‌های پیمایشی اندروید استفاده می‌کند.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

در بالای صفحه نمایش، اسپیکرها در یک فضای مشبک مانند، چندین سنسور و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی قرار داده شده‌اند. متأسفانه در دوربین جلو این گوشی، قابلیت فوکوس خودکار دیده نمی‌شود. البته HMD با مدل‌های ۶ و ۶٫۱ نیز چنین کاری کرد و ویژگی فوکوس خودکار را از دوربین جلو نوکیا ۶٫۱ گرفت. این کار کمپانی فنلاندی کمی عجیب به نظر می‌رسد ولی به هر حال اتفاقی است که رخ داده.

در پشت نوکیا ۳٫۱، یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی به همراه فلش LED وجود دارد. این دوربین روی یک تکه شیشه دایره‌ای شکل که ناچ نام دارد و زیر پنل پلاستیکی است، قرار گرفته بنابراین ضد خش می‌باشد. البته خودِ دوربین امکانات خاصی ندارد ولی امیدواریم بتواند تصاویر باکیفیتی بگیرد.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

نوکیا ۳٫۱ همه پورت‌های لازم برای یک گوشی جدید را دارد. میکرو USB، جک هدفون و حتی محل نصب یک سیمکارت اضافه در این گوشی به چشم می‌خورد بنابراین دیگر نباید نگران این باشید که سیمکارت دوم خود را در کجا بگذارید. حتی امکان گذاشتن سیمکارت میکرو نیز فراهم شده است و این یعنی دستگاه میان‌رده HMD از انواع سیمکارت‌ها پشتیبانی می‌کند.

HMD با طراحی که در نوکیا ۳٫۱ به کار برده، سعی کرده تا حس مقاوم بودن دستگاه‌های قدیمی را دوباره به ما القا کند. البته نباید فکر کرد که این احساس ساختگی است زیرا بدنه پلاستیکی، فریم فلزی و گوریلا گلس، باعث این حس و حال جذاب می‌باشد به همین دلیل اگرچه این گوشی یک دستگاه میان‌رده است، ولی از نظر سنگینی و مقاومت، چیزی از اسطوره نوکیاها یعنی ۳۳۱۰ کم ندارد.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

به‌رغم سنگینی، نوکیا ۳٫۱ یکی از فشرده‌ترین دستگاه‌هایی است که پس از اکسپریا کامپکت دیده‌اید. همین ویژگی، یک تغییر مهم در فبلت‌های بزرگ و سنگین این روزهای دنیای تکنولوژی می‌باشد. در حالی که ممکن است نگه داشتن این گوشی به شما احساس کوچکی دهد، ولی به‌رغم سایز کوچک، ابهت آن را نیز حس خواهید کرد. در پایان نیز باید ذکر کنیم که کسی تا به حال از صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی نوکیا ۳٫۱ شکایتی نداشته است.

تست‌های آزمایشگاهی

صفحه نمایش

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

نوکیا ۳٫۱ یک نمایشگر LCD جدید و مجهز به تکنولوژی IPS (ضد آب و ضد خاک) دارد. نسبت تصویر آن ۱۸:۹ است. رزولوشن حالت عمودی آن ۷۲۰p و رزولوشن حالت افقی به ۱۱۴۰ پیکسل می‌رسد. چندین قسمت مشکی رنگ در صفحه نمایش این گوشی دیده می‌شود که سبب شده‌اند تا کنتراست آن به ۱۵۰۰:۱ برسد ولی حداکثر روشنایی نوکیا ۳٫۱ به اندازه یک نمایشگر LCD معمولی، یعنی حدوداً ۴۳۰ نیت می‌باشد. ضمن اینکه حداقل روشنایی نیز به ۱۷ نیت می‌رسد که تا حدودی ناامیدکننده است.

تشخیص نور خورشید در نوکیا ۳٫۱، تقریباً با دیگر دستگاه‌ها برابری می‌کند و هرچند فوق‌العاده نیست ولی برای استفاده در فضاهای باز بسیار مناسب است. دقت رنگ نوکیا ۳٫۱ زیاد بالا نیست و مقدار آن به ۸ DeltaE می‌رسد و حداکثر انحراف آن در نقاط سفید رنگ، حدود ۱۴٫۳ می‌باشد. در نمایشگر نیز، هاله‌ای از رنگ سبز آبی و فیروزه‌ای مشاهده می‌شود.

عمر باتری

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

یک باتری ۲۹۹۰ میلی‌آمپری در نوکیا ۳٫۱، وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد. تکنولوژی شارژر بیسیم در این دستگاه به چشم نمی‌خورد و در مدت ۳۰ دقیقه، تنها ۱۸ درصد از باتری آن شارژ می‌شود. در آزمایش‌هایی که انجام شد، باتری نوکیا ۳٫۱ نتوانست مدت زیادی دوام بیاورد.

اسپیکر با صدای بلند

اسپیکر موجود در قسمت پایینی نوکیا ۳٫۱ صدای به شدت بلندی دارد و در آزمایش‌هایی که روی آن صورت گرفت، توانست امتیاز “بسیار عالی” را از آن خود کند بنابراین در مکان‌ها شلوغ و پر سر و صدا، می‌توانید به راحتی صدای این محصول HMD را بشنوید. به خصوص وقتی صدا زنگ را در بیشترین مقدار خود قرار می‌دهید، صدای نوکیا ۳٫۱ بیشتر به گوش می‌رسد.

کیفیت صدا

در اولین قسمت از آزمایش کیفیت صدای خروجی، نوکیا ۳٫۱ عملکرد خوبی داشته است و هرچند در ابتدا کیفیت آن حتی به میانگین مد نظر نیز نزدیک نبود ولی به تدریج نتایج امیدوارانه‌تر شدند.

همچنین با متصل کردن چند هدفون، مقداری نویز شنیده شد و به طور میانگین، صداهای بی‌ارتباط نیز به گوش می‌رسید. به طور کلی، خروجی صدا در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده است ولی باز هم می‌توانست پیشرفته‌تر باشد.

نرم‌افزار و عملکرد

سیستم عامل

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

نوکیا ۳٫۱ یکی دیگر از گوشی‌هایی است که اندروید وان دریافت کرده است یعنی این دستگاه همچون برخی گوشی‌های پیکسل نیز از این سیستم عامل بهره می‌برد ولی قیمت آن کمتر است. در واقع بروزرسانی‌های مربوط به این نوع سیستم عامل در بازه زمانی مشخصی عرضه می‌شوند و این مقاله نقد و بررسی در حالی نوشته شده که نوکیا ۳٫۱ آخرین بسته امنیتی مربوطه را دریافت کرده است.

زمانی که گوشی را روشن می‌کنید، کلمه اندروید (Android) به چشم می‌خورد. در صفحه اصلی، ساعت، اعلانات و دو کلید میانبر وجود دارد. هنگامی که گوشی را برمی‌دارید (حتی اگر نمایشگر را روشن نکنید)، در صفحه نمایش، ساعت و یک اعلان پخش می‌شود. البته فراموش نکنید که باید این گزینه را فعال نمایید.

در صفحه اصلی اندروید ۸، همچنین یک فلش وجود دارد که در صورت کشیدن به سمت بالا، وارد منو می‌شوید.

رنگ نوار تغییر وضعیت سریع و سایه اعلانات، با توجه به تصویر پس‌زمینه تغییر می‌کند یعنی اگر تصویر انتخاب شده روشن باشد، سایه سفید و اگر تصویر انتخاب شده تیره باشد، سایه مشکی خواهد شد.

منوی برنامه‌های در حال اجرا، به صورت همان شکل معمول است که گزینه بستن همه (clear all) به جای قرارگیری در پایین صفحه نمایش، در بالای اسکرین به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که از زمان بروزرسانی نوکیا ۳٫۱ به اندروید نوقا، قابلیت اجرا چند پنجره نیز در این گوشی وجود داشته است.

در زمینه پخش چند رسانه‌ای، اپلیکیشن‌های گوگل، نرم‌افزارهای پیش‌فرض هستند یعنی Photos برای برنامه‌های مربوط به گالری و ویدیوها، و گوگل پلی موزیک، پخش کننده صدا است. یک اپلیکیشن مدیریت فایل با فعالیت‌های دسته‌ای و اپلیکیشن همگام‌سازی گوگل درایو نیز به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که تقویم گوگل، اپلیکیشن پیش‌فرض نوکیا می‌باشد. همچنین امکان استفاده از رادیو FM نیز فراهم شده است.

عملکرد و موارد مربوط به بنچمارک

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

نوکیا ۳٫۱ از تراشه نسبتاً قدیمی مدیا تک MT6750 بهره می‌برد. پردازنده آن Cortex-A53 هشت هسته‌ای با سرعت ۱٫۵ گیگاهرتز می‌باشد. GPU آن نیز زیاد قابل‌قبول نیست زیرا Mali-T860 MP2 و دو هسته‌ای است. البته CPU و GPU نوکیا ۳٫۱ نسبت به موارد مشابه در نوکیا ۵ پیشرفته‌تر هستند زیرا در آن دستگاه تراشه MT6737 است.

پردازنده هشت هسته‌ای A53، یک نمونه کاملاً معمول در دستگاه‌های میان‌رده می‌باشد بنابراین نباید از وجود آن در نوکیا ۳٫۱ تعجب کنیم. عملکرد یک هسته‌ای و چند هسته‌ای آن چیز بخصوصی نیست تا بخواهیم درباره آن تعریف کنیم اما اگرچه از دیگر دستگاه‌ها عقب‌تر است، ولی در نوع خود توانایی بسیاری در پخش برنامه‌های سنگین دارد.

GPU دو هسته‌ای Mali، یک عضو ضعیف در نوکیا ۳٫۱ به حساب می‌آید ولی با این حال، در صفحه نمایش ۷۲۰p، عملکرد خوبی دارد. هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد که نوکیا ۳٫۱ در حد یک پرچمدار کار کند ولی اکثر بازی‌های سنگین به خوبی و بدون اشکال در این دستگاه اجرا می‌شوند.

در دستگاه‌های مشابه، تراشه‌های بهتری وجود دارند. برای مثال، اوپو از هلیو پی ۶۰ استفاده می‌کند. ضمن اینکه تراشه قدیمی Kirin 659 هوآوی از تراشه موجود در نوکیا ۳٫۱ بهتر است. همچنین اسنپدراگون ۴۵۰ و ۶۲۵ از MT6750 عملکرد بهتری دارند.

اگر دارید به این فکر می‌کنید که امتیاز AnTuTu نوکیا ۳٫۱ چند است، باید بگوییم که این گوشی نتوانست برخی از آزمایش‌هایی که با آن روبه‌رو شده بود را به سلامت پشت سر بگذارد.

نتایج بنچمارک، قضیه را به خوبی برای ما روشن می‌کنند و می‌گویند که نوکیا ۳٫۱ یک گوشی معمولی است. اگرچه تجربه کاربران در مورد نوکیا ۳٫۱ خوب بوده است، ولی با توجه به قیمتی که دارد، باز هم انتظار می‌رفت بهتر از این باشد. بر این اساس، با پرداخت هزینه‌ای کمتر، می‌توان دستگاهی بهتر پیدا و خریداری کرد.

برای کارهای معمولی، نوکیا ۳٫۱ عملکرد خوبی دارد ولی در برخی زمینه‌ها، این گوشی مشکلاتی داشت یعنی برخی اوقات از اپلیکیشن‌ها خارج می‌شد ولی این را بگوییم که تا به حال هنگ نکرده است. اکثر بازی‌های سنگین به خوبی اجرا می‌شوند هرچند اجرای اولیه آنها کمی طول می‌کشد.

واقعیت این است که اگر تعصب خاصی روی نوکیا ندارید، دستگاه‌های مشابه از برندهای دیگر (شیائومی، اوپو و هوآوی) با همین قیمت وجود دارند بنابراین در بازاری که این سه شرکت چینی نماینده دارند، نوکیا HMD خیلی سخت‌تر می‌تواند افراد را برای خرید مدل ۳٫۱ متقاعد نماید.

دوربین

دوربین جلو ۱۳ مگاپیکسلی

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

دوربین اصلی نوکیا ۳٫۱، یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی با نرخ فریم ۲٫۰ (f/2.0) می‌باشد این در حالی است که نوکیا ۳، دارای یک لنز ۸ مگاپیکسلی بود. همچنین، یک فلش LED نیز ماژول مربوط به دوربین جلو این محصول HMD گلوبال را کامل می‌کند.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین نوکیا ۳٫۱ بسیار ساده است یعنی دکمه گرفتن عکس در پایین، دکمه شروع فیلمبرداری در یک سمت و کلید میانبر به گالری در سمت دیگر وجود دارد. در قسمت بالا، گزینه‌ای دیده می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد تا حالت عکاسی خود یعنی معمولی، پانوراما و تنظیمات دستی را برگزینید. وجود آپشن‌هایی مانند فعال یا غیرفعالسازی حالات Beauty، عکاسی زمان‌بندی شده، روشن یا خاموش کردن فلش، انتخاب کیفیت HDR و دوربین سلفی، تنظیمات بالایی را تکمیل می‌کنند.

کیفیت تصاویر

جایی که سعی کردیم با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی نوکیا ۳٫۱ از آن عکس بگیریم، یک خانه است. در این تصاویر، جزئیات، رنگ‌ها و کنتراست به خوبی دیده می‌شوند. سطح نویز نیز در آنها بیشتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت ولی به طور کلی، تصاویر نمونه با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی نوکیا ۳٫۱، در حد قابل‌قبول هستند.

هیچ قابلیتی که به تکنولوژی HDR خودکار مربوط باشد، وجود ندارد ولی تنظیمات دستی به گونه هستند که می‌توانید در مواقع نیاز این فناوری را فعال کنید. حالت HDR در نوکیا ۳٫۱ بیشتر روی جزئیات سایه‌های موجود در تصویر تمرکز داشته و برجستگی‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. البته کنتراست در این دستگاه کمی افزایش یافته به همین دلیل برخی اوقات ممکن است تصاویر بی‌کیفیتی حاصل کار شما شود اما با این حال، باز هم تصاویر HDR کیفیت خوبی دارند.

تصاویر گرفته شده در نور کم نیز چندان باب میل نیستند ولی نکته مثبت در مورد آنها این است که اکثر اوقات حداقل تار نمی‌شوند. فوکوس دوربین اصلی نوکیا ۳٫۱ بسیار دقیق است و به خاطر جزئیاتی که در حاصل کار خود مشاهده کردیم، شگفت‌زده شدیم. مطمئناً نویز وجود دارد ولی جزئیاتی که بیشتر در تصاویر مشاهده می‌شوند، تأثیر منفی نویز را از بین می‌برند. این نکته را نیز اضافه کنیم که نکات ریز و کوچکی که در تصاویر گرفته شده با نوکیا ۳٫۱ وجود دارند، از جزئیات موجود در تصویر نهایی گرفته شده با دوربین نوکیا ۶٫۱ بیشتر هستند بنابراین گوشی مورد بحث ما، حداقل در این فاکتور از نوکیا ۶٫۱ برتر است.

دوربین جلو ۸ مگاپیکسلی؛ بدون فوکوس خودکار

نوکیا ۳٫۱ دارای دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و پشتیبانی از تکنولوژی HDR است. دوربین جلو نوکیا ۳ دارای قابلیت فوکوس خودکار بود بنابراین نبود این ویژگی در نوکیا ۳٫۱، یعنی حرکت رو به عقب برای HMD گلوبال. البته همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، چنین اتفاقی برای نوکیا ۶٫۱ نیز رخ داد بنابراین چنین چیزی اصلاً تعجب‌آور نیست ولی یک رخداد ناامید کننده به حساب می‌آید زیرا فوکوس در عکاسی باید خودکار و نه زیاد دور و نه زیاد نزدیک باشد.

تصاویر سلفی بسیار باکیفیت و خوب گرفته شدند. ضمن اینکه جزئیات زیادی در آن‌ها مشاهده می‌شود. به علاوه، کنتراست و رنگ‌ها نیز به خوبی به چشم می‌خورد. البته سطح نویز کمی بالاست ولی تأثیر چندانی حداقل در روز و جاهایی که روشنایی زیاد است، ندارد.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

ضبط ویدیو

نوکیا ۳٫۱ توانایی ضبط فیلم با کیفیت ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد که این اتفاق، یک گام رو به جلو نسبت به نوکیا ۳ می‌باشد زیرا در آن دستگاه تنها می‌توانستیم فیلم‌هایی با کیفیت ۷۲۰p بگیریم. ضبط ویدیو با نرخ بیت‌ریت ۱۵٫۵ مگابیت بر ثانیه، و ضبط صدا با نرخ بیت‌ریت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه انجام می‌شود.

ویدیوهای ۱۰۸۰p که با ۲۷ تا ۳۰ فریم بر ثانیه گرفته شدند، کیفیت خوبی داشتند زیرا جزئیات به اندازه کافی، نویز کم، رنگ مناسب و کنتراست خوب در آن‌ها به چشم می‌خورد. به علاوه، رنج دینامیک از میانگین کمتر است. ضمن اینکه نباید انتظار کیفیت صدای خوبی را داشته باشید زیرا تعریف چندانی ندارد.

آلترناتیوها، نظر نهایی، نقاط ضعف و قوت

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

اندروید وان نسخه‌ای بسیار کاربردی و ارزان، از محبوب‌ترین سیستم عامل دنیاست و همانطور که اشاره کردیم، در بازه‌های زمانی مرتب برای آن بروزرسانی عرضه می‌شود. بر این اساس نوکیا ۳٫۱ که از سیستم عامل اندروید وان بهره می‌برد، دستگاه خوبی به شمار می‌رود زیرا هم از نظر طراحی فشرده است و هم با توجه به نصب بودن آخرین نسخه اندروید وان، سرعت خوبی دارد. به علاوه، قیمت آن که حدود ۱۵۰ یورو می‌باشد نیز مناسب است. در کنار همه اینها، روی مدل ۳٫۱ نام نوکیا دیده می‌شود؛ یعنی همان برندی که به خاطر تاریخچه درخشانی که دارد، طرفدارانش همیشه به دنبال محصولات آن هستند.

فقط تنها مسئله مشکل‌ساز، وجود شیائومی می‌باشد یعنی رقابت بسیار شدیدی میان این دو برند وجود دارد.

آلترناتیو ۱) شیائومی می اِی ۲ لایت که دارای صفحه نمایش با رزولوشن بالاست و تقریباً ضخامت کمی نیز دارد، حدود ۱۸۰ یورو قیمت خورده است. این گوشی پردازنده اسنپدراگون ۶۲۵، مقدار رم و حافظه داخلی از نوکیا ۳٫۱ بیشتر، ماژول دوربین اصلی دوگانه، باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری با قابلیت شارژ ۱۰ واتی، اسکنر اثر انگشت و بدنه آهنی دارد. بنابراین آن را جایگزین مناسبی برای نوکیا ۳٫۱ می‌دانیم اما اگر نمی‌توانید از کنار نام نوکیا به راحتی عبور کنید، همان دستگاه دارای سیستم عامل اندروید وان باید انتخاب شما باشد.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

آلترناتیو ۲) شیائومی می اِی ۱ که سال گذشته معرفی شد، حالا حدود ۱۸۰ یورو می‌ارزد. این دستگاه شباهت زیادی به مدل می اِی ۲ لایت دارد ولی دوربین ثانویه آن یک لنز تله فوتو و ۱۲ مگاپیکسلی است. اگرچه عرضه اندروید ۸٫۱ برای شیائومی می اِی ۱ کمی به تأخیر افتاد ولی با همه اینها، باز هم ارزش خریدن را دارد. این را هم اضافه کنیم که به نظر می‌رسد برای این دستگاه بروزرسان دیگری نیز عرضه شود.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

آلترناتیو ۳) شیائومی رد می ۵ نیز گزینه خوبی است و اگرچه اندروید وان ندارد ولی صفحه نمایش آن بزرگتر، تراشه آن قدرتمندتر، ظرفیت باتری بیشتر و یک اسکنر اثر انگشت دارد. اگر این گوشی در بازار محل زندگی شما وجود داشت، می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد زیرا قیمت آن از نوکیا ۳٫۱ هم کمتر است.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

آلترناتیو ۴) اوپو Realme 1 نیز گوشی است که ظاهری پلاستیکی دارد و قیمت آن از نوکیا ۳٫۱ کمتر است ولی صفحه نمایش آن ۱۰۸۰p بوده و پردازنده به کار رفته در آن نیز هیلو پی ۶۰ می‌باشد. حافظه داخلی و باتری نیز سبب شده تا بتوانیم این دستگاه را آلترناتیو مناسبی برای محصول HMD گلوبال بدانیم. Realme 1 یک گوشی بسیار ارزان‌قیمت در هند به حساب می‌آید و بعید می‌دانیم شیائومی و نوکیا بتوانند با آن رقابت کنند.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

آلترناتیو ۵) گوشی تمام فلزی هوآوی پی اسمارت، حدود ۱۷۰ یورو قیمت دارد ولی سیستم عامل آن اندروید وان نیست. این گوشی دارای مشخصات فنی وسوسه‌کننده‌ای می‌باشد. صفحه نمایش ۱۰۸۰p، دوربین اصلی دوگانه، پردازنده قدرتمندتر، رم بیشتر و رابط کاربری EMUI، گواه ادعای ما هستند.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

آلترناتیو ۶) جی ۷ پلی نیز می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوکیا ۳٫۱ باشد. محصول موتورولا که ضد قطرات آب است (دقت کنید که ضد آب نیست بلکه فقط در برابر قطرات آب مقاومت دارد)، یک صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی با رزولوشن مساوی نوکیا ۳٫۱، باتری بزرگتر و یک فلش LED در کنار دوربین سلفی دارد. دیگر مشخصات آن با دستگاه مورد بحث ما برابر است یعنی اگرچه سیستم عامل آن اندروید وان نیست ولی موتورولا سعی کرده تا آن را مانند نسخه خام اندروید در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

آلترناتیو ۷) و در نهایت، آخرین آلترناتیو نوکیا ۳٫۱ از سامسونگ می‌آید. گلکسی جِی ۷ (۲۰۱۷) که دارای بدنه فلزی، صفحه نمایش رزولوشن بالا و آمولد، دوربین عقب بهتر و دوربین سلفی همراه با فلش LED می‌باشد، دارای باتری چندان دندان‌گیری نیست و ظرفیت باتری آن برابر با ظرفیت باتری نوکیا ۳٫۱ است. گلکسی جِی ۷ (۲۰۱۷) کمی قدیمی به حساب می‌آید بنابراین انتظار نداریم سامسونگ آن را در لیست گوشی‌های دریافت‌کننده بروزرسانی قرار دهد.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

نظر نهایی

نوکیا ۳٫۱ ما را به خاطر طراحی فشرده و ساده خود شگفت‌زده کرد و تقریباً همان چیزی است که طرفداران قدیمی نوکیا انتظار دارند. طراحی این گوشی به همراه صفحه نمایش بلند آن، تغییراتی هستند که نسبت به مدل قبلی یعنی نوکیا ۳ بیشتر به چشم می‌آیند و فکر می‌کنیم که ارزشش را داشته باشد تا مدل ۳٫۱ را به مدل ۳ ترجیح دهید.

بررسی تخصصی گوشی هوشمند نوکیا ۳٫۱ - تکفارس 

به علاوه، عملکرد نوکیا ۳٫۱ نسبت به نوکیا ۳ دو برابر و بهتر شده است که همین می‌تواند دلیل برتری این گوشی باشد ولی باز هم در رقابت با دیگر گوشی‌های هم‌رده خود کم می‌آورد. نوکیا ۳٫۱ نسبت به دیگر گوشی‌هایی که اندروید وان دارند، کندتر است ولی با توجه به قیمت آن می‌توانیم این فاکتور را نیز نادیده بگیریم هرچند دیگر تولیدکنندگان محصولات بهتری تولید کرده‌اند.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش باکیفیت به همراه نسبت تصویر عالی
  • طراحی ساده و بدنه بسیار فشرده
  • امکان گرفتن تصاویر باکیفیت با دوربین عقب در روز و شب
  • سیستم عامل اندروید وان

نقاط ضعف

  • تراشه کند

  • عمر باتری ناامیدکننده

  • دوربین سلفی نه چندان قدرتمند

  • گران‌قیمت نسبت به دیگر رقبا

به طور کلی نوکیا ۳٫۱ دستگاه بدی نیست بلکه باید آن را گوشی میانه‌رو با طراحی مناسب بدانیم. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که از نظر مالی، دیگر تولیدکنندگان توانسته‌اند قیمت‌های خوبی روی محصولاتشان بگذارند ولی اگر طرفداران HMD کمی توقع خود را پایین بیاورند و مقداری نیز هزینه کنند، صاحب یک گوشی مناسب، کوچک، کاربردی و دوست‌داشتنی خواهند شد.

اگر شما نیز تا به حال با نوکیا ۳٫۱ کار کرده‌اید و یا هم‌اکنون مالک این دستگاه هستید، نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • حمیدرضا. حقیقی گفت:

    من این گوشی رو ۱سال دارم در اجرای کال آف دیوتی موبایلتا سیزن ۵ عملکرد خوبی داشت البته به لطف یک گیم بوستر ولی در آخرین آپدیت بازی که مود زامبی اضافه شده خیلی هنگ می‌کنه در
    معایب گاهی بعد از ریستارت مموری کارت را نمی‌خونه و همه چیز پاک میشه
    و عجیب تر از این که روز این گوشی از دستم افتاد در یک استخر کوچک ۲متر عمق وقتی بیرون آوردم بدون خاموش کردن فقط خشک کردم با دستمال هیچ مشکلی براش پیش نیومد مدت موندن در آب تقریبا ۳دقیقه بود فقط اسپیکرش کمی خس خس کرد که اونم وقتی خشک شد درست شد