نوکیا و اپل قرارداد ثبت اختراع طولانی مدت برای فناوری ۵G امضا کردند - تکفارس 
نوکیا و اپل قرارداد ثبت اختراع طولانی مدت برای فناوری ۵G امضا کردند - تکفارس 
نوکیا و اپل قرارداد ثبت اختراع طولانی مدت برای فناوری ۵G امضا کردند - تکفارس 

نوکیا و اپل قرارداد ثبت اختراع طولانی مدت برای فناوری ۵G امضا کردند

افشین نوری
۱۰ تیر ۱۴۰۲ - 11:34
نوکیا

اپل و نوکیا یک قرارداد طولانی مدت ثبت اختراع امضا کردند. طبق این قرارداد، اپل به چندین پتنت نوکیا دسترسی خواهد داشت که شامل اختراعات در زمینه ۵G و سایر بخش‌ها می‌شود. این خبر را امروز نوکیا اعلام کرد.

قرارداد جدید نوکیا و اپل جایگزین قرارداد ثبت اختراع سال ۲۰۱۷ خواهد شد. این دو شرکت بزرگ فناوری قبلا یک قرارداد داشتند که قرار بود در پایان سال ۲۰۲۳ منقضی شود. حالا قبل از پایان یافتن این قرارداد، قرارداد جدید امضا شده است و جایگزین قرارداد فعلی می‌شود. هیچکدام از دو شرکت نوکیا و اپل شرایط این توافق را منتشر نکرده‌اند، اما ظاهرا نوکیا از اپل مبلغی بابت پتنت‌هایش دریافت خواهد کرد.

هرچند نوکیا برند مهمی در صنعت گوشی‌ هوشمند نیست، اما برخی از مهم‌ترین فناوری‌ها را در این صنعت ارائه کرده است. شرکت HMD Global هم‌اکنون چندین گوشی هوشمند با برند نوکیا در بازار دارد اما برخلاف سایر برندها سر و صدا زیادی به پا نکرده است. با این حال، قدرت اصلی نوکیا در فناوری‌های منحصربه‌فرد و سابقه طولانی‌اش در ثبت اختراع نهفته است. این شرکت بیش از ۲۰۰۰۰ ثبت اختراع دارد که ۵۵۰۰ تای آن‌ها در زمینه فناوری ۵G است.

اپل و نوکیا در سال ۲۰۱۷ پس از چندین ماه‌ اختلاف حقوقی توانستند یک قرارداد ثبت اختراع امضا کنند. این توافق قرار بود در سال ۲۰۲۳ منقضی شود، اما هر دو طرف تصمیم گرفته‌اند زودتر از موعد قرارداد خود را تمدید کنند. هنوز جزئیات مالی این قرارداد فاش نشده است، اما انتظار می‌رود که این جزئیات را در گزارش مالی سه ماهه اول ۲۰۲۴ نوکیا ارائه شود.

در حال حاضر اکثر محصولات اپل به فناوری ۵G وابسته هستند، بنابراین منطقی است که این شرکت قرارداد خود با نوکیا را تمدید کند. اخیرا نوکیا و سامسونگ نیز به یک توافق دوجانبه جهت تبادل پتنت‌های ۵G دست یافته‌اند. طبق این توافق، سامسونگ خواهد توانست از نوآوری‌های نوکیا در زمینه ۵G استفاده کند. توافق قبلی این دو شرکت ماه گذشته با پایان سال ۲۰۲۲ میلادی متقضی شد و حالا این دو شرکت  قرارداد جدیدی امضا کرده‌اند. ‌

سامسونگ براساس توافق جدید با نوکیا خواهد توانست با پرداخت حق امتیاز پتنت‌های این شرکت، از نوآوری‌های مذکور در دستگاه‌های خود استفاده کند. این یک توافق چندساله است و تاریخ آن از اول ژانویه ۲۰۲۳ شروع شده است.

بد نیست بدانید که نوکیا تاکنون بیش از ۲۰ هزار پتنت به ثبت رسانده است که ۴۵۰۰ تای آن‌ها در زمینه ۵G است. این شرکت از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید