کاهش شدید کاربران CCleaner به دلیل جمع‎‌آوری اطلاعات - تکفارس 
کاهش شدید کاربران CCleaner به دلیل جمع‎‌آوری اطلاعات - تکفارس 
کاهش شدید کاربران CCleaner به دلیل جمع‎‌آوری اطلاعات - تکفارس 

کاهش شدید کاربران CCleaner به دلیل جمع‎‌آوری اطلاعات

پوریا اسدی
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - 11:00
کاهش شدید کاربران CCleaner به دلیل جمع‎‌آوری اطلاعات - تکفارس 

از زمانی که اوست CCleaner Piriform را تصاحب کرده است، کاربران از این نرم‌افزار به دلیل نمایش تبلیغات آزار دهنده و نرم افزارهای مخرب شکایت کرده‌اند. در حال حاضر، این ابزار محبوب بهینه سازی سیستم به دلیل استفاده از آخرین “پیشرفت‌های” معرفی شده در نرم افزار، با کاهش تعداد کاربران مواجه شده است.

آخرین به روزرسانی v5.45 در نسخه رایگان برنامه، تنظیمات حریم خصوصی را از گزینه‌ها حذف کرده است، به این معنی که کاربران نمی‌توانند از ارسال اطلاعات مصرف (که به عنوان ویژگی Heartbeat شناخته شوند) جلوگیری کنند. یکی دیگر از مسائل قابل توجه این است که این برنامه را نمی‌توان به روش عادی بست.

با کلیک بر روی دکمه X در گوشه سمت راست بالای برنامه، CCleaner در نوار وظیفه کمینه می‌شود، با راست کلیک کردن بر روی نماد برنامه در نوار وظیفه دیگر گزینه‌ای برای خروج از CCleaner وجود ندارد که چیزی واقعا غیر معمول است.

به منظور بدست آوردن اطلاعات، این شرکت یک نرم افزار جاسوسی را به طور موثر از طریق فرآیند نظارت فعال در درون برنامه قرار داده است. هدف از نظارت فعال این است که انباشت فایل‌ها و داده‌های اضافی را بررسی کرده و به کاربران بدهد تا به طور مرتب برنامه را اجرا کنند.

اما در حالی که این کار را انجام می‌دهد، در پس‌زمینه بیشتر از آنچه که بتوانید تصور کنید، دائما اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. با توجه به قوانین GDPR، قرار است در آخرین نسخه قابلیت انتخاب این ویژگی وجود داشته باشد که راهی برای غیرفعال کردن آن بوده اما موقتی است. این بدان معنی است که دفعه بعدی که برنامه دوباره راه اندازی شود، این ویژگی به طور خودکار توسط برنامه فعال می‌شود.

همانطور که انتظار می‌رفت، شرکت طی یک دفاعیه‌ی قوی ادعا می‌کند که داده‌ها کاملا ناشناس هستند و برای تشخیص اشکالات و نقص‌های رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند. پستی در وبلاگ این شرکت می‌گوید که CCleaner هیچ اطلاعات شخصی را جمع آوری نمی‌کند.

با این حال، کاربران در حال حاضر تمایلی به به اشتراک گذاشتن داده‌های خود، حتی به صورت ناشناس ندارند. به همین دلیل شرکت اعلام کرده است که در هفته‌های آینده “سطح بالایی از کنترل جمع آوری داده‌های ناشناس” را برای کاربران فراهم می‌کند. ویژگی‌هایی مانند نظارت فعال و Heartbeat از هم جدا خواهند شد و کاربران توانایی کنترل آنها را به صورت جداگانه خواهند داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید