آلمان قصد دارد تا تجهیزات هواوی را در شبکه ۵G خود استفاده نماید - تکفارس 
آلمان قصد دارد تا تجهیزات هواوی را در شبکه ۵G خود استفاده نماید - تکفارس 

آلمان قصد دارد تا تجهیزات هواوی را در شبکه ۵G خود استفاده نماید

مسلم رفیعی
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 12:15
آلمان قصد دارد تا تجهیزات هواوی را در شبکه ۵G خود استفاده نماید - تکفارس 

حدود یک سال است که دولت آمریکا به متحدان اروپایی خود هشدار داده‌ است که اجازه ندهند هواوی تجهیزات شبکه ۵G آن‌ها را تأمین کند. به این دلیل که بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات شبکه جهان با سهمی ۲۸ درصدی از بازار، به‌عنوان یک تهدید برای امنیت ملی در آمریکا در نظر گرفته می‌شود. یعنی اینکه به‌موجب قانون چین کمونیست، هواوی می‌تواند به جاسوسی از شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی بپردازد. مهم نیست که این تولیدکننده چینی به چه میزان این قضیه را انکار می‌کند، درهرصورت شما نمی‌توانید قانون‌گذاران آمریکایی را متقاعد کنید که تجهیزات شبکه و تلفن‌های همراه این شرکت، جهت ارسال پنهانی اطلاعات به پکن ساخته نشده‌اند.

تعداد کمی از هم‌پیمانان ایالات‌متحده به این هشدار توجه کرده‌اند. دیروز رویترز گزارش داد که قوانین جدید آلمان،  استفاده از تجهیزات هواوی جهت توسعه شبکه ۵G در این کشور را ممنوع نکرده‌اند. ۵G نسل بعدی اتصالات بی‌سیم با سرعت بارگیری داده‌ها تا حدود ۱۰ برابر سریع‌تر از ۴G است. اقتصاد جهانی همزمان با توسعه صنایع و شرکت‌هایی که از داده‌هایی سریع‌تر و دارای تأخیر پایین‌تر استفاده می‌کنند، پیشرفت خواهد نمود. کشورهایی که زودتر به این فناوری دست پیدا می‌کنند، در اقتصاد جدید مبتنی شبکه ۵G، مزیت بزرگی خواهند داشت.

استفان سیبرت (Steffen Seibert)، سخنگوی دولت آلمان طی یک کنفرانس مطبوعاتی که دیروز در برلین برگزار شد گفت که آن‌ها یک تصمیم پیشگیرانه برای ممنوعیت فعالیت یک فرد یا شرکت را اتخاذ نمی‌کنند. این کشور تصمیم گرفته تا حدودی به تأمین‌کنندگان میدان دهد. دولت ترامپ به دنبال راه‌هایی برای ایجاد یک بلوک رقابتی در مقابل هوآوی بوده‌ است. بنا بر گزارش‌ها، مسئولان این کشور به سیسکو و اوراکل نزدیک شده‌اند، اما هر دوی آن‌ها از صرف زمان و پول جهت وارد شدن به این بخش از صنعت شبکه خودداری کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد که مقامات دولت ترامپ منابع خود را در اختیار نوکیا و اریکسون قرار دهند تا این دو شرکت نیز بتوانند شرایط مالی مشابه هواوی داشته باشند. هواوی به بانک‌های دولتی چین دسترسی دارد و از طریق آن‌ها می‌تواند دریافت‌ها از سوی مشتریان خود را افزایش دهد.

شرکت‌های آلمانی مشتریان هواوی هستند. آن‌ها همچنین شکایت کرده‌اند که ممنوعیت فعالیت این شرکت می‌تواند تکمیل و توسعه ساخت شبکه ۵G را به مدت چند سال به تعویق‌ اندازد و نیز میلیاردها دلار را به هزینه اتمام این پروژه اضافه نماید. همان‌طور که اشاره کردیم، کشورهایی که شبکه‌ ۵G خود را قبل از دیگران تکمیل می‌کنند، هنگامی که نوبت به کسب درآمد از این سرعت‌بالا برسد، نسبت به رقبای خود ابتکار عمل را در دست خواهند داشت.

تحت قوانین جدید، ارائه‌کنندگان خدمات بی‌سیم کشور آلمان یعنی Deutsche Telekom،Vodafone و Telefonica Deutschland باید استانداردهای امنیتی بهبودیافته‌ای را در بخش‌های مهم شبکه‌ مخابراتی خود اعمال کنند. تأمین‌کنندگانی نظیر هواوی باید توسط مرجع امنیت سایبری آلمان یعنی دفتر فدرال امنیت اطلاعاتی (BSI) تأیید صلاحیت شوند. اگر تجهیزات هر تأمین‌کننده‌ای برای جاسوسی استفاده شوند، آنگاه فعالیت شرکت موردنظر ممنوع شده و سپس طی طرح یک دعوای حقوقی، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

هفته گذشته، اتحادیه اروپا (EU) هشداری را برای کشورهای عضو در مورد احتمال افزایش حملات سایبری به دلیل راه‌اندازی شبکه‌های ۵G منتشر کرد. این هشدار در مورد احتمال انجام چنین حملاتی توسط دولت‌های غیر عضو  و یا فعالان تحت حمایت این دولت‌ها بود، و همچنین به لزوم ایجاد راه‌های جدید برای ایمن نگه‌داشتن شبکه‌های مخابراتی از این حملات اشاره کرد. اتحادیه اروپا به‌طور خاص چین و یا هواوی را مورد خطاب قرار نداد.

علاوه بر ایالات‌متحده، استرالیا و ژاپن نیز استفاده از تجهیزات شبکه‌ای هواوی جهت استفاده در کشورهایشان را منع کرده‌اند. نمایندگان بریتانیا نیز به پارلمان گفته‌اند که باید بر تعهد اقتصادی شبکه ۵G  متمرکزشده و اجازه دهد تا تجهیزات این غول چینی در این کشور به‌کار گرفته شوند. انگلستان مثل سایر کشورها از جمله ایالات‌ متحده آمریکا، کشف کرده‌ است که هواوی یکی از معدود شرکت‌هایی است که دانش فنی موردنیاز جهت استقرار شبکه ۵G را دارد. در نتیجه این اقدامات، به نظر می‌رسد که هشدارهای آمریکا در مورد شرکت هواوی به‌وضوح در اروپا نادیده گرفته می‌شوند. آیا این موضوع سرانجام منجر به مسائل امنیتی خواهد شد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید