مدیرعامل و بنیان‌گذار هواوی می‌گوید که این شرکت جهت ادامه فعالیت، به ایالات‌متحده نیاز ندارد - تکفارس 
مدیرعامل و بنیان‌گذار هواوی می‌گوید که این شرکت جهت ادامه فعالیت، به ایالات‌متحده نیاز ندارد - تکفارس 
مدیرعامل و بنیان‌گذار هواوی می‌گوید که این شرکت جهت ادامه فعالیت، به ایالات‌متحده نیاز ندارد - تکفارس 

مدیرعامل و بنیان‌گذار هواوی می‌گوید که این شرکت جهت ادامه فعالیت، به ایالات‌متحده نیاز ندارد

مسلم رفیعی
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - 13:00
مدیرعامل و بنیان‌گذار هواوی می‌گوید که این شرکت جهت ادامه فعالیت، به ایالات‌متحده نیاز ندارد - تکفارس 

انتظار می‌رفت که قرارگیری هواوی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا مانع از دستیابی به زنجیره تأمین این شرکت در ایالات‌متحده شود و بدین صورت ضربه‌ای مهلک به این تولیدکننده چینی وارد شود. درحالی‌که هیچ شکی نیست که این ممنوعیت تاثیر کوچکی بر فروش بین‌المللی این شرکت داشته‌ است، اما هواوی به‌شدت از حس میهن‌پرستی چینی‌ها منتفع شده‌ است، چراکه مصرف‌کنندگان این کشور، هواوی را به‌عنوان قربانی زورگویی ایالات‌متحده می‌بینند. به گفته Canalys، در سه‌ماهه گذشته، این شرکت شاهد افزایش فروش سالانه خیره‌کننده ۶۶ درصدی گوشی‌های هوشمند خود، در داخل چین بوده است. این موضوع باعث شده تا هواوی با سهم ۴۲.۴ درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند چین، به‌خوبی از رقیب خود یعنی ویوو (Vivo) که سهمی ۱۷٫۹ درصدی دارد، پیشی بگیرد.

اوایل امسال، شرکت هواوی فروش ۳۰۰ میلیون دستگاهی گوشی‌های هوشمند خود را در ۲۰۱۹ هدف قرار داده بود. این میزان ممکن است برای سرقت عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند جهان از سامسونگ کافی باشد. اما هواوی پیش‌بینی خود را بازبینی کرده و اکنون امیدوار است که قادر به فروش ۲۷۰ میلیون واحد برای سال جاری باشد، تنها ۱۰ درصد کم‌تر از پیش‌بینی مربوط به پیش ازتحریم‌های آمریکا. امسال و تا به این تاریخ، این شرکت چینی ۲۰۰ میلیون گوشی هوشمند را به فروش رسانده است. هواوی در سال ۲۰۱۸، درمجموع ۲۰۶ میلیون دستگاه را فروخته بود. به‌عبارت‌دیگر، هواوی علی‌رغم تلاش ایالات‌متحده برای کندکردن رشد این شرکت، با زیرکی به رشد خود ادامه می‌دهد.

به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات شبکه‌ای در جهان، هواوی از این جنبه نیز موردحمله ایالات‌متحده قرار گرفته‌ است، زیرا دولت ترامپ از متحدان خود خواسته تا از تجهیزات این شرکت چینی، برای ساخت شبکه‌های ۵G خود استفاده ننمایند. اما همان‌طور که مشخص شد، دولت ایالات‌متحده در تلاش برای جایگزینی شرکت‌های آمریکایی با هواوی در زمینه تجهیزات شبکه‌ای، ناموفق بوده‌ است. هم اوراکل و هم شرکت سیسکو به مقامات دولت ترامپ گفته‌اند که زمان و هزینه زیادی برای ساخت یک رقیب آمریکایی در این بخش از بازار، جهت رقابت با هواوی موردنیاز خواهد بود. یک ایده جالب وجود داشت؛ فرض کنید که شرکت‌های آمریکایی مجوز مالکیت معنوی این سازمان چینی را دارند. در مصاحبه‌ای که  توسط وال استریت ژورنال منتشر شد، بنیان‌گذار و مدیرعامل هواوی؛ رن ژنگفی (Ren Zhengfei) گفت که هنوز یک شرکت آمریکایی در مورد این ایده با وی صحبت نکرده است. رن می‌گوید که این پیشنهاد از صمیم‌ قلب بوده و معتقد است که شرکت‌های آمریکایی با استفاده از IP‌های هواوی، می‌توانند بعد از سه سال در زمینه تجهیزات شبکه به جایگاه این شرکت چینی دست یابند. این مدیر اجرایی طی این مصاحبه گفت که ما می‌توانیم بدون آمریکا هم زنده بمانیم، چیزی که هواوی آن را اثبات کرده‌ است و برخلاف مدیر بخش مصرف‌کننده این شرکت یعنی ریچارد یو (Richard Yu)، که معتقد است هواوی می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار توسط آمریکا در طول مذاکرات تجاری با چین، مورداستفاده قرار گیرد، رن انتظار ندارد که آمریکا این شرکت را از لیست سیاه خود حذف کند. رن می‌گوید که:

ما انتظار نداریم که آن‌ها ما را از لیست سیاه خود کنار بگذارند. آن‌ها ممکن است که ما را تا ابد در آن فهرست نگه‌دارند، زیرا ما بدون آن‌ها نیز خوب عمل خواهیم کرد.

رن، هواوی را به‌عنوان بخشی از مذاکره میان چین و ایالات‌متحده نمی‌داند، زیرا به گفته وی، آن‌ها عملاً هیچ معامله تجاری با آمریکا نداشته و به‌ طبع، هیچ نزاعی نیز با این کشور نخواهند داشت. جهت شرح  بیانیه دوم، باید بگوییم که بنیان‌گذار این شرکت می‌گوید که اگر رئیس‌جمهور ترامپ اکنون و یا هر زمان دیگری قصد ملاقات با آن‌ها را داشته باشد، قطعاً استقبال گرمی از وی خواهند داشت.

به دلیل اینکه دولت کمونیستی چین به‌طور قانونی مجاز است که از این شرکت جهت مقاصد جاسوسی خود استفاده نماید، هواوی نیز در فهرست بازرگانی دولت ترامپ قرارگرفته است. این موضوع منجر به شایعاتی در مورد قابلیت‌های مخفی دستگاه‌ها و لوازم شبکه‌ای هواوی شده، که گفته می‌شود آماده ارسال اطلاعات به پکن هستند. این شرکت و مدیران آن، بارها این ادعاها را رد کرده‌ و در طی مصاحبه با وال‌استریت ژورنال نیز، رن دوباره این کار را انجام داد. او همچنین اظهارنظر قبلی خود که طی آن اعلام کرده بود که اگر از طرف دولت چین از وی درخواست جاسوسی کنند، آن را نخواهد پذیرفت را نیز دوباره تکرار نمود. در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چگونه ممکن است از طریق برخی از شرکت‌های بین‌المللی که ۲۰۰،۰۰۰ کارمند دارند، جاسوسی شود، وی پاسخ داد که:

ما اجازه نقض قانون را نمی‌دهیم. اگر کارمندی نیز وجود داشته باشد که چنین کاری را انجام دهد، به‌شدت مجازات خواهد شد.

رن همچنین اظهار داشت که شرکت او هیچ دسترسی به داده‌هایی که از طریق گوشی‌ها و تجهیزات هواوی جریان می‌یابند، ندارد. وی در ادامه اظهار کرد:

همانند خودروسازان، ما نیز فقط لوازم موردنیاز را به فروش خواهیم رساند. اپراتورها مجراهایی را ساخته و اطمینان حاصل می‌کنند که اطلاعات به‌ نرمی در آن‌ها جریان یابد، درحالی‌که ما ورقه‌های آهنی پوشاننده این مجراها را تأمین می‌کنیم، با ورقه‌های آهنی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

رن می‌گوید که هواوی هنوز هم برخی از قطعات آمریکایی را خریداری می‌کند، اما این کار را از طریق کارخانه‌های خارجی که متعلق به شرکت‌های آمریکایی هستند انجام می‌دهد. اخیراً زمانی که TSMC بیان کرد که در مقابل فشار دولت ترامپ و توقف تولید تراشه‌ها برای هواوی، که دومین مشتری بزرگ این کارخانه پس از اپل است، تسلیم نخواهد شد، هواوی نیز دچار وقفه‌هایی گشت. شرکت آرم هولدینگ (Holdings ARM) نیز که یک طراح بریتانیایی تراشه است، تصمیمی را که در اوایل سال اتخاذ کرده بود، معکوس کرد. این شرکت به دلیل اینکه یک فناوری اصالتاً آمریکایی را در معماری تراشه‌های خود پیداکرده بود، مدتی فروش به شرکت هواوی را متوقف ساخت.

یک شرکت آمریکایی وجود دارد که هواوی دوست دارد که دوباره کسب‌وکار خود را با آن از سر بگیرد، و آن گوگل است. هیچ راهی وجود ندارد که به هواوی اجازه دهد تا نسخه اندرویدی خدمات گوگل پلی که شامل اپلیکیشن‌های گوگل مانند Play Store ،Search ،Maps ،Gmail ،YouTube و … می‌شود را در تلفن‌های هوشمند خود قرار دهد. درحالی‌که استفاده از نسخه منبع باز سیستم‌عامل اندروید و فروشگاه AppGallery این شرکت، در داخل چین مشکلی ندارد، اما در هنگام فروش تلفن‌های این شرکت در خارج از چین، این موضوع به یک مشکل تبدیل می‌شود. باید در نظر بگیریم که زمانی خواهد رسید که در آن، فروش‌های داخلی این شرکت کاهش خواهند یافت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید