پلتفرم جدید serverless ابزار مناسبی برای کدنویسان سِرور - تکفارس 
پلتفرم جدید serverless ابزار مناسبی برای کدنویسان سِرور - تکفارس 
پلتفرم جدید serverless ابزار مناسبی برای کدنویسان سِرور - تکفارس 

پلتفرم جدید serverless ابزار مناسبی برای کدنویسان سِرور

مصطفی اسماعیلیان
۹ مرداد ۱۳۹۷ - 08:00
پلتفرم جدید serverless ابزار مناسبی برای کدنویسان سِرور - تکفارس 

پروژه‌ی serverless با تأثیری که در برنامه‌های تحت سرور گذاشت، باعث شده تا اسم این شرکت در بین علاقه‌مندان برنامه‌نویسی سرور محبوب شود. با تکفارس همراه باشید.

Serverless نوعی معماری در سرورهای ابری هستند که باعث تغییر و تحول گسترده در سرویس‌های ابری شده‌اند و امروزه به طور گسترده‌ای در حال رشد و جایگزینی سرورهای قدیمی است. به تازگی شرکت serverless از پروژه‌ی جدید خود در خصوص همین نوع از معماری سرورها رونمایی کرد.

این پروژه یک فریمورک متن باز است که برنامه نویسان از سال ۲۰۱۵ در حال کار بر روی آن هستند و به تازگی، شرکت serverless نسخه‌ی ابتدایی محصول را معرفی کرد تا ­ به وسیله‌ی آن، برنامه‌نویسان سرور کنترل بیشتری بر توسعه و آزمایش برنامه‌های تحت‌سرور داشته باشند.

معرفی این محصول باعث شد تا پروژه‌ی serverless در دور اول سرمایه‌گذاری‌ها، کمک مالی به ارزش ۱۰ میلیون دلار توسط شرکت Lightspeed Ventures دریافت کنند و حالا بودجه‌ی این پروژه به ۱۳ میلیون دلار افزایش یافته است. این یعنی شروع یک انتقلاب در معماری serverless!

همچنین این شرکت خبر از ساخت یک پلتفرم شامل فریمورک، داشبورد مدیریت و درگاه (Gateway) سرور داد. فریم‌ورک به برنامه‌نویس امکان کدنویسی در پلتفرم‌های مختلفِ ابری، اضافه کردن شرط، توابع و زیرشاخه‌های مختلف را می‌دهد. قسمت داشبورد نیز که به صورت گرافیکی طراحی شده، اطلاعات جامعی را درمورد کد نمایش می‌دهد؛ به این صورت برنامه‌نویس می‌تواند در هرنوع از پلتفرم‌های سرور، توابع کدنویسی را پیگیری کرده و مشکلات را برطرف کند.

پلتفرم جدید serverless ابزار مناسبی برای کدنویسان سِرور - تکفارس 

بخش های پلتفرم serverless

قسمت درگاه نیز ابزارهایی را در سمت سرور اضافه خواهد کرد. شرکت serverless در این باره گفت:

درگاه به کاربران اجازه می‌دهد که به راحتی serverless را با شبکه‌ی سرورهای خود شامل SaaS، سیستم‌های اصلی و همینطور مجتمع‌ها ادغام کنند. ما در کنار محاسبات serverless، رویداد (Event) هایی را تعریف کرده ایم تا برنامه نویسان بتوانند از طریق کدنویسی، سرور را سازماندهی کنند.

آستن کالینز، مدیر شرکت serverless نیز تأکید کرد که سیستم به سمت کدنویسی‌های ارزان‌تر پیش می‌رود و هدف این پروژه این است که به کار تیمی سرعت بخشد. وی همچنین اضافه کرد:

من فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک شاهد طیف گسترده‌ای از ابزارهای توسعه ی serverless باشیم. ابزارهایی که نه تنها کار تیمی بلکه هماهنگی بین بخش‌های یک سازمان را افزایش داده و توسعه‌ی سرورهای serverless را در محیطی امن و استاندارد فراگیر سازد.

قرار است که قسمت فریم‌ورک و ارتباطات درگاه به طور کامل رایگان و متن باز باقی بمانند و برنامه نویسان فقط برای استفاده از نسخه‌ی میزبانی شده ی درگاه و یا قابلیت داشبورد هزینه پرداخت کنند تا جزییات بهتری از کدنویسیشان داشته باشند. البته کاربران میتوانند با استفاده از نسخه‌ی متن باز پلتفرم، میزبانی درگاه ها را خودشان بر عهده گیرند.

با serverless، دیگر برنامه نویسان لازم نیست برای اجرای یک برنامه‌ی سرور نگران فراهم کردن تمام زیرساخت‌ها باشند. در عوض، میتوانند تنها به کدنویسی پرداخته و فکر کردن بقیه‌ی محاسبات و اجزای ضروری سرور مثل حافظه و رم را به صاحب سرور بسپارند.

همچنین این پلتفرم، مقدار هزینه برای بخش های ضروری سرور را کاهش داده و برنامه نویس فقط در هنگام اجرای یک رویداد توسط توابع هزینه پرداخت می‌کند. این درحالی است که بدون استفاده از این پلتفرم، برنامه نویس حتما باید هزینه ی ۲۴ ساعته‌ی بلند مدتی را فقط برای اجرای یک برنامه پرداخت کند، حتی در شرایطی که به طور شبانه روز از برنامه استفاده نکند.

البته پلتفرم serverless به دلیل سیاست گذاری هایی که برای کدنویسی سرور تعریف شده است، نمی‌تواند تمام قسمت های ضروری برای اجرای یک برنامه را  از جلوی برنامه‌نویس حذف کند اما در مقابل، قابلیت هایی قرار داده شده است تا برنامه نویس احساس راحتی بیشتری با کدنویسی سرور داشته باشد.

شرکت serverless فعالیت خود را از سال ۲۰۱۵ آغاز نمود و در حال حاضر ۲۲ کارمند در آن مشغول به کار هستند. دفتر اصلی این شرکت در سان‌فرانسیسکو آمریکا قرار دارد و مشتریان بزرگی از جمله EA Sports، Nordstrom، Reuters و Coca-Cola از این سیستم استفاده می‌کنند. انتظار داریم که کمک مالی جدید بتواند تأثیر مثبتی بر فعالیت این پلتفرم داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید