ایلان ماسک به دنبال ساخت زیر دریایی برای نجات کودکان به دام افتاده در غار - تکفارس 
ایلان ماسک به دنبال ساخت زیر دریایی برای نجات کودکان به دام افتاده در غار - تکفارس 
ایلان ماسک به دنبال ساخت زیر دریایی برای نجات کودکان به دام افتاده در غار - تکفارس 

ایلان ماسک به دنبال ساخت زیر دریایی برای نجات کودکان به دام افتاده در غار

امیر مریخ
۲۰ تیر ۱۳۹۷ - 09:37
ایلان ماسک به دنبال ساخت زیر دریایی برای نجات کودکان به دام افتاده در غار - تکفارس 

ایلان ماسک قصد ساخت یک «زیر دریایی» در ابعاد کودکان را برای نجات پسران فوتبالیست به دام افتاده در غار دارد.

تنها چند روز پس از اینکه تیم مهندسان شرکت SpaceX و Boring در جهت کمک به تیم فوتبالی که در غار Tham Luang تایلند به دام افتاده بودند، به این منطقه سفر کردند، مدیر عامل این شرکت‌ها ،ایلان ماسک، اعلام کرد که آن‌ها در حال ساخت یک زیر دریایی کوچک مقیاس در ابعاد کودکان هستند، این زیر دریایی با استفاده از بخش‌های مختلف موشک Falcon 9 ساخته خواهد شد. ولی به هر حال به نظر نمی‌رسد که این اختراع برای رهایی کودکان به کار گرفته شود، چرا که در روز گذشته تیم نجات حکومت تایلند عملیات نجات نهایی را اجراء کرده است.

در ابتدای هفته‌ی اخیر ماسک اعلام کرد که آن‌ها به چندین روش مختلف برای نجات کودکان به دام افتاده فکر می‌کنند. این نقشه‌ها از حفر یک سوراخ عظیم الجثه در بدنه‌ی غار، ساخت یک تیوب مقاوم در برابر خراشیدگی تا استفاده از یک غلاف از جنس کولار برای رهایی کودکان را شامل می‌شد. و پس از همه‌ی این نقشه‌های اولیه، وی تایید کرد که نقشه‌ی اولیه آن‌ها ساخت یک زیر دریایی است و آنها قصد دارند تا از لوله‌ی انتقال اکسیژن مایع که در موشک Falco 9 استفاده می‌شد به عنوان محفظه‌ی نگه داری از کودکان استفاده کنند. این لوله به اندازه‌ی کافی کوچک است که بتوان آن را از بخش‌های باریک غار عبور داد و آنقدر هم سبک هست که گروه شناگران نجات دهند بتوانند آن‌  را به راحتی حمل کنند.

ایلان ماسک در توییتی می‌گوید:

این برنامه‌ی ما بازتاب‌های مثبتی را از سمت تایلند دریافت کرده است. نقشه‌ی اولیه‌ی ما به طور خلاصه استفاده از یک زیر دریایی کوچک و در ابعاد کودکان، و به کار بردن لوله‌ی انتقال اکسیژن مایع موشک فالکون ۹ به عنوان محفظه‌ی نگهداری می‌باشد. این تشکیلات به اندازه‌ای سبک می‌باشند که قابلیت حمل توسط دو شناگر را داشته باشند و به اندازه‌ای کوچک که از فواصل باریک بتواند به راحتی عبور کند. یک ساختمان به شدت قدرتمند!

ایلان همچنین در طی پیغام‌های توییتری به سوالات موجود پاسخ می‌دهد، وی می‌گوید که این ماشین برای ابعاد و اندازه‌های یک کودک یا یک فرد بالغ ریز جثه به منظور صرفه جویی در مصرف فضای اشغالی طراحی شده است. به علاوه‌ی این‌ها، بخش‌های دیگری نیز به منظور کمک به شناور شدن به این دستگاه اضافه شده است. . وی همچنین به دست گیره هایی اشاره کرد که در عقب و جلوی این زیر دریایی‌ها به منظور سهولت در حمل و نقل به آن اضافه شده است ، به تمام این الحاقیات ،اتصال دهنده‌ی تانک‌ها را هم اضافه کنید که به منظور اتصال چهار تانکر به طور متوالی به هم به این سازه اضافه شده است. در دنباله‌ای از توییترها که در عصر دیروز منتشر شد، ایلان ماسک اعلام کرد که تیم شرکت SpaceX در حال کار بر روی این اتوموبیل هستند، و پیش بینی می‌شود که تمام فرایند ساخت این دستگاه از صفر تا صد ، قبل از ارسال به تایلند حدودا هشت ساعت زمان ببرد. یک سخنگوی از سمت شرکت SpaceX حاضر نشده در مورد این موضوع به سوالات پاسخ دهد ولی یک سخنگوی شرکت Boring، تایید کرد که مهندسان شرکت‌های Boring SpaceX و Tesla در حال طراحی، ساخت، و آزمایش این زیر دریایی در مجموعه‌ی SpaceX هستند. تمام این‌ها در حالی است که سایر مهندسان مربوط به این شرکت‌ها در تایلند یا در راه رفتن به تایلند هستند، این دسته از مهندسان در جهت یافتن بهترین راه برای نجات به دام افتادگان با حکومت تایلند همکاری خواهند کرد.

گروهی از ۱۲ پسر به همراه مربی تیم فوتبالشان که در طی هفته‌ی گذشته به دلیل آبگرفتگی غار در طول بارش‌های فصلی به ام افتاده بودند، توسط چند شناگر و تیم نجات پیدا شده و از زنده بودن آن‌ها اطلاع حاصل شد. در حالیکی در حال حضار گروه به دام افتاده در حال حاضر زنده هستند اما در موقعیت خطرناکی به دام افتاده‌اند. اکسیژن موجود در غار از آن زمان تا کنون به حد قابل توجهی کاهش یافته است، و همچنین تیم شناگر نجات دهند به منظور نجات کودکان باید در هر دور، در حدود شش ساعت این مسیر خطر ناک را شنا کنند تا به محل به دام افتادن کودکان برسند. در حال حاضر، یک شناگر از تیم نجات به نام افسر Saman Gunan که عضو سابق نیروی دریایی تایلند بود، در روز سه شنبه جان خود را از دست داد. همچنان امیدهایی بر این پایه استوار هستند که سطح آب گرفتگی با گذشت زمان کاهش پیدا کند، اما با وجود فصل بارانی که در پیش روی ماست این نظرات را به وجود آورده است که تا دیر نشده کودکانی را که توانایی شنا کردن را ندارند باید تک تک از غار بیرون آورد.

دستگاه ابتکاری ایلان ماسک به نظر می‌رسد که میانبری برای نجات کودکان به دام افتاده با قرار دادن آن‌ها در محفظه‌ی نجات باشد، و دیگر نیازی نباشد که به کودکان یک دوره کوتاه در مورد شنا آموزش فشرده داد. اما در شب گذشته تیم نجات تایلندی تصمیم کرفتند که اقدام جدی در جهت اعمال عملیات نجات کنند. و این نقشه شامل انتقال یک به یک، کودکان قبل از بالا رفتن بیشتر سطح آبگرفتگی می‌باشد. تا کنون که این خبر را می‌خوانید چهار عضو این گروه به دام افتاده در طی گزارش‌هایی که منتشر شده‌ است از این دام رهایی یافته‌اند. ولی ایلان ماسک تایید کرد که تیمش به ساخت زیر دریایی‌های کوچک ادامه خواهند داد و اعلام کرد که از این دستگاه‌ها در عملیات‌های نجات در آینده استفاده خواهد شد. دیروز وی افزود که آن‌ها همچنان برنامه‌هایی برای ارسال این محموله‌ها به تایلند دارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید