راکت غول‌پیکر استارشیپ سرانجام با موفقیت پرتاب شد - تکفارس 
راکت غول‌پیکر استارشیپ سرانجام با موفقیت پرتاب شد - تکفارس 
راکت غول‌پیکر استارشیپ سرانجام با موفقیت پرتاب شد - تکفارس 

راکت غول‌پیکر استارشیپ سرانجام با موفقیت پرتاب شد

افشین نوری
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - 08:22
استارشیپ

اسپیس ایکس در سومین پرتاب راکت غول‌پیکر استارشیپ توانست آن را با موفقیت به مدار زمین برساند.

تاکنون دو پرتاب قبلی استارشیب به دلایل مشکلات فنی با شکست مواجه شده بود، اما حالا سومین پرتاب آن امیدها را زنده کرده است.

راکت استارشیپ، که از آن به عنون قدرتمندترین پرتاب‌گر فضایی یاد می‌شود، اولین راکت چندبارمصرفی است که فضانوردان را به سیاره ماه و احتمالاً حتی مریخ انتقال خواهد داد.

ایلان ماسک اخیرا در توضیح ضرورت پروژه استارشیپ گفته بود که انسان‌ها شاید به‌خاطر آینده بحرانی زمین تبدیل به موجودات چندسیاره‌ای بشوند و از همین‌رو لازم است که از همین حالا به فکر سفر به کرات دیگر باشیم.

او همچنین گفت که او نیز مثل دیگران معتقد است که باید منابع زمین بیش از هرچیز صرف رفع مشکلات زمین شود و تنها ۱ درصد منابع را صرف پروژه‌های رویاپردازنه کرد.

پرتاب استارشیپ

ماسک درباره رویاپروازی خود در رابطه با پروژه استارشیپ گفت که امیدوار است تیم او بتواند هر ماه حداقل یک راکت و فضاپیما و در بهترین حالت هر سه روز یکی از آن‌ها را بسازد. به این ترتیب، هر شش تا هشت ساعت شاهد پرتاب یک فضاپیما به سمت فضا خواهیم بود. در ضمن این فضاپیما قادر به حمل ۱۰۰ الی ۱۵۰ تن بار به فضا خواهند بود.

اسپیس ایکس همچنین در حال توسعه یک سیستم فرود انسان به نام Human Landing System برای ناساست که به‌عنوان بخشی از پروژه آرتمیس III، فضانوردان آمریکایی را در سال ۲۰۲۵ به سطح کره ماه خواهد برد.

ناسا قرار است دو ماموریت آرتمیس ۲ و ۳ را در سال‌های آینده انجام دهد که ماموریت آخر قرار است چندین فضانورد را در سطح کره ماه فرود بیاورد.‌

در این ماموریت از فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس نیز استفاده خواهد شد. در واقع هدف نهایی ناسا این است که تا سال ۲۰۳۰ و در پایان ماموریت‌های سه‌گانه آرتمیس، انسان به کره ماه بفرستد. این کار قرار است با همکاری ناسا و اسپیس ایکس انجام شود و ما برای دومین بار در تاریخ فضانوردی شاهد سفر انسان به ماه خواهیم بود.

استارشیپ با ارتفاع ۱۲۰ متر بزرگترین راکت دنیاست و اندازه آن بقدری بزرگ است که می‌تواند همه لوازم موردنیاز جهت سفر به مریخ را حمل کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید