آلودگی هوا به نشانه مشترک شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده است - تکفارس 
آلودگی هوا به نشانه مشترک شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده است - تکفارس 
آلودگی هوا به نشانه مشترک شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده است - تکفارس 

آلودگی هوا به نشانه مشترک شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده است

سید محمد معلمی
۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - 19:10
آلودگی هوا به نشانه مشترک شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده است - تکفارس 

اگرچه هتل Cordis در شهر شانگهای چین امتیازاتی نظیر نزدیکی به مترو و فرودگاه، داشتن استخر و فیلترهای پاک کننده هوا را دارد، ولی به نظر می‌رسد این مکان بیشتر به خاطر کیفیت هوایی که دارد، در تیررس گردشگران باشد زیرا در تمام ۳۹۶ اتاق این هتل، یک نمایشگر کیفیت هوا کار گذاشته شده است.

تنفس هوای پاک در شهرهای آلوده‌ای همچون شانگهای، بیجینگ و دهلی، تقریباً به یک کار غیرممکن تبدیل شده است و به جرأت می‌توان گفت از این طریق می‌توان انسانهای ثروتمند را از افراد فقیر تشخیص داد زیرا افراد ندار، به دلیل محروم بودن از شرایط مدنی مناسب، اکثر اوقات هوای آلوده تنفس می‌کنند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشخص گردید که آلودگی هوا باعث مرگ ۷ میلیون افراد نابالغ شده و دلیل ابتلای بسیاری از افراد به بیماری‌هایی همچون حمله قلبی و سرطان شش‌ها بوده است.

دولت‌ها تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا این مشکل را حل و فصل نمایند ولی به نظر می‌رسد آلودگی هوا به یک بحران تبدیل شده که دیگر نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. برای حل این بحران، دولت چین مجبور شد تا محبوبیت خود را به خطر انداخته و اقدامات ریسکی را برای جلب رضایت خانوارهای دارای کودکان خردسال انجام دهد.

ممکن است تعیین قیمت برای هوای پاک و فروش آن کمی خنده‌دار و تا حدی تمسخرآمیز باشد ولی اگر دنیا با همین سرعت آلوده شود، می‌توان این را نتیجه طبیعی بحران آلودگی هوا دانست. در همین زمینه، بخش خصوصی در برخی نقاط دنیا به فکر درآمدزایی از این طریق می‌باشند.

در چنین شرایط نامناسبی، تنها افرادی می‌توانند از هوای سالم بهره ببرند که وضعیت مالی مناسبی دارند و می‌توانند در هتلهای مجللی همچون Cordis اقامت کنند.

جان اوشی، مدیر اجرایی هتل Cordis می‌گوید: روزهایی که انسانها برای خرید اینترنت، پول پرداخت می‌کردند را با شرایط فعلی مقایسه می‌کنم. امروزه، هوای پاک شبیه اینترنت پرسرعت در چند سال گذشته شده است که همه افراد به آن دسترسی ندارند. اگر شرایط اینگونه باشد، هوای داخل ساختمان‌ها نیز به مانند هوای بیرون خواهد شد به همین دلیل، ما در هتل خود اگر نتوانیم هوای باکیفیت را برای میهمانانمان فراهم کنیم، رقبای ما در دیگر مکانها، توجه مسافران را به خود جلب می‌کنند.

در بسیاری از کشورهای دنیا، پول را سلامتی می‌دانند زیرا به خاطر هزینه‌های سنگین پزشکی و درمان بیماری‌هایی همچون سرطان و دیابت و . . . ، این مفهوم به راحتی قابل‌درک می‌باشد. بنابراین اگر شخصی سرمایه‌دار نباشد، احتمال ابتلا به چنین بیماری‌هایی که نتیجه عواملی همچون آلودگی هوا می‌باشند زیاد است.

بدون شک کشورها برای پاکسازی هوای شهرهای خود تلاش کرده‌اند ولی این اقدامات با کندی در حال انجام هستند. در حال حاضر مردم قادر نیستند هوای باکیفیت و پاکی را تنفس نمایند و باید تا زمان نامعلومی، از بیماری‌هایی همچون سرطان سینه، تنگی نفس و  . . . رنج ببرند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید