هشدار یوتیوب به OpenAI: از ویدیوهای ما برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نکنید - تکفارس 
هشدار یوتیوب به OpenAI: از ویدیوهای ما برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نکنید - تکفارس 
هشدار یوتیوب به OpenAI: از ویدیوهای ما برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نکنید - تکفارس 

هشدار یوتیوب به OpenAI: از ویدیوهای ما برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نکنید

محمدامین حیدری
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - 14:33
هشدار یوتیوب به OpenAI

به تازگی مدیرعامل یوتیوب به OpenAI هشدار داده است که آموزش هوش مصنوعی با استفاده از محتوای یوتیوب، برخلاف قوانین این پلتفرم است.

اگر سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را فوق‌العاده توصیف کنیم، اغراق نکرده‌ایم؛ اما به‌راستی این سیستم‌ها از طریق دریافت چه مجموعه داده‌هایی آموزش دیده‌اند؟ اگرچه شرکت OpenAI پاسخی برای این سوال ارائه نکرده است اما حالا مدیرعامل یوتیوب نسبت به هوش مصنوعی جدید این شرکت با نام Sora که یک ابزار تولیدکننده ویدیو از متن می‌باشد، هشدار داده است.

سازندگان مدل‌های هوش مصنوعی جهت آموزش و تبدیل مدل‌های خود به هرچه که برای آن طراحی شده‌اند، از مقادیر زیادی داده استفاده می‌کنند. با این حال آثار دارای کپی رایت می‌توانند در هنگام دریافت داده‌ها از اینترنت و استفاده از آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، مشکل‌ساز شوند.

البته موضوع کپی رایت مشکل جدیدی در این حوزه نمی‌باشد زیرا پیش از این، وب‌سایت‌های نیویورک تایمز و Getty Images علیه سازندگان هوش مصنوعی شکایت کرده‌اند؛ طبق ادعای دو وب‌سایت نام‌برده، سازندگان هوش مصنوعی داده‌های دارای کپی رایت را برای آموزش مدل‌هایی که برای درآمدزایی استفاده می‌شوند، به سرقت برده‌اند.

گفتنی است که بحث کپی رایت درباره مدل‌های هوش مصنوعی، بار دیگر در ماه مارس ایجاد شد؛ زمانی که میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI به وال استریت ژورنال گفت که مطمئن نیست برای آموزش هوش مصنوعی Sora از داده‌های موجود در یوتیوب، اینستاگرام یا فیس بوک استفاده شده است یا خیر.

اکنون مدیرعامل یوتیوب در مصاحبه‌ای با بلومبرگ به OpenAI خاطرنشان کرده است که استفاده از داده‌های یوتیوب برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی شدیدا برخلاف قوانین این پلتفرم می‌باشد؛ او در ادامه افزوده است:

از منظر یک تولیدکننده محتوا، زمانی که چنین فردی کار سخت خود را در پلتفرم ما آپلود می‌کند، انتظارات خاصی دارد. یکی از انتظارات او این است که شرایط خدمات رعایت شود. طبق این شرایط، دانلود چیزهایی مانند رونوشت‌ها یا ویدیوها از یوتیوب مجاز نمی‌باشد و نقض آشکار شرایط خدمات ما محسوب می‌شود؛ اینها قوانین مربوط به محتوا در پلتفرم ما هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید