تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معرفی شد - تکفارس 
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معرفی شد - تکفارس 
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معرفی شد - تکفارس 

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معرفی شد

افشین نوری
۳ آبان ۱۴۰۲ - 12:20
اسنپدراگون 8 نسل 3

کوالکام سرانجام از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رونمایی کرد. این تراشه با استفاده از فناوری ۴ نانومتری ساخته شده است و تمرکز آن افزایش سرعت و کارایی گوشی‌های هوشمند رده بالا است.

این تراشه نسبت به نسل قبلی خود ۳۰ درصد افزایش قدرت پردازش و ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتری دارد. قابلیت مهم این تراشه واحد پردازش عصبی (NPU) آن است که ۹۸ درصد سریع‌تر شده و ۴۰ درصد عملکرد در هر وات بهتری برای کارهای هوش مصنوعی دارد.

کوالکام پردازنده جدید خود را مجهز به یک پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) ارتقایافته کرده است که می‌تواند با Dolby HDR Photo Capture کار کند و ظاهر عکس‌ها را در نمایشگرهایی که از HDR پشتیبانی می‌کنند بهبود بخشد. ازطرفی، گیمرها به پشتیبانی از نرخ ۲۴۰ فریم در ثانیه روی نمایشگرهای ۲۴۰ هرتز و سازگاری با Unreal Engine 5.2 دسترسی خواهند داشت. پردازنده گرافیکی جدید آدرنو در این تراشه نیز با افزایش ۴۰ درصدی در رهگیری پرتو، دارای ۲۵ درصد عملکرد سریعتر و ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتر است.

این تراشه به‌طور کلی در مورد هوش مصنوعی است و با موتور AI خود می تواند مدل های زبانی بزرگ را برای پاسخ های دستیار هوش مصنوعی مدیریت کند. علاقمندان موسیقی نیز می‌توان از قابلیت پشتیبانی از موسیقی ۲۴ بیتی ۹۶ کیلوهرتز از طریق بلوتوث لذت ببرند.

کوالکام با همکاری شرکت‌هایی مثل ایسوس، وان پلاس و شیائومی، قصد دارد دستگاه های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را به زودی وارد بازار کند. سری شیائومی ۱۴ احتمالا اولین سری مجهز به این تراشه جدید خواهد بود. سری iQOO 12 و سری Vivo X100 نیز احتمالا سری بعدی خواهند بود.

همچنین انتظار می‌رود تراشه اسنپدراگون X Elite به عنوان یک پردازنده رده بالا برای بازار پی سی عرضه شود. حالا Windows Central مشخصات کامل این تراشه کوالکام را فاش کرده است. این تراشه به لطف هسته‌های سفارشی Oryon، دارای ۲ برابر بهبود عملکرد CPU و GPU نسبت به پردازنده x86 خواهد بود.

اسنپدراگون X Elite با تمرکز بر هوش مصنوعی مولد، مجهز به یک Hexagon NPU با ۴۵ تریلیون عملیات در ثانیه خواهد بود. عملکرد آن ۵۵ درصد نسبت به تراشه قبلی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ بهبود خواهد داشت. به لطف هسته‌های اوریون، کارآمدتر و قدرتمندتر خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید