گزارش: پول گوگل دلیل اصلی رد خرید بینگ توسط اپل بود - تکفارس 
گزارش: پول گوگل دلیل اصلی رد خرید بینگ توسط اپل بود - تکفارس 
گزارش: پول گوگل دلیل اصلی رد خرید بینگ توسط اپل بود - تکفارس 

گزارش: پول گوگل دلیل اصلی رد خرید بینگ توسط اپل بود

افشین نوری
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 10:17
اپل

قبل از آنکه مایکروسافت موتور جستجوی بینگ را مجهز به ChatGPT کند، این شرکت قصد فروش آن را به اپل داشت.

بلومبرگ گزارش داده است که منبع مایکروسافت بینگ را به عنوان جایگزین گوگل به اپل به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون‌ها، مک‌بوک‌ها و سایر دستگاه‌های این شرکت پیشنهاد داده بود.

به گفته بلومبرگ، این معامله ظاهرا فقط در حد مذاکره باقی مانده و مایکروسافت به سراغ معاون ارشد اپل رفته و او نیز قرارداد اپل با گوگل را که ارزشی بین ۴ تا ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ داشته به عنوان دلیل رد خرید بینگ مطرح می‌کند. حالا همان پولی که گوگل به اپل پرداخت می‌کرده به‌تازگی در دادگاهی در آمریکا به عنوان بخشی از محاکمه ضد انحصارگرایی مطرح شده است.

مایکروسافت ظاهرا پول بیشتر از گوگل در نظر گرفته بود و مدیر اجرایی مایکروسافت روز پنجشنبه در دادگاه گفت که مایکروسافت در نظر داشت در سال ۲۰۱۶ سرمایه گذاری بزرگی در اپل انجام دهد تا بینگ را به موتور جستجوی پیش فرض دستگاه‌های اپل ارائه دهد. حتی ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت و تیم کوک، مدیر عامل اپل، در طول این مذاکرات باهم ملاقات داشتند.

بینگ احتمالا در صورت خرید توسط اپل، تحت نام دیگری و حتی با یک طراحی جدید استفاده می‌شد و ممکن بود در سرویس‌های دیگری مانند سیری بکار گرفته شود.

در حال حاضر، گوگل محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیاست و اکثر کاربران به جای بینگ، از گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض خود استفاده می‌کنند. با این حال، وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرده که این شرکت با سوء استفاده از موقعیت خود، همچنان به دنبال ایجاد انحصار بوده است.

سادتیا نادلا در جریان شهادت خود در دادگاه گفت که مایکروسافت ۱۰۰ میلیارد دلار در بینگ سرمایه گذاری کرده است تا با گوگل رقابت کند و از سلطه این شرکت در بازار جستجو جلوگیری کند.

به گفته نادلا، گوگل از قدرت خود برای سرکوب رقابت استفاده کرده است. برای مثال، او از تلاش گوگل برای پرداخت پول به اپراتورها و سازندگان گوشی برای نگه داشتن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض دستگاه خود اشاره کرد.

در هر حال، اپل تمایل نداشته بینگ بخشی از اکوسیستم اپل باشد، حتی با وجود اینکه پول بیشتری دریافت می‌کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید