اپل سفارش تراشه ۳ نانومتری را برای سال ۲۰۲۴ کاهش می دهد - تکفارس 
اپل سفارش تراشه ۳ نانومتری را برای سال ۲۰۲۴ کاهش می دهد - تکفارس 
اپل سفارش تراشه ۳ نانومتری را برای سال ۲۰۲۴ کاهش می دهد - تکفارس 

اپل سفارش تراشه ۳ نانومتری را برای سال ۲۰۲۴ کاهش می دهد

افشین نوری
۸ مهر ۱۴۰۲ - 09:59
اپل

اپل به‌تاگی تراشه A17 Pro را در گوشی های آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس معرفی کرد که یک نقطه عطف در عملکرد آیفون‌ها محسوب می‌شود. این تراشه بقدری قدرتمند است که می‌تواند بازی‌های مثل Resident Evil Village و Assassins’ Creed Mirage را اجرا کند. A17 Pro همچنین اولین تراشه ۳ نانومتری است که وارد بازار گوشی های هوشمند شده است. با این حال به نظر می‌رسد که اپل قصد ددارد سفارش تولید آن را کاهش دهد.

به گفته مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس محصولات اپل، این شرکت در حال کاهش سفارش تراشه‌های ۳ نانومتری است. کوالکام نیز در حال کاهش تولید این تراشه‌ها است و ASML هلندی را تحت فشار قرار داده تا تولید تجهیزات آن را برای سال ۲۰۲۴ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

بنابراین به نظر می‌رسد که رونق کسب و کار نیمه هادی‌ها در نیمه دوم سال جاری به پایان خواهد رسید و این رکود ممکن است تا سه ماهه دوم ۲۰۲۴ ادامه یابد. کاهش سفارشات تولید سه دلیل اصلی دارد.

اولین دلیل این است که اپل با کاهش تقاضا برای دستگاه‌های مک بوک و آی پد خود مواجه شده است. ظاهرا تراشه‌های جدید اپل و صفحه‌نمایش‌های mini LED برای تغییر نظر مشتریان به خرید دستگاه‌های جدید اپل کافی نبودند و کوپرتینویی کاهش ۳۰ درصدی در فروش لپ‌تاپ‌ها و همچنین کاهش ۲۲ درصدی در آی‌پدهای خود داشتند.

کوالکام نیز دلایلی برای کاهش سفارشات تراشه های ۳ نانومتری دارد. این شرکت آمریکایی علاقه کمتری به تراشه‌های ۳ نانومتری دارد، چراکه هواوی تصمیم گرفته خرید تراشه‌ها را از این شرکت،را متوقف کند. همزمان، سامسونگ در حال بازسازی تراشه اگزینوس خود است و اگزینوس ۲۴۰۰ ممکن است سهم بازار بیشتری را از آن خود کند.

اپل قرار است امسال از فناوری ۳ نانومتری TSMC در تراشه M3 خود استفاده کند. البته برخی شرکت‌ها مثل کوالکام و مدیاتک احتمالا استراتژی دو منبع تولید را اتخاذ خواهند کرد و ممکن است از فناوری ۳ نانومتری GAA سامسونگ میز در کنار فناوری ۳ نانومتری TSMC استفاده کنند.

در حال حاضر، قیمت وافرهای ۳ نانومتری TSMC حدود ۲۰ هزار دلار است که برای اکثر سازندگان گوشی‌های اندرویدی قیمت بسیار بالایی است. با این حال، گفته می‌شود که کوالکام در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خود از نسخه پیشرفته این فناوری با نام N3E استفاده خواهد کرد.

اپل امسال انتظار تقاضای زیادی برای گوشی‌ آیفون ندارد و این موضوع ممکن است در کاهش سفارشات تراشه A17 Pro موثر باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید