قرارداد امضانشده اپل و مایکروسافت اکنون برای گوگل دردسر ایجاد کرده است - تکفارس 
قرارداد امضانشده اپل و مایکروسافت اکنون برای گوگل دردسر ایجاد کرده است - تکفارس 
قرارداد امضانشده اپل و مایکروسافت اکنون برای گوگل دردسر ایجاد کرده است - تکفارس 

قرارداد امضانشده اپل و مایکروسافت اکنون برای گوگل دردسر ایجاد کرده است

افشین نوری
۷ مهر ۱۴۰۲ - 11:38
مایکروسافت

طبق یک گزارش‌ جدید، مایکروسافت سعی داشته بینگ را در سال ۲۰۲۰ به اپل بفروشد، اما اپل موتور گوگل را به عنوان موتور جستجوی ترجیحی خود برای محصولاتش انتخاب کرده است.

به گزارش بلومبرگ، مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ طی مذاکراتی که با اپل داشته قصد فروش بینگ را به کوپرتینویی‌ها داشته است که اگر این معامله انجام می‌شد، بینگ جایگزین گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض سافاری، سیری و سایر پلتفرم‌های اپل می‌شد.

ظاهرا این دو شرکت هرگز به مذاکرات پیشرفته‌ای درباره بینگ نرسیدند. با این حال، مایکروسافت بارها تلاش داشته تا اپل را متقاعد کند که از بینگ به جای موتور جستجوی گوگل در محصولات خود استفاده کند. ظاهرا اپل به خاطر میلیاردها دلاری که گوگل برای استفاده از موتور جستجوی خود در محصولات اپل می‌پردازد، حاضر نشده با مایکروسافت قرارداد ببندد.

در حال حاضر، گوگل محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیاست و اکثر کاربران به جای بینگ، از گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض خود استفاده می‌کنند. با این حال، وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرده که این شرکت با سوء استفاده از موقعیت خود، همچنان به دنبال ایجاد انحصار بوده است.

نادلا در جریان شهادت خود در دادگاه گفت که مایکروسافت ۱۰۰ میلیارد دلار در بینگ سرمایه گذاری کرده است تا با گوگل رقابت کند و از سلطه این شرکت در بازار جستجو جلوگیری کند.

این گزارش با توجه به اینکه گوگل هم‌اکنون با یک دعوای حقوقی آنتی تراست به خاطر انحصار تبلیغات جستجو مواجه است، مهم به نظر می‌رسد. طبق شکایت وزارت دادگستری آمریکا، گوگل در یک دوره رفتار ضدرقابتی و انحصاری برای حذف رقبای خود داشته است.

طبق شکایت وزارت دادگستری آمریکا، زمانی که مایکروسافت پیشنهاد فروش بینگ را به اپل مطرح کرده، اپل تا سال ۲۰۲۰ از قرارداد خود با گوگل ۴ تا ۷ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کرد. این قرارداد سپس در سال ۲۰۲۱ تمدید شد.

البته اپل آن زمان نمی‌دانست که بینگ قرار است مجهز به هوش مصنوعی مولد شود. قابلیت هوش مصنوعی بینگ در سال جاری از مرز ۱۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه عبور کرده است. با این حال طبق آمار Statcounter، سهم بازار بینگ حدود ۸.۶ درصد در مقایسه با سهم ۸۴.۸ درصدی موتور جستجوی گوگل است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید