بررسی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس - تکفارس 
بررسی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس - تکفارس 
بررسی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس - تکفارس 

بررسی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس

مهدی حلوائی
۹ مهر ۱۴۰۲ - 15:54
نقد و بررسی آیفون ۱۵ و بررسی آیفون ۱۵ پلاس

احتمالاً شما هم با گوشی‌های آیفون ۵ و آیفون ۱۵ پلاس آشنایی نسبی دارید. این دو گوشی همانند آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس بسیاری از ویژگی‌های نسخه‌‌های پروی سال قبل را ارائه می‌دهند. از این رو حالا شاهد استفاده‌ی اپل از حفره‌ی داینامیک آیلند به جای ناچ، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و پردازنده‌ی A16 بایونیک در این گوشی‌ها هستیم. مهم‌ترین ویژگی جدید این گوشی‌ها نیز درگاه USB-C آنهاست که جایگزین درگاه لایتنینگ سری قبلی شده است.

بدون شک آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس برای افرادی که هر سال منتظر تغییراتی چشمگیر در گوشی‌های اپل بوده و یا امیدوار بوده‌اند که این دو گوشی به بهترین دوربین موجود و قدرتمندترین پردازنده‌ی بازار مجهز شوند، گزینه‌های مناسبی به حساب نمی‌آیند. در عوض، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس (اگر به دنبال نمایشگر بزرگ‌تر هستید) به آن دسته از کاربرانی پیشنهاد می‌شود که هنوز از گوشی‌هایی مانند آیفون ۱۲ یا ۱۱ استفاده می‌کنند و یا برای اولین بار است که قصد خرید گوشی هوشمند دارند.

اگر شما هم قصد دارید از گوشی خود برای برقراری ارتباط، تفریح، گشت‌ و گذار در فضای مجازی، عکاسی و تمام کارهای دیگری که برای انجام آنها در زندگی مدرن به گوشی هوشمند نیاز است، استفاده کنید اما به دنبال خرید گران‌ترین دستگاه موجود در بازار نیستید، آیفون ۱۵ یا آیفون ۱۵ پلاس گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود.

هرچند که اپل گوشی‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس را با قیمت ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از نسخه‌های مشابه آیفون ۱۵ به فروش می‌رساند اما امسال برخلاف سال گذشته، این گوشی‌ها در مقایسه با نسل قبلی خود دارای ویژگی‌هایی هستند که ارزش پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر را دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس گوشی‌های خوب و قدرتمندی هستند اما انتظار پیشرفت چشمگیر یا طراحی نوینی را از آنها نداشته باشید.

طراحی

آیفون 15 و آیفون 15 پلاس

آیفون ۱۵ از نظر طراحی کلی، تقاوت خاصی با گوشی‌هایی که بعد آیفون ۱۲ به بازار عرضه شدند نداشته و کماکان پنل پشتی شیشه‌ای و فریم کناری آلومینیومی در طراحی آن‌ به چشم می‌خورد. با این حال، اپل تغییرات کوچکی را در این نسخه‌ به وجود آورده است. برای مثال، لبه‌های فریم کناری گوشی کمی منحنی بوده و پنل پشتی آن نیز برخلاف گذشته دیگر براق نبوده و حالتی مات دارد. از این رو می‌توان گفت که سری آیفون ۱۵ نسبت به گوشی‌های قبلی اپل، خوش‌دست‌ترند.

البته اگر شما هم مانند بیشتر کاربران برای گوشی خود از کاور استفاده می‌کنید، می‌توانید پاراگراف قبلی را به کلی نادیده بگیرید. به‌طور کلی، پنل‌های شیشه‌ای مات نسبت به پنل‌های براق کمی لغزنده‌ترند و از این رو استفاده از کاور برای دو گوشی یادشده ایده‌ی بدی نیست. سری آیفون ۱۵ همچنین همانند سری آیفون ۱۴ تعمیرپذیری آسانی دارند و از این رو در صورت خرابی، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد.

یکی دیگر از مواردی که در صورت استفاده از کاور می‌توانید نادیده بگیرید، رنگ گوشی است. اپل آیفون ۱۵ را در پنج رنگ مختلف به بازار عرضه کرده و باید گفت تمامی آنها، به‌ویژه مدل آبی، به شدت کم‌رنگ و ناامیدکننده‌اند. اپل زمان معرفی سری آیفون ۱۵ روی تزریق رنگ‌ در پنل پشتی گوشی‌ها مانور زیادی داده بود اما حالا با مشاهده‌ی این گوشی‌ها از نزدیک می‌توان گفت که آیفون ۱۵ از نظر زیبایی رنگ، چنگی به دل نمی‌زند. شما می‌توانید پرچمداران جدید اپل را در پنج رنگ زیر خریداری کنید:

  • مشکی
  • کمی آبی
  • تقریباً سبز
  • چیزی شبیه به زرد
  • صورتی
آیفون 15

یکی از نکات مثبت آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس وزن کم آنهاست. اگر به خاطر داشته باشید، آیفون ۱۳ پرو به اندازه‌ی آجر سنگین بود اما خوشبختانه دو گوشی جدید اپل از این نظر قابل تحمل‌تر می‌باشند. آیفون ۱۵ پلاس، علی‌رغم صفحه‌نمایش بزرگ‌تر خود، ۲۰۱ گرم وزن دارد که یک گرم سبک‌تر از آیفون ۱۳ پرو است و آیفون ۱۵ نیز ۱۷۱ گرم (حدود ۲۳ گرم سبک‌تر از آیفون ۱۱) می‌باشد. از آن‌جایی که اپل دیگر گوشی‌های سری آیفون مینی را تولید نمی‌کند، اگر قصد خرید یک گوشی مدرن کوچک و سبک را دارید، آیفون ۱۵ بهترین گزینه برایتان خواهد بود.

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید سری آیفون ۱۵ استفاده‌ی این گوشی‌ها از درگاه USB-C به جای لایتنینگ برای شارژ و انتقال داد‌ه‌هاست. هرچند که این ویژگی سالهاست در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد اما به هر حال، اضافه شدن آن به گوشی‌های آیفون نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود. حالا تمامی کابل‌های لایتنینگ شما بی‌استفاده شده و همچنین نیازی به حمل چندین کابل برای شارژ آیفون، آیپد، لپ تاپ و دیگر وسایلتان نخواهید داشت.

درگاه USB-C آیفون ۱۵ از شارژ باسیم ۲۷ واتی پشتیبانی کرده و امکان اتصال به نمایشگرهای ۴K را نیز دارد اما با این حال، این درگاه از نوع USB 2.0 بوده و سرعت انتقال داده‌ی آن تنها ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه است که ۲۰ برابر کندتر از درگاه USB 3 آیفون ۱۵ پرو یا آیپد ایر و ۸۰ برابر کندتر از مک‌های جدید است. هرچند که بسیاری از افراد برای انتقال فایل‌های گوشی خود به کامپیوتر از کابل استفاده نمی‌کنند اما سرعت کم این درگاه در شرایط دیگری مانند هنگام انتقال فایل‌های گوشی قدیمی به گوشی جدید بسیار آزاردهنده خواهد بود. عدم استفاده از درگاه‌ USB 3 در آیفون ۱۵، به‌ویژه با در نظر گرفتن برچسب قیمت ۸۰۰ دلاری آن، تنها خساست اپل را نشان می‌دهد چرا که درگاه‌های سریع‌تر حدود ۱۵ سال است که در بازار وجود دارند.

آیفون ۱۵ از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی مگ سیف و ۷.۵ واتی Qi نیز پشتیبانی کرده و قرار است در آینده از استاندارد Qi2 پشتیبانی کند و شارژ بی‌سیم مغناطیسی ۱۵ واتی را ارائه بدهد. یکی از نکاتی که قبل از خرید سری آیفون ۱۵ حتماً باید به آن توجه کنید، عدم پشتیبانی این گوشی‌ها از سیم‌کارت‌های سنتی است. سری آیفون ۱۵ همانند آیفون ۱۴ تنها از سیم‌کارت‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند.

مطالب مرتبط:

نمایشگر

آیفون 15

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس همانند نسخه‌های مشابه آیفون ۱۴ به‌ترتیب از نمایشگر اولد ۶.۱ و ۶.۷ اینچی بهره می‌برند که میزان روشنایی آنها در محیط‌های خارجی به ۲۰۰۰ نیت هم می‌رسد. هر دو نمایشگر، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و دقت رنگ بی‌نظیری را ارائه می‌دهند. با این وجود، نرخ تازه‌سازی این نمایشگرها کماکان ۶۰ هرتز است که با توجه به قیمت بالای دو گوشی و این موضوع که در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های اندرویدی از نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کنند، نقطه‌ی ضعف بزرگی برای آنها به حساب می‌آید. نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز تنها برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی فناوری جذاب نبوده و در واقع باعث می‌شود که اسکرول کردن و جست‌وجو در منوهای گوشی بسیار روان‌تر انجام بشود.

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس برخلاف نسخه‌های پرو از قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز پشتیبانی نمی‌کنند و می‌توان گفت که این موضوع نیز یکی دیگر از نکات منفی آنهاست. یکی از بهترین ویژگی‌های جدید آی او اس ۱۷، حالت استندبای (Standby) نام دارد که به شما اجازه می‌دهد تا هنگام شارژ گوشی از آن به عنوان نمایشگر هوشمندی کوچک یا ساعت استفاده کنید. نبود قابلیت نمایشگر همیشه روشن در دو گوشی جدید اپل به این معناست که شما نمی‌توانید از حالت استندبای به‌درستی استفاده کنید. انتظار می‌رفت که اپل سرانجام امسال قابلیت یادشده را در تمامی گوشی‌های خود ارائه کند اما متاسفانه چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

آیفون 15

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، هر دو گوشی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس به حفره‌ی داینامیک آیلند مجهز شده‌اند که عملکرد آن دقیقاً مشابه نسخه‌های پروی آیفون ۱۴ است. اپل از این بخش برای نمایش اطلاعاتی مانند وضعیت اتصال هدفون بلوتوث، جزئیات موزیک در حال پخش و هشدارهای حسگر تشخیص چهره‌ی فیس آی‌دی (FaceID) استفاده کرده است. به‌طور کلی، داینامیک آیلند اطلاعات خوبی را در دسترس کاربران قرار داده و باعث شده تا بخشی از گوشی که زیاد مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرد، پویایی زیادی داشته باشد.

از آن‌جایی که داینامیک آیلند سال گذشته تنها به گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس محدود شده بود، تعداد کمی از توسعه‌دهندگان از آن به‌طور مناسب استفاده کرده بودند اما حالا با اضافه شدن آن به تمامی نسخه‌های آیفون ۱۵، انتظار می‌رود که شاهد استفاده‌ی خلاقانه از آن در اپلیکیشن‌های بیشتری باشیم.

دوربین

آیفون 15

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از آیفون ۱۴ پرو به آیفون ۱۵ ارث رسیده، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی است. این دوربین پیشرفت بزرگی برای سری آیفون به حساب می‌آید چرا که از سال ۲۰۱۵ و با عرضه‌ی آیفون ۶S، تمامی گوشی‌های اپل از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌بردند. با این وجود، اپل اعلام کرده که دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۵ نسبت به مدل موجود در آیفون ۱۵ پرو و حتی آیفون ۱۴ پرو فرق داشته و سایز حسگر آن کوچک‌تر است.

آیفون ۱۵ در حالت عادی تصاویر ۲۴ مگاپیکسلی را به ثبت می‌رساند که در مقایسه با تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی، فضای بیشتری را برای ویرایش تصاویر در دسترس کابران قرار می‌دهد. این تصاویر همچنین فضای چندان زیادی از گوشی را اشغال نمی‌کنند و برای مثال، یک تصویر ۲۴ مگاپیکسلی در این گوشی حدود ۳ مگابایت حجم دارد، در حالی که یک تصویر استاندارد ۱۲ مگاپیکسلی با فرمت HEIF تنها ۲ مگابایت حجم دارد.

با این حال، امکان ثبت تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی و ۴۸ مگاپیکسلی در هر دو فرمت HEIF و JPEG نیز در آیفون ۱۵ وجود دارد. البته توجه داشته باشید که تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی این گوشی از نظر جزئیات، تفاوت خاصی با تصاویر ۲۴ مگاپیکسلی ندارند و در عیم حال، حجم بیشتری از گوشی را اشغال می‌کنند.

آیفون 15

اپل در آیفون ۱۵ سعی کرده که الگوریتم‌های HDR خود را تغییر دهد تا روشنایی تصاویر نسبت به قبل بیشتر شود. این کار باعث شده تا پویایی تصاویر دوربین آیفون ۱۵ بسیار بهتر از گوشی‌‌های قبلی این شرکت باشد. میزان اشباع رنگ‌ها نیز در این تصاویر بیشتر از قبل شده است اما نه به حدی که در گوشی‌های سامسونگ شاهد آن هستیم.

قابلیت دیگری که دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۵ برای این گوشی به ارمغان آورده، امکان ثبت تصاویر زوم ۲x است. این ویژگی با توجه به نبود دوربین تله‌فوتو در آیفون ۱۵، نکته‌ی مثبتی به حساب می‌آید، به ویژه که کیفیت تصاویر زوم ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی از تصاویر زوم دیجیتال بسیاری از گوشی‌های دیگر بهتر است. با این وجود، جای خالی دوربین تله‌فوتو کماکان در گوشی‌های آیفون احساس می‌شود و انتظار می‌رود که سال آینده شاهد اضافه شدن آن به نسخه‌های پایه و پلاس آیفون ۱۶ باشیم.

عملکرد دوربین فوق عریض آیفون ۱۵ هیچ تفاوتی با دوربین آیفون ۱۴ ندارد و این موضوع کمی ناامیدکننده است. این دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، تصاویری با میدان دید ۱۲۰ درجه را به ثبت می‌رساند و فاقد قابلیت فوکوس خودکار است. بنابراین، هیچ یک از ترفندهایی که دوربین فوق عریض نسخه‌های پروی آیفون ۱۵ ارائه می‌دهد در آیفون ۱۵ قابل استفاده نخواهد بود. دقت رنگ تصاویر این دوربین نیز مشابه دوربین اصلی آن بوده و در نتیجه تصاویر این دو دوربین تا حد زیادی شبیه به هم هستند، هرچند که کیفیت آنها به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس در بخش دوربین، اضافه شدن قابلیت ثبت تصاویر پرتره بدون نیاز به استفاده از حالت پرتره‌ی اختصاصی از اپلیکیشن دوربین است. هر زمان که دوربین گوشی، انسان یا حیوانی را تشخیص بدهد و یا از آن خواسته شود تا روی نقطه‌ای تمرکز کند، دوربین اطلاعات عمق تصویر را ذخیره می‌کند تا بعداً بتوان در اپلیکیشن دوربین برای تبدیل عکس به تصویر پرتره از آن استفاده کرد. شما می‌توانید با لمس علامت f در بخش پایین سمت چپ منظره‌یاب گوشی، تصویر پرتره را پیش از ثبت آن مشاهده کنید. این کار باعث می‌شود تا روی ثبت تصاویر تمرکز کنید و نیازی به انتخاب حالت‌های مختلف نداشته باشید.

در نهایت، فیلم‌برداری در آیفون ۱۵ تغییر خاصی نسبت به قبل نداشته و شما همانند گذشته می‌توانید ویدیوهایی با وضوح ۴K و نرخ ۶۰ فریم (با فعال بودن HDR و فناوری صوتی دالبی اتموس) را با استفاده از آن ضبط کنید. با این وجود، کاربران حالا می‌توانند از قابلیت زوم ۲x هنگام فیلم‌برداری نیز استفاده کنند. حالت سینماتیک آیفون ۱۵ نیز امکان فیلم‌برداری ۴K در ۳۰ فریم با زوم ۳x را فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط:

عملکرد

آیفون 15

آخرین موردی که در هر دو گوشی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۵ وجود دارد، پردازنده‌ی A16 بایونیک است که دارای ۶ هسته‌ی مرکزی، ۵ هسته‌ی گرافیکی و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای می‌باشد. این پردازنده فوق‌العاده قدرتمند بوده و در تمام شرایط، از جمله هنگام اجرای بازی، مولتی‌تسکینگ، عکاسی و فیلم‌برداری، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود که این پردازنده، علی‌رغم عرضه‌ی A17، تا چند سال آینده در محصولات اپل مورد استفاده قرار بگیرد.

آیفون ۱۵ در سه نسخه‌ی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به بازار عرضه شده و برای افرادی که از گوشی‌های ۶۴ گیگابایتی قبلی اپل استفاده می‌کنند، دست کم تا دو برابر حافظه‌ی داخلی بیشتری را ارائه می‌دهد. اپل همچنین در این گوشی از تراشه‌ی باند فوق عریض (UWB) استفاده کرده که با ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ هماهنگ بوده و به‌طور بهتری از قابلیت فایند مای (Find My) پشتیبانی می‌کند.

آیفون 15 و آیفون 15 پلاس

اگر برای شما عمر باتری از سایر مشخصات مهم‌تر است، پیشنهاد می‌شود که به سراغ آیفون ۱۵ پلاس بروید چرا که باتری بزرگ‌تر این گوشی، ظرفیت بیشتری داشته و حتی پس با استفاده‌ی سنگین نیز تا بیش از یک روز دوام می‌آورد. در واقع عمر باتری این گوشی با استفاده‌ی معمولی به دو روز نیز می‌رسد. نسخه‌ی پایه‌ی آیفون ۱۵ نیز به راحتی تا یک روز شارژ نگه می‌دارد اما باتری آن پیش از رسیدن به روز دوم به‌طور کامل خالی می‌شود.

جمع‌بندی

امروزه گوشی‌های هوشمند همانند خودروها به بخشی ضروری از زندگی ما تبدیل شده‌اند. بسیاری از افراد تنها زمانی خودروی جدیدی را خریداری می‌کنند که خودروی قدیمی دیگر پاسخگوی نیازشان نبوده و یا مصرف انرژی آنها بیش از حد بالا باشد. چنین خریدی در هفته‌ها و حتی چند ماه اول بسیار هیجان‌انگیز و مهم محسوب می‌شود اما پس از گذشت چند وقت، دیگر چنین حسی نسبت به خودرو نخواهید داشت و به آن تنها به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود نگاه خواهید کرد.

گوشی‌های هوشمند نیز تا حد زیادی وضعیت مشابهی دارند. این محصولات برای بسیاری از افراد خرید مهم و هیجان‌انگیزی به حساب می‌آیند اما پس از چند وقت، این حس از بین خواهد رفت و شما گوشی را تنها به عنوان وسیله‌ای ضروری برای ارتباط با دوستان و آشنایان، تفریح و یا کار در نظر خواهید گرفت.

گوشی‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس همانند خودروهای هوندا CR-V یا تویوتا RAV4، بهترین گوشی‌های موجود در بازار نیستند. این گوشی‌ها نه از قدرتمندترین تراشه‌ی موجود استفاده می‌کنند، نه طراحی چشمگیر و خلاقانه‌ای دارند و نه گران‌ترین گوشی‌های بازار هستند اما با این وجود، عملکرد خوب آنها در تمامی بخش‌ها به این معناست که شما با خرید آنها تا سه یا چهار سال آینده به گوشی دیگری نیاز نخواهید داشت.


نکات مثبت:

  • خوش‌دست‌تر از قبل (بدون کاور)
  • عملکرد عالی
  • قابلیت‌های جذاب و مفید داینامیک آیلند
  • درگاه USB-C

نکات منفی:

  • عدم پشتیبانی نمایشگر از نرخ تازه‌سازی بالا و قابلیت نمایشگر همیشه روشن
  • سرعت پایین درگاه USB-C برای انتقال داده
  • دوربین فوق عریض تکراری
  • نبود دوربین تله‌فوتو

۹/۱۰


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید