فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 چیست؟ و چرا به زودی حائز اهمیت خواهد بود؟ - تکفارس 
فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 چیست؟ و چرا به زودی حائز اهمیت خواهد بود؟ - تکفارس 
فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 چیست؟ و چرا به زودی حائز اهمیت خواهد بود؟ - تکفارس 

فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 چیست؟ و چرا به زودی حائز اهمیت خواهد بود؟

مهدی حلوائی
۱۴ مهر ۱۴۰۲ - 16:44
qi 2

Qi2 استاندارد شارژ بی‌سیم جدیدی است که توسط کنسرسیوم شارژ بی‌سیم (WPC) توسعه یافته و هدف آن، رفع مشکلات فناوری شارژ بی‌سیم Qi است که بسیاری از گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند از آن پشتیبانی می‌کنند.

فناوری Qi2 (که «چی تو» تلفظ می‌شود) از سیستم جدیدی به نام پروفایل شارژ مغناطیسی بهره می‌برد که باعث می‌شود دستگاه‌ها به‌درستی و در یک راستا روی پد شارژ قرار بگیرند. اگر Qi2 شما را یاد فناوری مگ سیف اپل می‌اندازد، به این دلیل است که اپل برای ادغام مگ سیف در این فناوری جدید با کنسرسیوم شارژ بی‌سیم همکاری کرده است.

Qi2 همچنین مصرف انرژی کمتر و سرعت شارژ بالاتری را ارائه می‌دهد. این فناوری در رویداد CES 2023 معرفی شد و انتظار می‌رود که اولین گوشی‌های سازگار با آن در پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند. در این مقاله به معرفی این فناوری، نحوه‌ی عملکرد و مقایسه‌ی آن با استاندارد فعلی Qi خواهیم پرداخت.

Qi2 چیست و چگونه کار می‌کند؟

شارژ بی‌سیم Qi2

Qi2 اولین به‌روزرسانی بزرگ برای استاندارد شارژ بی‌سیم در بیش از ده سال گذشته است. این فناوری جایگزین Qi خواهد شد که در سال ۲۰۰۸ معرفی شده بود. در حال حاضر برخی از گوشی‌ها از فناوری Qi پشتیبانی می‌کنند اما همین گوشی‌ها نیز در بسیاری از مواقع در رسیدن به حداکثر سرعت شارژ با مشکل مواجه می‌شوند. حالا Qi2 قصد دارد این مشکل را برطرف کرده و به استاندارد جهانی و اصلی شارژ بی‌سیم تبدیل شود.

Qi2 همچنین یکی از مهم‌ترین مشکلات فناوری شارژ بی‌سیم را نیز رفع خواهد کرد: هم‌ترازی. شارژ بی‌سیم زمانی به‌طور صحیح کار می‌کند که فرستنده (شارژر) و گیرنده (گوشی یا وسایل دیگر) دقیقاً هم‌تراز و در یک راستا باشند. با این وجود، چنین چیزی در شارژرهای بی‌سیم فعلی تقریباً غیرممکن است.

اپل موفق شد تا با فناوری مگ سیف، که با کمک آهن‌ربا از هم‌تراز بودن شارژر و گوشی اطمینان حاصل می‌کند، تا حدودی این مشکل را دور بزند اما گوشی‌های اندرویدی از چنین ابداعی برخوردار نبوده و برای شارژ بی‌سیم سریع به شارژرهایی با چندین سیم‌پیچ متکی هستند.

حالا Qi2 همین فناوری را برای گوشی‌های اندرویدی ارائه خواهد کرد. سیستم پروفایل شارژ مغناطیسی این استاندارد بر مبنای فناوری مگ سیف طراحی شده و باعث می‌شود شارژر و گوشی دائماً در یک راستا قرار داشته باشند و شانس جداشدن گوشی از شارژ تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

مطالب مرتبط:

چرا Qi2 بهتر از Qi است؟

پروفایل شارژ مغناطیسی Qi2 علاوه بر ارائه‌ی شارژ بی‌سیم راحت‌تر و باثبات‌تر، دارای ویژگی‌های کلیدی دیگری نیز می‌باشد که به آن در مقایسه با Qi برتری می‌بخشد. در بخش زیر مهم‌ترین ویژگی‌های این فناوری ذکر شده است.

آسیب کمتر به گوشی

شارژ Qi به دلیل عدم هماهنگی کامل شارژر و گوشی، هدررفت انرژی بالایی دارد. انرژی هدررفته به گرما تبدیل می‌شود و به مرور زمان، عمر باتری گوشی را کاهش می‌دهد. در طرف دیگر، Qi2 به لطف سیستم پروفایل شارژ مغناطیسی از این مشکل جلوگیری می‌کند. کاهش مصرف انرژی در این فناوری همچنین منجر به افزایش عمر باتری و کارآمدی بیشتر فرآیند شارژ می‌شود.

سرعت شارژ بالاتر

هدررفت کمتر انرژی به معنای استفاده‌ی بیشتر از آن برای شارژ گوشی است. پاول گلدن (Paul Golden)، رئیس بخش بازاریابی WPC، تایید کرد که Qi2 در ابتدا همانند Qi از سرعت شارژ ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند اما با نهایی‌شدن فرآیند توسعه‌ی این فناوری، پشتیبانی از شارژ سریع‌تر نیز به آن اضافه خواهد شد.

هرچند که انتظار می‌رود Qi2 نسبت به Qi سریع‌تر باشد اما این سریع‌ترین فناوری شارژ بی‌سیم بازار نیست. شرکت‌های چینی در این زمینه تلاش زیادی کرده‌ و به موفقیت قابل قبولی نیز دست پیدا کرده‌اند. برای مثال، گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی پشتیبانی می‌کند.

ساخت وسایل جانبی جدید

مگ سیف باعث شد تا وسایل جانبی مختلفی برای گوشی‌های آیفون ساخته شود. طراحی این فناوری به گونه‌ای است که امکان استفاده از آن روی میز، کیف پول، پاور بانک، پایه‌های نگه‌دارنده‌ی مخصوص خودرو و چندین وسیله‌ی دیگر وجود دارد. حالا قرار است Qi2 این ویژگی را به دستگاه‌های اندرویدی اضافه کرده و منجر به ساخت وسایل جانبی بیشتری برای این دستگاه‌ها شود.

آینده مطمئن

همان‌طور که قبلاً گفته شد، Qi به قرار گرفتن دقیق گوشی و شارژر روی یکدیگر نیاز دارد و چنین چیزی برای دستگاه‌‌های دارای انحنا و برآمدگی، مانند هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دشوار و تقریباً غیرممکن است. اما Qi2 فرآیند شارژ دستگاه‌های غیرصاف را راحت‌تر خواهد کرد و شارژ بی‌سیم را در دسترس دستگاه‌های آینده قرار خواهد داد. در ابتدا قرار است این فناوری تنها از گوشی‌های هوشمند و ایربادهای بی‌سیم پشتیبانی کند اما WPC وعده داده که دستگاه‌های سازگار با Qi نیز با این فناوری هماهنگ خواهند بود.

مطالب مرتبط:

گوشی‌ها و وسایل جانبی Qi2 چه زمانی به بازار عرضه می‌شوند؟

شارژ بی‌سیم Qi2

Qi2 اوایل سال جاری میلادی معرفی شد اما دستگاه‌های سازگار با آن برای اولین بار در رویداد IFA 2023 به نمایش گذاشته شدند. برای مثال، شرکت‌های انکر (Anker)، بلکین (Belkin) و موفی (Mophie) در رویداد یادشده از محصولات Qi2 خود رونمایی کرده بودند.

محصولات سری مگ گو (MagGo) شرکت انکر، شامل پاور بانک، شارژر بی‌سیم و پایه‌ شارژ، از فناوری Qi2 با سرعت ۱۵ وات بهره می‌برند. شرکت بلکین نیز از سه پایه شارژ جدید رونمایی کرده که از میان آنها می‌توان به مدل ۳ در ۱ آن با توانایی شارژ دو گوشی و یک ساعت اپل واچ اشاره کرد. همچنین شرکت مورفی نیز محصولات مشابهی را در دست ساخت دارد. هرچند که تمامی محصولات مذکور برای گوشی‌های آیفون طراحی شده‌اند اما احتمالاً گوشی‌های اندرویدی نیز با آنها سازگار خواهند بود.

WPC در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرده که اولین گوشی‌های هوشمند سازگار با Qi2 در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۳ روانه‌ی بازار می‌شوند اما از آن‌جایی که پیکسل ۸ شرکت گوگل تنها گوشی بزرگی است که در سال به بازار عرضه می‌شود، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ شاهد عرضه‌ی گوشی‌های Qi2 به بازار باشیم. گفته می‌شود گوشی گلکسی S24 سامسونگ و گوشی‌های شیائومی و اوپو اولین محصولاتی خواهند بود که از این فناوری شارژ پشتیبانی خواهند کرد.

جمع‌ بندی

Qi2 می‌تواند شارژ بی‌سیم دستگاه‌های مختلف را راحت‌تر و مطمئن‌تر کند. همچنین گوشی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، احتمالاً سرعت شارژ بالاتر و عمر باتری بیشتری خواهند داشت. با این حال، انتظار می‌رود که تا سال آینده‌ی میلادی شاهد عرضه‌ی چنین گوشی‌هایی به بازار نباشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید