آیا باید شارژر را در حالت عادی از پریز برق بکشیم؟ - تکفارس
آیا باید شارژر را در حالت عادی از پریز برق بکشیم؟ - تکفارس

آیا باید شارژر را زمانی که از آن استفاده نمی‌کنیم از پریز برق خارج کنیم؟

افشین نوری
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 11:30
شارژر را باید چه زمانی از برق بکشیم؟‌

شارژر گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ‌ها زمانی که به برق متصل هستند، مقداری از برق خانگی را مصرف می‌کنند. البته انواع دیگر شارژرها ممکن است متفاوت از شارژرهای گوشی هوشمند و لپ تاپ‌ها عمل کنند و باید مصرف برق آنها را جداگانه بررسی کرد.

شاید تاکنون این سوال برایتان پیش آمده باشد که شارژرهای گوشی هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت‌ها در حالیکه بلااستفاده به برق متصل هستند چقدر انرژی مصرف می‌کنند؟ آیا در مواقعی‌ که از آنها استفاده نمی‌شود باید آنها را از برق خارج کرد؟ ما در اینجا سعی کرده‌ایم به این سوالات پاسخ دهیم و حتی میزان برق مصرفی انواع شارژرهای معمولی و هزینه سالانه آن‌ها را حساب کنیم.

چه چیزی را باید اندازه بگیریم؟ بار فانتوم

شما احتمالا عبارت “بار فانتوم” یا “بار خون آشام” را درباره میزان انرژی مصرفی دستگاه‌هایی که در حالت آماده به کار هستند و از آن استفاده نمی‌کنید شنیده‌اید. بد نیست بدانید که در هر خانه‌ تعداد زیادی از خون‌آشام‌های انرژی وجود دارند و وقتی میزان برق مصرفی اینگونه دستگاه‌ها اندازه‌گیری می‌شود، اعداد آن‌ها واقعا شوکه‌کننده هستند.

با توجه به این موضوع شاید بپرسید که آیا باید همه دستگاه‌هایی که استفاده نمی‌کنیم از برق بیرون بکشیم؟ اگر این کار هیچ منفعتی برای ما نداشته باشد، خارج کردن دستگاه‌ها و شارژرها از پریز و وصل کردن مجدد آنها به برق می‌تواند کاملا بی‌معنی باشد. برای دانستن پاسخ این سوالات، انجام دادن چند تست می‌تواند ارزشش را داشته باشد.

بار فانتوم را چگونه اندازه گیری می‌کنیم؟

برای اندازه‌گیری بار فانتوم، معمولا از ابزاری به نام Kill a Watt استفاده می‌شود. این دستگاه نه تنها میزان انرژی خام مصرفی یک دستگاه (بر حسب وات) را اندازه می‌گیرد، بلکه اگر آن را به برق وصل کنید می‌توانید ببینید که شرکت برق محلی شما به ازای هر کیلووات ساعت چقدر هزینه دریافت می‌کند. 

ابزار Kill a Watt و وات‌سنج‌های مشابه آن، ابزارهای ارزشمندی برای اندازه گیری جریان برق مصرفی وسایل خانه هستند. آنها از یک مقاومت موازی برای اندازه گیری افت ولتاژ در مقاومت استفاده می‌کنند تا میزان انرژی مصرفی هر دستگاه را اندازه گیری کنند.

شارژر

از آنجائیکه این دستگاه‌ها در خوانش انرژی‌های کمتر از ۱ وات مشکل دارند، صرفا برای مصارف عمومی خانگی طراحی شده‌اند و برای اندازه‌گیری بارهای بالای ۱ وات، مخصوصا بالای ۱۰ وات، عملکرد بهتر و دقیق‌تری دارند. آن‌ها برای مثال جهت اندازه گیری میزان برق مصرفی کامپیوترها بسیار عالی هستند، اما برای دستگاه‌های با مصرف زیر ۱ وات مثل شارژرها مناسب نیستند.

برای اندازه‌گیری چنین بارهای بسیار کمی نیاز به تجهیزات بسیار پیچیده‌تری در سطح آزمایشگاهی است. ما در اینجا به جای صرف هزینه زیاد برای بررسی میزان برق مصرفی شارژرهای گوشی‌ها، از یک ترفند ساده برای افزایش دقت خوانش استفاده کرده‌ایم. ما یک لامپ رشته‌ای ۷۵ وات را به برق وصل کردیم تا یک جریان ثابت ۷۵ وات ایجاد کنیم تا از این طریق بتوانیم وات‌سنج را تثبیت کنیم. این روش هرچند یک راهکار ناقص است، اما دقت خوانش را افزایش می‌دهد. این روش ارزان‌قیمت به شما اجازه خواهد داد تا به راحتی میزان برق مصرفی هر چیز کوچکی را در خانه اندازه بگیرید. 

شارژرها چقدر بار فانتوم مصرف می‌کنند؟

ما در بخش قبل سعی کردیم تا در مورد اندازه گیری بارهای الکتریکی بسیار کوچک صحبت کنیم و همانطور که گفته شد مصرف برق شارژرهای گوشی‌ آنقدر کم است که اندازه گیری آن بدون ابزارهای حساس تقریبا غیرممکن است.

ما انواع مختلفی از شارژرها را به Kill a Watt متر وصل کردیم، اما هیچ مصرف برقی برای آن‌ها نشان داده نشد. این به معنای آن نیست که مصرف برق این شارژرها صفر است، چراکه آن‌ها نیاز به انرژی ناچیزی در حد میلی وات دارند تا تشخیص دهند دستگاه به برق وصل است و پروسه شارژ را شروع کنند.

در چنین شرایطی که جریان برق به طرز باورنکردنی پایین است، تا زمانی که چند شارژر را به برق وصل نکنیم، جریان برق کافی برای فعال کردن کامل مقاومت موازی وجود نخواهد داشت. تنها بعد از آنکه ده یا چند شارژر را به طور همزمان به برق وصل کردیم، میزان جریان ثابتی دریافت کردیم و فقط در این صورت بود که توانستیم یک اختلاف جریان ثابت ۲ واتی را بدست آوریم.

شارژر

مسلما اندازه‌گیری چنین انرژی پایینی بسیار مشکل است، اما تخمین ما این است که شارژرها در حالت آماده به کار (بدون دستگاهی که به برق وصل باشد) بین ۰.۰۵ تا ۰.۱ وات یا کمتر برق مصرف می‌کنند. در حال حاضر، یک لامپ LED بین ۵ تا ۷ وات برق مصرف می‌کند. بنابراین حتی برای نزدیک شدن به میزان برق مصرفی توسط یک لامپ LED باید چیزی حدود ۱۰۰ شارژر گوشی را وصل کنید.

حالا شاید بپرسید که وضعیت شارژرهای لپ‌تاپ چطور است؟ احتمالا فکر می‌کنید که این شارژرهای بزرگ انرژی بیشتری را هدر می‌دهند. اگر دست خود را روی شارژر لپ‌تاپ در هنگام شارژ کردن دستگاه بگذارید احساس خواهید کرد که چقدر گرم شده است، به همین خاطر شاید فکر کنید که انرژی زیادی را نیز هدر می‌دهد. اما این تصور واقعا اشتباه است. این تصور که شارژرهای کوچک‌تر گوشی و تبلت انرژی کمتری در مقایسه با شارژرهای لپ‌تاپ هدر می‌دهند اصلا درست نیست.

به نظر می رسد که نوآوری‌های جهانی در زمینه صرفه جویی مصرف انرژی، تاثیر مهمی در بهبود شارژرهای لپ‌تاپ داشته‌اند. ما قبل از انجام تست‌ها فکر می‌کردیم که شارژر یک لپ‌تاپ گیمینگ می‌تواند بار فانتومی متوسطی ایجاد کند. اما با انجام آزمایش‌ها متوجه شدیم که در حالت بیکار حتی از یک شارژر گوشی هوشمند نیز مصرف انرژی کمتری دارد. البته شارژرهای قدیمی‌تر لپ‌تاپ ممکن است هدررفت انرژی بیشتری داشته باشند، اما شارژرهای جدید لپ‌تاپ به ندرت از انرژی بیکار استفاده می‌کنند.

شارژرهای خون آشام چقدر پول شما را هدر می‌دهند؟

علاوه بر اینکه مهم است بدانیم یک شارژر گوشی یا لپ تاپ چه میزان انرژی مصرفی در حالت بیکار یا آماده به کار دارد، بلکه مهم است بدانیم هزینه‌های این اتلاف انرژی چقدر است؟

همانطور که می‌دانید کیلووات ساعت به‌عنوان واحد اندازه‌گیری میزان مصرف برق در صورتحساب شرکت‌های برق بیان می‌شود. شما می‌توانید هر مقدار وات مصرفی را در ساعت کار ضرب کنید و سپس آن را بر ۱۰۰۰ تقسیم کنید (برای تبدیل وات به کیلووات) که فرمول آن به صورت زیر می‌شود:

(وات * ساعت) / ۱۰۰۰ = کیلووات ساعت

اگر بخواهیم مثالی بزنیم، فرض کنید که ۵ شارژر داریم که مصرف برق هر کدام از آن‌ها ۰.۰۵ وات در حالت بیکار است و همیشه هم به برق متصل هستند. در این صورت، کل برق مصرفی توسط آن‌ها ۰.۲۵ وات (۵ * ۰.۰۵) می‌شود که با تبدیل آن به کیلووات ساعت می‌شود ۰.۰۰۶ کیلووات ساعت در روز و ۰.۱۸ کیلووات ساعت در ماه. سپس اگر هزینه را در نظر بگیریم، هزینه هر کیلووات ساعت در منطقه خود را جستجو می‌کنید و سپس به سادگی این دو را در هم ضرب می‌کنید.

کیلووات ساعت * هزینه در هر کیلووات ساعت = هزینه عملیاتی

برای مثال در آمریکا، میانگین هزینه برق در اوایل سال ۲۰۲۳ حدود ۱۶.۸ سنت در هر کیلووات ساعت بود. اگر مجموع کیلووات ساعت ۵ شارژر در یک ماه (۰.۱۸ کیلووات ساعت) را در میانگین هزینه ۱۶.۸ سنت کیلووات ساعت ضرب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که شارژرهای مذکور ۳.۰۲۴ سنت در هر ماه و ۳۶.۷۹ سنت در سال هزینه در بر خواهند داشت که اگر به دلار بگوییم می‌شود ۰.۳۷ دلار.

این عدد هرچند هزینه بزرگی نیست اما برای شارژرهای قدیمی که بار فانتوم قابل‌توجهی دارند ممکن است عدد بزرگتری بشود. بنابراین خارج کردن شارژرها را از برق تنها در حالتی منطقی است که از شارژرهای قدیمی یا شارژرهای ناکارآمد استفاده نکنید. هزینه اتلاف انرژی این نوع شارژرها ممکن است چیزی حدود ۳۰ دلار در سال بشود.

به جای نگرانی از شارژرهای خود، این کارها را انجام دهید

اگر تا اینجای کار با ما همراه بودید، می‌توانیم بگوییم که احتمالا شما هم مثل ما علاقه زیادی به کاهش هزینه‌های برق خود یا کاهش ضایعات برقی جهت حفظ محیط زیست دارید. اگر با توجه به مطالب فوق فکر می‌کنید که جدا کردن شارژر گوشی یا لپ‌تاپ‌ از برق تاثیر زیادی در قبض برق شما یا کاهش اثرات محیطی ندارد، می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

اولا باید بدانید که جدا کردن وسایل الکترونیکی از برق اصلا خالی از لطف نیست. کافی است تمرکز خود را روی شناسایی دستگاه‌هایی که بار فانتوم زیادی دارند بگذارید . برای مثال، اگر از تلویزیون اتاق مهمان خود به ندرت استفاده می‌کنید، احتمالا مصرف برق بیکار آن حدود ۴۰ وات خواهد بود. وصل بودن ۲۴ ساعته این تلویزیون به برق مانند روشن کردن یک لامپ رشته‌ای معمولی است و چیزی حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت در سال هدررفت انرژی خواهد داشت که هزینه آن ۱۵ تا ۱۶ دلار می‌شود.

اما اگر دستگاه‌هایی دارید که می‌خواهید برای راحتی خودتان، آن‌ها را همیشه به برق متصل کنید و در عین‌حال می‌خواهید هدر رفت انرژی هم نداشته باشید، توصیه ما این است که برای مدیریت مصرف برق خود از دوشاخه‌های هوشمند یا چندراهی‌های برق هوشمند استفاده کنید تا مطمئن شوید زمانیکه از همه دستگاه‌های متصل به آن‌ها استفاده نمی‌کنید، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را خاموش یا روشن کنید. اما اگر وسایل زیادی به برق متصل هستند می‌توانید به جای  چندراهی برق هوشمند از چندراهی برق حسگر قدرت استفاده کنید.

چند راهی برق حسگر قدرت قادر است زمانی که دستگاه اصلی شما روشن یا خاموش است تشخیص دهد. وقتی دستگاه اصلی خاموش است، چندراهی برق حسگر قدرت، سایر دستگاه‌ها را قطع می‌کند. بنابراین زمانیکه که در پایان روز، کامپیوتر یا تلویزیون خود را خاموش می‌کنید، همه خروجی‌های جریان برق جانبی خاموش می‌شوند.

اگر انجام این کارها برایتان سخت است، می‌توانید جت صرفه‌جوبی در مصرف کلی برق خانه خود به جای لامپ‌های رشته‌ای قدیمی از لامپ‌های LED استفاده کنید. میزان مصرف انرژی و هزینه لامپ‌های LED بسیار پایین است. استفاده از این لامپ‌ها باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف انرژی یکسال شما خواهد شد که می‌تواند تاحدودی هزینه انرژی‌های خون آشام شارژرهای شما را جبران کند.

منبع: HowToGeek

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سامان گفت:

    سلام و خسته نباشید بابت مقاله.اتفاقا دیشب با دوستم داشتیم مصرف برق سیستم گیمینگشو حساب میکردیم که چقد میشه درماه.گوگل سرچ کردم ساعتی از ۴۵۰ تا ۷۵۰ وات مصرف کرده.ما گرد کردیم گفتیم ماکز استفاده تو ساعتی ۱ کیلو وات گیم رو فقط شبا اونم ۳ ساعت میزنه پس ۳ ساعتی ۳ کیلو وات.کیلو واتی هم ۱۲۰ تومنه.ماهانه ۹۰ کیلو وات مصرفشه گه ماهی ۱۰۸۰۰ تومن رو قبضش میاد.حالا از اونجایی که ۲۴ ساعت روشنه ۲۱ ساعت مینیموم ۵۰۰ وات گرفتیم براش اینجا هم ۱۰ کیلو و خورده ماهی ۳۰۰ کیلو وات.تقریبا ۳۶ هزار تومن.اینطوری که من حساب کردم ماهی زیر ۴۶ تا ۵۰ تومن پول قبضش فط پی سیشه.دیروز باباش گیر داده بود بهش که کلش پول مال سیستمشه.اگه اشتباه حساب کردم لطفا اصلاح کنید.