ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 
ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 
ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

تکفارس
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 21:42
ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 

یکی از معروف‌ترین آلت کوین‌های دنیای ارز دیجیتال، لایت کوین است. لایت کوین در سال ۲۰۱۱ توسط یک مهندس قدیمی گوگل ایجاد شد و مسیر خود را در دنیای بلاک‌چین آغاز کرد. در آن زمان، لی چارلی قصد داشت این ازر دیجیتال را به یکی از قدرتمندترین ارزها بعد از بیت کوین تبدیل کند. هرچند این هدف هنوز انجام نشده؛ اما تا رسیدن به آن راه زیادی باقی نیست. اغلب افراد شناخت درستی از لایت کوین و تفاوت‌های آن با بیت کوین ندارند. در این مقاله سعی داریم به معرفی این ارز و بررسی تفاوت‌های آن با بیت کوین بپردازیم.

لایت کوین چیست؟

اجازه دهید پاسخ به سوال لایت کوین چیست را با این جمله آغاز کنیم: «در صورتی که بیت کوین طلا باشد، لایت کوین نقره است» لایت کوین با هدف از بین بردن مشکلات شبکه بیت کوین راه‌اندازه شده و به عنوان یک فورک بیت کوین در بلاک چین شناخته می‌شود. توسعه دهنده این ارز، ابتدا برای کاهش کنترل شدید مرکزی بیت کوین، لایت کوین را ایجاد کرد.

لایت کوین یکی از آلت‌‌ کوین‌های بیت کوین است که برای معاملات روزانه به کار می‌رود. این ارز دیجیتال در هر ۱ ثانیه، ۵۴ تراکنش دارد و کارمزد این تراکنش‌ها کمتر و سرعت‌ آن‌ها بالاتر از بیت کوین است.

تاریخچه لایت کوین

تاریخچه ساخت این ارز به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد. در آن زمان لی چارلی کارمند سابق گوگل، با بررسی ایرادات بیت کوین، این ارز را ایجاد کرد؛ در واقع او قصد داشت با این کار مشکلات متعدد بین کوین را برطرف کند.

اولین ایده لی چارلی این بود که بتواند الگوریتم پیچیده، عدم مقیاس‌پذیری و همچنین تایم بالای تراکنش‌های بیت کوین را با ارز جدید مورد نظرش بهبود ببخشد. نتیجه تلاش‌های او ارزی بود با نام «Litecoin Core» که با نام اختصاری LTC شناخته می‌شد. لی چارلی چند وقت بعد، بنیاد لایت کوین را هم تاسیس کرد و مدیریت و توسعه آن را با گروهی از متخصصان حوزه ارز دیجیتال، به عهده گرفت.

تفاوت بیت کوین و لایت کوین در چیست؟

بعد از معرفی لایت کوین قصد داریم به بررسی تفاوت‌های این ارز با بیت کوین بپردازیم. بعد از توضیحات این قسمت، به طور کامل می‌توانید به نحوه عملکرد این ارز دیجیتال پی ببرید.

سرعت پردازش دو ارز

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های لایت کوین و بیت کوین مربوط به سرعت تراکنش‌های آن‌هاست. تعداد تراکنش‌های ارزهای دیجیتال با واحد ثانیه، برآورد می‌شود. طبق این واحد، بیت کوین در هر ثانیه ۵ تراکنش و لایت کوین در هر ثانیه ۵۴ تراکنش دارد. موضوع دیگر مربوط به زمان ایجاد بلوک‌های هر ارز است، زمان ایجاد بلوک بین کوین ، ۱۰ دقیقه (در زمان‌هایی که ترافیک شبکه زیاد است تا ۹۰ دقیقه هم طول می‌کشد) و زمان ایجاد بلوک در LTC حدودا ۲.۵ دقیقه است.

با توجه به این توضیحات، اگر تریدری به دنبال ارزی با سرعت تراکنش بالا باشد، بین این دو باید لایت کوین را انتخاب کند.

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 

میزان توزیع دو ارز

سقف توزیع یا عرضه یک ارز، نقطه‌ای است که دیگر در آن کوین جدیدی استخراج نمی‌شود؛ حال این سقف عرضه در میزان تقاضای معامله‌گران هم نقش مستقیم دارد. (هرچه سقف عرضه یک ارز کمتر باشد، میزان تقاضای آن بالا می‌رود)

بیت کوین و لایت کوین از نظر میزان توزیع، جزو ارزهای با سقف عرضه محدود هستند؛ اما میزان توزیع آن‌ها با هم یکسان نیست. بیت کوین در بیشترین حالت ۲۱ میلیون و لایت کوین در بیشترین حالت ۸۱ میلیون کوین تولید می‌کنند. این تفاوت عرضه باعث شده، لایت کوین قدرت نقد‌شوندگی بیشتری نسبت به BTC داشته باشد؛ اما در عوض بیت کوین به دلیل سقف عرضه محدود، با ارزش‌تر از LTC است.

تفاوت در الگوریتم

دو ارز BTC و LTC از نظر الگوریتم نیز با یکدیگر فرق دارند. لایت کوین از الگوریتم (Scrypt) و بیت کوین از الگوریتم (SHA-256) استفاده می‌کنند. اغلب معامله‌گران، الگوریتم ال تی سی را ترجیح می‌دهند؛ زیرا با پیچیدگی کمتری ارز را استخراج می‌کند و سرعت آن نیز بالاتر است.

سابقه بازدهی تاریخی هر ارز

بازده تاریخی هر ارز، یکی از ملاک‌های مهم معامله است. سرمایه‌گذاران با بررسی بازدهی تاریخی هر ارز می‌توانند به صورت حدودی، آینده آن را پیش‌بینی و به نحوی برای معامله آن برنامه‌ریزی کنند. بررسی تاریخ معاملات BTC و LTC نشان می‌دهد، بیت کوین در ۵ سال گذشته بازدهی بیشتری داشته؛ با این حال حجم معاملات لایت کوین نیز قابل قبول بوده است.

اندازه بازار هر ارز

بازار هر ارز دیجیتال می‌تواند قدرت آن را به معامله‌گران نشان دهد. اندازه بازار دو ارز مورد نظر ما در این مقاله نیز تفاوت‌های بسیار گسترده‌ای با یکدیگر دارند؛ به‌طوری که اندازه بازار بیت کوین در سال ۲۰۲۳، ۶۴ برابر بزرگ‌تر از لایت کوین بود!

امنیت

تفاوت مهم دیگر این دو ارز، در میزان امنیت آن‌ها است. به‌طور قطع، امنیت بیت کوین از لایت کوین بالاتر است؛ تقریبا امکان هک این ارز وجود ندارد.

میزان مقبولیت

دو ارز بیت کوین و لایت کوین از نظر مقبولیت نیز با یکدیگر تفاوت دارند. با یک بررسی سرانگشتی متوجه می‌شوید که بیت کوین، جایگاه بالاتری از لایت کوین دارد. این ارز در گوگل بیشتر سرچ می‌شود، تعداد توئیت‌های روزانه آن بیشتر بوده و همچنین صرافی‌های بیشتری از آن حمایت می‌کنند.

مزایای لایت کوین

لایت کوین مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان نصب کیف پول لایت کوین روی گوشی وجود دارد.
  • کار کردن با کیف پول آن بسیار ساده است.
  • سرعت تراکنش بسیار بالایی دارد.
  • الگوریتم Scrypt، این امکان را برای لایت کوین فراهم کرده که سقف عرضه آن، ۴ برابر بیشتر از بیت کوین باشد.
  • کاربران می‌توانند با خرید ماینر، دسترسی محلی خود را به این ارز افزایش دهند.
  • تراکنش‌های LTC، کارمزد پایینی دارند.
  • کاربران امکان انتقال یا پرداخت لایت کوین به سراسر جهان را دارند و از این بابت با هیچ محدودیتی روبه‌رو نیستند.
  • لایت کوین از طرف هیچ بانک یا دولتی، کنترل نمی‌شود.

*مزیت‌های بالای این ارز در محبوبیت آن تاثیر مستقیم داشته‌اند.

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 

معایب لایت کوین

باید بپذیریم، لایت کوین با وجود مزایای بالا، معایبی هم دارد. در ادامه به این معایب اشاره می‌کنیم.

  • ماینینگ آن به صرف انرژی بالایی نیاز دارد.
  • متاسفانه هنوز بین سرمایه‌گذاران، مورد پذیرش کامل قرار نگرفته است.
  • سرمایه‌گذاری این ارز، به دانش فنی بالایی نیاز دارد.
  • امکان پیش‌بینی آینده آن وجود ندارد.

*جالب است بدانید لایت کوین با وجود معایبی که دارد؛ طبق نظر متخصصان می‌تواند در آینده به یکی از باارزش‌ترین ارز‌های عمومی در بین مردم تبدیل شود.

آیا لایت کوین سودآور است؟

سودآور بودن این ارز را باید با توجه به دو موضوع بسنجیم. موضوع اول، بیت کوین و موضوع دوم ارزهای متفرقه است. اگر بخواهیم سودآور بودن این ارز نسبت به بیت کوین را بسنجیم، باید در پاسخ بگوییم استخراج آن با وجود بیت کوین مقرون‌به‌‌صرفه نیست. دستگاه‌های استخراج بیت کوین دائما تغییر می‌کنند (این تغییر برای لایت کوین وجود ندارد) با این حال می‌توان گفت همیشه امکان سوددهی آن وجود دارد؛ در صورتی که سوددهی لایت کوین مقطعی است.

حال اگر بخواهیم سوددهی لایت کوین نسبت به ارزهای متفرقه را بررسی کنیم، اوضاع تغییر می‌کند؛ زیرا با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند نسبت به ارزهای دیگر، سودآورتر باشد. در سال‌های اخیر، این ارز دیجیتال تغییر زیادی نداشته، علت این موضوع می‌تواند محبوبیت بیشتر ارزهایی مانند اتریوم و تجهیزات بسیار زیاد لایت کوین باشد.

تریدرها می‌توانند با بررسی شرایط بازار در مقاطع مختلف، از لایت کوین نیز سود بالایی کسب کنند؛ بنابراین کنار گذاشتن این ارز برای همیشه کار درستی نیست. فراموش نکنید، لایت کوین با وجود تمام محدودیت‌ها به عنوان نقره ارز دیجیتال شناخته می‌شود؛ همین موضوع می‌تواند اثباتی بر ارزش و اهمیت آن باشد.

چگونه لایت کوین به‌دست بیاوریم؟ ( شامل استخراج و لایت کوین رایگان )

برای یادگیری نحوه استخراج این ارز مراحل زیر را در پیش بگیرید.

تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنید

در مرحله اول لازم است یک دستگاه ماینر با پشتیبانی از الگوریتم Scrypt خریداری کنید. این دستگاه مهم‌ترین وسیله مورد نیاز شما برای استخراج  لایت کوین محسوب می‌شود. در خرید دستگاه، هزینه و انرژی را هم در نظر داشته باشید؛ زیرا ماینرها، مصرف برق بسیار بالایی دارند و این موضوع می‌تواند کمی مشکل‌آفرین باشد. این فکر که بخواهید با یک دستگاه خانگی به استخراج لایت کوین بپردازید، از سر خود بیرون کنید؛ زیرا انجام این کار هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد.

بعد از خرید ماینر به تجهیزات دیگری از جمله، کابل و تجهیزات برقی، کیف پول مخصوص این ارز دیجیتال، تجهیزات تهویه و اینترنت ثابت هم نیاز دارید. بعد از تهیه کامل این موارد می‌توانید استخراج لایت کوین را آغاز کنید.

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 

نحوه استخراج

بهترین روش برای استخراج لایت کوین، پیوستن به استخر مخصوص استخراج است. در این استخرها، افراد زیادی حضور دارند که با کمک یکدیگر شروع به استخراج این ارز می‌کنند. مزیت حضور در استخرهای استخراج این است که افراد می‌توانند، از کسب سود خود اطمینان حاصل کنند؛ حال اینکه هر فرد چه مقدار لایت کوین استخراج کند، به قدرت پردازش ماینرش بستگی دارد. تلاش تک نفره برای استخراج لایت کوین نتیجه زیادی نخواهد داشت؛ به همین دلیل اغلب افراد در این استخرها عضو می‌شوند.

برای عضویت در هر یک از این استخرها باید از طریق سایت رسمی آن‌ها اقدام کنید. Antpool، Easy2Mine و Poolin 3 تا از بهترین استخرهای استخراج لایت کوین محسوب می‌شوند.

بعضی از افراد می‌پرسند، میزان سودآوری هر استخر چقدر است؟ در پاسخ به آن‌ها باید بگوییم، این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید با وارد کردن میزان برق و هزینه مصرفی ماینر و قدرت پردازش آن در ماشین حساب ماینینگ، به صورت حدودی سود خود را از این استخرها برآورد کنید.

معرفی یک روش رایگان برای استخراج لایت کوین

خوشبختانه روش‌های رایگانی هم برای استخراج ارز LTC وجود دارد، باید بدانید این روش‌ها تفاوت‌هایی با خرید این ارز دارند. از جمله تفاوت‌ روش استخراج رایگان و غیر رایگان لایت کوین این است که در روش رایگان نیازی به ماینر نیست؛ همچنین تریدرها نیازی به سرمایه اولیه ندارند. در روش استخراج رایگان، نیازی به دانش فنی بالایی هم نیست و تریدرها تنها با انجام چند عملیات در نرم‌افزارهای مربوطه می‌توانند از این ارز سود کسب کنند. یک نرم‌افزار عالی برای کسب سود رایگان از لایت کوین (FREELITECOIN) است. روش کار با این نرم‌افزار را در ادامه متن توضیح می‌دهیم.

معرفی و روش کار با نرم‌افزار FREELITECOIN

نرم‌افزار FREELITECOIN از جمله بهترین برنامه‌های استخراج رایگان، لایت کوین است. این برنامه تا به حال ۱ میلیون بار در گوگل پلی دانلود شده؛ همچنین کاربران ۴.۵ ستاره به آن داده‌اند. این موارد می‌تواند اثباتی بر کاربری عالی FREELITECOIN باشد.

کاربران برای نصب این برنامه باید به گوگل پلی بروند و آن را دانلود کنند. باید بدانید تنها کاربران گوشی‌های اندروید امکان استفاده از این نرم‌افزار را دارند. برای راه‌اندازی آن نیز در ابتدا، ایمیل خود و سپس آدرس کیف پول خود را وارد کنید. (در انجام این مراحل دقت کافی به خرج دهید تا با مشکلی مواجه نشوید)

کاربران بعد از ثبت‌نام اولیه در برنامه FREELITECOIN، می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند و به استخراج رایگان لایت کوین بپردازیند.

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 

آینده لایت کوین چگونه خواهد بود؟

بیشترین قیمتی که تا به حال ارز لایت کوین لمس کرده، ۳۸۶ دلار بوده است. با توجه به شرایطی فعلی بازار، به احتمال زیاد تا سال ۲۰۲۵ قیمت این ارز در بیشترین حالت، ۴۰۰ دلار باشد. (البته این عدد تقریبی است؛ اما منظور این است که قیمت آن بیشترازاین نخواهد شد)

به صورت کلی متخصصان معتقدند، ارزش این ارز در سال‌های پیش رو، بالا می‌رود؛ اما موضوع اینجاست که وجود ارزهای پرقدرت‌تری مانند بیت کوین، کمی مسیر پیشرفت را برای لایت کوین سخت کرده است. اغلب معامله‌گران ترجیح می‌دهند وقت و انرژی خود را برای کسب سود از ارزهای معتبری چون بیت کوین صرف کنند؛ همین موضوع باعث افت بازار لایت کوین می‌شود.

با این حال هنوز هم افرادی وجود دارند که ملاک‌هایشان با شرایط سوددهی بازار لایت کوین همراه باشد و قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته باشند.

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ - تکفارس 

استخراج ارز لایت کوین را با دانش شروع کنید

در این مقاله سعی کردیم به معرفی ارز لایت کوین و تفاوت‌های آن با بیت کوین بپردازیم. به عنوان سخن نهایی لازم است بگوییم، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در لایت کوین را دارند، باید توجه داشته باشند که کسب سود از این ارز، به دانش فنی بالایی نیاز دارد؛ از این رو بهتر است بدون آگاهی وارد بازار آن نشوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید