کنسول دستی GPD Win 4 2023 با پردازنده AMD معرفی شد - تکفارس 
کنسول دستی GPD Win 4 2023 با پردازنده AMD معرفی شد - تکفارس 
کنسول دستی GPD Win 4 2023 با پردازنده AMD معرفی شد - تکفارس 

کنسول دستی GPD Win 4 2023 با پردازنده AMD معرفی شد

افشین نوری
۸ تیر ۱۴۰۲ - 21:21
کنسول دستی

شرکت GPD از نسخه به‌روزشده کنسول دستی Win 4 با مشخصات بهبودیافته رونمایی کرد. این نسخه از پردازنده‌های AMD Ryzen 7840U و ۷۶۴۰U بهره می‌برد.

کنسول دستی GPD Win 4 2023 مجهز به یک نمایشگر ۶ اینچی است و در حالیکه مدل قبلی Win 4 با پردازنده AMD Ryzen 7 6800U و گرافیک یکپارچه Radeon RDNA 2 عرضه شد، نسخه جدید با پردازنده‌های AMD Ryzen 7840U و ۷۶۴۰U Phoenix ارائه شده است. هر دو مدل از گرافیک‌های iGPU Radeon 780M و Radeon 780M بر پایه معماری RDNA 3 بهره می برند.

کنسول دستی Win 4 2023 دارای گزینه‌های حافظه بیشتری است و بالاترین گزینه آن ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی دارد که برای یک کنسول دستی عدد بزرگی است. یک تغییر دیگر، استفاده از حافظه LPDDR5x-7500 است در حالیکه مدل قبلی از حافظه با سرعت ۶۴۰۰MT/s استفاده می‌کرد. Win 4 2023 دارای یک گزینه حافظه ۴ ترابایتی PCIe 4.0 نیز خواهد بود.

کنسول دستی

این کنسول دستی از یک نمایشگر ۶ اینچی با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ نوسازی ۴۰ تا ۶۰ هرتز استفاده می‌کند. این نمایشگر دارای پوشش محافظ گوریلا گلس ۵ است که از آن در برابر افتادن محافظت خواهد کرد. علاوه بر این، این کنسول از نظر طراحی شباهت زیادی به کنسول دستی PSP سونی دارد. این کنسول دارای مکانیزم نمایشگر کشویی است و در زیر آن یک صفحه کلید فیزیکی وجود دارد.

کنسول دستی GPD Win 4 2023 هم‌اکنون در وب سایت Indiegogo برای تامین بودجه لازم قرار گرفته شده است و در آگوست ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد. قیمت آن هنوز مشخص نیست و باید ببینیم در نهایت با چه قیمتی به دست مشتریان خواهد رسید.

ما اخیرا شاهد رونمایی از کنسول گیمینگ دستی ایسوس ROG Ally با سیستم عامل ویندوز ۱۱ بودیم که به عنوان رقیب استیم دک رونمایی شد. این دستگاه مجهز به پردازنده‌های سری رایزن ای ام دی بود و طبق ادعای ایسوس سریع‌ترین مدل در نوع خودش است.

در حالیکه کنسول دستی استیم دک شرکت Valve موفقیت خوبی در ارائه بازی‌های کامپیوتری روی کنسول‌های دستی به دست آورده است، رقبای زیادی برای آن در بازار وجود دارد که از آن جمله می‌توان به Ayaneo 2 و سایر مدل‌های ساخت شرکت‌های GPD و OneXPlayer اشاره کرد. البته این مدل‌ها به جای طراحی سفارشی متکی به تراشه AMD 6800U بوده و به‌طور کلی فاقد قدرت و کارایی کافی برای اجرای اغلب بازی‌ها هستند.

کنسول جدید ایسوس از یک نمایشگر ۷ اینچی ۱۶:۹ با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و روشنایی ۵۰۰ نیت بهره می‌برد و نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز است. این در حالیست که استیم دک مجهز به یک نمایشگر ۷ اینچی ۱۶:۱۰ با وضوح ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل، روشنایی ۴۰۰ نیت و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز است. در ضمن تراشه بکار رفته در داخل ROG Ally از معماری Zen 4 ای ام دی و گرافیک قدرتمند RDNA 3 بهره می‌برد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید