موسس ویکیپدیا معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود این پلتفرم شود - تکفارس 
موسس ویکیپدیا معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود این پلتفرم شود - تکفارس 
موسس ویکیپدیا معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود این پلتفرم شود - تکفارس 

موسس ویکیپدیا معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود این پلتفرم شود

افشین نوری
۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - 08:56
ویکیپدیا

ویکیپدیا معروفترین دایره المعارف دنیاست که بیش از ۵۸ میلیون مقاله به بیش از ۳۰۰ زبان مختلف دنیا دارد. این مقالات همگی به وسیله انسان و بدون کمک گرفتن از هوش مصنوعی نوشته شده‌اند و البته این شرایط ممکن است به‌زودی تغییر کند.

چت بات‌هایی مثل ChatGPT می‌توانند روزی برای نوشتن کل مقالات ویکیپدیا استفاده شوند و جیمی ویلز موسس این دایره المعارف معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود این پلتفرم شود.

این روزها با افزایش محبوبیت چت‌ بات‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی شاهد تولید متن‌های زیادی هستیم که اکثر این مطالب از طریق ویکیپدیا تامین می‌شوند. اما این شرایط ممکن است در آینده برعکس شود و هوش مصنوعی به افزودن اطلاعات به ویکیپدیا کمک کند.

ویلز معتقد است که هنوز برای رسیدن به این نقطه مسیر درازی در پیش است و شاید اگر همه چیز خوب پیش برود ظرف چند سال آینده بتوانیم به این هدف برسیم. این کار مستلزم آن است که معایب و باگ‌های چت‌‌ بات‌ها برطرف شوند. البته ویلز نگران تولید اطلاعات غیرواقعی توسط هوش مصنوعی است که این موضوع می‌تواند برای ویکیپدیا نامناسب باشد.

به نظر ویلز، ویکیپدیا می‌تواند از سایر روش‌های الگوریتم هوش مصنوعی برای بهبود خود استفاده کند و اگر این ابزارها به خوبی آموزش ببینند می‌توانند قابل اعتمادتر باشند. متاسفانه هوش مصنوعی نمی‌تواند مثل انسان تناقضات موجود در متن‌ها را پیدا کند و حتی در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است سوگیرهایی نیز دخیل باشند که منجر به آموزش غیرمتوازن الگوریتم‌ها خواهد شد.

ویلز برآورد می‌کند که اگر هوش مصنوعی بتواند تعداد مقالات ویکیپدیا را سه برابر افزایش دهد، هزینه‌های عملیاتی این پلتفرم هر سال فقط حدود ۱۲۵۰ دلار افزایش خواهد یافت.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید