ویکی پدیا به پذیرش رمزارزها به عنوان کمک مالی پایان می دهد - تکفارس 
ویکی پدیا به پذیرش رمزارزها به عنوان کمک مالی پایان می دهد - تکفارس 
ویکی پدیا به پذیرش رمزارزها به عنوان کمک مالی پایان می دهد - تکفارس 

ویکی پدیا به پذیرش رمزارزها به عنوان کمک مالی پایان می دهد

مهدی ملکی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 11:17
بیت کوین

بنیاد ویکی مدیا که صاحب و گرداننده ویکی پدیا است، اعلام کرد از تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ میلادی یعنی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ دیگر رمزارزها را به عنوان کمک مالی قبول نمی‌کند.

این بنیاد براساس بازخورد جامعه در این خصوص، نهایتاً تصمیم گرفت مانع تراکنش کاربران از طریق این روش پرداخت شود. در حقیقت ویکی مدیا با برگزاری یک نظرسنجی نه تنها نظر مثبت یا منفی بلکه دلایل مخالفت کاربران با رمزارزها را جویا شد.

بعد از به پایان رسیدن این نظرسنجی و مشخص شدن نتیجه آن، بنیاد ویکی مدیا حساب بیت پی (BitPay) خود را هم تعطیل کرد تا از این پس به هیچ طریقی قادر به پذیرش کمک‌های مالی به شکل رمزارز نباشد. این بنیاد اولین بار در سال ۲۰۱۴ پذیرش کمک‌های مالی مبتنی بر رمزارز را آغاز کرد. مدیر عامل اجرایی وقت ویکی مدیا با در دسترس قرار دادن این روش کمک مالی، آن را ساده و فراگیر خواند.

با اضافه شدن بیت کوین، روش‌های کمک مالی به ویکی مدیا به ۱۴ عدد افزایش یافت. بنیاد مذکور نخستین بار با مشورت نهادهای خارجی، تحقیقات گسترده و طی همکاری با Coinbase، این تصمیم را اتخاذ، عملی و اعلام کرد.

تا انتهای سال ۲۰۱۴ میلادی، هر واحد بیت کوین حدود ۳۰۰ دلار ارزش داشت که نشان می‌دهد رمزارزها اصلاً به محبوبیت و شهرت کنونی نرسیده بودند. با این وجود به تدریج رمزارزها به خصوص بیت کوین پله‌های ترقی را طی کرد و اکنون تمام جهان به وجود آن‌ها و تاثیرشان آگاه هستند. همین موضوع نوسانات این رمزارزها را هم افزایش داده است.

ویکی پدیا

برای مثال اکنون یک واحد بیت کوین حدود ۳۸۵۰۰ دلار ارزش دارد، در حالی که در ماه اکتبر ۲۰۲۲ میلادی، هر واحد بیت کوین با قیمت ۶۶۹۷۴ دلار معامله می‌شد. با وجود اعتقاد برخی افراد جامعه به رمزارزها، برخی از کاربران هنوز هم به آن‌ها به دیده شک می‌نگرند.

مشخص نیست در آینده ویکی مدیا به چه سمتی حرکت خواهد کرد، آیا بار دیگر این بنیاد و برخی موسسات دیگر شروع به پذیرش رمزارزها می‌کند یا چنین چیزی هرگز دوباره رخ نخواهد داد؟ نظر شما در این‌باره چیست؟

به هر حال این روش حداقل در کشوری مانند ایران یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای کمک به بنیادهای بین‌المللی و حتی خریدهای آنلاین است. نباید فراموش کنیم که ویکی پدیا نقش چشم‌گیری در افزایش آگاهی ایرانیان سراسر جهان داشته است و عده زیادی دوست دارند به آن کمک مالی کنند.

مدتی پیش گزارش کردیم تعداد مدخل‌های ویکی‌پدیای فارسی در یک رکوردشکنی با رشد ۱۲ درصدی در سال گذشته به ۸۰۰ هزار رسیده است که این آمار در تاریخ فعالیت ویکی پدیا فارسی بی‌سابقه است.

دانشنامه آزاد ویکی پدیا بر اساس خرد جمعی نویسندگان، مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین و بهره‌گیری از قابلیت متن‌باز (open text) از ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد. حدود یک‌ سال بعد هم، پس از آنک ه اعلام شد در این دانشنامه، تبلیغات تجاری گنجانده نمی‌شود، دامنه آن از دات‌کام به دات اوآرجی تغییر یافت.

منبع: XDA-Developers

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید