ویراستار برجسته ویکی پدیا در بلاروس بازداشت شد؛ اولین قربانی قانون جدید پوتین - تکفارس 
ویراستار برجسته ویکی پدیا در بلاروس بازداشت شد؛ اولین قربانی قانون جدید پوتین - تکفارس 
ویراستار برجسته ویکی پدیا در بلاروس بازداشت شد؛ اولین قربانی قانون جدید پوتین - تکفارس 

ویراستار برجسته ویکی پدیا در بلاروس بازداشت شد؛ اولین قربانی قانون جدید پوتین

مهدی ملکی
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - 17:05
ویکی پدیا

طبق گزارش رسانه محلی روسی زرکالو (Zerkalo)، مقامات بلاروسی یکی از ویراستارهای برجسته ویکی پدیای روسی، مارک برنشتین (Mark Bernstein) را دستگیر کرده‌اند.

براساس این گزارش، اداره مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و فساد بلاروس که به اختصار GUBOPiK نامیده می‌شود، با انتشار اعلامیه و ویدیوی دستگیری این ویراستار در کانال تلگرام رسمی خود که یکی از ۵۰ ویراستار برجسته روسی ویکی پدیاست، این خبر را تایید کرده است.

در حقیقت برنشتین به دلیل انتشار اخبار جعلی ضد روسیه توسط GUBOPiK بازداشت شده است. بعد از اعلام بازداشت او، کانال مذکور نیز به حالت خصوصی تغییر کرده است و دیگر به روی عموم باز نیست.

رسانه زرکالو گزارش کرده که برنشتین مقالات حمله روسیه به اوکراین را ویرایش می‌کرده و دلیل اصلی بازداشت او نیز همین است. با وجود تایید این رسانه و انتشار اطلاعاتی پیرامون این موضوع در کانال تلگرامی مورد بحث، اتهامات وارد بر او هنوز به صورت رسمی تایید نشده‌اند و جزئیات این پرونده مشخص نیست.

با مراجعه به حساب کاربری او روی ویکی پدیا می‌توان متوجه شد او بیش از ۲۰۰ هزار مقاله ویکی پدیای روسی را ویرایش کرده است. در حال حاضر ظاهراً حساب کاربری او کارکرد خود را از دست داده است چرا که عبارت «مسدود برای مدتی نامحدود» در آن نقش بسته است.

ویراستار ویکی پدیای روسی

کانال تلگرام ویکی پدیای روسی پیش از این به کاربران روسیه و بلاروس پیشنهاد کرده بود که اطلاعات شخصی خود را مخفی کرده و مقالات مربوط به جنگ اخیر روسیه و اوکراین را با استفاده از حساب‌های دیگری ویرایش کنند.

بلاروس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، خدمات زیادی را به روسیه ارائه داده است؛‌ برای مثال، خاک این کشور کاملاً در اختیار نیروهای روس قرار گرفته است تا راحت‌تر به سمت کیف، پایتخت اوکرایت هجوم برند. به ادعای اوکراین این احتمال هم وجود دارد که نیروهای بلاروس به زودی به این کشور حمله کنند.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانون «اخبار جعلی» را وضع کرد که طبق آن انتشار اخبار غیرحقیقی حداقل از نظر دولت روسیه،‌ مجازاتی بالغ بر ۱۵ سال زندان دارد. وزیر فناوری و ارتباطات روسیه نیز مدتی پیش تهدید به مسدودسازی بخش روسی ویکی پدیا کرد. به دنبال این شرایط، بنیاد ویکی پدیا با انتشار یک بیانیه از ویراستارهای روسی ویکی پدیا حمایت کرده است.

طی هفته‌های گذشته شرکت‌های متعددی فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق در آورده‌اند. برای مثال فیس بوک با اعلام قانونی بودن انتشار عواطف ضد روسی، این کشور هم در مقابل، فعالیت محصولات این شرکت را در خاک خود مسدود کرد. منع از شرکت در کنگره جهانی موبایل،‌ توقف فروش محصولات سونی، نینتندو، سامسونگ، اپل و …، تنها گوشی از اقدامات برندهای بین‌المللی برای محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین هستند. نظر شما در این‌باره چیست؟

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید