هر آنچه باید در مورد اندروید ۱۴ بدانید - تکفارس 
هر آنچه باید در مورد اندروید ۱۴ بدانید - تکفارس 
هر آنچه باید در مورد اندروید ۱۴ بدانید - تکفارس 

هر آنچه باید در مورد اندروید ۱۴ بدانید

مهدی حلوائی
۲ اسفند ۱۴۰۱ - 09:56
آموزش ثبت تصاویر سلفی

گوگل به‌تازگی اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۴ را منتشر کرد و قدم بزرگی برای عرضه‌ی نسخه‌ی پایدار آن برداشت. در حال حاضر این نسخه‌ از سیستم‌عامل جدید گوگل تنها برای گوشی‌های سری پیکسل عرضه شده اما کاربران سایر گوشی‌ها نیز در چند ماه آینده به نسخه‌‌ی بتای آن دسترسی خواهند داشت. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل خواهیم پرداخت.

نام و تاریخ عرضه

اندروید 14

تا پیش از عرضه‌ی اندروید ۱۰، گوگل در نام‌گذاری سیستم‌عامل‌های خود از نام شیرینی‌‌ها استفاده می‌کرد و برای مثال، اندروید ۶ با نام مارشملو، اندروید ۸ با نام اوریو و اندروید ۹ با نام پای در دسترس قرار گرفته‌ بودند اما حالا گوگل از این رویکرد پیروی نکرده و قرار است که اندروید ۱۴ با همین نام به بازار عرضه شود. البته این شرکت کماکان از نام دسرها به عنوان نام رمز سیستم‌عامل‌های خود در زمان توسعه‌ی آن‌ها استفاده می‌کند و اندروید ۱۴ نیز در داخل شرکت با نام کیک سر و ته شناخته می‌شود.

در حال حاضر هنوز تاریخ دقیق عرضه‌ی اندروید ۱۴ اعلام نشده اما گوگل معتقد است که نسخه‌ی پایدار این سیستم‌عامل در ماه ژوئن آماده خواهد شد و سپس توسعه‌دهندگان برای تست اپلیکیشن‌های خود روی آن چند هفته فرصت خواهند داشت. گوگل سیستم‌عامل‌های اندروید ۱۳، ۱۲ و ۱۱ را به ترتیب در آگوست ۲۰۲۲، اکتبر ۲۰۲۱ و سپتامبر ۲۰۲۰ در دسترس کاربران قرار داد و از این رو احتمالاً اندروید ۱۴ را نیز در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳ تا اوایل سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۳ عرضه خواهد کرد.

قابلیت دسترسی

اندروید 14

گوگل در طی سالیان گذشته قابلیت‌های دسترسی متعددی را به نسخه‌های مختلف اندروید اضافه کرده و برای مثال، اندروید ۱۳ دارای حالت خواندن جدیدی برای افراد با بینایی ضعیف بود و از خط بریل به صورت بومی پشتیبانی می‌کرد. همچنین اندروید ۱۲ نیز قابلیت بزرگ‌نمایی بیشتر تصویر و امکان کنترل صفحه با استفاده از حرکات صورت را فراهم کرده بود. در قسمت زیر با ویژگی‌های دسترسی جدید اندروید ۱۴ آشنا خواهید شد.

فونت‌های بزرگ‌تر

بیشتر نسخه‌های اندروید از فونت‌های بزرگ پشتیبانی می‌کنند اما قرار است سایز فونت‌ها در اندروید ۱۴ بزرگ‌تر از قبل بشود. گوگل در این خصوص اعلام کرده که کاربران اندروید ۱۴ می‌توانند در آن سایز فونت‌ها را تا ۲۰۰ درصد افزایش بدهند. این در حالی است که سایز فونت‌ها در اندروید ۱۳ تنها تا ۱۳۰ درصد قابل افزایش بود. همچنین حالا تغییری در فونت‌هایی که سایز آن‌ها از قبل بزرگ است ایجاد نخواهد شد و برای مثال ممکن است که با افزایش سایز فونت، تغییری در تیتر یک متن ایجاد نشود و تنها سایز متن اصلی دچار تغییر شود.

بهبودهای مرتبط با زبان

یکی دیگر از ویژگی‌های دسترسی اندروید ۱۴ مربوط به زبان دستگاه بوده و این سیستم‌عامل با استفاده از یک رابط برنامه‌نویسی جدید، پشتیبانی بهتری از زبان‌هایی که در ساختار آن‌ها تبعیض جنسیتی وجود دارد (مانند فرانسوی و آلمانی) خواهد داشت.

اندروید ۱۴ همچنین قابلیت کنترل جداگانه‌ی زبان اپلیکیشن‌ها را نیز در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد تا آن‌ها بتوانند زبان اپلیکیشن برنامه‌ی خود را بر اساس مناطق مختلف دسته‌بندی کرده و از این طریق به‌روزرسانی‌هایی را با توجه به منطقه‌ی سکونت کاربران برای آن‌ها ارائه دهند.

ویژگی‌های مرتبط با باتری

اندروید 14

هرچند که اندروید ۱۴ شامل بهبودهایی در بخش عمر باتری خواهد شد اما منتظر ویژگی‌های مهمی مانند حالت Doze در اندروید ۶ و یا حالت ذخیره‌ انرژی اکستریم نباشید.

تغییرات API

گوگل تغییراتی را در دو عدد از رابط‌های برنامه‌نویسی اندروید ۱۴ ایجاد کرده که باعث افزایش راندمان مواردی مانند فعالیت‌های پس‌زمینه و دانلود فایل‌های بزرگ‌ می‌شود. این سیستم‌عامل همچنین پیشرفت‌هایی را در سیستم پخش داخلی اندروید ایجاد خواهد کرد.

تایید هشدارها

قابلیت جدید اندروید ۱۴ اپلیکیشن‌هایی که تقویم یا ساعت نیستند را به دریافت تایید از کاربر برای ارسال هشدار برای آن‌ها وادار خواهد کرد. بر اساس گزارش گوگل، این ویژگی تاثیر مهمی در عمر باتری و سایر منابع گوشی خواهد داشت.

بازگشت یک قابلیت آشنا

یکی از ویژگی‌های اندروید ۱۴ که در قبلاً در اندروید ۱۲ نیز شاهد آن بودیم، قابلیت “مدت زمان استفاده از گوشی از زمان آخرین شارژ” است. این ویژگی به شما کمک خواهد کرد تا آمار دقیقی از عمر باتری گوشی خود داشته باشید.

ویژگی‌های امنیتی

اندروید 14

هرچند که اندروید ۱۴ همانند نسخه‌های قبلی ویژگی‌های امنیتی مهمی را معرفی نکرده اما از این نظر نسبت به اندروید ۱۳ تغییری در آن ایجاد شده که احتمالاً با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو خواهد شد.

نصب اپلیکیشن‌های قدیمی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اندروید ۱۴ با اندروید ۱۳، عدم امکان نصب اپلیکیشن‌های قدیمی در آن است. به‌گفته‌ی گوگل، این ویژگی به طور خاص اپلیکیشن‌های ساخته‌شده برای اندروید ۵.۱ و قدیمی‌تر را هدف قرار خواهد داد. ظاهراً بدافزارها بیشتر به رابط‌های برنامه‌نویسی قدیمی، که سطح امنیت پایینی دارند، حمله می‌کنند و همین موضوع علت اصلی عدم امکان نصب اپلیکیشن‌های قدیمی روی اندروید ۱۴ است.

هرچند که کاربران می‌توانند در صورت وجود اپلیکیشن‌های قدیمی روی گوشی خود با ارتقای سیستم‌عامل گوشی به اندروید ۱۴ کماکان از آن‌ها استفاده کنند اما امکان نصب این اپلیکیشن‌ها روی دستگاه‌هایی که با سیستم‌عامل اندروید ۱۴ به بازار عرضه‌ می‌شوند وجود نخواهد داشت.

ویژگی‌های امنیتی دیگر

گوگل سعی داشته تا با ایجاد تغییراتی در کد اندروید ۱۴ با بدافزارها و آسیب‌پذیری‌ها مقابله کرده و سطح امنیتی سیستم‌عامل جدید خود را تا حد ممکن ارتقا بدهد.

استفاده روی دستگاه‌های دیگر

اندروید 14

گوگل در سال‌های اخیر سعی داشته تا امکان استفاده از سیستم‌عامل اندروید روی دستگاه‌هایی غیر از گوشی‌های هوشمند را آسان‌تر کند و حالا اندروید ۱۴ نیز این قابلیت را بهبود بخشیده است. گوگل همچنین کیت توسعه‌ی بین دستگاهی خود را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار داده تا آن‌ها بتوانند اپلیکیشن‌های خود را به صورت ساده‌تر برای دستگاه‌های مختلف با سایزهای متفاوت طراحی کنند.

سایر ویژگی‌های اندروید ۱۴

اندروید 14

ویژگی‌های مذکور جزو مواردی هستند که در پیش‌نمایش اندروید ۱۴ مشاهده شده و گوگل آن‌ها را تایید کرده است اما این سیستم‌عامل دارای ویژگی‌های دیگری نیز می‌باشد که یا گوگل آن‌ها را تایید کرده و یا با توجه به کد منبع آن، احتمال حضور آن‌ها در نسخه‌ی نهایی وجود دارد.

اتصالات ماهواره‌ای

شرکت‌هایی مانند کوالکام و هوآوی در طی شش ماه گذشته قابلیت اتصالات ماهواره‌ای را برای محصولات خود معرفی کردند و خوشبختانه این ویژگی در سیستم‌‌عامل اندروید ۱۴ نیز وجود خواهد داشت. این موضوع توسط هیروشی لاکهایمر (Hiroshi Lockheimer)، یکی از مدیران گوگل، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ در توییتر تایید شد. متاسفانه هنوز جزئیات دقیق این قابلیت اعلام نشده و مشخص نیست که گوشی‌های پیکسل ۲۰۲۳ از آن پشتیبانی کنند.

پیش‌بینی ژست بازگشت

قابلیت ژست بازگشت اندروید گاهی اوقات غیرقابل پیش‌بینی بوده و ممکن است که شما به جای بازگشت به صفحه قبل وارد منوی اصلی گوشی شوید اما خوشبختانه گوگل این مشکل را در اندروید ۱۴ رفع کرده است. به گزارش میشال رحمان (Mishaal Rahman)، خبرگزار معتبر، قابلیت ژست بازگشت اندروید ۱۴ تصویری از صفحه‌ای که به آن انتقال داده می‌شوید را به شما نمایش خواهد داد.

ادغام اپلیکیشن Health Connect

اپلیکیشن Health Connect در واقع مرکز جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سلامتی و آمادگی جسمانی کاربران بوده و از محصولات شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ، فیت بیت و پلوتون پشتیبانی می‌کند. ظاهراً کاربران دیگر نیازی به دانلود این اپلیکیشن نخواهند داشت چرا که اندروید ۱۴ به همراه آن عرضه خواهد شد.

اپلیکیشن‌های کلون

برخی شرکت‌ها از قابلیتی پشتیبانی می‌کنند که امکان ورود به یک اپلیکیشن با با دو اکانت مختلف را فراهم می‌کند. حالا به‌نظر می‌رسد که اندروید ۱۴ نیز ویژگی مشابهی را ارائه خواهد داد. این ویژگی نیاز به خرید یک گوشی از شرکت‌های دیگر برای استفاده از اپلیکیشن مخصوص آن شرکت را حذف خواهد کرد چرا که تمام گوشی‌های اندرویدی از همین سیستم‌عامل استفاده خواهند کرد.

ردیاب بیخودافزار

بیخودافزارها یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هوشمند بوده که بیشتر آن‌ها توسط شرکت‌های مخابراتی ارائه می‌شود. معمولاً زمانی که سیم کارت درون گوشی قرار می‌گیرد، تعداد زیادی از بیخودافزارها در پس‌زمینه دانلود و نصب می‌شوند. حالا گوگل سعی دارد در اندروید ۱۴ با این مشکل مقابله کند. این ویژگی که در حال حاضر “اپلیکیشن‌های نصب‌شده در پس‌زمینه” نام دارد، تمامی اپلیکیشن‌هایی که به صورت مخفیانه دانلود و نصب شده‌اند را نمایش داده و امکان حذف سریع آن‌ها را فراهم می‌کند.

نظر شما در مورد اندروید ۱۳ چیست؟ به‌نظر شما گوگل باید چه قابلیت‌هایی را به جانشین این سیستم‌عامل یعنی اندروید ۱۴ اضافه کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید