برنامه نویسی پایتون را چگونه یاد بگیریم؟ - تکفارس 
برنامه نویسی پایتون را چگونه یاد بگیریم؟ - تکفارس 
برنامه نویسی پایتون را چگونه یاد بگیریم؟ - تکفارس 

برنامه نویسی پایتون را چگونه یاد بگیریم؟

کسری نراقی
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 22:00
برنامه‌نویسی پایتون

برنامه‌نویسی کاری است که این روزها تقریباً در هرجایی کاربرد دارد و بازار کار پررونق این کار باعث شده است که خیلی از افراد به سراغ یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی بروند. اگر شما هم جزو همین افراد باشید و تحقیقات خوبی در این زمینه انجام داده باشید، احتمالاً در بین زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، نام برنامه‌نویسی پایتون را دیده‌اید و کنجکاو شده‌اید که در مورد این زبان برنامه‌نویسی بیشتر بدانید. برنامه‌نویسی پایتون یکی از ترندترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که در چند وقت اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و جالب است بدانید که شرکت‌های بسیار بزرگ مانند فیس‌بوک و گوگل و… نیز به سمت این زبان برنامه‌نویسی جذب شده‌اند و به همین خاطر می‌توان گفت که بازار کار خیلی خوبی در انتظار متخصصان این زبان برنامه‌نویسی است.

اما قبل از اینکه بخواهید تصمیم بگیرید که این زبان را یاد بگیرید یا سراغ زبان دیگری بروید، می‌خواهیم در این مقاله به شما اطلاعات بیشتری را در مورد پایتون بدهیم و بگوییم که چطور می‌توانید متوجه شوید این زبان برای شما مناسب است یا بهتر است سراغ یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی دیگر بروید و وقت خودتان را با پایتون تلف نکنید. اگر علاقه‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی هستید و دوست دارید در مورد زبان برنامه‌نویسی پایتون بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم که حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد این زبان برنامه‌نویسی وجود دارند را با شما در میان بگذاریم و بتوانیم کمک کنیم تصمیم هوشمندانه‌تری در این زمینه بگیرید.

برنامه‌نویسی پایتون

برنامه نویسی پایتون چیست؟

زبان برنامه‌نویسی پایتون، یکی از جدیدترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که در دنیا طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا یا آبجکتیو است که به شما این امکان را می‌دهد بتوانید برنامه‌نویسی را برای حوزه‌های مختلفی انجام دهید. این زبان برنامه‌نویسی روی دو چیز تمرکز دارد که همین دو معیار به مزیت‌های آن تبدیل شده‌اند و باعث شده‌اند که بسیار پرطرف‌دار شود و حتی شرکت‌های بسیار بزرگ دنیا نیز به سراغ استفاده از آن بیایند. دو معیاری که در این زبان برنامه‌نویسی مهم هستند، تمیزنویسی کدها و کتابخانه‌های بسیار زیاد هستند که این موارد باعث شده‌اند کار با این زبان برنامه‌نویسی بی‌نهایت ساده و راحت شود و هرکسی بتواند به‌راحتی آن را یاد گرفته و از آن استفاده کند.

تمیزنویسی کدها در این زبان برنامه‌نویسی باعث می‌شود که برنامه‌نویسان دیگر نیز بتوانند روی یک پروژه کار کنند و همین موضوع کار تیمی را افزایش داده و باعث می‌شود پروژه‌هایی که با پایتون نوشته می‌شوند، سرعت بسیار بیشتری داشته باشند. همچنین کتابخانه‌های بسیار زیادی که این زبان برنامه‌نویسی دارد، باعث شده است که برنامه‌نویسان بتوانند به‌راحتی از این زبان برای کارهای مختلف استفاده کنند و محدودیتی در کار با این زبان برنامه‌نویسی نداشته باشند. برای شروع آموزش‌های مرتبط با برنامه نویسی پایتون، می‌توانید به صفحه زیر در فرادرس مراجعه کنید تا بتوانید آموزش‌های حرفه‌ای مرتبط با برنامه نویسی پایتون را مشاهده و یادگیری این زبان شیرین برنامه نویسی را شروع کنید.

زبان برنامه نویسی پایتون برای چه کارهایی مناسب است؟

یکی از نکات مهمی که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی مهم باشد، این است که زبان موردنظر برای چه‌کارهایی استفاده می‌شود. معمولاً در رشته‌های مختلف، زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوتی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید و این زبان‌ها شما را محدود به یک حوزه خاص می‌کنند.

مثلاً برای توسعه وب، می‌توانید زبان‌های پی اچ پی، جاوا اسکریپت و یا ASP را یاد بگیرید تا بتوانید کار طراحی سایت و… را انجام دهید. یا برنامه طراحی نرم‌افزارهای اندروید و کامپیوتر می‌توانید از زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده کنید. برای حوزه‌های دیگر مانند هوش مصنوعی و… نیز زبان‌های برنامه‌نویسی خاصی وجود دارد که در همان رشته‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید زبان برنامه‌نویسی پایتون، به صورتی طراحی و توسعه داده شده است که تقریباً می‌توانید از آن در هر کاری استفاده کنید و محدودیت‌های موجود در دیگر زبان‌ها را از بین برده است.

در این زبان برنامه‌نویسی کتابخانه‌های آماده بسیار زیادی وجود دارند که هرکدام برای کار خاصی استفاده می‌شوند و شما می‌توانید برای نیازهای متفاوت از آنها استفاده کنید. مثلاً اگر می‌خواهید یک وب‌سایت طراحی کنید، می‌توانید از کتابخانه مرتبط با این نیاز استفاده کنید.

یا اگر می‌خواهید برای حوزه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ برنامه‌نویسی انجام دهید، بهترین روش استفاده از کتابخانه مخصوص این حوزه است و این موضوع باعث شده که شما با یادگیری پایتون، به یک حوزه خاص وابسته نباشید و بتوانید بر اساس علاقه خودتان، روی یک حوزه به‌صورت متمرکز کار کنید و درصورتی‌که بخواهید به‌راحتی رشته خودتان را تغییر دهید.

برنامه‌نویسی پایتون

ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، زبان برنامه‌نویسی پایتون ویژگی‌هایی دارد که همین ویژگی‌ها باعث شده‌اند به یک زبان محبوب تبدیل شود و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و فیس‌بوک و آمازون و… به سراغ استفاده از این زبان بیایند و برخی از پروژه‌های خود را با آن انجام دهند.

در ادامه می‌خواهیم به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که زبان برنامه‌نویسی پایتون را به زبانی محبوب تبدیل کرده‌اند اشاره کنیم و بگوییم که این ویژگی‌ها چه کمکی به برنامه‌نویسان می‌کنند و چه مزیت‌هایی برای شرکت‌ها دارند. پس همچنان با ما همراه باشید.

کدنویسی تمیز:

اولین ویژگی که در زبان برنامه‌نویسی پایتون جزو اصول مهمی شمرده می‌شود، این است که این زبان به‌گونه‌ای طراحی شده است که شما مجبور به کد نویسی تمیز هستید و نمی‌توانید کدهایی نامناسب و غیراصولی در این زبان بنویسید. این موضوع باعث شده است که اولاً برنامه‌نویسان بتوانند به‌راحتی پروژه‌های برنامه‌نویسان دیگر را توسعه دهند و در خواندن کدها مشکلی نداشته باشند و این موضوع کار تیمی روی پروژه‌های پایتون را تقویت می‌کند. در ثانی این قابلیت باعث می‌شود که هزینه نگهداری نرم‌افزار برای شرکت‌ها بسیار کمتر شود و شرکت‌ها به یک برنامه‌نویسی خاص وابسته نباشند که این موضوع را در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر بیشتر می‌توانید مشاهده کنید.

سادگی در یادگیری:

زبان برنامه‌نویسی پایتون بسیار ساده و قابل‌فهم است و اگر منطق این زبان را متوجه شوید، به‌راحتی می‌توانید آن را یاد بگیرید و با استفاده از این زبان کدهای حرفه‌ای را بنویسید. به همین خاطر است که اکثر برنامه‌نویسی‌های زبان‌های دیگر به‌راحتی توانسته‌اند در پایتون نیز متخصص شوند و با این زبان کار کنند. بنابراین اگر فکر می‌کنید که پایتون زبان سختی است، باید بگوییم اصلاً این‌طور نیست و یادگیری آن کار بسیار ساده‌ای برایتان خواهد بود و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند.

داشتن کتابخانه‌های زیاد:

یکی دیگر از ویژگی‌های پایتون که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، این است که تقریباً برای هر کاری یک کتابخانه جداگانه دارد و این موضوع باعث شده است که در استفاده از این زبان برنامه‌نویسی هیچ‌گونه محدودیتی نداشته باشید و بتوانید به‌راحتی از آن در کارهای مختلف استفاده کنید. پایتون مانند زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر شما را به یک حوزه خاص مانند وب یا هوش مصنوعی محدود نمی‌کند و می‌توانید با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی، کارهای متعددی را انجام دهید و دستتان برای این موضوع حسابی باز خواهد بود.

خطایابی ساده:

یکی از مشکلاتی که در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر وجود دارد، این است که در این زبان‌ها اگر قسمتی از کد اشتباه نوشته شود، معمولاً زمان زیادی را باید برای خطایابی بگذارید و این موضوع می‌تواند زمان زیادی را از شما بگیرد. نرم‌افزار پایتون به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاملاً تعاملی است و می‌توانید با استفاده از آن به‌راحتی خطایابی و تست کدهای خودتان را انجام دهید و این موضوع می‌تواند کمک کند از صحیح بودن کدهای خودتان اطمینان کامل داشته باشید.

ماژولار بودن زبان برنامه‌نویسی پایتون:

یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی که در این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد، این است که ماژولار است. یعنی تکه کدهایی که در یک پروژه استفاده می‌شوند، می‌توانند به‌راحتی در پروژه‌های دیگری نیز استفاده شوند و این موضوع باعث می‌شود که کار برنامه‌نویسی با این زبان بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود و بتوانید با سرعت بالاتری پروژه‌های خودتان را به انجام برسانید.

برنامه‌نویسی پایتون

هماهنگی با سایر زبان‌های برنامه نویسی:

یک ویژگی خیلی خوبی که باعث شده است پایتون بازهم محدودیت‌های استفاده از زبان برنامه‌نویسی را بردارد، این است که این زبان کاملاً با زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی سازگار است و می‌تواند با آنها هماهنگ شده و یک نرم‌افزار را اجرا کند. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی شما قادر خواهید بود که به‌راحتی در بین کدهای پایتون، از کدهای زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر استفاده کنید و این موضوع باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید پروژه‌های خودتان را توسعه دهید و محدودیتی در استفاده از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی نداشته باشید.

قابلیت توسعه پذیری بالا:

یکی از پارامترهایی که می‌تواند هم برای برنامه‌نویسان و هم برای شرکت‌ها در انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی نقش داشته باشد، این است که زبان موردنظر قابلیت توسعه را داشته باشد و بتوانند به‌راحتی در آینده به آن امکاناتی که می‌خواهند را اضافه کنند. این موضوع باعث می‌شود که در هزینه‌های شرکت موردنظر صرفه‌جویی زیادی انجام شود و برنامه‌نویسان نیز با این قابلیت می‌توانند با خیال راحت به یادگیری زبان موردنظر بپردازند و محدودیتی در استفاده از آن نداشته باشند. یکی از قابلیت‌های خیلی خوبی که پایتون دارد، این است که می‌توانید به‌راحتی آن را توسعه دهید و قابلیت توسعه‌پذیری بسیار بالای این زبان باعث شده است که محدودیتی در استفاده از آن نداشته باشید.

کاملاً رایگان:

زبان برنامه‌نویسی پایتون و نرم‌افزار مخصوص آن کاملاً رایگان هستند و نیازی نیست که هیچ هزینه‌ای بابت آن پرداخت کنید و این موضوع باعث می‌شود که بتوانید با خیال راحت از این زبان استفاده کنید. این ویژگی زبان پایتون باعث شده است که برنامه‌نویسان در سراسر جهان بتوانند بدون نگرانی بابت کپی‌رایت و…، کدها را در کتابخانه‌های پایتون به اشتراک بگذارند و همین موضوع باعث راحت‌تر شدن کار با این زبان برنامه‌نویسی شده است.

راحتی در برنامه نویسی:

اگر با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر کارکرده باشید، احتمالاً می‌دانید که در این زبان‌ها استفاده از آکولاد و نقطه ویرگول و… کاربرد زیادی دارد و اگر از این نشان‌ها استفاده نکنید، ممکن است که به مشکلات زیادی بخورید و نرم‌افزار با خطا مواجه شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زبان برنامه‌نویسی پایتون نیازی به این موارد ندارد و به‌راحتی و بدون استفاده از این نشان‌ها می‌توانید برنامه‌نویسی خودتان را انجام دهید و این موضوع باعث می‌شود که سرعت بسیار بالاتری در کار خودتان داشته باشید. البته کسانی که با یادگیری این زبان شروع می‌کنند ممکن است برای یادگیری زبان‌های دیگر با مشکل مواجه شوند، چون راحتی بسیار بالای پایتون باعث می‌شود که نتوانند با زبان‌های دیگر ارتباط مناسبی برقرار کنند.

برنامه‌نویسی پایتون

کلام آخر در مورد برنامه نویسی پایتون

در این مقاله در مورد زبان برنامه‌نویسی پایتون صحبت کردیم و گفتیم که این زبان اصلاً چیست و برای چه‌کارهایی مناسب است تا بتوانید بر اساس مواردی که گفتیم تصمیم بگیرید که این زبان برای شما مناسب است یا خیر. در ادامه باهم بررسی کردیم که زبان برنامه‌نویسی پایتون چه ویژگی‌هایی دارد که باعث شده‌اند این زبان به یکی از زبان‌های محبوب در دنیا تبدیل شود. تمامی این ویژگی‌ها کمک می‌کنند که راحت‌تر بتوانید این زبان را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با زبان پایتون آشنا شوید و تصمیم بگیرید که این زبان برای کار شما مناسب است یا خیر.

اگر مصمم هستید که زبان برنامه نویسی پایتون را یاد بگیرید، باید بدانید که آموزش های زیادی در این زمینه وجود دارند که انتخاب روش درست تدریس نیز در آنها بسیار مهم است و باید سعی کنید بهترین متدهای تدریس را انتخاب کنید تا یادگیری برایتان راحت تر باشد و پیشرفت بیشتری در این زمینه داشته باشید. فرادرس به عنوان بزرگترین پلتفرم های آموزشی کشور، با کمک بهترین مدرسان ایران در برنامه نویسی پایتون، آموزش های حرفه ای را آماده کرده است که سبک تدریس آنها به صورتی است که می توانید با اختصاص زمان و تمرکز کافی، سریعا در برنامه نویسی پایتون به یک متخصص تبدیل شوید و بتوانید کار خودتان را در این زمینه شروع کنید. برای دسترسی به آموزش های مرتبط با این موضوع، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و وارد فرادرس شوید تا بتوانید آموزش دیدن خودتان را شروع کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید