قیمت هر گیگابایت هارد دیسک‌ در سال ۲۰۲۵ به یک پنی خواهد رسید - تکفارس 
قیمت هر گیگابایت هارد دیسک‌ در سال ۲۰۲۵ به یک پنی خواهد رسید - تکفارس 
قیمت هر گیگابایت هارد دیسک‌ در سال ۲۰۲۵ به یک پنی خواهد رسید - تکفارس 

قیمت هر گیگابایت هارد دیسک‌ در سال ۲۰۲۵ به یک پنی خواهد رسید

افشین نوری
۲۴ آذر ۱۴۰۱ - 10:39
هارد دیسک

طبق یک گزارش جدید قیمت هارد دیسک‌ها (HDD) روزبه‌روز در حال کاهش است بطور انتظار می‌رود قیمت هر گیگابایت آن‌ها به یک پنی برسد. 

در حالیکه هزینه هر گیگابایت هارد دیسک‌ در سال ۲۰۱۹ حدود ۰.۱۱ دلار بود در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۰.۰۳ دلار به ازای هر گیگابایت کاهش یافت و الان قیمت هر گیگابایت آن به ۰.۰۱۴ دلار رسیده است.

شاید یکی از دلایل از از رونق افتادن هارد دیسک‌ها، رشد و توسعه حافظه‌های SSD باشد چرا که این حافظه‌ها عملکرد و سرعت بهتری را ارائه کرده‌اند و تقاضای زیادی در بازار دارند‌. البته هارددیسک‌ها همچنان در دیتاسنترها و مراکز بزرگ سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ترند اصلی بازار به سمت SSDها است. 

طبق گزارش امروز، قیمت هر ترابایت حافظه مغناطیسی هارد دیسک از سال ۲۰۰۹ تاکنون حدود ۸۷.۴ درصد افت کرده است که رقم بسیار زیادی است و این نشان می‌دهد که چه تغییر بزرگی در طپل سال‌های اخیر در روند بازار حافظه شکل گرفته است‌ 

البته برخی سازندگان هارد دیسک سعی کرده‌اند با افزایش تراکم حافظه این هارد دیسک‌ها و کاهش مصرف انرژی آن ها بتوانند همچنان نظر مشتریان را به خود جلب کنند‌ اما پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۵ قیمت درایورهای ۲۲ و ۲۴ ترابایتی به ۰.۰۱ دلار در هر گیگابایت برسد. 

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم بازار هارد دیسک‌‌ها در سال‌های آینده به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد. 

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید