۱۰ نشانه‌ی نیاز به خرید یک لپ تاپ جدید - تکفارس 
۱۰ نشانه‌ی نیاز به خرید یک لپ تاپ جدید - تکفارس 

۱۰ نشانه‌ی نیاز به خرید یک لپ تاپ جدید

لپ تاپ

آیا می‌دانید چه زمانی باید یک لپ تاپ جدید بخرید؟ البته، نشانه‌هایی وجود دارد که آشکار می‌کنند سخت‌افزار لپ تاپ شما به پایان عمر مفید خود نزدیک شده است و دیگر عملکرد مناسب گذشته را ندارد. این دقیقاً همان چیزی است که ما در این مقاله در مورد آن بحث خواهیم کرد.

در این مقاله، ما ۱۰ روش رایج را به شما معرفی خواهیم کرد که نشان می‌دهند زمان آن فرا رسیده است که لپ تاپ خود را تعویض کنید؛ با فرض این‌که این امر از نظر مالی برای شما امکان‌پذیر است و در حال حاضر پول کافی برای خرید یک لپ تاپ جدید در اختیار دارید.

البته ممکن است گزینه‌های زیادی پیش روی شما نباشد، چرا که لپ تاپ قدیمی شما از کار افتاده است، یا حداقل به نظر می‌رسد که دیگر امیدی برای تعمیر آن نیست. بنابراین، بیایید ابتدا با این مورد شروع کنیم.

لپ تاپ

۱. لپ تاپ شما روشن نمی‌شود

برای همه‌ی کسانی که از لپ تاپ استفاده می‌کنند، این یک لحظه واقعاً ترسناک است: پس از فشار دادن دکمه پاور، لپ تاپ هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد. در این حالت، می‌توانید مراحل مقدماتی عیب‌یابی لپ تاپ را انجام دهید. برای شروع، رایانه را به منبع تغذیه وصل کنید (اگر قبلاً به برق وصل نشده است) و سپس سعی کنید آن را دوباره روشن کنید. اگر دستگاه به برق وصل است، اطمینان حاصل کنید که کابل خراب نیست.

همچنین، بهتر است که یک پریز برق دیگر را نیز امتحان کنید. علاوه بر این، اگر از سه‌راهی استفاده می‌کنید و مشکلی در آن وجود دارد، بهتر است به‌جای آن، از پریز دیواری استفاده کنید. البته، هدف ما از نوشتن این مقاله عیب‌یابی مقدماتی نیست. ما در این‌جا به‌طور کامل در مورد مشکلات بالقوه روشن نشدن یک لپ تاپ بحث نخواهیم کرد، اما شما می‌توانید از طریق گوگل و به‌طور آنلاین، به راهنمایی‌های بیشتر برای عیب‌یابی دسترسی پیدا کنید.

در هر صورت، با فرض این‌که لپ تاپ شما بعد از عیب‌یابی مقدماتی هنوز کار نمی‌کند، می‌توانید آن را به نمایندگی بفرستید. در صورتی که قصد دارید لپ تاپ خود را تعمیر کنید، باید جوانب مثبت و منفی این امر را بسنجید. هزینه تعمیر یک لپ تاپ چقدر است؟ اگر مشکلات لپ تاپ مربوط به قطعات اساسی آن مانند مادربرد باشد، هزینه جایگزینی آن ممکن است گران باشد. حتی اگر لپ تاپ شما قدیمی بوده و هزینه تعمیر آن نسبتاً ارزان باشد، واقعیت این است که بهتر است کمی بیشتر و برای خرید یک لپ تاپ کاملاً جدید هزینه کنید.

اگر یک لپ تاپ جدید بخرید، ممکن است در ابتدا با هزینه بیشتری مواجه شوید اما قطعات نوی آن برای چندین سال دوام خواهند آورد. ممکن است عمر مفید بسیاری از قطعات لپ تاپ قدیمی شما تمام شده باشد. بدیهی است که خرید یک لپ تاپ جدید با اجزای پیشرفته‌تر و ضمانت‌نامه همراه است. پس اگر لپ تاپ شما روشن نمی‌شود، منطقی‌ترین راه‌حل، خرید یک لپ تاپ جدید است.

لپ تاپ

۲. لپ تاپ شما بیش از حد داغ می‌شود

آیا لپ تاپ بعد از مدتی روشن شدن داغ می‌شود؟ آیا دستگاه شما در بعضی مناطق به‌طور غیر عادی گرم به نظر می‌رسد؟ آیا صدای فن لپ تاپ شما بیش از حد زیاد است و برنامه‌ها یا بازی‌ها بسیار کند اجرا می‌شوند؟

با افزایش عمر لپ تاپ‌ها، مشکلات مربوط به گرما در آن‌ها پدیدار می‌شود که علائم بالا را نشان می‌دهند. این علائم ممکن است به دلیل قدیمی بودن اجزای داخلی، استرسی که دستگاه طی سال‌ها تجربه کرده و یا سیستم خنک‌کننده قدیمی لپ تاپ شما باشد.

اگر از یک لپ تاپ ارزان استفاده می‌کنید، ممکن است سیستم خنک‌کننده آن ضعیف باشد و تنش گرمایی روی اجزای سازنده از حد مجاز خود فراتر رود. همچنین، ممکن است با گذشت زمان، گردوغبار در داخل لپ تاپ جمع شود که به منافذ خنک‌کننده لپ تاپ وارد شده که باعث کاهش عبور جریان هوا و انتقال گرما در لپ تاپ می‌شود و ممکن است کار خنک نگه داشتن دستگاه را بسیار دشوارتر از قبل کند.

بسیاری از این لپ تاپ‌ها به‌راحتی قابل باز و تعمیر شدن نیستند. بنابراین، کاری نمی‌توانید در این زمینه انجام دهید. مطمئناً، فروشگاه‌های تعمیر حرفه‌ای لپ تاپ می‌توانند با قیمت مشخصی مشکل لپ تاپ شما را حل کنند، اما هنگام استفاده از یک لپ تاپ قدیمی، گرم شدن بیش از حد و کاهش سرعت آن فقط یکی از نشانه‌های خرید یک مدل جدید است.

لپ تاپ

۳. کیفیت صفحه‌نمایش لپ تاپ شما کاهش یافته است

نکته بارز دیگری که باید به دنبال آن باشید، خرابی صفحه‌نمایش است که واقعاً به تجربه کلی شما هنگام استفاده از لپ تاپ لطمه می‌زند. به‌عنوان مثال، صفحه‌نمایش ممکن است خاموش و روشن شود که ممکن است به بینایی و سلامت شما آسیب برساند. همچنین، نمایشگر لپ تاپ ممکن است دچار نقص فنی شده باشد، به‌خصوص هنگامی که لپ تاپ شما از جایی سقوط کرده باشد. این موضوع ممکن است باعث ترک خوردن صفحه‌نمایش شود، به آن آسیب برساند یا باعث خاموشی آن شود.

اگر صفحه‌نمایش لپ تاپ شما مشکل اساسی دارد، ممکن است لازم باشد که آن را با یک مانیتور جدید جایگزین کنید. برای انجام این کار حتماً لپ تاپ خود را به نمایندگی‌های مجاز بسپارید. با این حال، همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، خرید لپ تاپ جدید در طولانی‌مدت منطقی‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. البته، اگر پرداخت هزینه‌‌ی یک لپ تاپ جدید برای شما مقدور نیست، تعمیر صفحه‌نمایش آن از لحاظ اقتصادی، انتخاب بهتری است.

لپ تاپ

۴. لپ تاپ شما بیش از حد قدیمی است

شاید لپ تاپ شما واقعاً قدیمی شده باشد. داشتن یک لپ تاپ برای طولانی‌مدت و استفاده از آن می‌تواند از لحاظ اقتصادی، اقدامی هوشمندانه باشد. اما به هر حال، یک روز باید آن را تعویض کنید.

معمولاً، دو دلیل اصلی برای این‌که سیستم شما قادر به انجام پردازش‌های نرم‌افزارهای جدید نیست، وجود دارد: یکی این‌که مشخصات فنی سخت‌افزار دستگاه شما بیش از اندازه پایین است و دیگری فرسودگی قطعات داخلی آن است. قدیمی بودن سخت‌افزار و سیستم‌عامل لپ تاپ شما باعث می‌شود که دیگر نتوانید از نرم‌افزارهای جدید استفاده کنید. این موضوع را به یاد داشته باشید که پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوز ۷ در اوایل سال ۲۰۲۰ توسط مایکروسافت متوقف شد.

به‌طور خلاصه، اگر لپ تاپ شما ده سال است که مورد استفاده قرار گرفته است، یک لپ تاپ جدید باعث بهبود قابل توجه تجربه کاربری شما می‌شود. با این وجود، اگر مشکل خاصی ندارید و دستگاه هنوز هم کم و بیش همه کارهایی را که می‌خواهید انجام می‌دهد، بدیهی است که نیازی نیست برای خرید یک لپ تاپ جدید هزینه کنید.

صفحه کلید لپ تاپ

۵. صفحه‌کلید لپ تاپ به‌درستی کار نمی‌کند

صفحه‌کلید یکی دیگر از اجزای اصلی لپ تاپ است که می‌تواند دچار نقص فنی شود. ممکن است حین استفاده از دستگاه، برخی از کلیدهای آن کار نکنند. البته هزینه جایگزینی صفحه‌کلید در تعمیرگاه‌ها یا نمایندگی‌ها ممکن است آن‌چنان گران نباشد، اما جایگزینی صفحه‌کلید برخی از لپ تاپ‌ها به دلیل این‌که صفحه‌کلید آن‌ها کاملاً در پنل بالایی لپ تاپ تعبیه شده است، یک روند زمان‌بر و خسته‌کننده است. در این صورت، ممکن است در نظر گرفتن خرید یک لپ تاپ جدید فرصت خوبی باشد.

چراغ باتری لپ تاپ

۶. عملکرد ضعیف باتری

با گذشت زمان، حداکثر ظرفیت باتری می‌تواند کاهش یابد، زیرا شارژ مکرر باعث فرسودگی باتری می‌شود. بنابراین، هنگام خرید یک لپ تاپ جدید، ممکن است چندین ساعت بتوانید با آن بدون نیاز به شارژر کار کنید ولی به‌تدریج، عمر باتری کاهش می‌یابد و سرانجام، این امر ممکن است باعث شود که عمر باتری لپ تاپ به کمتر از ۱۰ دقیقه برسد. این به آن معناست که شما باید لپ تاپ خود را به‌طور مداوم به پریز برق متصل کنید.

مشخصاً، راه‌حل واضح این مشکل تعویض باتری است. اما این امر همیشه عملی نیست، زیرا باتری برخی از لپ تاپ‌ها به هیچ وجه توسط کاربر قابل تعویض نیست، اگرچه شرکت سازنده می‌تواند باتری لپ تاپ شما را تعویض کند. در هر صورت، با توجه به هزینه‌های تعمیر و ارائه خدمات به شما، بهتر است به‌جای این‌که مجبور شوید همیشه دستگاه خود را به پریز برق وصل کنید، یک لپ تاپ جدید خریداری کنید. لپ تاپ‌های مدرن دارای عمر باتری بیش از ۲۰ ساعت هستند.

لپ تاپ

۷. لپ تاپ شما اندازه بزرگی دارد

نکته دیگری نیز وجود دارد که به مسئله بزرگ بودن لپ تاپ‌های قدیمی مربوط می‌شود. یعنی اگر لپ تاپ شما واقعاً یک مدل قدیمی باشد، ممکن است دارای بدنه نه‌ چندان زیبا و حجیم باشد. توسعه رایانه‌های همراه باعث شده است که این دستگاه‌ها اکنون نازک‌تر و سبک‌تر باشند و به‌طور کلی، راحت‌تر حمل شوند.

بنابراین، اگر لپ تاپ خود را زیاد جابه‌جا می‌کنید و از دستگاه بزرگی که با خود حمل می‌کنید، خسته شده‌اید، قطعاً خرید یک لپ تاپ جدید تجربه‌ای راحت‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد. لپ تاپ دل نشان داده‌شده در تصویر بالا نمونه خوبی از لپ تاپ‌های مدرن است. این خود دلیل خوبی برای خرید یک لپ تاپ جدید است. یک دستگاه سبک، نازک و دارای عمر باتری بالا برای سفرهای طولانی‌مدت بسیار مناسب است.

سارق لپ تاپ

۸. نگرانی شما از مسائل امنیتی

تصور کنید که به منطقه‌ای با میزان جرم و جنایت زیاد سفر کرده‌اید و یک لپ تاپ گران‌قیمت با خود به همراه دارید. در این صورت، دائماً نگران هستید که لپ تاپ شما به سرقت برود.

البته در این حالت، شما به دنبال یک لپ تاپ جایگزین نیستید، بلکه یک دستگاه بسیار ارزان‌قیمت به‌عنوان یک لپ تاپ یدکی می‌تواند در این موارد مورد استفاده قرار گیرد. با داشتن یک لپ تاپ دیگر، نیازی به استفاده از صفحه‌نمایش‌های کوچک تلفن همراه نیست.

بدیهی است که شما قادر نخواهید بود تمام کارهای لپ تاپ خود را مانند آنچه در لپ تاپ اصلی گران‌قیمت خود انجام می‌دهید، انجام دهید اما هنوز هم، این یک خرید بسیار مفید است. همچنین، فراموش نکنید که لپ تاپ ثانویه می‌تواند به‌عنوان یک دستگاه پشتیبان -در صورت بروز مشکلات مختلفی در لپ تاپ اصلی شما- مورد استفاده قرار گیرد.

هارددیسک لپ تاپ

۹. مشکلات هارد دیسک لپ تاپ

آیا لپ تاپ شما از یک هارد دیسک قدیمی استفاده می‌کند؟ در واقع، این فناوری حافظه ذخیره‌سازی نسبتاً قدیمی و کند است. چندین سال است که هارد دیسک‌ها با درایوهای حالت جامد (مخفف SSD) جایگزین شده‌اند، زیرا سرعت حافظه‌های SSD بسیار بیشتر است. با استفاده از حافظه SSD به‌جای هارد دیسک، متوجه خواهید شد که هر کاری که انجام می‌دهید تفاوت زیادی در تجربه کلی شما نسبت به قبل ایجاد می‌کند.

با وجود آن‌که هارد دیسک در لپ تاپ‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما حتی بعضی از لپ تاپ‌های معاصر نیز از هارد دیسک استفاده می‌کنند. هارد دیسک‌ها نه تنها سرعت کمتری دارند، بلکه از قطعات متحرک فیزیکی استفاده می‌کنند. این قطعات ممکن است با رسیدن ضربه به لپ تاپ خراب شوند. اگر هارد دیسک لپ تاپ شما با مشکل روبه‌رو شود و از اطلاعات خود در یک حافظه ذخیره‌سازی دیگر پشتیبان نگرفته باشید، ممکن است دیگر نتوانید آن‌ها را بازیابی کنید.

بنابراین، اگر هنوز از رایانه‌های همراه دارای هارد دیسک استفاده می‌کنید، بهتر است صرفاً برای بهره‌مندی از عملکرد بالا و دوام بیشتر رایانه خود، به سراغ استفاده از حافظه SSD بروید.

آمازون

۱۰. تخفیف ویژه لپ تاپ و سخت‌افزارهای مشابه

شاید یکی از بارزترین نشانه‌های نیاز شما به خرید یک لپ تاپ جدید این باشد که با مشاهده تخفیف ویژه فروشگاه‌های مختلف، دوست داشته باشید یک لپ تاپ جدید تهیه کنید.

البته و در این صورت، شما یک لپ تاپ جدید «می‌خواهید» و به آن «احتیاج» ندارید. البته ممکن است حالت شما ترکیبی از این دو مورد باشد. فقط توجه داشته باشید که پس از مشاهده قیمت‌های باورنکردنی لپ تاپ‌های مختلف و قبل از خرید یکی از آن‌ها، نگاهی به حساب بانکی خود بیندازید تا از توانایی پرداخت هزینه‌ی خرید یک لپ تاپ جدید اطمینان حاصل کنید.

حتی اگر هر یک از نکات بالا در حال حاضر در مورد لپ تاپ شما صدق نمی‌کند، ممکن است در آینده نزدیک یک یا چندین مورد از آن‌ها به واقعیت تبدیل شود. شاید بهتر باشد قبل از بروز هرگونه مشکل، یک لپ تاپ جدید تهیه کنید.

برچسب‌ها: ، ، ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.