پانزدهمین سالروز عرضه آیفون؛ جهان قبل و بعد از آن - تکفارس
پانزدهمین سالروز عرضه آیفون؛ جهان قبل و بعد از آن - تکفارس
پانزدهمین سالروز عرضه آیفون؛ جهان قبل و بعد از آن - تکفارس

رترو تک: پانزدهمین سالروز عرضه آیفون؛ جهان قبل و بعد از آن

مهدی ملکی
۹ تیر ۱۴۰۱ - 14:51
پانزدهمین سالگرد عرضه آیفون

۱۵ سال پیش تقریباً در چنین روزهایی دسته‌هایی عظیم از مشتریان اطراف فروشگاه‌های اپل جمع شده بودند تا دستشان به اولین آیفون تاریخ برسد. در ۸ تیر ۱۳۸۸ (۲۹ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی) اپل اولین نسل آیفون را عرضه کرد و از آن پس دنیا دیگر هیچ وقت مانند قبل نشد.

این دستگاه مدتی پیش در همان سال معرفی شده بود و پنج ماه طول کشید تا اپل و زنجیره تامین کالای آن، واحدهای کافی برای عرضه را فراهم کنند. آیفون اورجینال اگرچه کامل نبود اما چیزی تلقی می‌شد که تا پیش از آن هیچ‌کس ندیده بود.

اما چرا چنین عبارتی را برای توصیف آن به کار بردیم؟ آیفون اورجینال به قابلیت بلوتوث، MMS و حتی کپی و پیست (Copy & Paste) مجهز نبود. همچنین این گوشی روی شبکه ۳G اپراتور AT&T کار نمی‌کرد. در عوض اولین آیفون تاریخ از اینترنت ۲.۵ اج همین اپراتور بهره می‌برد. سرعت پایین این اینترنت مانع از برقراری هم‌زمان تماس و وب‌گردی می‌شد.

به همین شکل تماشای ویدیوهای یوتیوب هم دست کمی از عذاب نداشت. با این حال کاربران می‌توانستند ویدیوهای یوتیوب را از طریق وای فای، با کیفیت بالاتری تماشا کنند. مزیت اصلی آیفون در صفحه لمسی بی‌نظیر و رابط کاربری جذاب آن نهفته بود. همه خواهان یک آیفون بودند و همان‌طور که می‌دانید، آن زمان خبری از اندروید نبود.

اگر در آمریکا بودید و می‌خواستید آیفون تهیه کنید، تنها باید از سیم‌کارت‌های AT&T استفاده می‌کردید؛ در غیر این صورت، به جز تهیه یکی از کلون‌های بی‌شمار آیفون مثل ال جی Voyager با صفحه لمسی ناکارآمد و مرورگر HTML، راهی نداشتید. در نهایت موتورولا، گوگل و ورایزن همان سال با همکاری همدیگر «موتورولا دروید» را در نوامبر ۲۰۰۹ عرضه کردند تا سرانجام از حیث توانایی‌ها،‌ یک گوشی هوشمند دیگر در حد و اندازه‌های آیفون به دست مشتریان برسد.

در بعضی شبکه‌های خبری به شوق و اشتیاق کاربرانی پرداخته می‌شد که برای خرید یک دستگاه آیفون صف بسته بودند. در آن زمان مردم، خریداران آیفون‌ها را به خاطر پرداخت ۴۹۹ دلار پول برای یک گوشی هوشمند مسخره می‌کردند؛ هیچ‌کس نمی‌توانست باور کند که به زودی خرید گوشی‌هایی با قیمت ۱۰۰۰ دلار، به ترندی جهانی تبدیل خواهد شد. اپل تنها ۷۴ روز بعد از عرضه آیفون، اعلام کرد فروش این محصول از ۱ میلیون واحد فراتر رفته است.

پانزدهمین سالگرد عرضه آیفون

این روزها اگر فروش ۱ میلیون واحدی یک آیفون سری جدید ۷۴ روز طول بکشد، یک شکست افتضاح در نظر گرفته می‌شود و سپس طولی نخواهد کشید که سهام‌داران اپل از روی پل گلدن گیت خودشان را به پایین پرت کنند. برای مثال طبق آخرین آماری که در دست داریم، ۱.۷ الی ۲ میلیون آیفون ۱۲ تنها طی ۲۴ ساعت اول عرضه به فروش رفته‌اند.

آیفون اورجینال به یک نمایشگر ۳.۵ اینچی LCD با رزولوشن ۴۸۰ * ۳۲۰ مجهز بود. اپل در طراحی این دستگاه از یک پردازنده تک هسته‌ای ۴۱۲ مگاهرتزی، یک باتری ۱۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی و در نهایت یک دوربین ۲ مگاپیکسلی بدون فلش ابهره گرفته بود. از آن زمان تاکنون اپل، اپ استور، سیری، تاچ آی‌دی (Touch ID)، نمایشگر بزرگ‌تر و همچنین دوربین‌های بسیار بهتری را به سری آیفون آورده است.

مدتی بعد از عرضه آیفون اورجینال، گوشی‌های هوشمند و مدل‌های قدیمی این سری با قیمت پایین‌تری در دسترس قرار گرفتند. به این ترتیب شرایط به گونه‌ای رقم خورد که همه می‌خواستند یک گوشی هوشمند تهیه کنند. در حال حاضر نمی‌توان در خیابان‌های نقطه‌ای از دنیا قدم زد و کسی را ندید که سرش درون گوشی هوشمندش خم شده باشد.

با این حال همه اعضای این صنعت نمی‌توانستند آینده را به درستی پیش‌بینی کنند. مورد تمسخر قرار گرفتن قیمت آیفون و صفحه کلید مجازی آن توسط استیو بالمر، مدیر عامل اجرایی وقت مایکروسافت هنوز از یاد علاقه‌مندان حوزه فناوری فراموش نشده است.

جیم بالیسلی و مایک لازاریدس مدیران اجرایی شرکت RIM، تولید کننده گوشی‌های بلک بری که اتفاقاً در آن زمان هم به شدت محبوب بودند، نتوانستند بازار را به شکلی صحیح تحلیل کنند. اکنون اگر به نقل قول‌های آن‌ها درباره آیفون نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چرا دیگر خبری از بلک بری نیست.

همان‌طور که می‌گویند هرگز دوباره «بیتلز» (گروه موسیقی مطرح بریتانیایی) دیگری ظهور نخواهد کرد، احتمالاً ما دوباره شاهد محصول الکترونیکی مصرفی دیگری مانند آیفون اورجینال و کاری که آن انجام داد، نخواهیم بود. بنابراین اکنون در پانزدهمین سالگرد عرضه آیفون، ما تولد آن را به همه تبریک می‌گوییم!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید