گارتنر: تراشه‌ های M2 اپل سهم ویندوز از بازار سیستم عامل ها را کاهش خواهند داد - تکفارس 
گارتنر: تراشه‌ های M2 اپل سهم ویندوز از بازار سیستم عامل ها را کاهش خواهند داد - تکفارس 
گارتنر: تراشه‌ های M2 اپل سهم ویندوز از بازار سیستم عامل ها را کاهش خواهند داد - تکفارس 

گارتنر: تراشه‌ های M2 اپل سهم ویندوز از بازار سیستم عامل ها را کاهش خواهند داد

مهدی حلوائی
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 18:01
تراشه M2 اپل

بر اساس گزارش میکاکو کیتاگاوا (Mikako Kitagawa)، تحلیل‌گر موسسه پژوهشی گارتنر، لپ تاپ‌های جدید اپل که از تراشه‌های سری M2 این شرکت بهره می‌بردند، احتمالاً مشکلاتی را برای مایکروسافت ایجاد خواهند کرد چرا که با افزایش محبوبیت لپ تاپ‌های اپل، نرخ میزان استفاده از سیستم‌عامل ویندوز نیز کاهش خواهد یافت.

سهم اپل از بازار سیستم‌عامل‌های مخصوص کامپیوتر در سال ۲۰۲۱ میلادی ۷.۹ درصد بود و این در حالی است که ۸۱.۸ درصد از کامپیوترهای سال گذشته میلادی از سیستم‌عامل‌ ویندوز مایکروسافت استفاده می‌کردند اما بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه گارتنر، این آمار در سال ۲۰۲۶ برای اپل و مایکروسافت به‌ترتیب ۱۰.۷ و ۸۰.۵ درصد خواهد بود.

مک بوک

نکته‌‌ای که در بازار کامپیوترها به اپل برتری می‌دهد، استفاده‌ی این شرکت از تراشه‌های داخلی به‌جای تراشه‌های شرکت اینتل است. تمامی کامپیوترهای جدید سری مک اپل از تراشه‌های سری M این شرکت بهره می‌برند و همین موضوع از نظر اقتصادی به نفع این غول فناوری آمریکایی تمام شده است. به‌گفته‌ی تیم کوک، مدیر عامل اپل، فروش مک‌های این شرکت علی‌رغم مشکلات کمبود تراشه با افزایشی ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

در طرف مقابل، مایکروسافت بخش بزرگی از درآمد ویندوز را از طریق شرکت‌هایی مانند دل، اچ پی و لنوو به‌دست می‌آورد. درآمد مایکروسافت از سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷.۵ درصد از درآمد کلی و ۱۱ درصد از سود خالص این شرکت را تشکیل داده و در صورتی که کاهش سهام این شرکت از بازار سیستم‌عامل‌های مخصوص کامپیوتر ادامه داشته باشد، قیمت محصولات مجهز به ویندوز نیز با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید