انتظاراتی که از تراشه های A16 و M2 اپل داریم - تکفارس 
انتظاراتی که از تراشه های A16 و M2 اپل داریم - تکفارس 
انتظاراتی که از تراشه های A16 و M2 اپل داریم - تکفارس 

انتظاراتی که از تراشه های A16 و M2 اپل داریم

افشین نوری
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - 19:49
A16 اپل

یک افشاگر به نام ShrimpApplePro در حساب توییتری خود اطلاعات تازه‌ای را درباره تراشه‌های نسل بعدی اپل فاش کرده است که‌ دید خوبی به ما می‌دهند.

این افشاگر در سه بخش توضیحاتی را داده است که به صورت زیر هستند:

یک تراشه دیگر M1 برای استفاده در مک پرو

فروردین امسال John Ternus نائب رئیس واحد مهندسی سخت‌افزار اپل به‌طور ضمنی به ادامه ساخت تراشه‌های سری M1 اشاره کرد. اپل بعد از مجهز کردن مک‌بوک‌پروهای جدید خود به تراشه M1، در کامپیوترهای مک استودیو خود از ترشه‌های M1 مکس و M1 اولترا بهره برد. اما حالا به نطر می‌رسد این شرکت قصد دارد یک تراشه دیگر M1 برای استفاده در مک پرو بسازد.

کاربر ShrimpApplePro گفته است که‌ اپل قصد تولید آخرین نسخه M1 را برای افراد حرفه‌ای دارد. این نسخه ظاهرا بهبودهایی را نسبت به مدل‌های فعلی خواهد داشت و به جای هسته‌های A14 از هسته‌های A15 در داخل خود استفاده خواهد کرد. تراشه A15 در داخل گوشی‌های آیفون ۱۳ استفاده شده بود و آخرین نسخه M1 نیز مثل A15 بایونیک از هسته‌های بهینه Blizzard و هسته‌های قدرتمند Avalanche بهره خواهد برد.

تراشه A16: سلام دوباره به فناوری ۵ نانومتری

کاربر ShrimpApplePro همچنین گفته است که تراشه A16 اپل امسال از همان فناوری ۵ نانومتری سال گذشته TSMC که در ساخت تراشه‌های A15، A14 و M1 استفاده شده بود بهره خواهد برد.

البته قبلا DigiTimes گزارش داده بود که اپل از فناوری ۴ نانومتری TSMC در ساخت این تراشه استفاده خواهد کرد اما حالا ShrimpApplePro این موضوع را رد کرده است. به این ترتیب ما امسال شاهد ارتقا جزئی در A16 نسبت به A15 خواهیم بود. این افشاگر همچنین گفته است A16 از حافظه LPDDR 5 پشتیبانی خواهد کرد که ۳۰ درصد کم‌مصرف‌تر و ۱.۵ برابر سریع‌تر از حافظه نسل قبلی خواهد بود.

تراشه M2: نسل جدید فناوری ARM

افشاگر ShrimpApplePro در ادامه توییت خود گفته است که اپل تراشه M2 را برای اولین بار در نسل بعدی مک بوک ‌ایر خود استفاده خواهد کرد. ابن تراشه ظاهرا با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد و اولین تراشه اپل با فناوری ARMv9 خواهد بود. این فناوری، عملکرد قابل‌توجهی را در هر وات ارائه خواهد کرد و موجب عمر باتری طولانی‌تر و کاهش حرارت خواهد شد.

نظر شما درباره سه تراشه فوق چیست؟

منبع: Notebookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید