حضور گیب نیول در ایستر اگ ۳۵ ساله ویندوز - تکفارس
حضور گیب نیول در ایستر اگ ۳۵ ساله ویندوز - تکفارس
حضور گیب نیول در ایستر اگ ۳۵ ساله ویندوز - تکفارس

حضور گیب نیول در ایستر اگ ۳۵ ساله ویندوز؛ وقتی تاریخ سخن می گوید

مهدی ملکی
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - 10:40
ویندوز ۱

کاربران دنیای تکنولوژی لحظه‌ای دست از کار نمی‌کشند و هر روز ما اخباری را می‌شنویم که ایستر اگ‌های جدیدی پیدا شده‌اند. حال یکی از این ایستر اگ‌ها به نسخه اول ویندوز و حضور گیب نیول در بطن این سیستم عامل، آن هم ۳۵ سال پیش باز می‌گردد.

کلیت این ایستر اگ بسیار ساده است و به لیستی از کارمندان اشاره دارد که نزدیک به ۳۵ سال پیش روی ویندوز ۱ کار کرده‌اند. حالا چرا گیب نیول در این لیست حضور دارد؟

در حقیقت مدیر عامل کنونی ولو در سال ۱۹۸۳ به عنوان یک مهندس به مایکروسافت محلق شد و همراه قسمتی از کارمندان این شرکت، مشغول کار روی نسخه اول ویندوز شد که تقریباً ۲ بعد، به دست کاربران رسید. گیب نیول سرانجام در سال ۱۹۹۶ برای بنیان‌گذاری ولو، مایکروسافت را ترک کرد.

ویندوز ۱

این ایستر اگ به قدری خوب پنهان شده بود که کاربران برای پیدا کردن آن، بیش از ۳ دهه زمان نیاز داشتند و حتی همین حالا هم مشخص نیست که چطور می‌توان آن را بدون استفاده از روش‌های پیچیده، مشاهده کرد. کاربر توییتری لوکاس بروکس (Lucas Brooks) کاشف این ایستر اگ در نهایت با پچ کردن برخی قسمت‌های باینری سیستم عامل، به این داده‌ها در درون یک فایل بیت مپ دست یافته است.

افزون بر فهرستی از کارمندان مایکروسافت، یک صورتک خندان هم در این قسمت مشاهده می‌شود؛ صورتکی که برای بیش از ۳۰ سال، بدون این که کسی از وجود و حضورش خبر داشته باشد، لبخند می‌زده است.

اگرچه نتیجه نهایی یافتن این ایستر اگ چیز چندان خاصی نیست اما به هر حال، نمی‌توان فراموش کرد که یافتن رازهایی که برای دهه‌ها درون نرم‌افزارها پنهان بوده‌اند، چه لذت منحصر به فردی دارد. از سایر نسخه‌های قدیمی و جدید ویندوز تا دیگر سیستم عامل‌ها نظیر اندروید، برنامه نویسان و مهندسان نرم‌افزار، هرگز در جاسازی ایستر اگ‌ها کوتاهی نکرده‌اند.

اخیراً یکی از کاربران، پس از بررسی و جستجوی عمیق ویندوز ۹۵، موفق به کشف ایستر اگی در قسمت اپلیکیشن میل (Mail) اینترنت اکسپلورر ۴ شد که تا به‌حال پیدا نشده بود.

پس از باز کردن اپلیکیشن میل، به قسمت درباره‌ی ویندوز رفته و پس از انتخاب یکی از فابل‌ها، عبارت Mortimer را تایپ کنید تا لیست افرادی که بر روی این اپلیکیشن کار کرده‌اند، نمایش داده شود. این ایستر اگ در لیست ایستر اگ‌های ویندوز ۹۵ در ویکی‌پدیا ثبت نشده است.

افزون بر این، وب‌سایت کوتاکو، سال گذشته میلادی پس از ۲۰ سال ایستر اگ جدیدی را در کنسول ایکس باکس اورجینال کشف کرد که تا به حال پیدا نشده بود. یکی از توسعه‌دهندگانی که بر روی این کنسول فعالیت کرده بود، اطلاعاتی در مورد این ایستر اگ را در اختیار کوتاکو قرار داده بود. این ایستر اگ نام افرادی که داشبورد کنسول ایکس باکس را طراحی کرده‌ بودند، نمایش می‌دهد.

این ایستر اگ مشابه ایستر اگ دیگری در این کنسول است که با ریپ‌کردن سی دی و نام‌گذاری آن به عنوان “Eggsßox” بلافاصله نام تیم توسعه‌دهنده‌ را نشان داده و از شرکای توسعه‌ی کنسول و بازیکنان آن تشکر می‌کند. مخفی‌کردن نام توسعه‌دهندگان در بازی‌ها و کنسول‌ها موضوع جدیدی نیست.

گفته می‌شود که اولین ایستر اگ بازی‌های ویدیویی توسط وارن رابینت در سال ۱۹۸۰ استفاده شد. رابینت پس از این‌که شرکت آتاری با درخواست مبنی بر اشاره به نام او مخالفت کرد، نام خود را درون بازی ادونچر (Adventure) قرار داد.

منبع: XDA-Developers

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید