بررسی استیم دک ولو؛ خوب، بد، زشت - تکفارس 
بررسی استیم دک ولو؛ خوب، بد، زشت - تکفارس 
بررسی استیم دک ولو؛ خوب، بد، زشت - تکفارس 

بررسی استیم دک ولو؛ خوب، بد، زشت

مهدی ملکی
بررسی تخصصی، مقالات ۹ اسفند ۱۴۰۰ - 20:06
بررسی استیم دک ولو

استیم دک (Steam Deck) از برخی جنبه‌ها یکی از بهترین محصولات سال‌های اخیر است و از طرفی می‌توان آن را یک افتضاح کاملاً‌ خاص از ولو (Valve) نامید.

ولو دستگاه جدید خود را در حالی روانه بازار می‌کند که باگ و مشکلات فنی زیادی در استیم دک به چشم می‌خورند. در حقیقت اگر ولو این دستگاه را از طریق فروشگاه‌های مطرح مانند Best Buy یا حتی GameStop به دست مشتریان می‌رساند، به احتمال بسیار بالا آن‌ها در همان روزهای اول، تصمیم می‌گرفتند که محصول را بازگردانده و پول خود را پس بگیرند.

اما ما به خوبی می‌دانیم که ولو چنین کاری نمی‌کند و دلیل جالبی هم پشت آن است. استیم دک از طریق فروشگاه استیم عرضه می‌شود که پیش‌تر میزبان سایر محصولات این شرکت یعنی بازی‌های Half-Life و Portal هم بوده است؛ پلتفرمی که ولو بازی‌ها را روی آن در حالت «عرضه زودهنگام» به دست مشتریان می‌رساند.

در واقع چنین بازی‌هایی هنوز به انتهای مرحله ساخت نرسیده‌اند. برای مثال می‌توان به بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds اشاره کرد که تحت چنین حالتی عرضه شد. این بازی به راستی دنیا را تغییر داد. باگ‌ها آن‌ها نتوانستند مانع از دیدن یک حقیقت بزرگ شوند؛ این حقیقت که ایده بازی با وجود تمام ریسک‌هایی که داشت، به شدت منحصربه‌فرد و سرگرم کننده بود.

اکنون چند سال از عرضه زودهنگام بازی مذکور (که با نام پابجی شناخته می‌شود) می‌گذرد و صدها میلیون بازیکن در گوشه و کنار جهان مشغول تجربه آثاری مانند Fortnite، Call of Duty: Warzone، Apex و … هستند که با الهام از این اثر توسعه یافته‌اند. ایده ولو در عرضه زودهنگام بازی‌ها کمک کرده است تا ژانر محبوب بتل رویال و هزاران ایده دیگر به سرانجام برسند، حتی پیش از آن که خود بازی‌های میزبان آن‌ها به سرانجام رسیده باشند.

استیم دک هم ایده بکری دارد. یک کامپیوتر لینوکسی که بازی‌های ویندوزی را اجرا می‌کند! بنابراین آیا به دوران جدیدی نزدیک شده‌ایم که محصولات نیز زودهنگام روانه بازارها خواهند شد؟ هیچ‌کس نمی‌تواند پاسخ دقیقی به این سوال بدهد اما اجازه دهید با ذهنیتی مثبت به سراغ استیم دک و باگ‌های آن برویم.


فهرست

  1. به دنیای ولو خوش آمدید
  2. کنترلر حرف اول را می‌زند
  3. باتری، شارژ و فن
  4. مشکلی به نام استیم OS
  5. اپلیکیشن‌های سازگار و غیرسازگار
  6. جمع‌بندی

به دنیای ولو خوش آمدید

اجازه بدهید برای لحظه‌ای چشم‌های خود را ببندیم و استیم دک را در قامت نینتندو سوییچ ببینیم اما این‌بار این دستگاه به راحتی قادر به اجرای نسبتاً پایدار کتابخانه عظیم عناوین رایانه‌های شخصی بدون نیاز به چک کردن تنظیمات گرافیکی یا کنترلر باشد.

حالا چشم‌هایتان را باز کنید، این لزوماً استیم دک نیست. استیم دک بیش از آن که قادر به اجرای بدون دردسر تمام بازی‌های رایانه‌های شخصی باشد، دستگاهی است که به زحمت می‌تواند تعدادی از بازی‌های این پلتفرم بزرگ را به بطن خود تزریق کند. با این حال استیم دک تقریباً برای اولین بار در تاریخ، PC گیمینگ را در حالت قابل حمل محقق می‌کند و این خودش برای ما جادویی تلقی می‌شود که ولو دست به انجامش زده است.

البته که پیش از ولو هم شرکت‌های بی‌شماری چنین ایده‌ای را در سر داشته‌اند. آن‌ها به ترتیب آماده و رفته‌اند. مشکلات دستگاه‌های این چنینی به شدت زیاد است. آن‌ها معمولاً از ویندوز استفاده می‌کنند در حالی که کنترلر تعبیه شده نمی‌تواند به خوبی با ویندوز کنار بیاید. کنترلر موجود در بازی‌های شوتر، اشاره و کلیک و موارد دیگر، کاربران را به زحمت می‌اندازد.

از سوی دیگر رایانه‌های شخصی قابل حمل با وجود قیمت گزاف، از سخت‌افزار قدرتمندی بهره‌مند نیستند، پس شما مجبور هستید که همیشه به پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی ممکن رضایت دهید. عدم امکان تعویق فعالیت‌های سیستم (مانند حالت استراحت کنسول‌های بازی) یکی دیگر از مشکلات رایج آن‌هاست.

استیم دک ولو

ولو با در نظر گرفتن تمام این موارد، به عنوان شرکتی که بیش از هرکس دیگری بازار بازی‌های ویدیویی رایانه‌های شخصی را می‌شناسد، استیک دک را طراحی کرده است. این دستگاه با قیمت پایه ۴۰۰ دلار به تراشه اختصاصی شرکت AMD با معماری RDNA 2 مجهز است که به معنای واقعی کلمه به سادگی، سخت‌افزار تمام رایانه‌های شخصی قابل حمل بازار را شکست می‌دهد.

با وجود آن که استیم دک از قوی‌ترین سخت‌افزار تاریخ این حوزه بهره‌مند است، ولی قرار نیست در حوزه‌ای که تاکنون اتفاق به‌خصوصی در آن رخ نداده است، قوی‌ترین بودن، به معنای کاربردی بودن باشد. رایانه گیمینگ جدید ولو در اجرای بازی‌های روز مخصوصاً عناوین ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مشکلات زیادی دارد.

با این وجود استیم دک اجازه می‌دهد آثار سال‌های گذشته مانند Resident Evil 2 Remake را با نرخ فریم ۶۰ تجربه کنید. با افزایش گرافیک این بازی باز هم نرخ فریم ۳۰ قابل دست‌یابی است. بازی‌های قدیمی‌تر مثل Max Payne 3 و Mirror’s Edge که نیازمند‌ی‌های کمتری دارند، با بالاترین تنظیمات گرافیک روی استیم دک اجرا می‌شوند.

اگر سراغ بازی‌های مستقلی نظیر Hotline Miami یا Nidhogg بروید که حقیقتاً به ارائه کمترین سیستم مورد نیاز بازار شناخته می‌شوند، امکانات بیشتری هم در اختیار شما قرار می‌گیرند. نرخ فریم، کلاک کارت گرافیک یا حتی مقدار انرژی مورد نیاز پردازنده را کاهش دهید تا عمر باتری افزایش یابد.

به لطف نرم‌افزار متن باز MangoHud که به خوبی با استیم دک سازگار شده است، تنها با چند حرکت ساده می‌توانید با کاهش نرخ فریم، دقیقاً مشاهده کنید که باتری شما چقدر دوام خواهد آورد.

کنترلر حرف اول را می‌زند

بازی‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، همه از گیم‌پد پشتیبانی می‌کنند اما تکلیف سایر عناوین که سفت و سخت به موس و کیبورد چسبیده‌اند، چیست؟ استیم دک در این زمینه ستودنی است. شما می‌توانید شخصاً پیکربندی دکمه‌های هر بازی را به عهده بگیرید. به لطف مجموعه‌ای کامل از دکمه‌ها، جوی استیک‌ها و تریگرها، شما آزاد هستید تا جادو کنید! ولو از استیم کنترلرهای پیشین خود هم پشتیبانی می‌کند که به تنهایی یکی دیگر از مزیت‌های این رایانه شخصی گیمینگ قابل حمل است.

استیم دک ولو

ترک‌پدها که همه کاربران از لپ تاپ‌ها و کنترلرهای پلی استیشن ۴ و ۵ با آن‌ها آشنا هستند، در استیم دک تعبیه شده‌اند. این ترک‌پدها با ظاهر و عملکردی نسبتاً مشابه، ابتدا در استیم کنترلر به کار رفته بودند. روی آن‌ها کلیک کنید، بکشید، انگشتتان را بچرخانید و خلاصه هر کاری که دوست دارید انجام دهید. این ترک‌پدها حتی در برابر فشار هم حساس هستند. ولو همان کمال‌گرایی خاصش را در طراحی این ترک‌پدها به کار بسته است.

بیش از ۲۰ دکمه مختلف در استیم دک حضور دارند که به تنهایی، با ترکیب دیگر دکمه‌ها و تحت شرایط عمومی و خاص برنامه‌ریزی می‌شوند. باور کنید که به سختی می‌توان توضیح داد که ولو تا چه اندازه در شخصی‌سازی کنترلر دستگاه سنگ تمام گذاشته است.

احتمالاً بسیاری از کاربران دنیای بازی‌های ویدیویی تصور می‌کنند که استیم کنترلر یک شکست تمام عیار بود اما به کار رفتن مولفه‌های آن در استیم دک نشان می‌دهند که این‌طور نیست. اگر به تاچ‌پدها علاقه ندارید، آن‌ها جلوی راه شما را نخواهند گرفت؛ تجربه مناسبی از ژیروسکوب ندارید اما از طرفی از تکنولوژی‌های مورد علاقه شماست؟ تنها انگشت خود را روی جوی‌استیک فشار دهید تا فعال شود و در همان حالت، با توجه به شرایط فعلی شما کالیبره گردد.

شما می‌توانید به خود دستگاه اجازه دهید که این تنظیمات را انتخاب کند یا این که خوتان هر چه قدر که علاقه و توان دارید، جداگانه مشغول شخصی‌سازی آن‌ها برای هر بازی شوید. بسیاری از بازی‌ها پیش‌تر توسط ولو با کنترلر دستگاه سازگار شده‌اند و می‌توانیم اطمینان دهیم اگر از دسته کاربران سخت‌گیر نباشد، نیازی به این کار نیست.

تمام توصیفات بالا نشان می‌دهند که ولو رویکرد خارق‌العاده‌ای در طراحی استیم دک اتخاذ کرده است اما نباید منظور ما را اشتباه برداشت کنید. حتی بهترین کنترلرها هم نمی‌توانند موس و حافظه چندین ساله عضله‌ها در استفاده از آن را شبیه‌سازی کنند.

باتری، شارژ و فن

شاید یکی از بهترین بخش‌های استیم دک، قابلیت تعلیق سیستم عامل دستگاه در هر لحظه بدون نیاز به ذخیره کردن یا متوقف کردن بازی باشد. فرض کنید داخل یک بازی به شرایط یا دشمن حساسی می‌رسید. در همین حین متوجه می‌شوید که باتری دستگاه طی چند دقیقه آینده به اتمام خواهد رسید. هیچ مشکلی نیست؛ دکمه پاور را فشار دهید، وقتی به خانه رسیدید، دستگاه را به شارژ متصل کنید. چند ساعت بعد با فشردن دکمه پاور، می‌توانید بازی را از همان نقطه ادامه دهید.

استیم دک ولو

سرانجام به باتری می‌رسیم. سناریو بالا بسیار جذاب است ولی اگر قرار باشد همیشه آن را تجربه کنید، نشان دهنده یک ضعف بزرگ در قسمت دیگر دستگاه خواهد بود: باتری! البته لازم به ذکر است که باتری نیز شرایط آن‌چنان بدی ندارد. شما می‌توانید اثری مانند Control را در حالت دستی روی نرخ فریم ۶۰ با روشنایی ۶۰ درصد، به مدت ۲ ساعت تا پیش از اتمام باتری تجربه کنید. اگر نرخ فریم را روی ۳۰ تنظیم کنید، این مقدار به ۴ ساعت افزایش می‌یابد.

خوشبختانه استیم دک همیشه به شما اطلاع می‌دهد که تا اتمام کامل ظرفیت باتری چقدر زمان باقی مانده است و شما هم در همین حین می‌توانید با تغییر تنظیمات، عمر باتری را افزایش دهید. توجه داشته باشید که انجام برخی از اعمال شدیداً روی عملکرد دستگاه و نهایتاً عمر باتری تاثیرگذار است. برای مثال انتظار نداشته باشید که حین دانلود با اینترنت پرسرعت دستگاه شما چندین ساعت دوام بیاورد.

در حالت پیش‌فرض این مقدار شارژدهی برای تعدادی از کاربران رضایت‌بخش نیست اما نینتندو سوییچ به عنوان یک رقیب شایسته نیز تقریباً ۲ الی ۲.۵ ساعت شارژدهی دارد. اگر همیشه یک پاور بانک قدرتمند در اطراف خود داشته باشید، احتمالاً چندان به مشکل نخواهید خورد اما مسئله اصلی این است که باتری‌ها بعد از یک الی دو سال مصرف، توان اولیه خود را از دست می‌دهند. همچنین مدتی پیش با انتشار ویدیوهای کالبدشکافی مشخص شد که برخلاف اغلب بخش‌های دستگاه، جدا کردن باتری استیم دک چندان هم آسان نیست.

شارژ کردن کامل باتری تقریباً ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. احتمالاً فراتر از باتری، صدای فن دستگاه باشد که برای کاربران مشکل ایجاد کند. ولو تایید کرده است که هنوز در حال بهینه‌سازی استیم دک هستند تا صدای فن آن کاهش یابد اما قرار نیست بهبودی قابل توجهی را در بازی‌های سنگین شاهد باشیم. در نتیجه استیم دک باز هم به غرش ادامه خواهد داد، آن هم تقریباً در تمام زمانی که بازی می‌کنید!

اما صدای فن استیم دک بیهوده نیست؛ خوشبختانه دستگاه هرگز داغ نمی‌شود. فن استیم دک حتی زیر سنگین‌ترین بازی‌ها نیز خروجی را پایدار و دمای بدنه را خنک نگه می‌دارد. یکی از بدترین تجربه‌های دنیا مخصوصاً برای کاربران دنیای بازی‌های ویدیویی، داغ شدن محصول و وسیله‌ای است که با آن بازی می‌کنند. معمولاً گوشی‌ها، کیبورد لپ تاپ‌ها و حتی کنسول‌ها در هنگام بازی داغ می‌کنند. تولید کنندگان گوشی‌های بالارده اکنون به تجربه‌ای مناسبی دست یافته‌اند بنابراین کمتر چنین چیزی رخ می‌دهد.

لپ تاپ‌های گیمینگ با توجه به کیفیت و محدوده قیمتی که در آن قرار می‌گیرند، کم و بیش با این مشکل مواجه هستند. از طرفی کنسول‌های بازی سابقه بسیار سیاهی در این زمینه دارند. برای مثال می‌توان به ایکس باکس ۳۶۰ اشاره کرد که به دلیل حرارت زیاد و طراحی نامناسب مادربرد، با مشکل حلقه قرمز مرگ روبه‌رو می‌شد و از طرفی برخی دستگاه‌های خانواده پلی استیشن ۴ را داریم که فن آن‌ها برای خنک نگه داشتن دستگاه، دقیقاً همانند استیم دک صدای زیادی تولید می‌کنند.

مشکلی به نام استیم OS

God of War، XCOM 2، Streets of Rage 4 کم و بیش به خوبی روی استیم دک اجرا می‌شوند. شما می‌توانید از تجربه این بازی‌ها روی نمایشگر ۷ اینچی با رزولوشن ۸۰۰ × ۱۲۸۰ ان لذت ببرید. صدای استریو دستگاه در سناریوهای زیادی می‌تواند جلوی شنیده شدن صدای فن را هم بگیرد. به همین ترتیب، معمولاً عمر باتری دستگاه هم طی یک نشست کافی است و بعید است که اغلب کاربران بتوانند بیش از ۲ ساعت به صورت مداوم بازی کنند.

اما همه مزایای مثبت استیم دک تا زمانی دوام می‌آورند که شما با مشکلات عمده سیستم عامل آن یعنی استیم OS مواجه نشوید. این دستگاه ولو معنی کامل یک عذاب واقعی است! هشدارها، باگ‌ها، کرش‌ها، صفحات سیاه و گلیچ‌ها یکی پس از دیگری بر سر شما خراب می‌شوند و عذابتان می‌دهند.

این مشکلات در اغلب اوقات شما را وادار به راه‌اندازی مجدد دستگاه می‌کنند. قطع اتصال بلوتوث، وای فای و اس‌دی کارت (SD Card) قسمت دیگری از ماجرا هستند. برخی از بازی‌هایی که دانلود می‌کنید، هرگز به انتهای روند نصب نمی‌رسند. برخی از بازی‌ها حین جابه‌جایی، عبارت «قفل شده» را نمایش می‌دهند. مشاهده خطای «آسیب دیده» هم در استیم دک موضوعی عادی است.

برخی اوقات تمام کتابخانه یا تمام بازی‌های موجود در کارت حافظه ناپدید می‌شوند. به دفعات اتصال دستگاه با سرورهای استیم قطع می‌شود و شما نمی‌توانید بازی یا فایل‌های ذخیره خود را دانلود کنید. این مشکل تبعات بیشتری هم دارد.

همان‌طور که می‌دانید به خاطر DRM (Digital Right Managment، قفلی که روی بازی‌ها قرار دارد تا به صورت قانونی مورد استفاده قرار گیرند) باید به سرورهای استیم متصل شوید تا بتوانید ثابت کنید که مالک بازی هستید. با قطع اتصال به سرورهای استیم، نمی‌توانید به تجربه بازی‌های مشغول شوید.

بعضی مواقع زمانی که اتصال وای فای را نیز قطع می‌کنید، پیش از شروع بازی باید مدت طولانی منتظر بمانید تا دستگاه سعی کند فایل‌های ذخیره آن را دریافت نماید و در نهایت با شکست مواجه شود! دانلود و نصب دوباره پری‌لود برخی بازی‌های نظیر Elden Ring پیش می‌آیند و ظاهراً مشکلات مربوط به اینترنت دستگاه فراتر از چیزی هستند که حتی تاکنون مشخص شده‌اند.

گاهی اوقات حین اتصال یا قطع اتصال استیم دک به یک مانیتور، رابط کاربری به مشکل برمی‌خورد و از حالت پیش‌فرض و استاندارد خارج می‌شود. نصب یا تجربه بازی‌ها روی کارت اس‌دی معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بهتر است هرگز به انتقال آن‌ها به حافظه داخلی فکر نکنید؛ یکی دیگر از مسائل اصلی دستگاه در این حالت رخ می‌دهد و ممکن است مدت طولانی شما را منتظر بگذارد و همچنین اجازه ندهد که از دستگاه استفاده کنید.

توسعه‌دهندگان ولو به خوبی با رسانه‌هایی که استیم دک را دریافت کرده‌اند، همکاری کرده‌اند تا این مشکلات برطرف شوند. اکنون احتمالاً قسمت زیادی از این مشکلات رفع شده‌اند. استریم بازی‌های رایانه‌های شخصی روی استیک دک طی همین همکاری ممکن شده است. مشکلات مربوط به رابط کاربری تا حد زیادی رفع شده‌اند. با به‌روزرسانی اخیر Proton و سایر بهبودهای یکه ولو در نظر دارد، کاربرانی که استیم دک را در آینده خریداری خواهند کرد، تجربه پایدارتری خواهند داشت.

ما از بیان بسیاری از این مشکلات صرف نظر می‌کنیم، چرا که یا حین عرضه رفع شده‌اند یا این‌که مشکلات جدیدی پدیدار خواهند شد! باید منتظر ماند و دید که دقیقاً ولو چه زمانی می‌تواند عملکرد سیستم عامل دستگاه را به یک ثبات نسبی برساند.

اپلیکیشن‌های سازگار و غیرسازگار

در این بررسی ویندوز روی استیم دک نصب نشده است و نمی‌توان در این‌باره اظهار نظر کرد اما به همین شکل هم قادر نیستیم انکار کنیم که با یک رایانه شخصی مجهز به درگاه USB-C، با قابلیت پشتیبانی از نمایشگرها، موس، کیبورد، درایو خارجی، اس‌دی کارت و آداپتور USB-C PD طرف شده‌ایم. اگرچه فرصت نبوده تا ویندوز روی جدیدترین محصول ولو هنرنمایی کند اما استیم دک میزبان برخی از محبوب‌ترین سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های جهان امروز بوده است.

ابتدا باید به نصب شبیه‌ساز دولفین (Dolphin) روی آن اشاره کنیم. این شبیه‌ساز می‌تواند متروید پرایم را روی استیم دک با رزولوشن ۷۲۰p و نرخ فریم ۶۰ اجرا کند. بنابراین انتظار می‌رود سایر شبیه‌سازها و همچنین بازی‌های دیگری که روی همین شبیه‌ساز بهینه شده‌اند، با اجرا روی استیم دک مشکلی نداشته باشند.

کروم، اسلک و دیسکورد همه روی استیم دک قابل اجرا هستند. نتفلیکس و یوتیوب هم به سادگی روی استیم دک ولو اجرا می‌شوند. اجرای تمام این سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها محل خوش‌حالی است اما اجازه دهید به مشکلات هم بپردازیم. اول از همه تا زمانی که یوتیوب و نتفلیکس را روی کروم اجرا نکنید، نمی‌توانید آن را در حالت تمام صفحه به کار بگیرید.

دلفین اجازه نمی‌دهد منوها را باز کنید و به همین ترتیب، دیسکورد در شناسایی میکروفون به مشکل می‌خورد. سرویس استیدیا گوگل نه تنها روی استیم دک اجرا می‌شود و ابعاد نمایشگر ۷ اینچی آن را تشخیص می‌دهد، بلکه Destiny 2 (بازی مورد بررسی) موس و کیبورد را هم شناسایی می‌کند.

به غیر از استیم، تاکنون فروشگاه‌های GOG و Huble Bundle روی این دستگاه نصب و اجرا شده‌اند. نصب بازی‌های این فروشگاه‌ها به خوبی صورت می‌پذیرد ولی هیچ تضمینی نیست که عملکرد کاملاً مناسبی داشته باشند. برای نمونه، در این بررسی نسخه‌های لینوکس Full Throttle Remastered و Cave Story از طریق فروشگاه‌های مذکور نصب شدند که اولی بدون صدا اجرا می‌شود و دومی کنترلر استیم دک را تشخیص نمی‌دهد.

استیم دک ولو

اگر نحوه کار با لینوکس را بلد باشید، احتمالاً می‌توانید اپلیکیشن‌ها و بازی‌های بیشتری را هم روی آن نصب کنید. خوشبختانه تا زمانی که شروع به نصب بازی‌ها نکنید، صرفاً از عملکرد آن‌ها نمی‌توانید متوجه شوید که یک سیستم عامل لینوکس در حال اجرایشان است. لایه Proton توسعه یافته توسط ولو که مبتنی بر Wine است، اجازه می‌دهد که بازی‌های ویندوزی متعددی روی دستگاه نصب شوند و عملکرد خوبی هم داشته باشند.

در بازی‌های مورد بررسی، به ندرت می‌شود گلیچ یا موارد این چنینی را تماشا کرد. ولو در حال حاضر گزارش‌هایی از نحوه عملکرد بازی‌ها روی استیم دک منتشر می‌کند که توسط تیمی از انسان‌های واقعی مورد بررسی قرار می‌گیرند. پیشنهاد می‌شود که این گزارش‌ها را معیار خود قرار ندهید.

بعضی از عناوینی که به گفته ولو روی این رایانه غیرقابل بازی هستند، نسبتاً خوب اجرا می‌شوند و برخی از بازی‌های مورد تایید ولو، عملکرد خوبی ندارند. حتی اگر این گزارش‌ها در حال حاضر معتبر باشند، هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده برای عناوینی که پیش‌تر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، معتبر باشند. مثلاً Cyberpunk 2077 پیش از عرضه آخرین به‌روزرسانی بزرگ خود، روی استیم دک اجرا می‌شد؛ اکنون این‌طور نیست!

اگر به دنبال تجربه برخی از بزرگ‌ترین بازی‌های ویدیویی حال حاضر هستید، استیم دک با شما همراهی نخواهد کرد. برای مثال پابجی را در نظر بگیرید که در ابتدای مقاله هم از آن سخن گفتیم. این بازی همراه عناوینی مانند Destiny 2، Apex Legends یا حتی GTA V به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای ضدتقلب در استیم دک اجرا نمی‌شوند، چرا که استیم OS نمی‌تواند در حالت عادی از آن‌ها پشتیبانی کند. توجه کنید که بازی‌های این‌چنینی کم نیستند. Halo Infinite، Back 4 Blood و بسیاری از عناوین دیگر، به قدری زیاد هستند که ما نمی‌توانیم حتی به آن‌ها اشاره کنیم.

اما قسمت ناامید کننده ماجرا این‌جاست که با وجود پشتیبانی استیم OS از نسخه اختصاصی این نرم‌افزارها، بسیاری از توسعه‌دهندگان علاقه‌ای به پیاده‌سازی آن ندارند. اندکی پیش مدیر عامل اپیک گیمز هم در این‌باره واکنش نشان داد که متاسفانه همین موضوع را تایید می‌کند.

جمع‌بندی

استیم دک ولو مشخصاً مشکلات زیادی حین عرضه دارد ولی ما علاقه‌ای به سرزنش این شرکت نداریم. برخی از محصولات ولو در حالی به عنوان شکست‌هایی بزرگ در نظر گرفته می‌شوند که در زمینه خود شگفت‌انگیز بوده و هستند و احتمالاً اقدام به تولید آن‌ها نیازی پنهان بود تا ولو نهایتاً این‌جا، به چیزی نظیر استیم دک برسد.

عملکرد و خروجی مناسب کنونی استیم دک به لطف بهره‌گیری از تراشه RDNA 2 اگرچه مدت زیادی دوام نخواهد آورد، اما ولو نشان داده که نه تنها به حرف‌هایش عمل نموده و به‌روزرسانی‌های زیادی را برای کاربران در دسترس قرار خواهد داد بلکه احتمالاً در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نسخه بعدی این دستگاه خواهیم بود؛ فارغ از شکست یا استقبال از آن.

بنابراین اگر باور ندارید که کتابخانه عظیم بازی‌های PC و پشتیبانی ولو، استیم دک را در گذر زمان شایسته قیمتش یا به یک محصول موفق تبدیل خواهند کرد که توسعه‌دهندگان را مجبور به توجه به آن می‌کنند، می‌توانید از همین حالا منتظر نسخه بعد باشید!


نکات مثبت:

  • سخت‌افزار فوق‌العاده باکیفیت و قدرتمند در این دسته‌بندی
  • گزینه‌های شخصی‌سازی بالا
  • تعمیر بسیار آسان
  • یک رایانه قابل حمل واقعی

نکات منفی:

  • سیستم عامل به شدت مشکل دارد.
  • صدای فن دستگاه همیشه شنیده می‌شود.
  • در حال حاضر بازی‌های بسیار بزرگی روی استیم دک اجرا نمی‌شوند.

۷/۱۰


برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Hasan گفت:

    خدا شاهده روز اول میدونستم یه باطری افتضاح توش کار میزارن که یک ساعته خالی میشه وتازه تعویضشم آسون نیس عجب کنسول دستی جیب خالی کن و بی مصرفیه من صفر از ده به این فاجعه اسفناک بار میدم این درحالیه عاشق پی سی و استیم ها هستم وحتی برای گیب نویل هم احترام قائلم….باتشکر ازنقدتون واقعا کسی که بالای سه میلیون تومن این زباله رو خربداری کنه درجا رفته تو پاچه اش کاری ندارم سیصد دلاره و دلار چنده…مجموعا سه میلیون تومن میرزه متاسفام