مقایسه کنسول دستی ROG Ally با استیم دک؛ کدام؟ - تکفارس
مقایسه کنسول دستی ROG Ally با استیم دک؛ کدام؟ - تکفارس

مقایسه کنسول دستی ROG Ally با استیم دک؛ کدام بهتر است؟

افشین نوری
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 09:20
مقایسه استیم دک و asus rog ally

ایسوس اخیرا کنسول دستی ROG Ally را به عنوان رقیب استیم دک معرفی کرد و قرار است به‌زودی آن را عرضه کند. ما در اینجا سعی کرده‌ایم این دو کنسول بازی را باهم مقایسه کنیم تا اگر قصد خرید یکی از آن‌ها را دارید انتخاب بهتری داشته باشید.

کنسول جدید ایسوس از یک نمایشگر ۷ اینچی ۱۶:۹ با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و روشنایی ۵۰۰ نیت بهره می‌برد و نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز است. این در حالیست که استیم دک مجهز به یک نمایشگر ۷ اینچی ۱۶:۱۰ با وضوح ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل، روشنایی ۴۰۰ نیت و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز است. در ضمن تراشه بکار رفته در داخل ROG Ally از معماری Zen 4 ای ام دی و گرافیک قدرتمند RDNA 3 بهره می‌برد.

همچنین سیستم فن دوگانه این کنسول بسیار آرام‌تر از فن‌های کنسول استیک دک است و فقط ۲۰ دسی‌بل صدا در مقایسه با ۳۷ دسی‌بل استیم دک تولید می‌کند. در ضمن کارت حافظه SSD و جوی‌استیک آن به‌راحتی قابل تعویض هستند. بررسی اولیه ما نشان می‌دهد که کنسول ROG Ally علاوه بر اینکه سریع‌تر از استیم دک است بلکه از بازی‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. با این حال، این کنسول مشکلاتی نیز دارد و کاملا بدون عیب نیست. باید بگوییم که ROG Ally یک کنسول دستی عالی که همگان منتظر آن بودند نیست، اما برای کنار زدن استیم دک که قیمت مشابهی با آن دارد یک گزینه مناسب است.

قیمت مهمترین اصل است

با توجه به قیمت تهاجمی استیم دک در بازار کنسول‌های دستی، مهمترین نکته‌ای که درباره ROG Ally مطرح است قیمت آن می‌باشد. آنچه مسلم است این است که ایسوس تمام تلاش خود را کرده است تا به قیمت تهاجمی کنسول دستی Valve پاسخ مناسب بدهد.

کنسول ROG Ally در دو نسخه با پردازنده‌های متفاوت معرفی شده است که نسخه Z1 Extreme آن ۷۰۰ دلار قیمت دارد. این نسخه هم‌اکنون قابل پیش‌سفارش است و عرضه رسمی آن از ۱۳ ژوئن آغاز خواهد شد. اما نسخه Ryzen Z1 قرار است اواخر امسال عرضه شود و قیمت آن هنوز اعلام نشده است.

کنسول دستی ROG Ally

این در حالیست که نسخه ۶۴ گیگابایتی استیم دک ۴۰۰ دلار قیمت دارد، اما برای خرید نسخه ۵۱۲ گیگابایتی آن، که نسخه Z1 Extreme نیز دارای همان حافظه است، باید ۶۵۰ دلار بپردازید. بنابراین هرچند می‌توان استیم دک را با قیمت پایین‌تری خریداری کرد، اما نسخه رقابتی آن فقط ۵۰ دلار با ROG Ally اختلاف قیمت دارد.

به نظر می‌رسد با عرضه نسخه Ryzen Z1 شاهد بحث‌های بیشتری درباره قیمت خواهیم بود، اما هر دو کنسول فوق به یک‌اندازه دارای طراحی پرچمدار هستند. استیم دک با وجود اینکه کمی ارزان‌تر است، اما ROG Ally با توجه به مشخصات بهتری که دارد مسلما ارزش پرداخت ۵۰ دلار اضافی را دارد.

مشخصات جذاب ROG Ally

کنسول ROG Ally نه‌تنها از نظر ظاهری بسیار زیبا است، بلکه سخت‌افزار آن نیز بسیار هیجان‌انگیز است. ROG Ally مجهز به پردازنده‌های سفارشی سری Z1 AMD است. این پردازنده‌ها از معماری Zen 4 برای CPU و RDNA 3 برای GPU بهره می‌برند. البته دو پردازنده سری Z1 دارای مشخصات متفاوتی هستند.

کنسول دستی ROG Ally

پردازنده Ryzen Z1 دارای ۶ هسته پردازشی Zen 4 و ۴ هسته گرافیکی RDNA 3 است و عملکرد آن‌ به ۲.۸ ترافلاپس می‌رسد. اما پردازنده Ryzen Z1 Extreme دارای ۸ هسته پردازشی Zen 4 و ۱۲ هسته RDNA 3 است که منجر به عملکرد بسیار بالای ۸.۶ ترافلاپس برای آن شده است.

در مقابل، استیم دک سخت‌افزار ضعیف‌تری دارد. پردازنده آن دارای ۴ هسته Zen 2 و ۸ هسته RDNA 2 است که عملکرد ۱.۶ ترافلاپس را برای آن به ارمغان آورده‌اند. همچنین APU استیم دک دارای توان ۱۵ وات است، در حالیکه توان APU کنسول ROG Ally در حالت توربو تا ۳۰ وات می‌رسد.

کنسول دستی ROG Ally

هرچند تفاوت بزرگی بین APU این دو کنسول وجود دارد، اما آن‌ها دارای برخی مشخصات مشترک نیز هستند. هر دوی آن‌ها مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه LPDDR5 بوده و امکان افزایش حافظه داخلی با استفاده از کارت Micro SD را دارند. این کنسول‌ها همچنین دارای درگاه USB-C برای شارژ و یک جک صوتی ۳.۵ میلیمتری هستند.

ROG Ally قهرمان مسلم عملکرد 

همانطور که گفته شد ROG Ally سریع‌تر از استیم دک است. مقایسه این دو کنسول نشان می دهد که ROG Ally حدود ۵۰ درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به استیم دک دارد. و در واقع به همین خاطر است که ROG Ally توان بالاتری دارد و می‌تواند در حالت توربو تا ۳۰ وات برسد.

کنسول دستی ROG Ally

کنسول ROG Ally نه‌تنها سریع‌تر است بلکه وضوح نمایشگر بالاتری نیز دارد. این کنسول دارای وضوح تصویر ۱۰۸۰p است و در عین‌حال که می‌تواند بازی‌ها سنگین‌تر را در تنظیمات متوسط ​​اجرا کند، قادر است نرخ فریم خود را روی ۳۰fps نگه دارد.

شما در این کنسول، گزینه‌های بیشتری برای بهبود عملکرد خود با استفاده از مودهای عملکردی مختلف خواهید داشت. هرچند که استیم دک نیز چندین مود عملکردی دارد اما مودهای ROG Ally تا سطوح بالاتری قابل تنظیم هستند. شما می‌توانید APU کنسول ایسوس را بین ۷ تا ۳۰ وات اجرا کنید، اما برای استیم دک فقط بین ۵ تا ۱۵ وات قابل اجراست.

کنسول دستی ROG Ally

البته اگر به شارژر دسترسی ندارید، ما استفاده از ROG Ally با توان ماکزیمم ۳۰ وات را توصیه نمی‌کنیم، اما اگر به منبع تغذیه دسترسی دارید و می‌خواهید یک افزایش قابل‌توجهی در عملکرد داشته باشید، استفاده از این گزینه مناسب است. با این حال، بکارگیری حالت توربو در حین حرکت اصلا خوب نیست، چراکه شارژ باتری شما را به‌سرعت کاهش خواهد داد.

دوام باتری استیم دک و ROG Ally تقریبا نزدیک به هم است. شما در حالت عملکرد پیش‌فرض می‌توانید تا دو ساعت یک بازی سنگین AAA  را روی این کنسول‌ها اجرا کنید. اما اگر از حالت توربو ROG Ally استفاده کنید باتری دستگاه در کمتر از یک ساعت تمام خواهد شد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ROG Ally دارای وضوح تصویر بالاتری است و شما با  کاهش وضوح و محدود کردن نرخ فریم آن می‌توانید به دوام باتری طولانی‌تری در این کنسول دسترسی داشته باشید.

به نظر می‌رسد که ROG Ally در مقایسه با استیم دک، ارتقا کیفیت بهتری نسبت به ارتقا عملکرد دارد. این کنسول هرچند سریع‌تر و کم مصرف‌تر است، اما کیفیت بصری اجرای بازی‌های آن بسیار قابل‌توجه است.

کار ویندوز ۱۱ تمام نشده است

یکی از تفاوت‌های اصلی ROG Ally و استیم دک مربوط به سیستم‌عامل‌های آن‌ها می‌شود. استیم دک سیستم‌عامل سفارشی SteamOS را اجرا می‌کند، اما ROG Ally از ویندوز ۱۱ بهره می‌برد.

هر کدام از این نرم‌افزارها دارای جنبه‌های مثبت و منفی هستند. SteamOS دارای یک رابط کاربری آسان برای استفاده است و به شما اجازه می‌دهد تا به بزرگترین شبکه توزیع بازی‌ها وصل شوید و عناوین جدید را به‌راحتی خریداری کنید.

کنسول دستی ROG Ally

با این‌حال، این رابط کاربری مشکلات و باگ‌های زیادی دارد. برای مثال، وقتی از شارژر دور هستید باید وای‌فای را خاموش کنید؛ چراکه استیم دک گاهی فکر می‌کند که باتری‌اش حتی با وجود اینکه کاملا پر است خالی شده است. این نوع مشکلات در SteamOS بسیار زیاد هستند.

در ضمن، SteamOS بر پایه لینوکس ساخته شده است و به همین‌خاطر دسترسی آن به بازی‌های مختلف محدود است. اما ویندوز ۱۱ این مشکل را ندارد و شما روی ROG Ally به انواع بازی‌ها دسترسی خواهید داشت. شما در این کنسول می‌توانید بازی‌هایی را از سایر فروشگاه‌ها و همچنین عناوینی مثل Destiny 2 را که از نرم‌افزار ضدتقلب دارند اجرا کنید. 

کنسول دستی ROG Ally

البته ویندوز ۱۱ هم نقاط ضعفی دارد. ویندوز ۱۱ در اصل یک سیستم‌عامل کامپیوتری است نه یک سیستم‌عامل کنسول دستی. شما برای نصب بازی‌ها باید به کامپیوتر خود مراجعه کنید و در واقع هر بازی که از لانچر استفاده می‌کند (مثل Cyberpunk 2077) نیاز به کامپیوتر خواهد داشت. خوشبختانه ROG Ally از طریق اپلیکیشن Armory Crate از دو مود کنترلر پشتیبانی می‌کند و شما به‌راحتی می‌توانید بین حالت‌های دسکتاپ و گیمینگ سوئیچ کنید. این اپلیکیشن به شما اجازه خواهد داد تا دستورات صفح‌کلید و ماوس را با دکمه‌ها یکپارچه کنید و حتی میانبرها و کارهایی مثل باز کردن Task Manager را به آن‌ها اختصاص دهید.

در مجموع، استیم دک دارای مشکلاتی است که این مشکلات خودشان را در قالب باگ‌ها نشان‌می دهند. ROG Ally نیز برخی از این مشکلات را دارد اما بیشتر شبیه به یک لپ‌تاپ دستی است تا یک کنسول دستی. 

طراحی و راحتی

استیم دک از یک جهت بهتر از ROG Ally است و آن اینکه احساس خوبی به شما می‌دهد. این کنسول هرچند بزرگ و حجیم است، اما توانسته با بهره‌گیری از دکمه‌ها، Thumbstickها و ترک‌پدهایی که در اجرای بازی‌های دقیق بسیار مفید هستند، از این فضا به‌خوبی استفاده کند.

کنسول دستی ROG Ally

در مقابل، ROG Ally نه‌تنها ترک‌پد ندارد بلکه دکمه‌های آن حس خوبی به شما نمی‌دهند. Thumbstickهای آن کمی ناخوشایند هستند و D-pad آن احساس وحشتناکی به شما می‌دهد. D-pad آن هرچند به اندازه Joy-Con نینتندو سوییچ بد نیست، اما ROG Ally را شبیه به یک کنترلر ۳۰ دلاری کرده است.

با وجود همه این‌ها، نگه داشتن ROG Ally در دست راحت‌تر است. این کنسول وزن کمتری دارد و در عوض کوچکتر است. 

ROG Ally یک برنده است

ROG Ally هرچند همه مشکلات استیم دک را حل نمی‌کند. اما شما با پرداخت ۵۰ دلار بیشتر می‌توانید به دوام باتری طولانی‌تر، عملکرد بهتر، نمایشگر باکیفیت‌تر و پشتیبانی از بازی‌های بیشتر دسترسی داشته باشید.

البته موارد فوق ممکن است با عرضه مدل Ryzen Z1 تغییر کنند. با این حال، شکی نیست که نسخه‌های رده بالاتر ROG Ally به راحتی می‌توانند استیم دک را در بخش عملکرد شکست دهند.

منبع: Digitaltrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.