نتیجه عملکرد تراشه M1 اولترا در گیک بنچ مشخص شد؛ قدرتمندتر از Core i9-12900k و Xeon W - تکفارس
نتیجه عملکرد تراشه M1 اولترا در گیک بنچ مشخص شد؛ قدرتمندتر از Core i9-12900k و Xeon W - تکفارس
نتیجه عملکرد تراشه M1 اولترا در گیک بنچ مشخص شد؛ قدرتمندتر از Core i9-12900k و Xeon W - تکفارس

نتیجه عملکرد تراشه M1 اولترا در گیک بنچ مشخص شد؛ قدرتمندتر از Core i9-12900k و Xeon W

مهدی حلوائی
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - 15:29
تراشه M1 اولترا

اپل روز گذشته تراشه‌ی قدرتمند M1 اولترا را معرفی کرد. به‌ ادعای اپل، این تراشه که در رایانه‌ی مک استودیو مورد استفاده قرار گرفته، قدرتمندترین تراشه‌ی این شرکت تا به امروز است. حالا نتیجه‌ی عملکرد M1 اولترا در بنچمارک گیک بنچ ۵ منتشر شده که این موضوع را تایید می‌کند.

مطالب مرتبط:

تراشه‌ی ۲۰ هسته‌ای M1 اولترا در واقع ترکیبی از دو تراشه‌ی M1 مکس با استفاده از فناوری اولترافیوژن اپل است. این تراشه موفق شد تا در آزمایش‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای بنچمارک گیک بنچ ۵ به ترتیب نمرات ۱،۷۹۳ و ۲۴،۰۵۵ را دریافت کند. مقایسه‌ی این تراشه با برخی از تراشه‌های پرچمدار دیگر، قدرت واقعی آن را نشان می‌دهد. برای مثال، تراشه‌ی ۲۸ هسته‌ای Xeon W اینتل که در مک پرو از آن استفاده شده بود، حدود ۵۶ درصد در بخش تک‌هسته‌ای (۱،۱۵۲) و ۲۱ درصد در بخش چندهسته‌ای (۱۹،۹۵۱) از تراشه‌ی جدید اپل ضعیف‌تر است.

تراشه M1 اولترا

همچنین تراشه‌ی Core i9-12900k در این بنچمارک نمره‌ی چندهسته‌ای ۱۷،۲۰۴ را به‌دست آورد که ۴۰ درصد ضعیف‌تر از M1 اولتراست اما این تراشه در بخش تک‌هسته‌ای موفق به دریافت نمره‌ی ۱،۹۹۷ شده که کمی از عملکرد تراشه‌ی جدید اپل در بخش مشابه بهتر است. تراشه‌ی تردریپر ۳۹۹۰X نیز با ۶۴ هسته‌ی خود در بخش عملکرد چندهسته‌ای تنها ۴.۵ درصد سریع‌تر از M1 اولتراست (۲۵،۱۳۳) اما این پرچمدار ای ام دی در بخش تک‌هسته‌ای قافیه را به پرچمدار جدید اپل باخته است (۱،۲۱۳).

به‌گفته‌ی اپل، M1 اولترا آخرین تراشه از سری M1 خواهد بود. این تراشه که بر اساس فرآیند تولید ۵ نانوتری TSMC ساخته شده است، از ۱۴ میلیارد ترانزیستور بهره برده و شامل ۱۶ هسته‌ی قدرتمند، ۴ هسته‌ی کم‌مصرف و ۶۴ واحد پردازش گرافیکی می‌شود. نکته قابل توجه در مورد این تراشه، مصرف انرژی ۶۰ واتی آن است که این تراشه را به یکی از کم‌مصرف‌ترین تراشه‌های پرچمدار تبدیل کرده است.

به‌نظر شما آیا تراشه‌های پرچمدار شرکت‌های دیگر توان رقابت با M1 اولترا را خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید