مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۱، اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰ - تکفارس
مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۱، اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰ - تکفارس
مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۱، اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰ - تکفارس

مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۱، اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰

مهدی حلوائی
۱ بهمن ۱۴۰۰ - 10:30
مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1، اگزینوس 2200 و دایمنسیتی 9000

با معرفی تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ توسط سامسونگ، سرانجام می‌توان پردازنده‌های موبایلی نسل جدید را به‌طور دقیق‌تری با یکدیگر مقایسه کرد. تراشه‌ی جدید سامسونگ به جمع تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل شرکت کوالکام و دایمنسیتی ۹۰۰۰ شرکت مدیاتک پیوسته است و قرار است که شاهد استفاده‌ی آن در گوشی‌های هوشمند جدید باشیم.

هر چند که سامسونگ در حال حاضر تنها برخی از مشخصات این تراشه را منتشر کرده اما بدون شک تا معرفی سری گلکسی S22 جزئیات بیشتری از آن در دسترس قرار خواهد گرفت. در این مقاله به مقایسه‌ی تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱، اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰ خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط:

مشخصات

اسنپدراگون ۸ نسل ۱اگزینوس ۲۲۰۰دایمنسیتی ۹۰۰۰
پردازنده مرکزی۱x Cortex-X2 @ 3GHz
۳x Cortex-A710 @ 2.5GHz
۴x Cortex-A510 @ 1.8GHz
۱x Cortex-X2
۳x Cortex-A710
۴x Cortex-A510
۱x Cortex-X2 @ 3.05GHz
۳x Cortex-A710 @ 2.85GHz
۴x Cortex-A510 @ 1.8GHz
تراشه گرافیکیAdrenoXclipse 920
AMD RDNA2 cores
Arm Mali-G710 MC10
تصویر۱۴۴Hz at QHD
۶۰Hz at 4K
۱۴۴Hz at QHD
۱۲۰Hz at 4K
۱۸۰Hz at FHD
یادگیری ماشینیHexagonDual-core NPU + DSPAPU 5.0
six cores
مودم۱۰Gbps download (mmWave)
Sub-6GHz speed unknown

۳GPP Release 16 5G
۷.۳۵Gbps download
(mmWave)
۵.۱Gbps download
(sub-6GHz)

۳GPP Release 16 5G
۷Gbps download (sub6GHz)

۳GPP Release 16 5G
دوربین۲۰۰MP single
۶۴MP+36MP dual
۳۶MP+36MP+36MP triple
۸K/30fps HDR recording
۲۰۰MP single
۶۴MP+36MP dual
۸K/30fps, 4K/120fps, 4K HDR recording
۳۲۰MP single
۳۲MP+32MP+32MP triple
۸K/24fps recording
۴K HDR Video
پخش ویدیو۸K
H.264, H.265, VP9 decode
۸K
AV1, H.264, H.265, VP9 decode
۸K
AV1, H.264, H.265, VP9 decode
رمLPDDR5LPDDR5LPDDR5X
اتصالBluetooth 5.2
Wi-Fi 6E
Bluetooth 5.3
Wi-Fi 6E
فرآیند تولید۴nm Samsung۴nm Samsung۴nm TSMC

عملکرد

مقایسه اگزینوس 2200 و اسنپدراگون 8 نسل 1

هر سه تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱، اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۲۲۰۰ از معماری Armv9 و ترکیب ۱ هسته‌ی قدرتمند Cortex-X2، ۳ هسته‌ی میان‌رده‌ی Cortex-A710 و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 بهره می‌برند. در واقع پردازنده‌ی گوگل تنسور تنها تراشه‌ی جدیدی است که از معماری نسل قبلی Armv8 با هسته‌های Cortex-A78 ،Cortex-X1 و Cortex-A55 استفاده می‌کند. از این رو انتظار می‌رود که عملکرد تراشه‌های پرچمدار کوالکام، سامسونگ و مدیاتک نیز تا حد زیادی شبیه به هم باشد. هر چند که عملکرد این تراشه‌ها در بنچمارک‌های مختلف به علت تفاوت فرکانس و کش آن‌ها با یکدیگر متفاوت است اما هر سه پردازنده‌ تقریباً عملکرد یکسانی را خواهند داشت.

مدیاتک در تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ از فرآیند ۴ نانومتری TSMC بهره برده که نسبت به فرآیند مشابه شرکت سامسونگ برتری محسوسی دارد. این پردازنده همچنین به تراشه‌ی گرافیکی Malil G710 MC10 مجهز شده که عملکرد آن نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ حدود ۳۵ درصد بهتر است.

شرکت کوالکام نیز وعده‌ی ارتقای ۳۰ درصدی عملکرد گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقایسه با اسنپدراگون ۸۸۸ را داده است. مدیاتک همچنین از رم سریع‌تر LPDDR5X پشتیبانی کرده اما استفاده از این پتانسیل به عهده‌ی شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند است.

در طرف دیگر، پردازنده‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ شرکت سامسونگ بزرگترین تغییر را در بخش پردازش گرافیکی به تراشه‌های موبایلی آورده است. تراشه‌ی گرافیکی Xclipse 920 از معماری مشابه RDNA2 بهره برده که شاهد استفاده‌‌ی آن در کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس و همچنین کارت‌های گرافیک رده بالا بوده‌ایم.

اگزینوس ۲۲۰۰ همچنین اولین تراشه‌ی موبایلی جهان است از قابلیت رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند. با این وجود، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که این قابلیت چه تاثیری بر عملکرد و مصرف انرژی پردازنده‌های موبایلی خواهد داشت.

توجه داشته باشید که تعداد هسته‌ها و فرکانس اگزینوس ۲۲۰۰ کمتر از تراشه‌‌ی کنسول‌های نسل جدید است و از این رو عملکرد کلی آن‌ها قابل مقایسه نیست. همچنین گفته می‌شود که این تراشه در فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز با مشکل گرم‌شدن بیش از حد روبه‌رو بوده و سامسونگ مجبور شده تا این فرکانس را به ۱.۲۸ گیگاهرتز کاهش دهد.

در صورتی که این اطلاعات صحت داشته باشند، عملکرد نهایی این تراشه از آن‌چه انتظار می‌رفت ضعیف‌تر خواهد بود. همین موضوع می‌تواند دلیل اصلی لغوشدن رویداد معرفی اگزینوس ۲۲۰۰ در ماه گذشته و همچنین سکوت سامسونگ در خصوص عملکرد آن باشد.

ویژگی‌ها

اگزینوس 2200

در حالی که عملکرد مناسب تراشه‌های موبایلی در بخش گیمینگ می‌تواند بسیار جذاب باشد اما قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از حسگرهای دوربین قدرتمند، فناوری یادگیری ماشینی پیشرفته و همچنین اتصالات شبکه‌ای برای گوشی‌های هوشمند ضروری‌تر و مهم‌تر است.

خوشبختانه تراشه‌‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱، اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰ در این زمینه عملکرد مناسبی دارند. هر سه تراشه‌ از حسگرهای دوربین با رزولوشن بالا و قابلیت فیلم‌برداری ۸کی پشتیبانی می‌کنند اما در این بین تنها اسنپدراگون از قابلیت فیلم‌برداری ۸کی HDR و ثبت پیاپی ۲۴۰ تصویر (Burst Mode) بهره برده است.

پردازنده‌های پرچمدار جدید کوالکام، سامسونگ و مدیاتک همچنین به‌لطف فناوری یادگیری ماشینی، نسبت به گذشته از پردازش تصویر پیشرفته‌تری پشتیبانی می‌کنند. دایمنسیتی ۹۰۰۰ تاکید ویژه‌ای بر ویدیوهای بوکه و قابلیت کاهش نویز تصاویر داشته و کوالکام نیز به تمجید از قابلیت عکاسی پیاپی HDR و قابلیت عکاسی در شب تراشه‌ی خود پرداخته است. هر چند که این پردازنده‌ها از نظر توانایی با یکدیگر متفاوتند اما نوع حسگر و نرم‌افزار دوربین‌ گوشی‌ها تاثیر به مراتب بیشتری بر کیفیت نهایی تصاویر و ویدیوهای ثبت‌شده دارد.

این تراشه‌ها در بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. عملکرد فناوری یادگیری ماشینی در ‌هر دو تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزینوس ۲۲۰۰ حدود دو برابر بهتر شده است اما دایمنسیتی ۹۰۰۰ با بهبود ۴ برابری در این بخش عملکرد بهتری داشته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های تراشه‌های موبایلی که کمتر به آن توجه می‌شود، توانایی‌های امنیتی آن‌هاست. اسنپدراگون ۸ نسل ۱ از قابلیت “موتور مدیریت اعتماد” (Trust Management Engine) بهره برده که با Android Ready SE هماهنگ می‌باشد و تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ نیز از راهکار امنیتی Secure Engine استفاده کرده که قابلیت تایید داده‌ها در دامنه‌های امن را دارد.

اتصالات

اسنپدراگون 8 نسل 1

همان‌طور که انتظار می‌رفت، هر سه تراشه‌‌ی پرچمدار جدید از اتصال ۵G و سرعت دانلود ۷ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. همچنین سامسونگ و کوالکام ادعا کرده‌اند که تراشه‌های جدید آن‌ها از سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کنند اما این سرعت تنها در سناریوهای مشخصی قابل استفاده خواهد بود.

برای مثال، سرعت دانلود اگزینوس ۲۲۰۰ تنها هنگام استفاده‌ی همزمان از اتصال ۴G و ۵G به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. در این بین تنها تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ از شبکه‌های ۵G mmWave پشتیبانی نمی‌کند که محبوبیت آن در آمریکا و چند کشور دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که اگزینوس ۲۲۰۰ از کدام نسخه‌ی وای‌فای و بلوتوث پشتیبانی خواهد کرد اما با توجه به مشخصات تراشه‌ی نسل قبلی این شرکت، پشتیبانی این تراشه از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵.۲ دور از انتظار نیست.

همچنین تراشه‌های دایمنسیتی ۹۰۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ نیز از وای‌فای ۶ پشتیبانی کرده‌اند اما پرچمدار کوالکام از بلوتوث ۵.۳ استفاده کرده و این در حالی است که دایمنسیتی ۹۰۰۰ از بلوتوث ۵.۲ بهره برده است.

جمع بندی

تفاوت پردازنده‌های پرچمدار موبایلی جدید با یکدیگر به‌لطف ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها از هر سال بیشتر بوده و این مورد به‌ویژه در خصوص اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزینوس ۲۲۰۰ قابل مشاهده است.

هر سه تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰، اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزیوس ۲۲۰۰ پیشرفت‌هایی را در بخش‌های مختلف داشته‌اند اما گفته می‌شود که این پیشرفت‌ها مشکلاتی را در عملکرد کلی گوشی‌ها و همچنین میزان مصرف باتری آن‌ها ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند به چه صورت از فناوری‌های موجود در این تراشه‌ها بهره خواهند برد.


نظر شما در مورد تراشه‌های موبایلی نسل جدید چیست؟ به‌نظر شما کدام یک از این تراشه‌ها در رقابت با سایرین عملکرد بهتری را خواهد داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید