گارتنر: کاهش ۶.۸ درصدی فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ - تکفارس 
گارتنر: کاهش ۶.۸ درصدی فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ - تکفارس 
گارتنر: کاهش ۶.۸ درصدی فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ - تکفارس 

گارتنر: کاهش ۶.۸ درصدی فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم ۲۰۲۱

افشین نوری
۵ آذر ۱۴۰۰ - 10:44
گوشی هوشمند

موسسه گارتنر (Gartner) در جدیدترین گزارش خود گفته است که فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم امسال ۶.۸ درصد کاهش یافته است. این کاهش، نه به خاطر کاهش تقاضا بلکه به خاطر کمبود تراشه بوده است. با این‌حال، اپل توانسته در سه ماهه سوم امسال میزان فروش گوشی‌های خود را افزایش دهد و بالاتر از شیائومی در رده دوم جای بگیرد. سامسونگ نیز مثل همیشه رتبه اول را به خودش اختصاص داده است.

گارتنر در گزارش خود گفته است:

علیرغم تقاضای زیاد مشتریان برای گوشی‌های هوشمند، میزان فروش این دستگاه‌ها به خاطر تاخیر در عرضه به‌موقع محصولات و نبود قطعات کافی با کاهش مواجه شده است.

آنشول گوپتا (Anshul Gupta)، محقق ارشد موسسه گارتنر، گفته است:

محدودیت موجود در تامین قطعات باعث شده تا برنامه شرکت‌ها برای عرضه محصولاتشان دچار مشکلاتی بشود و در این بین، گوشی‌های رده‌پایین‌تر بیش از گوشی‌های رده‌بالاتر تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند.

گوشی هوشمند

گارتنر در گزارش خود از قطعاتی مانند مدارهای فرکانس رادیویی و مدارهای یکپارچه مدیریت انرژی به‌عنوان قطعات مهمی یاد کرده که کمبود آن‌ها باعث تاخیر در عرضه گوشی‌های هوشمند شده است. اما نکته جالب‌توجه این است که به‌رغم کاهش کلی فروش گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های رده‌بالاتر با افزایش فروش مواجه شده‌اند.

مطالب مرتبط:

پنج شرکت برتر در گزارش گارتنر عبارتند از سامسونگ، اپل، شیائومی، ویوو و اوپو. سامسونگ با عرضه ۶۹ میلیون دستگاه گوشی با کاهش ۱.۹ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است. اپل با عرضه ۴۸ میلیون دستگاه و شیائومی با ۴۴ میلیون دستگاه به‌ترتیب در رده‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. مسلماً عرضه سری آیفون ۱۳ در سه ماهه سوم امسال کمک شایانی به رشد فروش‌های اپل کرده است. شیائومی نیز در این مدت بخش اروپا و خاورمیانه خود را توسعه داده است.

ویوو با عرضه ۳۶ میلیون دستگاه و با رشد ۲۰.۹ درصدی نسبت به سال گذشته بیشترین رشد را داشته است و اوپو با فروش ۳۳ میلیون دستگاه توانسته در رده پنجم جای بگیرد.

سال گذشته، شیوع گسترده ویروس کرونا و اعمال قرنطینه‌ها باعث شد تا میزان فروش گوشی‌های هوشمند افزایش یابد؛ اما امسال کمبود تراشه مانع از ادامه‌دار شدن این رشد شده است. البته این مشکل، فقط مربوط به گوشی‌های هوشمند نمی‌شود و اکثر صنایع الکترویکی از این موضوع لطمه دیده‌اند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید