چرا اپل همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرد؟ صحیح یا غلط؟ - تکفارس 
چرا اپل همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرد؟ صحیح یا غلط؟ - تکفارس 
چرا اپل همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرد؟ صحیح یا غلط؟ - تکفارس 

چرا اپل همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرد؟ صحیح یا غلط؟

مهدی ملکی
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - 18:00
چرا اپل بیشتر مورد انتقاد قرار می گیرد؟ صحیح یا غلط؟

باید قبول کنیم که هر شرکتی جدای از اپل می‌تواند با انتقادات تند و تیز جامعه مواجه شود و این مسئله در خصوص شرکت‌های فعال در حوزه فناوری تشدید هم می‌شود.

برای مثال شیائومی همیشه به دلیل قرار دادن تبلیغات درون اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوشی‌هایش با انتقاد مواجه می‌شود و اگرچه حتی خود مدیران بالارده این شرکت هم از این انتقادات اطلاع دارند ولی کاری برای از میان برداشتنش انجام نمی‌دهند.

این چنین مسائلی بارها و بارها رخ داده‌اند و انتظار می‌رود که در آینده هم به مراتب رخ دهند. گوگل در اواخر ۲۰۱۸ میلادی تبلت پیکسل اسلیت (Pixel Slate) را معرفی کرد که به شکل عجیب و طعنه‌آمیزی با باگ‌ها و مشکلات ریز و درشت عجین شده بود. چه کسی انتظار داشت که چنین تبلتی از یک غول فناوری روانه بازار شود؟

مطالب مرتبط:

سامسونگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان محصولات دیجیتال و در این‌جا موبایل، مشکلات این چنینی را بارها در کارنامه‌اش ثبت کرده است؛ از شکاف ناخوشایند سری اول گلکسی فولد تا آتش گرفتن سری نوت! همه این‌ها کارنامه یکی از برترین شرکت‌های تاریخ و احتمالاً برترین شرکت کره‌ای را خدشه‌دار کرده‌اند.

این مشکلات هر دو گروه طرفداران باوفای شرکت‌ها و کاربران عادی را آزار می‌دهند. آن‌ها خواسته و ناخواسته دست به انتقاد می‌زنند و شرکت‌ها را به خاطر اشتباهاتشان سرزنش می‌کنند.

اما تمام انتقادات کوچک و بزرگی که روانه شرکت‌های مختلف می‌شوند در برابر انتقادات وارد بر اپل شوخی به نظر می‌رسند. کوچک‌ترین و جزئی‌ترین مشکلات مربوط به شرکت اپل به قدری هیاهو و سر و صدا ایجاد می‌کنند که حتی خود منتقدان هم چنین چیزی را باور نمی‌کنند. اما چرا باید این‌گونه باشد؟ چه باور کنید یا خیر، برای همه چیز یک توضیح منطقی وجود دارد و قضیه اپل هم از این قاعده مستثنی نیست.

انتظارات بالا از یک نماد مطمئن و قابل اعتماد

چرا اپل بیشتر از سایر شرکت ها مورد انتقاد قرار می گیرد؟

از طرفداران اپل هستید یا کاربران عادی؟ یا شاید هم شدیداً با اپل مخالف باشید؛‌ هیچ یک از این‌ها نمی‌تواند حقایق را تغییر دهد. یکی از آن حقایق وضعیت قابل اعتماد و باثبات اپل است. کاربران با هر عقیده‌ای قبول دارند که اپل اکنون به یک نماد ویژه در دنیای فناوری و محصولات تبدیل شده است.

همین ثبات باعث شده تا بسیاری از افراد، تهیه محصولات این شرکت و استفاده از آن‌ها را نمادی از موقعیت اجتماعی متمایز در نظر بگیرند. بنابراین تعداد زیادی از مردم فارغ از کیفیت و فناوری‌های پیشرفته به کار رفته در آیفون ۱۳ و اپل واچ سری ۷، با تهیه و استفاده از آن‌ها به دنبال نشان دادن وضعیت اجتماعی بالارده خود هستند؛ این تعریف و ترند برایتان عجیب نیست، نه؟

ما این‌جا نیستیم تا در این‌باره قضاوت کنیم. کاربران دنیای فناوری می‌توانند هرکسی که می‌خواهند باشد و از هر محصول و ترندی که علاقه دارند، بهره بگیرند. همچنین نباید فراموش کنیم که حتی با کنار گذاشتن این قضیه، بسیاری از طرفداران اپل از محصولات این شرکت باتجربه لذت می‌برند و صرفاً آن‌ها را برای تجربه کاربری بهتر و آسودگی خاطر تهیه می‌کنند که اتفاقاً هیچ اشکالی هم ندارد.

اما قسمتی از کاربران که نظر مثبتی درباره اپل ندارند، گاهاً تمام کیفیت محصولات این شرکت را زیر سوال می‌برند و آن را شایسته این مقدار تقدیر و موقعیت نمادین نمی‌دانند. برخی بدون توجه به جنبه مثبت و منفی ماجرا، آیفون و آیپد را محصولاتی گران‌قیمت تلقی می‌کنند که بیش از اندازه از سوی جامعه به آن‌ها توجه می‌شود.

این گروه آخر احتمالاً درباره هر چیزی که مربوط به این شرکت چند تریلیون دلاری است، نظر و واکنش منفی‌ای را ارائه خواهند داد. گروه مذکور همیشه در صحنه حضور دارند تا ریزترین مشکلات محصولات اپل را تشخیص دهند، مو را از ماست بیرون بکشند و بارها و بارها آن‌ها را در چشم جامعه فرو کنند.

در یک گشت و گذار روزانه در فضای مجازی یا حتی حلقه اطرافیان، مسلماً می‌توانید اعضای این گروه را مشاهده کنید. از طرفی چه بسا که شاید خودتان هم از مدیران اصلی چنین گروه‌هایی باشد!

چون گران است، باید بی‌نقص باشد

چرا اپل بیشتر از سایر شرکت ها مورد انتقاد قرار می گیرد؟

اپل پیش‌تر محصولات گران‌قیمت‌تری را در ابعاد گسترده‌تری تولید و عرضه می‌کرد اما از چند سال پیش این روند اندکی تغییر کرده است. این شرکت آمریکایی با عرضه آیفون SE 2 و آیپد ۱۰.۲ اینچی نشان داد که می‌تواند محصولات اقتصادی‌تر را تولید کند؛ محصولاتی که نمونه مناسبی برای قضیه ارزش در برابر پول پرداخت شده هستند. با وجود تمام این موارد، هنوز هم طیف اصلی محصولات اپل قیمت بالایی دارند.

این موضوع عواقب سنگینی دارد. برای نمونه مدل پایه آیفون ۱۳ با قیمت ۷۹۹ دلار در ایالات متحده آمریکا عرضه شده است اما در برخی از کشورها و مخصوصاً کشورهای جهان سوم مانند ایران، قیمت پایه این دستگاه از ۱۰۰۰ دلار به بالا شروع می‌شود.

وقتی افراد مجاب می‌شوند که چنین هزینه بالایی را برای یک محصول پرداخت کنند، عجیب نیست که انتظار کمال را داشته باشند و در افکار خود، یک دستگاه بی‌نقص را تصور کنند. اما در واقع انتظار کمال از هیچ چیزی (که شامل محصولات فناوری می‌شود) به هیچ قیمتی منطقی نیست.

همین قضیه در گران‌قیمت‌ترین محصولات دنیای ما مشاهده می‌شود. اگر اخیراً بازی‌های AAA را تجربه کرده باشید، متوجه هستید که برخی از مورد انتظارترین آثار هم گاهی اوقات سرشار از مشکلاتی بزرگ و کوچک هستند. این مشکلات بعضاً تجربه کاربر را خراب نمی‌کنند اما گاهی اوقات به قدری مخرب هستند که عملاً تجربه بازی را غیرممکن جلوه می‌دهند.

البته که نباید هیچ کدام از این مشکلات را نادیده گرفت و از قضا ما هم با شما هم‌عقیده هستیم که این مشکلات منطقی نیستند ولی با وجود این اعتقاد، این دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. با توجه به قیمت ۶۰ دلاری و اخیراً ۷۰ دلاری بعضی از این بازی‌ها، این انتقادات همه قابل قبول هستند و هیچ‌کس هم نمی‌تواند به خاطر این شکایت‌ها روی دست آن‌ها بکوبد.

منظور این همه فلسفه‌بافی چیست؟ به این نتیجه می‌رسیم که گران‌ترین پرچم‌داران هم با مشکلات گاهاً بزرگی به بازار عرضه می‌شوند و امروز ما باید آن را قبول کنیم. این به معنای فراموش کردن قضیه یا متوقف کردن انتظارات و سپس انتقادات نیست. اما دوباره باید تاکید کنیم که برخی از شرکت‌ها انتقادات بیشتری را نسبت به بقیه دریافت می‌کنند. در دنیای گوشی‌های هوشمند بدون شرکت بیشترین انتقادات متوجه اپل است.

هر کسی هم در این بین دلایل خود را برای این انتقادات یا حتی دفاع از عملکرد هر محصول دارد که حرف زدن درباره ابعاد آن‌ها هم از حوصله این مقاله و هم از موضوع آن خارج است. ولی ما می‌توانیم نگاهی به یک مثال آشکار در این زمینه داشته باشیم. این مثال می‌تواند به ما ثابت کند که آیا انتقادات وارد بر این شرکت افراطی هستند یا حق با کاربران است؟

نمونه‌هایی از انتقادات وارد بر اپل؛ حق با چی کسی است؟

چرا اپل بیشتر از سایر شرکت ها مورد انتقاد قرار می گیرد؟

آخرین محصول سری آیپد یعنی آیپد مینی ۲۰۲۱ به دلیل مشکل پیمایش ژله‌ای (Jelly Scrolling) انتقادات زیادی را برانگیخت. اگر شما در حالت پرتره (عمودی) از تبلت جدید اپل استفاده کنید، این مشکل را مشاهده خواهید کرد. مشخصاً حین تجربه این حالت، متوجه عدم سازگاری دو نیمه نمایشگر با یکدیگر خواهید شد.

اپل در پاسخ به این انتقادات، ادعا می‌کند که این موضوع در تمام نمایشگرهای LCD تبلت‌ها و گوشی‌های دیگر هم وجود دارد و این مشکل تنها مختص محصول جدید اپل نیست.

با این حال مشکل مذکور در تبلت‌های دیگر تا این حد واضح نیست و کاربران به خوبی این را درک می‌کنند. آیپد مینی ۲۰۲۱ با قیمت پایه ۵۰۰ دلار که در برخی پیکربندی‌ها تا ۸۰۰ دلار هم بالا می‌رود، یک محصول تقریباً پرچم‌دار به شمار می‌رود.

با توجه به عملکرد مثال‌زدنی، کیفیت ساخت بالا، بلندگوهای استریو،‌ پشتیبانی از اپل پنسیل و …، این مشکل تا حدی کوچک‌تر به نظر می‌رسد. اگرچه نمی‌توان از این مشکل هم غافل شد اما می‌توان ادعا کرد اگر سامسونگ یا گوگل نیز همین تبلت را با همین مشکل تولید می‌کردند، ابداً با چنین انتقاداتی حداقل در این ابعاد مواجه نمی‌شدند.

اپل اکنون با وجود اطلاع از این مشکل، نه مسئولیت را قبول کرده و نه در تلاش است تا مشکل را حل کند. در کنار تصوری که ما داریم، این موضوع به راحتی می‌تواند بسیاری از افراد را ناراحت و عصبانی کند؛ اکنون می‌توان گفت که کاربران عصبانی حق دارند.

چرا اپل بیشتر از سایر شرکت ها مورد انتقاد قرار می گیرد؟

یک انتقاد مطرح دیگر درباره محصولات اپل، به آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی باز می‌گردد که برای اولین بار در این سری به نمایشگر مینی ال‌ای‌دی (mini-LED) مجهز شده است.

پیش از عرضه این دستگاه، انتظار می‌رفت که نمایشگر این دستگاه در نمایش صحنه‌ها و رنگ‌های سیاه بتواند به رقابت مستقیم با نمایشگرهای اولد (OLED) بپردازد که عملکرد خیره‌کننده‌ای در این زمینه دارند.

اما ما شاهد چنین چیزی نیستیم. طبق گزارش کاربران، نمایشگر آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی حین نمایش اشیای درخشان در پس‌زمینه‌ای مشکی، یک افکت درخشش دارند که گاهی اوقات به سختی می‌توان متوجه آن شد.

با توجه به انتظارات سنگینی که نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی ایجاد کردند، این توجه وسیع به چنین مشکلی که تاثیر چندانی ندارد، عجیب نیست. پیش‌تر در مقالات زیادی مشکلات کامل نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی توضیح داده شده‌اند و اکنون بسیاری از کاربران به خوبی متوجه هستند که چنین مواردی برای فناوری‌های به‌خصوص، عادی است.

اما بحث این است که این مشکل به قدری ناچیز و غیرقابل اتکا است که انتقادات وارده شکل افراطی به خود می‌گیرند. اگر از کاربرانی که موفق به تجربه کار با این دستگاه شده‌اند سوال کنید، احتمالاً هرگز نتوانسته‌اند چنین چیزی را تشخیص دهند.

در نهایت حتی با مقایسه شرایط مشابه روی تبلت‌های سامسونگ که از نمایشگرهای دیگری استفاده کرده‌اند، می‌توان مشکل مشابهی را در آن‌ها هم تجربه کرد. بنابراین آیا این انتقادات درباره این مشکل منطقی هستند؟ باید این سوال را یک بار دیگر مطرح کرد که اصلاً چند درصد از کاربرانی که به تهیه این محصول پرداخته‌اند، می‌توانند وجود این مشکل را تایید کنند؟

سامسونگ گلکسی نوت ۵

به هر حال اکنون این احتمال مطرح است که اپل در نسل بعدی آیپدها دوباره شروع به استفاده از نمایشگرهای اولد کند. اگر کسی احساس می‌کند که این مشکل به احساساتش ضربه وارد کرده است، اکنون باید خوش‌حال‌تر باشد.

انتقادات دیگری هم هستند که می‌توانیم به آن‌ها بپردازیم. برای پرداختن به برخی از آن‌ها باید صفحات تاریخ را ورق بزنیم و به چند سال گذشته باز گردیم که البته این کار چندان ضروری به نظر نمی‌رسد.

برای نمونه در دوره حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون که سپس تقریباً تمام سازندگان گوشی‌های پرچم‌دار، این روند را تکرار کردند. موضوع خم شدن آیفون در سال ۲۰۱۴ نیز هنوز هم در خاطرها باقی مانده است. شاید نیاز نباشد اشاره کنیم که گوشی‌های امروزی نیز به راحتی، بیش از هر زمان دیگری در آسان‌ترین شکل ممکن خم می‌شوند.

قضیه حذف شارژر از درون جعبه محصولات اپل هم وجود دارد که ما به آن نخواهیم پرداخت ولی یادآوری آن ضروری است. آیا در این موارد همه تقصیرها برگردن اپل است؟ گاهی اوقات بله و گاهی اوقات خیر، اما به هر حال اپل باید انتقادات زیادی را تحمل و مدیریت کند.

جمع‌بندی

با وجود آن که قسمتی از انتقادات وارد بر اپل کاملاً منطقی هستند اما هنوز هم به نظر می‌رسد که انتقادات اصلی تعداد بی‌شماری از علاقه‌مندان گوشی‌های هوشمند، کاربرانی که انتظارات بالایی دارند و افرادی که منفی‌نگر هستند، بیشتر اوقات متوجه اپل است.

طبق بررسی کوتاهی که به اتفاق انجام دادیم، این موضوع دلایل اساسی و منطقی زیادی دارد. برای مثال تبدیل شدن اپل و محصولات آن به یک نماد برای موقعیت اجتماعی برتر قسمتی از این انتقادات را توضیح می‌دهد.

قیمت بالا یا به عبارت دیگر، قرارگیری اغلب محصولات اپل در طیف کالاهای لوکس، بر دامنه این انتقادات می‌افزاید و آن‌ها را افزایش می‌دهد.

اما در نهایت هیچ یک از این‌ها در مقابل نظرات بیشتر و تحلیل‌های دقیق‌تر ارزشی ندارند. ما شدیداً علاقه داریم که نظر شما درباره اپل، سیاست‌های آن و نظر کاربران درباره این سیاست‌ها را بشنویم. آیا موافق هستید که اپل تحت هر شرایطی معمولاً انتقادات بیشتری را دریافت می‌کند؟ به هر حال این شرکت یکی از تاثیرگذارترین برندهای حال حاضر است؛ نظر خود را درباره تاثیر آن با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید